Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Cura, Salut i Bioètica

Codi: 45071 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofies de la Cura OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Gomez Franco
Correu electrònic:
irene.gomez.franco@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura.


Objectius

L'assignatura vol oferir una panoràmica sobre la bioètica (els seus orígens, les diferents aproximacions i les problemàtiques actuals que enfronta) posant èmfasi en les ètiques de la cura. Així mateix, busca atendre també qüestions contemporànies de justícia global relacionades amb la salut des de les ètiques de la cura i pensar les implicacions biopolítiques del concepte de salut.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA14 (Competència) [pendent traducció a ca] Revisar la aplicación de la ética del cuidado en trabajos reales sobre la práctica profesional en el ámbito de la salud
  2. CA15 (Competència) [pendent traducció a ca] Proponer acciones en el ámbito de la filosofía del cuidado en las que se evalúen las desigualdades por razón socioeconómica
  3. KA19 (Coneixement) [pendent traducció a ca] Reconocer la dimensión social del cuidado en la bioética contemporánea
  4. KA20 (Coneixement) [pendent traducció a ca] Explicar el trasfondo bioético del cuidado en relación con las concepciones de la salud y del bienestar
  5. KA21 (Coneixement) [pendent traducció a ca] Examinar el concepto de cuidado desde la perspectiva del derecho a la salud
  6. SA21 (Habilitat) [pendent traducció a ca] Aplicar los contenidos teóricos de las éticas contemporáneas en el trabajo de casos con problemáticas biomédicas, clínicas y asistenciales
  7. SA22 (Habilitat) [pendent traducció a ca] Proponer objetivos de investigación sobre la integración del concepto de cuidado en la salud pública
  8. SA23 (Habilitat) [pendent traducció a ca] Proponer mejoras en las prácticas profesionales relacionadas con el cuidado en el contexto de la sanidad

Continguts

En el nostre enfocament, abordarem la problemàtica de la cura des d'una perspectiva de gènere, contemplant quatre dimensions clau:

1. Introducció a la bioètica: història, fonaments, aproximacions teòriques.

2. Problemes actuals de la bioètica.

3. Salut, justícia global i ètiques de la cura.

4. La medicalització de la vida i la salut com a imperatiu.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigides 37 1,48 CA14, KA19, KA20, KA21, SA21
Tipus: Supervisades      
Supervisades 25 1 CA14, KA19, KA21, SA21
Tipus: Autònomes      
Autònomes 82 3,28 CA14, CA15, KA19, KA21, SA21, SA22, SA23

Les activitats proposades en aquesta assignatura tenen com a objectiu aprendre a treballar per problemes desenvolupant diferents tipus de capacitats: lectura, comentari, discussió de grup, escriptura creativa, debats i propostes. Totes les activitats tenen com a objectiu proporcionar eines i acompanyar la reflexió personal o col·lectiva.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 35% 2 0,08 CA15, KA20, SA21, SA22, SA23
Comentari crític 35% 2 0,08 CA14, SA21
Resenya 15% 1 0,04 KA19, KA21, SA21
Video 15% 1 0,04 KA19, KA20, KA21

L'avaluació continuada constarà de:

  1. Vídeo (15%)
  2. Comentari crític (35%)
  3. Ressenya en format vídeo/àudio (15%)
  4. Assaig (35%)

L'avaluació continuada consisteix en la realització de totes les PACS proposades.

* En cas de fer l'exercici del primer bloc i no poder continuar, prèvia notificació al professor/a, es podrà considerar la possibilitat de tenir un “No Presentat”

* A partir de la realització de les dues primeres PACS, la nota final de l'assignatura serà la que resulti de la mitjana de tots els exercicis, també les no lliurades, en funció del % sobre el pes de la nota.

* El calendari de lliurament és el que proposa el pla docent. En cas de no poder lliurar un exercici en el termini previst, per causes excepcionals, s'haurà de comunicar al professor/a.

 

NOTAEn cas que l’alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Ús de laIA:

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica, correcció de textos o traduccions. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a.

L’alumnat ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.

La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

A l'inici del curs es proporcionarà una bibliografia ampliada i específica per a cada tema.


Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura