Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lectura Crítica en Anglès per a les Humanitats Contemporànies

Codi: 45368 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Anglesos: Perspectives Lingüístiques, Literàries i Socioculturals OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Rosa Garrido Sarda
Correu electrònic:
mariarosa.garrido@uab.cat

Equip docent

Nicholas Livingston Spengler
Maria Rosa Garrido Sarda

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

A banda de complir els requisits generals del programa del màster, pel que fa al coneixement de l'idioma i altres habilitats, optar per aquest mòdul comporta una disposició a participar activament a classe així com un viu interès per temàtiques referents als processos que generen el significat dels textos, la manera d'establir-los, transmetre'ls i els debats que generen en la societat actual.   


Objectius

Aquesta assignatura ofereix una introducció a l'anàlisi crítica de textos acadèmics de literatura i lingüística angleses. 

Objetius específics:

  • Entendre els conceptes clau de la lectura crítica.
  • Seleccionar textos rellevants, actualitzats i fiables per als seus projectes de recerca en lingüística i litertura angleses. 
  • Analitzar l'estructura, argumentació i posicionament ideològic de textos acadèmics. 
  • Reflexionar sobre els seus processos de lectura i les seves subjectivitats lectores. 
  • Comunicar, oralment i per escrit, idees complexes en anglès a nivell C2. 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA18 (Competència) Analitzar de manera crítica textos acadèmics seleccionats per l'alumnat i relacionats amb els seus interessos de recerca.
  2. CA19 (Competència) Dissenyar accions per a la millora de la comprensió de textos acadèmics a través de l'anàlisi col·laborativa de la seva estructura argumentativa i patrons retòrics.
  3. KA19 (Coneixement) Enumerar els corrents teòrics principals en el camp d'estudi de l'escriptura acadèmica.
  4. KA20 (Coneixement) Identificar les diferències entre les anàlisi textuals basades en corpus i les que no es basen en corpus.
  5. KA21 (Coneixement) Distingir les tipologies d'escriptura acadèmica principals en l'àmbit dels estudis lingüístics, literaris i culturals en llengua anglesa.
  6. SA27 (Habilitat) Analitzar de manera crítica els trets lingüístics propis de l'escriptura acadèmica a partir de textos que pertanyen a diferents subdisciplines dins del camp dels estudis anglesos.
  7. SA28 (Habilitat) Identificar formes d'argumentació i posicions politicoideològiques implícites en textos acadèmics seleccionats en l'àmbit dels estudis anglesos.
  8. SA29 (Habilitat) Produir textos escrits de nivell avançat que abordin aspectes clau de l'escriptura acadèmica i es corresponguin amb els requisits retòrics d'aquests textos.

Continguts

Aquesta introducció a les habilitats de lectura crítica en literatura i lingüística angleses analitza un ventall de textos acadèmics. L'assignatura es divideix en dues parts: la primera sobre la lectura crítica de textos en l'àmbit de la sociolingüística i la segona sobre la lectura crítica de textos en l'àmbit dels estudis literaris. Tanmateix, les dues parts comparteixen un marc temàtic comú: la política de la llengua anglesa. Al llarg del semestre, examinarem col·laborativament les implicacions sociopolítiques de l’anglès mitjançant la lectura crítica de textos acadèmics en aquests dos àmbits.

A l’inici del semestre es proporcionarà una antologia amb fragments de fonts primàries i una selecció de fonts secundàries i articles acadèmics relacionats. 

PART 1: SOCIOLINGÜÍSTICA

Dra. Maria Rosa Garrido Sardà, del 29 de setembre al 29 d’octubre de 2025

  1. El poder de la llengua
  2. L'anglès com a 'lingua franca' 
  3. Multilingüisme i migració 

PART 2: ESTUDIS LITERARIS

Dr. Nicholas Spengler, del 3 de novembre al 3 de desembre de 2025

  1. El poder de la llengua
  2. L'anglès com a 'lingua franca' 
  3. Multilingüisme i migració 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exercicis pràctics 16,25 0,65
Presentació de conceptes teòrics 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Anàlisi crítica de textos 10 0,4
Debats sobre textos acadèmics 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Elaboració de projectes 30 1,2
Lectura de textos acadèmics 38,75 1,55

La metodologia d'aquesta assigntura serà principalment dialògica. S'espera que l'alumnat contribueixi activament als debats a classe i que completin totes les lectures preparatòries. 

Utilitzarem el Cercles de Lectura Acadèmica (Academic Reading Circles) com a metodologia perquè l'alumnat analitzi en profunditat els textos acadèmics. Grups de 5 estudiants llegiran el mateix text i a cada persona se li assignarà un rol diferent per a la preparació. L’assistència i la participació activa a classe són, per tant, indispensables donada la naturalesa col·laborativa del curs. Els Academic Reading Circles també formaran part del portafoli individual de l’estudiant.

El professorat proporcionarà un calendari del curs i una llista de textos primaris i secundaris (literatura) / articles acadèmics (lingüística) a l’inici del semestre. Aquests textos estaran relacionats amb el marc temàtic compartit sobre les implicacions sociopolítiques de la llengua anglesa.  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig a classe 40% 0 0 CA18, KA19, KA21, SA27, SA28, SA29
Participació activa 10% 0 0 CA18, CA19, KA19, KA20, KA21, SA27, SA28, SA29
Portafoli (Part 2) 25% 0 0 CA18, CA19, KA19, KA20, KA21, SA27, SA28, SA29
Portfafoli (Part 1) 25% 0 0 CA18, CA19, KA19, KA20, KA21, SA27, SA28, SA29

L'AVALUACIÓ dels progressos de l'alumnat es durà a terme segons els següents criteris i percentatges: 

 

a) Portafoli  (corresponent a la primera meitat del mòdul) 25 %

b) Portafoli (corresponent a la segona meitat del mòdul) 25 %

c) Assistència i participació activa a classe en debats, academic reading circles, etc. (primera i segona part del mòdul) 10%

d) Assaig final a classe (primera i segona part del mòdul)  40%

La nota mínima per aprovar una tasca d'avaluació és 5/10. 

En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, el professor o professora informarà l'alumnat (a través de Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

NO AVALUABLE:

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

RECUPERACIÓ:

La recuperació es realitzarà ítem per ítem amb les condicions següents:

a)  L'alumnat ha de tenir una nota mitjana provisional del curs de 3,5 o més per optar a la recuperació. 

b)  La nota màxima que es pot obtenir per un ítem reavaluat és 5/10. 

c)  La participació activa a classe no és recuperable. 

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

L'alumnat que opti per aquesta modalitat serà avaluat segons els criteris següents:

a) Portafoli (corresponent a la primera meitat del mòdul) 25 %

b) Portafoli (corresponent a la segona meitat del mòdul) 25 %

c) Assistència i participació activa a classe en debats, academic reading circles, etc. (primera i segona part del mòdul) 10%

d) Assaig final a classe (primera i segona part del mòdul)  40%

A diferència de l'avaluació continuada, la data de lliurament dels portafolis serà la mateixa que la de l'assaig final.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que en el cas de l’avaluació continuada.

 

PLAGI: 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte  d’avaluació, amb independència delprocés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la  qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.  

Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.

 

INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL (IA): 

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de correcció lingüística. Les tasques de lectura crítica i de cerca bibliogràfica són únicament la responsabilitat de l'alumnat. 


Bibliografia

Durant el semestre es proporcionaran referències bibliogràfiques específiques per a cadascun dels temes principals tractats a classe.   

(*) Accessible a través de la pàgina web de la nostra biblioteca (Biblioteca d'Humanitats (UAB))

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

DiYanni, Robert and Brost, Anton (2017). Critical Reading Across the Curriculum: Humanities. Wiley.  (*)

Fairclough, Norman (2006). Language and Globalization. Routledge.(*)

Freire, Paolo (1987). The Importance of the Act of Reading. In Paolo Freire and Donaldo Macedo (Eds.), Literacy: Reading the Word and the World (pp.29-36). Bergin & Garvey.

Handford, Michael  and James P. Gee (2023) (Eds.), The Routledge Handbook of Discourse Analysis (2nd Ed.). Routledge. (*)

Wallace, Mike and Wray, Alison (2021, 4th Ed). Critical Reading and Writing for Postgraduates. Sage. 

https://subjectguides.york.ac.uk/critical/reading

 

 


Programari

No es preu l'ús de programa específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt