Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Recerca i Intervenció Psicosocial | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura té com a objectiu que les persones que la cursin coneguin i aprofundeixin en la pràctica etnogràfica en el camp de la investigació i la intervenció psicosocial.
Com a objectius específics es defineixen els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives i discussions grupals | 24 | 0,96 | |
Presentacions | 6 | 0,24 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs. Lectura d'articles i informes d'interès. Estudi personal. | 113 | 4,52 |
Les metodologies docents podran combinar les següents formes de treball: seminaris i sessions magistrals, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament d'exercicis, presentació de projectes, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1: Treball final individual (disseny i metodologia) | 50% | 0 | 0 | CA10, CA11, KA11, KA12, KA13, KA14, SA08 |
Ev2: Treball en grup | 30% | 0 | 0 | KA12, KA13, SA08, SA09 |
Ev3. Integració de l'aprenentatge de l'assignatura en el TFM | 20% | 0 | 0 | CA10, CA11, KA11, KA12, KA13, KA14, SA08 |
Aquesta assignatura s'avalua en base a tres evidències:
Ev1. Treball final individual (50% de la nota): Treball final individual on es plantejarà una proposta de disseny i metodologia del Treball Final de Màster. En el cas de l'itinerari d'intervenció psicosocial, aquesta investigació estarà dirigida a la intervenció, ja sigui en forma de diagnòstic o anàlisi de necessitats, o IAP (Investigació-Acció Participativa). Aquest treball final serà el mateix que es presenti en qualsevol de les altres dues assignatures optatives (A3a: “Perspectives Discursives per a la Investigació i la Intervenció Psicosocial” o A3c: “Perspectives Grupals i Comunitàries per a la Investigació i la Intervenció Psicosocial”). És a dir, un mateix treball serà avaluat des de dues assignatures en base a cadascuna de les rúbriques corresponents i tindrà, per tant, dues qualificacions: una per a cada assignatura des de la qual s'avalui.
Ev2. Treball en grup (30% de la nota): Exercici grupal sobre l'aplicació de les tècniques treballades a l'assignatura. Aquest exercici tindrà el format d'exposició pública a classe, en la data assenyalada amb antelació pel professorat.
Ev3. Integració de l'aprenentatge en el TFM (20% de la nota): Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió del borrador i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre i quan es lliuri, com a mínim, deu dies abans de la data de lliurament marcada a Moodle).
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única es presentarà el mateix dia que el treball final individual de l'assignatura. Els continguts seran avaluats en condicions similars de format i autoria (individual o col·lectiva), mitjançant l'entrega i/o presentació de les evidències Ev1 i Ev2.
QUALIFICACIÓ:
Assignatura superada: Es considerarà superada si l'estudiant obté una nota mitjana igual o superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
Avaluable: Es considerarà avaluable si l'estudiant ha presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% del total de l'assignatura.
No avaluable: Es considerarà no avaluable si el pes de les evidències presentades és inferior al 40% del total de l'assignatura.
Reavaluació: No hi ha reavaluació d'aquesta assignatura.
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html.
RETORN
D’acord amb la normativa vigent, el retorn de les evidències es farà en les 3 setmanes següents a la data de lliurament amb la modalitat que indica la següent taula.
|
Tipus de retorn |
Ev1 |
Escrit |
Ev2 |
A l’aula/ Escrit |
Ev3 |
Tutoria |
ÚS D'INTELIGÈNCIA ARTIFICIAL
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades o revisades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA, la no comprovació de la certesa de les afirmacions ofertes per la IA, la citació de referències bibliogràfiques inexistents o l'us de dades generades per la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Adams, Tony E., & Herrmann, Andrew F. (2023). Good Autoethnography. Journal of Autoethnography, 4(1), 1-9.
Agar, M. (1996). The professional stranger: an informal introduction to ethnography (2nd ed). San Diego: Academic Press.
Alexander, Bryant Keith (2013). Etnografía performativa: La representación y la incitación de la cultura. En Las estrategias de investigación cualitativa: Manual de investigación cualitativa Vol. III (pp. 94-153). Barcelona: Gedisa.
Apud Peláez, Ismael Eduardo (2013). Repensar el método etnográfico: hacia una etnografía multitécnica, reflexiva y abierta al diálogo interdisciplinario. ANTÍPODA. Revista de Antropología y Arqueología, (16), 213-235.
Ardèvol, Elisenda; Bertrán, Marta; Callén, Blanca & Pérez, Carmen María (2003). Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital, 1(3), 72–92.
Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (coords.). (1994/2013). Manual de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
Destrooper, Tine & Verclyte, Sofie (2022). Artistic Practices as a Site of Human Rights: How Performative Ethnography Can Facilitate a Deeper Contextual Understanding. Journal of Human Rights Practice, 13(3), 565–584.
Di Masso, Andrés; Santoro Lamelas, Valeria; Vivas i Elias, Pep; Pradillo-Caimari, Cristina; Aleu-Barnadas, Laia; Berroeta, Héctor, & Solano-Molina, Raúl (2025). What is so good about walking interviews? Expanding the geo-indexical virtues of making meaning on the move. Qualitative Research in Psychology, 1–20.
Ellis, Carolyn; Adams, Tony E. & Bochner, Arthur P. (2015). Autoetnografía: un panorama. Astrolabio, (14), 249-273.
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. & Shaw, Linda L. (1995). Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: The University of Chicago Press.
Goodall, H. Lloyd (2001). Writing the New Ethnography. Qualitative Research, 1(1), 111-114.
Hammersley, Martyn & Atkinson, Paul (2009). Etnografía: Métodos de investigación. Barcelona: Paidós Ibérica.
Hine, Christine (2004). Etnografía virtual. Barcelona: UOC.
Østern, Tone; Jusslin, Sofia; Nødtvedt Knudsen, Kristian; Maapalo, Pauliina & Bjørkøy, Ingrid. (2023). A performative paradigm for post-qualitative inquiry. Qualitative Research, 23(2), 272–289.
Papachristophorou, Marilena (2024). Beyond the Method, the Method, Again. In Marilena Papachristophorou (Ed.), Performing Self in Ethnographic Fieldwork (pp. 87–107). Springer Nature Switzerland.
Pellicer, Isabel; Rojas, Jesús & Vivas, Pep (2012). La deriva: una técnica de investigación psicosocial acorde con la ciudad contemporánea. Boletín de Antropología Universidad de Antioquia, 27(44), 144-163.
Pellicer, Isabel; Vivas-Elias, Pep & Rojas, Jesús. (2013). La observación participante y la deriva: dos técnicas móviles para el análisis de la ciudad contemporánea. El caso de Barcelona. EURE (Santiago), 39(116), 119-139.
Pink, Sarah; Horst, Heather; Postill, John; Hjorth, Larissa; Lewis, Tania & Tacchi, Jo (2016). Digital Ethnography: Principles and Practice. SAGE.
Ropert, María Teresa; Pinto de Carvalho, Laís & Pellicer, Isabel (2022). Micropolíticas del movimiento: aportes metodológicos desde la investigación cualitativa crítica. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, 52(1).
San Román, Beatriz (2013). De los" hijos del corazón" a los" niños abandonados": construcción de" los orígenes" en la adopción en España. Papeles del psicólogo, 34(1), 2-10.
Van Maanen, John (2011). Tales of the field: on writing ethnography (2nd ed). Chicago: University of Chicago Press. Wolcott, Harry F. (2008). Ethnography: a way of seeing (2nd ed). Lanham: Altamira Press.
Aquesta assignatura fomenta l'ús de programari lliure per raons ètic-polítiques. Recomanem que els i les estudiants utilitzin eines lliures.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |