Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Recerca i Intervenció Psicosocial | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura optativa té com a objectiu que les persones que el cursin coneguin sàpiguen aplicar els principis fonamentals de les perspectives discursives i narratives al camp psicosocial. A partir d'aquest treball, seran capaços de fer un disseny de recerca o intervenció adaptat a un camp de recerca o intervenció específic, utilitzant metodologies discursives. Es treballen les tècniques específiques de recollida d'informació com entrevistes, grups focals, històries de vida, produccions narratives i s'hi introdueixen alguns principis bàsics d'anàlisi.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals i Discussions Grupals | 22 | 0,88 | |
Exposicions Orals | 8 | 0,32 | |
Tipus: Supervisades | |||
Debats Virtuals | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
El·laborar un Projecte d'Investigació | 90 | 3,6 |
Metodologia docent
Activitats Dirigides:
Activitats Supervisades:
Activitats d'aprenentatge autònom
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Projecte d'Investigació (disseny i metodologia) | 50% | 0 | 0 | CA08, CA09, KA07, KA08, KA09, KA10, SA06 |
EV2. Presentació Oral (treball grupal) | 30% | 0 | 0 | KA08, KA10, SA06, SA07 |
EV3. Integració de l'aprenentatge en el TFM | 20% | 0 | 0 | CA08, CA09, KA08, KA09, KA10, SA06, SA07 |
Qualificació:
Avaluació única:
En cas que l'estudiant opti per l'avaluació única, s'avaluaran tots els continguts del mòdul en la data de lliurament de l'evidència 1. Les evidències que es requeriran són:
- EV1. Projecte d'Investigació (disseny i metodologia) (50%) i EV3. Integració de l'aprenentatge en el TFM (20%) seran les mateixes i tindran el mateix pes que per l'avaluació continuada.
- EV2, presentació oral (treball grupal) serà substituïda per una activitat de presentació sobre una teoria o aplicació de tècnica discursiva, de les que formen part del temari de l'assignatura, a realitzar de manera individual i que s'haurà de pactar ambel professorat a l'inici de curs.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada.
Retorn:
D’acord amb la normativa vigent, el retorn de les evidències es durà a terme tres setmanes després de la data de lliurament, segons la modalitat indicada a la taula següent:
Tipus de retorn | Modalitat |
---|---|
Ev1 | Retorn escrit (rúbrica i comentari general) a través de l’aula virtual (Moodle) |
Ev2 | Retorn oral a l’aula i/o escrit mitjançant Moodle |
Ev3 | Retorn oral amb la tutora |
Ús d'intel·ligència artificial (IA)
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Attride-Stirling, Jennifer. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307
Boyatzis, Richard E. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development. Sage Publications.
Bradford, Nova J; Rider, G. Nic; Catalpa, Jory M.; Morrow, Q. J., Berg, Diane R.; Spencer, Katherine G. & McGuire, Jenifer K. (2019). Creating gender: A thematic analysis of genderqueer narratives. International Journal of Transgenderism, 20(2-3), 155-168. https://doi.org/10.1080/15532739.2018.1474516
Braun, Virginia & Clarke, Victoria. (2020). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern‐based qualitative analytic approaches. Counselling and Psychotherapy Research, 21(1), 37-47. https://doi.org/10.1002/capr.12360
Braun, Virginia & Clarke, Victoria. (2021). Thematic analysis: A practical guide. Sage.
Calquín Donoso, Claudia; Arrau, Rodrigo G.; Escobar Villalobos, Katherine; & Martínez Riquelme, Javier. (2020). Repertorios interpretativos de un manual de intervención en la infancia temprana en Chile. Política y Sociedad, 57(1).
Cubells Serra, Jenny, & Calsamiglia Madurga, Andrea. (2015). El repertorio del amor romántico y las condiciones de posibilidad para la violencia machista. Universitas psychologica, 14(SPE5), 1681-1694.
Fairclough, Norman. (2012). Critical discourse analysis. International Advances in Engineering and Technology (IAET), Vol.7 July 2012 , 452-487.
Gandarias Goikoetxea, Itziar. (2014). Tensiones y distensiones en torno a las relaciones de poder en investigaciones feministas con Producciones Narrativas. Quaderns de psicologia, 16(1), 127-140.
García Fernández, Nagore., & Montenegro Martínez, Marisela. (2014). Re/pensar las Producciones Narrativas como propuesta metodológica feminista: experiencias de investigación en torno al amor romántico. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E Investigación Social, 14(4), 63–88. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1361
Godoy Echiburú, Gerardo; Badillo Vargas, Carolina & Letelier, Giselle. (2019). Análisis Crítico del Discurso: posicionamiento valorativo y discurso de odio en la discusión parlamentaria sobre la Ley de identidad de género. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 19(2), 71-92.
Levitt, Heidi M., Motulsky, Stacy L., Wertz, Frederick J., Morrow, Susan L. & Ponterotto, Joseph G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative Psychology, 4(1), 2-22. https://doi.org/10.1037/qup0000082
Maxwell, Joseph A. (2019). Diseño de investigación cualitativa (Vol. 241006). Editorial Gedisa.
McLellan, Eleanor; MacQueen, Kathleen M & Neidig, Judith L. (2003). Beyond the Qualitative Interview: Data Preparation and Transcription. Field Methods, 15(1), 63-84. https://doi.org/10.1177/1525822X02239573
Peña Ochoa, Mónica; Rojas Navarro, Patricio & Rojas Navarro, Sebastián. (2015). ¿Cómo diagnosticar a un niño? Diagnóstico del Trastorno de Déficit Atencional con Hiperactividad desde una perspectiva discursiva crítica. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E Investigación Social, 15(1), 91–110. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1304
Potter, Jonathan, & Wetherell, Margaret. (1987). Discourse and social psychology: Beyond attitudes and behaviour. Sage Publications, Inc.
Pujol-Tarrés, Joan. (2023). The methodological and epistemic narrative of narrative productions. Qualitative Research in Psychology, 1–14. https://doi.org/10.1080/14780887.2023.2183914
Southern, Donna M.; Batterham, Roy W.; Appleby, Natalie J.; Young, Doris; Dunt, David, & Guibert, Robin. (1999). The concept mapping method. An alternative to focus group inquiry in general practice. Australian Family Physician, 28 Suppl 1, S35-40.
Teixidó-Compañó, Ester; Sureda, Xisca; Bosque-Prous, Marina; Villalbí, Joan R.; Puigcorbé, Susanna; Colillas-Malet, Ester; Franco, Manuel; & Espelt, Albert. (2022). Understanding how alcohol environment influences youth drinking: A concept mapping study among university students. Adicciones 1;35(4):469-482. https://doi.org/10.20882/adicciones.1705
Van-Dijk, Teun A. (2017). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, (30), 203-222.
Vargas-Jiménez, Ileana. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. The Interview in the qualitative research: Trends and Challengers. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436
Wetherell, Margaret, & Potter, Jonathan. (1996). El análisis del discurso y la identificación de los repertorios interpretativos. Psicologías, discursos y poder, 63-78.
L'article 169 dels estatuts de la UAB assenyalen que la docència a la Universitat es desenvolupa en un marc de convivència i solidaritat fonamentat en els principis i valors d'una societat oberta i democràtica. És per aquest motiu que, tot i que no hi ha un programari obligatori, recomanem utilitzar programari lliure.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |