Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Cura i Gènere

Codi: 45067 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofies de la Cura OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Benitez Valero
Correu electrònic:
laura.benitez@uab.cat

Equip docent

Anabella Laura Di Tullio Arias

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura


Objectius

S'estudiarà el concepte de cura a la tradició feminista i dels estudis de dones, gènere i queer des d'una perspectiva interseccional i en al·lusió a casos concrets del món i de la vida contemporanis que remetin a experiències individuals i col·lectives actuals.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA05 (Competència) [pendent traducció a ca] Evaluar los efectos de las desigualdades de género en la implementación de las prácticas de los cuidados
  2. CA06 (Competència) [pendent traducció a ca] Revisar de forma crítica las soluciones propias aportadas a problemas prácticos ante situaciones de discriminación por razón de género
  3. KA07 (Coneixement) [pendent traducció a ca] Seleccionar los elementos conceptuales que explican las interrelaciones teóricas entre la ética del cuidado y la ética feminista
  4. KA08 (Coneixement) [pendent traducció a ca] Describir los principales estereotipos de género que condicionan las prácticas del cuidado en el ámbito público y privado
  5. KA09 (Coneixement) [pendent traducció a ca] Identificar prácticas de cuidado reales que demuestren desigualdades de género
  6. SA08 (Habilitat) [pendent traducció a ca] Comparar estrategias de introducción de la perspectiva de género en las prácticas del cuidado
  7. SA09 (Habilitat) [pendent traducció a ca] Proponer prácticas de cuidado desde la perspectiva de los colectivos LGTBIQ+
  8. SA10 (Habilitat) [pendent traducció a ca] Diseñar estrategias de comunicación responsable y en clave de género para transmitir conocimientos sobre el cuidado

Continguts

En el nostre plantejament, abordarem el problema de l'atenció des d'una perspectiva de gènere, considerant cinc dimensions clau:

1. Genealogies feministes de la cura

2- Orientació feminista/femenina de l'ètica

3- Relacions de poder al voltant de la cura: vulnerabilitat i interdependència.

4- La regulació i distribució de l'atenció

5- Escenaris futurs de la interacció entre cures i gènere


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
debat síncron i asíncron/presentació de vídeo i comentaris 37 1,48
Tipus: Supervisades      
mapa conceptual/assaig/ressenya bibliogràfica 25 1
Tipus: Autònomes      
respondre cuestionari/lectura crítica comparada 87,5 3,5

La modalitat de la docència és virtual i, per tant, tant la metodologia com l'avaluació s'hi ajusten. 

Les activitats proposades en aquesta assignatura tenen com a objectiu aprendre a treballar per problemes desenvolupant diferents tipus de capacitats: lectura, comentari, discussió de grup, escriptura creativa, debats i propostes. Totes les activitats tenen com a objectiu proporcionar eines i acompanyar la reflexió personal o col·lectiva.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
escrita 50% 0,5 0,02 CA05, CA06, KA07, KA08, KA09, SA08, SA09, SA10
oral 40% 0 0 CA05, CA06, KA07, KA08, KA09, SA08, SA09, SA10
treball en grup 10% 0 0 CA05, CA06, KA07, KA08, KA09, SA08, SA09, SA10

El procés d‟avaluació es basa en el treball personal de l‟estudiant i pressuposa l‟autenticitat de l‟autoria il‟originalitat dels exercicis realitzats. La manca d'autenticitat a l'autoria o d'originalitat a les proves d'avaluació; la còpia o el plagi; l'intent fraudulent d'obtenir un resultat acadèmic millor; la col·laboració, l'encobriment o l'afavoriment de la còpia, o l'ús de material, programari o dispositius no autoritzats durant l'avaluació, entre d'altres, són comportaments irregulars a l'avaluació que poden tenir conseqüències acadèmiques i disciplinàries greus.

Aquestes conductes irregulars poden resultar en la suspensió (nota D/0) en les activitats avaluables que es defineixin al pla docent -incloses les proves finals- oa la qualificació final de l'assignatura, ja sigui perquè s'han utilitzat materials, programari o dispositius no autoritzats durant les proves, com ara xarxes socials o cercadors d'informació a internet, perquè s'han copiat fragments de text d'una font externa (internet, apunts, llibres, articles, treballs o proves d'altres estudiants, etc.) sense la citació corresponent, o perquè s'ha dut a terme qualsevol altra conducta irregular.

En aquest curs, l'ús d'Intel·ligència Artificial (IA) es regeix per principis d'integritat acadèmica, responsabilitat ètica i rellevància educativa. S'adjunta una guia detallada per a orientar sobre com aplicar la IA de manera ètica i efectiva en els seus treballs, incloent-hi directrius per a la citació adequada i consideracions ètiques. Aquest document és essencial per a assegurar un ús responsable i crític de la IA, en línia amb els nostres objectius educatiusi compromisos ètics. S'espera que tots els participants ho utilitzin acuradament paraenriquecer el seu procés d'aprenentatge i exploració acadèmica.

L'assignatura només es pot aprovar mitjançant el seguiment i la superació de l'avaluació continuada (AC). La qualificació final de l'assignatura és la nota obtinguda a l'AC.

L'avaluació continuada consisteix en la realització de totes les PACS proposades.

* En cas de fer l'exercici del primer bloc i no poder continuar, prèvia notificació al professor/a, es podrà considerar la possibilitat de tenir un No Presentat.

* A partir de la realització de les dues primeres PACS, la nota final de l'assignatura serà la que resulti de la mitjana de totsels exercicis, també les no lliurades, en funció del % sobre el pes de la nota.

* El calendari de lliurament és el que proposa el pla docent. En cas de no poder lliurar un exercici en el termini previst, per causes excepcionals, s'hauran de comunicar al professor/a i es consideraran personalment.


Bibliografia

1.

Gilligan, Carol. (1993). Introduction. In a different voice: Psychological theory and women’s development (pp. 1-4). Massachusetts Harvard University Press.

Butler, Judith. (2004). Precarious life: The powers of mourning and violence. Verso.

Tronto, Joan C. (2015). Who cares? How to reshape a democratic politics. (pp. 1-40). Cornell University Press.

2.

Haraway, Donna J. (2020). Pensamiento tentacular. Antropoceno, Capitaloceno, Chthuluceno. Seguir con el problema: Generar parentesco en el Chthuluceno (pp. 59-98). Consonni.

Braidoti, R. (2015). Posthumano y devenir tierra. Lo posthumano (pp. XX). Editorial Gedisa.

de La Bellacasa, M. P. (2017). Matters of care: Speculative ethics in more than human worlds. Minnesota: University of Minnesota Press.

3.

hooks, bell (2020). Teoría Feminista. De los Márgenes al centro. (pp. 139-171). Traficantes de sueños.

Anzaldúa, Gloria (2016). La Frontera. La nueva mestiza (pp. 103-115/133-148). Capitán Swing.

Care Colletive (2021). Manifiesto de los cuidados. La política de la interdependencia. Ecidions Bellaterra.

 


Programari

No cal programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura