Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mètodes de Recerca en Estudis Anglesos

Codi: 45345 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Anglesos: Perspectives Lingüístiques, Literàries i Socioculturals OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Rosa Garrido Sarda
Correu electrònic:
mariarosa.garrido@uab.cat

Equip docent

Adriana Soto Corominas
Francesca Blanch Serrat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per a aquesta assignatura. 


Objectius

  • Comparar i contrastar diferents enfocaments i mètodes de recollida de dades en estudis anglesos.
  • Proporcionar a l'alumnat les eines metodològiques i analítiques fonamentals per fer una recerca lingüística a nivell de màster.
  • Entendre els principis i les pràctiques de l'etnografia lingüística, la lingüística experimental, i l'anàlisi textual i d'arxius.
  • Dissenyar un estudi en lingüística anglesa i en literatura anglesa, tenint en compte consideracions ètiques, pràctiques i científiques. 
  • Familiaritzar l'alumnat amb mètodes de recollida de dades en lingüística. 
  • Utilitzar estratègies d'anàlisi textual per a diferents gèneres literaris. 

Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Desenvolupar projectes de recerca en el camp dels estudis anglesos que impliquin la formulació de preguntes i/o hipòtesis, recollida de dades i la seva anàlisi preliminar.
  2. CA02 (Competència) Identificar si hi ha biaix gènere en un projecte de recerca i plantejar possibles mesures per corregir-lo.
  3. CA03 (Competència) Fer servir eines digitals per a l'explotació de fonts primàries lingüístiques, literàries i culturals en llengua anglesa.
  4. KA01 (Coneixement) Identificar les diferències principals entre els diversos paradigmes de recerca en l'àmbit dels estudis lingüístics, literaris i culturals en llengua anglesa.
  5. KA02 (Coneixement) Reconèixer les característiques específiques de l'escriptura acadèmica en els enfocaments lingüístics quantitatius/experimentals, qualitatius/etnogràfics i en l'anàlisi literària i cultural.
  6. SA01 (Habilitat) Dur a terme anàlisis estadístiques i interpretatives de diverses tipologies de dades lingüístiques, literàries i culturals.
  7. SA02 (Habilitat) Examinar de manera crítica el disseny de la recerca, els processos de selecció d'informants i les tècniques de recollida de dades lingüístiques, literàries i culturals seguint els principis de l'ètica investigadora.
  8. SA03 (Habilitat) Aplicar els principis de l'anàlisi textual a la interpretació dels diversos gèneres literaris.
  9. SA04 (Habilitat) Formular preguntes de recerca i hipòtesis adequades a la recerca en lingüística anglesa de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  10. SA05 (Habilitat) Codificar i analitzar dades lingüístiques i literàries amb l'ajuda de programes informàtics específics.

Continguts

Horari: dimarts i dijous, 10:00-11:30

 

Mètodes qualitatius (30 setembre-18 octubre 2025)

Dra. Maria Rosa Garrido Sardà

1. Introducció a la recerca qualitativa

2. Disseny de la recerca i ètica 

3. Mètodes de recollida de dades 

 

Recerca literària (21 octubre-13 novembre 2025)

Dra. Francesca Blanch

1. Introducció a la recerca d'arxiu

2. Cerca de fonts

3. Bibliografia descriptiva

4. Anàlisi i crítica textual

 

Mètodes quantitatius (2-18 desembre 2025)

Dra. Adriana Soto Corominas

1. Introducció a la recerca quantitativa 

2. Disseny de la recerca 

3. Recollida de dades

4. Anàlisi de dades

  


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 18,75 0,75
Debat a classe 6,25 0,25
Exercicis pràctics 6,25 0,25
Tipus: Supervisades      
Recollida i tractament de dades 20 0,8
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Lectura preparatòria 20 0,8
Preparació del portfoli i examen 48,75 1,95

Sessions teòriques per introduir conceptes i explicar processos.

Exercicis pràctics a classe. 

Discussió a classe de les lectures assignades i exercicis de recollida de dades. 

Recollida, tractament i anàlisi de dades.

Tutories. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Mètodes qualitatius: Portfoli 30% 0 0 CA01, CA02, KA01, KA02, SA02, SA04
Mètodes quantitatius: Examen 15% 0 0 CA03, KA01, KA02, SA01, SA04, SA05
Mètodes quantitatius: Portfoli 15% 0 0 CA01, CA03, KA01, KA02, SA01, SA02, SA04, SA05
Recerca literària: Portfoli 40% 0 0 CA03, KA01, KA02, SA01, SA03, SA05

La nota global de l'assignatura s'obtindrà fent mitjana entre la nota dels mètodes quantitatius (30%), dels mètodes qualitatius (30%) i els mètodes literaris (40%). 

Els ítems d'avaluació són els següents: 

Mètodes quantitatius: Examen (15%) i Portfoli (15%).

Mètodes qualitatius: Portfoli (30%).

Mètodes literaris: Portfoli (40%).

 

Procediment per revisar les qualificacions obtingudes. En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, el professorat informarà l'alumnat (a Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. 

Procediment de recuperació: Per aprovar el curs, l'alumnat haurà d'obtenir un 5 de mitjana. Només es calcularà la mitjana si la nota de cada ítem d'avaluació és, com a mínim, de 3,5/10. L'alumnat podrà recuperar els ítems que quedin suspesos sempre i quan l'assignatura tingui una nota mitjana per sobre de 3,5. La nota màxima per a qualsevol ítem reavaluat és de 6/10.  

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

L'alumnat haurà de fer servir llenguatge no sexista en les seves produccions oral o escrites. S'aconsella que consulti la pàgina web de la Linguistic Society of America, que conté recomanacions en aquest sentit: https://www.linguisticsociety.org/resource/lsa-guidelines-nonsexist-usage. Fer un us apropiat del llenguatge formarà part dels criteris d'avaluació. 

MOLT IMPORTANT - PLAGI/COPIA En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduira unavariació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar-ne l'autoria o un ús indegut de la IA com ara presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o un programa d'IA. Aquestes activitats d'avaluació no són recuperables. 

ÚS IA: En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intèl·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat. 

L'alumnat haurà de fer servir llenguatge no sexista en les seves produccions oral o escrites. S'aconsella que consulti la pàgina web de la Linguistic Society of America, que conté recomanacions en aquest sentit: https://www.linguisticsociety.org/resource/guidelines-inclusive-language. Fer un ús apropiat del llenguatge formarà part dels criteris d'avaluació. 

Avaluació única: Aquest mòdul no preveu el sistema d'avaluació única. 


Bibliografia

Mètodes qualitatius

Block, David (2024). Interviews in Applied Linguistics: Autobiographical Reflections on Research Processes. Routledge.

Blommaert, Jan & Dong Jie (2010) Ethnographic Fieldwork: A Beginner’s Guide. Multilingual Matters.

Boellstorff, Tom, Nardi, Bonnie, Pearce, Celia, and Taylor, T.L. (2012). Ethnography and virtual worlds: A handbook of method. Princeton University Press.

Briggs, Charles L. (1986). Learning how to ask: A sociolinguistic appraisal of the role of the interview in social science research. Cambridge University Press.

Bucholtz, Mary (2000) The politics of transcription. Journal of Pragmatics, 32, 1439-1465.

Cameron, Deborah (2001). Working with spoken discourse. Sage

D’Arcy, Alexandra and Young, Taylor Marie (2012). Ethics and social media: Implications for sociolinguistics in the networked public. Journal of Sociolinguistics, 16(4), 532-546.

Heller, Monica, Pietikäinen, Sari. & Joan Pujolar (2018) Critical Sociolinguistic Research Methods. Routledge. 

Mason, Jennifer (2017) [3rd Ed.] Qualitative Researching. Sage.

Sanjek, Roger (1990). A Vocabulary of Fieldnotes. In Roger Sanjek (Ed.) Fieldnotes: The Makings of Anthropology (pp. 92-138). Cornell University Press.

Talmy, Steven (2010). Qualitative interviews in applied linguistics: From research instrument to social practice. Annual Review of Applied Linguistics, 30(1), 128-148.

Tusting, Karin (Ed.) (2019). The Routledge Handbook of Linguistic Ethnography. Routledge.

Wei, Li and Melissa G. Moyer (Eds.) (2008). The Blackwell Guide to Research Methods in Bilingualism and Multilingualism. Blackwell.

 

Mètodes quantitatius

Hakemulder, Frank, van Peer, Willie, & Zyngier, Sonia. (2014). Muses and measures: Empirical research methods for the humanities. Cambridge Scholars Publishing.
 
Levshina, Natalia. (2015). How to do linguistics with R. John Benjamins
 
Podesva, Robert J., & Sharma, Devyani. (Eds.). (2014). Research methods in linguistics. Cambridge University Press.
 
 
 
Mètodes aplicats a la literatura
 
Bod, Rens, Jaap Maat and Thijs Weststeijn. (2010). The Making of the Humanities, Vol. I and II. Amsterdam: Amsterdam University Press.
 
Bowers, Fredson. (2023). Principles of Bibliographical Description. Winchester and New Castle, Delaware: St Paul's Bibliographies, Oak Knoll Press, The Bibliographical Society of the University of Virginia.
 
Chadwick, T., & Vermeulen, P. (2020). "Literature in the New Archival Landscape", Lit: Literature Interpretation Theory, 31(1), 1–7. 
 
Driscoll, Matthew James and Elena Pierazzo. (2016). Digital Scholarly Editing. Cambridge: Open Book Publishers. 
 
Eve, Martin Paul. (2022). The Digital Humanities and Literary Studies. Oxford: Oxford University Press. 
 
Fraistat, Neil and Julia Flanders, eds. (2013). The Cambridge Companion to Textual Scholarship. Cambridge: Cambridge University Press.
 
Greetham, D. C. (1994). Textual Scholarship: An Introduction. New York, London: Routledge. 
 
Kusch, Celena. Literary Analysis: The Basics. (2016). New York, London: Routledge. 

 


Programari

No s'espera que l'alumnat descarregui cap programari abans de l'inici del curs. Es donaran instruccions sobre com i quan instal·lar el programari durant el semestre. 

 

R (https://cran.r-project.org/bin/windows/base/)
 
RStudio (https://posit.co/downloads/)
 
 
 
 

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt