Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Recerca i Intervenció Psicosocial | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat d'aquesta assignatura està inscrit a l'itinerari d'intervenció psicosocial del màster.
L'objectiu d'aquesta assignatura obligatòria per a l'especialitat d'Intervenció Psicosocial i Comunitària és que l'estudiantat conegui els marcs de comprensió principals des dels quals es planifiquen i executen les intervencions en el camp psicosocial. Així mateix, s'exploren els marcs teòrics, legals i polítiques públiques que regeixen les actuacions i els diferents plans i programes respecte de les problemàtiques relacionades amb el cicle de vida, els sistemes d'ordenament social i la convivència.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions (incloent participació de professionals) | 30 | 1,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria de revisió prèvia al lliurament del treball | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Construcció personal del marc teòric del TFM | 82,5 | 3,3 | |
Treball d'anàlisi en equip | 30 | 1,2 |
Les sessions presencials d'aquesta assignatura s'organitzen, per una banda, en relació amb els marcs teòrics i models d'intervenció social i comunitària; i, per altra banda, es treballarà entorn de la descripció de la pràctica professional a càrrec de professionals de diferents àrees, organitzant cada sessió al voltant d'una àrea d'intervenció, incloent-hi exposició, tallers i debats. Així, aquestes sessions seran conduïdes per un/a professional de l'àrea corresponent: un psicòleg dels serveis socials, la directora d'un centre residencial d'acció educativa, la psicogerontòloga d'una institució residencial de persones grans, els responsables del seguiment del pla de dinamització comunitària d'un barri i el responsable d'un programa d'inclusió educativa intercultural.
L'alumnat, organitzat en equips, farà una anàlisi dels models d'intervenció a partir de diversos eixos, sobre la base de la participació dels/les diferents professionals.
Cada estudiant construirà el marc teòric del TFM a partir de la selecció dels models estudiats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Anàlisi en equip dels models d'intervenció | 30% | 0 | 0 | KA05, KA06, SA05 |
Ev2. Desenvolupament del marc teòric d'un àmbit d'intervenció | 50% | 0 | 0 | CA06, CA07 |
Ev3. Seguiment del TFM | 20% | 0 | 0 | CA07 |
EV1. Anàlisi en equip dels models d’intervenció exposats per cada professional a través dels eixos epistemològic, teòric, metodològic, tecnològic i relacional. Es lliura cada setmana a partir de la tercera classe.
EV2. Treball personal de desenvolupament del marc teòric d’un àmbit d’intervenció. Aquest treball servirà de base pel futur article que el/la discent presentarà en finalitzar el màster. Es lliura al final del quadrimestre.
EV3. Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió de l'esborrany i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre que es lliurin com a mínim deu dies abans de la data de lliurament marcada a Moodle).
Qualificacions (tant per l'avaluació continuada com per l'avaluació única):
Avaluació única: Es realitzarà el dia reservat a les tutories finals de l'assignatura. S'avaluaran tots els continguts. Es lliurarà un treball personal de desenvolupament del marc teòricd’un àmbit d’intervenció (Ev2) i es realitzarà un examen oral orientat a esposar els eixos d’anàlisi de cadascuna de les sessions de classe (Ev1). Igualment, es requerirà el seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor en relació amb la consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura.
Retorn: L’avaluació de l’Ev1 dona retroalimentació en forma de comentari a través del Moodle de cadascuna de les 5 entrades que fa l’alumnat en un termini no superior a quinze dies després de cadascun dels 5 lliuraments, de manera que la setmana 14 ja s'hauran lliurat tot els retorns d'aquesta evidència. La de l’EV2 té un primer retorn de l’esborrany a la darrera sessió de classe, organitzada com tutoria col·laborativa durant la setmana 15. Es lliurarà un retorn a petició de l'alumnat després de la nota final, durant la setmana 21. L’Ev3 té un retorn a càrrec del tutor del TFM també durant la setmana 21.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades o revisades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA, la no comprovació de la certesa de les afirmacions ofertes per la IA, la citació de referències bibliogràfiques inexistents o l'ús de dades generades per la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Berroeta, Hector (2014). El quehacer de la Psicología Comunitaria: Coordenadas para una cartografía. Psicoperspectivas,13(2),19-31.https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13- Issue2-fulltext-352
Estrada-Maldonado, Sandra; Lenta, Malena y Di Iorio, Jorgelina (2019). Dialogues between feminist ethics and experiences of community social psychology. Pesquisas e Praticas Psicossociais, 14(3) e-3448 http://seer.ufsj.edu.br/revista_ppp/article/view/e3448
Martínez Guzmán, Antar (2014). Cambiar metáforas en la Psicología Social de la acción pública:de intervenir a involucrarse. Athenea Digital, 14(1): 3-28. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenead/v14n1.793
Maya, Isidro; García, Manuel y Santoyana, Francisco (2007) Estrategias de la intervención psicosocial. Madrid: Pirámide.
Montenegro, Marisela (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: una mirada situada a la Intervención Social. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona
Montenegro, Marisela; Balasch, Marcel y Callén, Blanca (2009). Evaluación e intervención psicosocial. Editorial UOC.
Montero, Martiza (2006). Hacer para transformar. El método en la Psicología Comunitaria. Paidós.
Moreno Camacho, Manuel Alejandro, & Molina Valencia, Nelson (2018). La Intervención Social como Objeto de Estudio: Discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E investigación Social, 18(3), e-2055. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055
Paz, Ana y Unás, Viviam (2007). Fisuras en los discursos de la intervención social. Revista de Ciencias Sociales, 1, 217-237.
Sáenz, José Darío, (2007). Temas de reflexión en la intervención social. Revista de Ciencias Sociales, (1), 1-30.
No cal programari específic per aquesta assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |