Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ètica Mediambiental en la Cultura Literària

Codi: 45367 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Anglesos: Perspectives Lingüístiques, Literàries i Socioculturals OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Owen
Correu electrònic:
david.owen@uab.cat

Equip docent

David Owen

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

-Predisposició i interès per la lectura de textos literaris en anglès

-Coneixement i lectures prèvies de la literatura en anglès


Objectius

¿Cómo definimos la relación entre los seres humanos y los seres no humanos? ¿Cuál es nuestra responsabilidad ética hacia los otros no humanos, así como hacia los otros humanos? Estas preguntas pueden parecer especialmente actuales en el mundo de hoy, pero se han planteado en la cultura literaria desde hace siglos.

Los textos seleccionados en esta asignatura invitarán al estudiantado a considerar el medio ambiente no solo como un espacio “natural”, sino también como un campo complejo en el que interactúan lo humano y lo no humano. La asignatura ofrece una variedad de enfoques ecocríticos a la cultura literaria del mundo anglófono, a través de la poesía del Romanticismo británico y de una lectura detallada de una selección de relatos cortos de uno de los escritores británicos más significativos del siglo XIX, Thomas Hardy, reconocido por su retrato del declive del mundo rural ante el avance progresivo de la industrialización.

Al finalizar la asignatura, el estudiantado será capaz de demostrar una buena comprensión de los textos literarios en inglés y de las cuestiones éticas y medioambientales que de ellos se derivan; de generar crítica literaria mediante comentarios semanales y dos ensayos; y de utilizar los recursos bibliográficos relacionados con el material trabajado.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Formular propostes de recerca que mostrin com els textos literaris es poden fer servir com a eines creatives per a enfrontar-nos a reptes socials i ecològics.
  2. CA17 (Competència) Desenvolupar de forma autònoma propostes acadèmiques i professionals que apliquin les aproximacions més adequades i innovadores per a l'estudi de l'ecocrítica en la literatura anglesa.
  3. KA17 (Coneixement) Definir la relació entre el que és humà i el que no és humà, així com les qüestions ètiques implicades en aquesta relació, tal i com estan representades en textos literaris.
  4. KA18 (Coneixement) Identificar les diverses aproximacions ecocrítiques i ètiques literatura anglesa.
  5. SA23 (Habilitat) Aplicar l'ecocrítica a l'anàlisi i a la interpretació de textos literaris de diversos gèneres.
  6. SA24 (Habilitat) Analitzar la relació entre el que és humà i el que no ho és a partir de diferents propostes literàries.
  7. SA25 (Habilitat) Demostrar com el medi es relaciona amb les interseccions de classe, etnicitat, gènere i origen nacional en la formació de les identitats socials i culturals des d'una aproximació ecocrítica i ètica.
  8. SA26 (Habilitat) Elaborar textos creatius i crítics fonamentats en una exploració cultural de la relació entre el que és humà i el que no és humà.

Continguts

PART 1: Ecopoetics in British Romantic Literature

The Poetry of Blake, Wordsworth & Coleridge 

1. Technology versus Trees: The Conflict between The Enlightenment and Romanticism
2. Britain on the Cusp of Industrialisation & the Rise of Romanticism
3. William Blake and the Rejection of the Modern World
4. Samuel Taylor Coleridge and Mystical Nature
5. William Wordsworth and Nature Sublime 

PART 2: Ecopoetics in the C19 British Novel 

The Short Stories of Thomas Hardy

6. From Fields to Factories: The Vanishing Rural World
7. Ecology and the Supernatural: Nature’s Moral Residue
8. Haunted by the Land: Memory, Myth, and Place
9. Love, Loss, and Rootedness: Emotional Ecology
10. Hardy and the Afterlife of Romanticism

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència, diàleg 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Comentaris orals, tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 55 2,2

Aquesta assignatura es basa en l'intercanvi d'idees entre el professorat i l'alumnat, així com entre els mateixos estudiants. Això requerirà un alt nivell de preparació i participació activa per part de tots/totes. A més, s'espera que els/les estudiants lliurin comentaris escrits abans de cada classe i que puguin defensar i debatre les seves idees durant la classe (comentaris orals). 

A més de l'assistència obligatòria, es dóna per suposat que els/les estudiants han llegit detingudament tant el material principal com el secundari. Aquest curs es centra principalment en la cultura literària, però també requereix un compromís per desenvolupar un coneixement teòric i filosòfic sobre l'ètica mediambiental. 

Tota la informació sobre les lectures primàries i secundàries es publicarà a la plataforma del Campus Virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 1 40 15 0,6 CA16, CA17, KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, SA26
Assaig 2 40 15 0,6 CA16, CA17, KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, SA26
Comentaris 20 5 0,2 CA16, CA17, KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, SA26

1) AVALUACIÓ CONTÍNUA:

EL PROCEDIMIENT D'AVALUACiÓ CONTÍNUA ES BASA EN:

  1. Comentaris escrits i orals: el/la estudiant lliurarà un comentari escrit abans de cada sessió i defensarà les seves idees a classe = 20%
  2. Assaig 1: el/la estudiant triarà un (o dos) comentaris de les primeres 5 sessions com a base per desenvolupar un assaig crític=40%
  3. Assaig 2: el/la estudiant triarà un (o dos) comentaris de les darreres 5 sessions com a base per desenvolupar un assaig crític=40%

ATENCIÓ!

  • Tots els exercicis són OBLIGATORIS.
  • El lliurament de qualsevol exercici exclou la possibilitat d’obtenir la qualificació de “No Avaluable” com a nota final.
  • En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

2) AVALUACIÓ ÚNICA

EL PROCEDIMIENT D'AVALUACiÓ ÚNICA ES BASA EN:

  • 3 ítems avaluats que es realitzaran en un únic examen a classe:
  • Ítem 1: Integració de fonts crítiques en un comentari literari (30%)
  • Ítem 2: Escriure un assaig crític (45%) 
  • Ítem 3: Presentació oral (25%)

RECUPERACIÓ

  • La recuperació d'aquesta assignatura es realitzarà mitjançant una prova de síntesi
  • Les activitats referides en l'apartat 3 no es podran recuperar.
  • La nota definitiva d'un ítem recuperat serà 5.

MOLT IMPORTANT:   Cal aprendrearespectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

 En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte  d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la  qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.

Nota important per a estudiants d'intercanvi (Erasmus, etc.) sobre exàmens i altres proves 

Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen o altra mena d’activitat d’avaluació han de presentar al professor/a un document oficial de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

Ús d’Intel·ligència Artificial (IA)

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies IA exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos, etc.

L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.

La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat. 

 

 


Bibliografia

Required Primary Reading:

William Blake, selected poetry

Samuel Taylor Coleridge, selected poetry

William Wordsworth, selected poetry

Hardy, Thomas, Wessex Tales. Ed. King, Kathryn R. Oxford: Oxford University Press (2009) [1888] (Recommended edition)

———————, Life's Little Ironies. Ed. Manford, Alan and Norman Page. Cambridge: Cambridge University Press (2024) [1894] (Recommended edition)

 

Please note: a PDF will be provided for all the poetry studied in the course, and Hardy's short stories are widely available online (Gutenberg, etc.). However, particularly for Hardy, a reliable edition with notes and introductory comment is particularly recommended.

 

Secondary/Theoretical Reading:

Bennett, Jane. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Duke University Press, 2010.

Burke, Edmund. A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. Edited with an Introduction and Notes by James T. Boulton. Routledge, 1958.

Clark, Timothy. The Cambridge Introduction to Literature and the Environment. Cambridge University Press, 2011.

DeLoughrey, Elizabeth and George B. Handley, editors. Postcolonial Ecologies: Literatures of the Environment. Oxford University Press, 2011.  

Derrida, Jacques. The Animal That Therefore I Am. Edited by Marie-Louise Mallet ; Translated by David Wills. Fordham University Press, 2008.

Edwards, Justin D.,et al., editors. Dark Scenes from Damaged Earth: The Gothic Anthropocene. University of Minnesota Press, 2022. 

Glotfelty, Cheryll, and Harold Fromm, editors. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. University of Georgia Press, 1996.

Hutchings, Kevin. “Ecocriticism in British Romantic Studies”. Literature Compass 4 (2007), 172-202.

Iovino, Serenella, and Serpil Oppermann, editors. Material Ecocriticism. Indiana University Press, 2014.

Morton, Timothy. Dark Ecology: For a Logic of Future Coexistence. Columbia University Press, 2016.

Morton, Timothy. “Here Comes Everything: The Promise of Object-Oriented Ontology”. Qui Parle, 19.2 (2011), 163-190.

Parham, John and Louise Westling, editors. A Global History of Literature and the Environment. Cambridge University Press, 2017.

Soper, Kate. “The Idea of Nature.” The Green Studies Reader: From Romanticism to Ecocriticism, edited by Laurence Coupe. Routledge, 2000.

Weinstein, Josh A. “Humility, from the Ground Up: A Radical Approach to Literature and Ecology.” Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 22.4 (2015), 759–77.


Programari

N/A


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt