Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Fonaments de la Innovació i la Recerca en l'Ensenyament de les Ciències Socials

Codi: 45015 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Manuel Santisteban Fernandez
Correu electrònic:
antoni.santisteban@uab.cat

Equip docent

Nuria Arís Redó
Gustavo Alonso Gonzalez Valencia
Mariona Massip Sabater
Maria de las Neus Gonzalez Monfort

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen


Objectius

- Analitzar com es construeix el coneixement social, des de la formació de conceptes socials i de valors socials.

- Interpretar aspectes teòrics d'aquest procés, com les representacions socials de la realitat o les relacions i les diferències entre sabers científics i sabers escolars.

- Analitzar les aportacions de les diverses ciències socials a la comprensió de la societat actual.

- Identificar els conceptes clau com a instruments per a la selecció de continguts, per a l'ensenyament i per a la investigació.

- Reconèixer la importància de la interpretació i la comunicació en l'ensenyament de les ciències socials.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA41 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació en didàctica de les ciències socials basats en les evidències obtingudes a través de la investigació.
  2. CA42 (Competència) Actuar en l'àmbit de l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. CA43 (Competència) Investigar o innovar en l'àmbit de les ciències socials avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  4. KA42 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en investigació en didàctica de les ciències socials.
  5. KA43 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en didàctica de les ciències socials.
  6. KA44 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives en didàctica de les ciències socials mitjançant plantejaments innovadors.
  7. SA32 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica d'acord amb la temàtica d'investigació i/o innovació.
  8. SA33 (Habilitat) Desenvolupar el disseny i seleccionar la metodologia més coherent amb els objectius de la investigació en didàctica de les ciències socials.

Continguts

• Construcció del coneixement social, conceptes socials i valors socials.

• Representacions socials i pensament social.

• La comprensió de la societat actual i les aportacions de les diverses ciències socials. Sabers científics i sabers escolars.

• Selecció i seqüència de continguts: els conceptes clau de les ciències socials.

• La interpretació dels fets socials: causalitat, intencionalitat i relativisme.

• La comunicació en l'estudi de la societat: llenguatge i narració, argumentació i debat.

• Els Problemes Socials Rellevants.

• La invisibilització de persones i la perspectiva de gènere en els estudis socials.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de d'innovacions i de recerques 6 0,24 CA41, CA42, CA43, KA42, KA43
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals 10 0,4 CA42, KA42, KA43, KA44, SA32
Classes expositives per part del professorat 5 0,2 KA42, KA43, KA44, SA32
Pràctiques d'aula: resolució de problemes i de casos 10 0,4 CA41, CA42, CA43, KA44, SA33
Presentació / Exposició oral de treballs 5 0,2 CA41, CA42, CA43, KA44, SA33
Tipus: Supervisades      
Tutories 36 1,44 KA42, KA43, KA44, SA32, SA33
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles i fonts documentals 78 3,12 KA42, KA43, KA44, SA32

La metodologia es basa en presentacions del professorat i plantejament de preguntes i problemes que s'abordaran a classe, individualment o en grup.

També treballs d'anàlisi crítica de bibliografia i recerques, de manera autònoma.

Caldrà proposar dissenys d'investigació i d'innovació, amb propostes creatives aplicades a contextos diferents als estudiats.

La participació a classe és molt important.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de bibliografia i materials de recerques (treball individual) 20% 0 0 KA42, KA43, KA44, SA32, SA33
Assistència a classe i participació en els debats (treball individual) 10% 0 0 CA41, CA42, CA43, KA42, SA32
Treball final del mòdul (treball individual) 40% 0 0 CA42, CA43, KA42, SA32, SA33
Treballs a classe, solució de problemes i estudi de casos (treball col·laboratiu en grup) 30% 0 0 CA41, CA42, CA43, KA42, SA33

Per poder superar el mòdul s'han d'aprovar les activitats d'avaluació dels tres blocs. L'avaluació dels tres blocs comporta un seguiment dels treballs a realitzar, i una presentació continuada del que es demani en cada moment del curs.

Les dates concretes es donaran amb el programa a l’inici de les classes.

La correcció per part del professorat serà després de 15 i 20 dies hàbils del lliurament. 

L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Aquesta sanció es decidirà específicament per a cada cas.

D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup.

L’assignatura preveu l’avaluació única, que consistirà en el lliurament o acompliment de les quatre fases de l'avaluació continuada.

L'assistència a classe és obligatòria: 80% de classes.

Per a la recuperació cal haver presentat un 66% de les activitats d’avaluació. Per a la recuperació caldrà presentar un treball d'aplicació i fer un examen.

L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i normes de la Facultat. 

Dates d'avaluació:

-Segona setmana de gener: avaluació final (igual per a l'avaluació ordinària que per a l'avaluació única)

-Quarta setmana de gener: recuperació (de l'avaluació ordinària i de l'avaluació única).

Es permet una prova de síntesi final per a les persones repetidores. Aquesta prova se sol·licitarà al professorat responsable a l'inici de l'assignatura. Consistirà en el lliurament d'un treball (a especificar) i un examen.


Bibliografia

- BARTON, Keith C. (ed.) (2006). Research Methods in Social Studies Education. Contemporary Issues and Perspectives. Information Age Publishing Inc.

- CARRETERO, M./VOSS, J. F. (comps.) (2004). Aprender y pensar la historia. Amorrortu Editores

CASTELLVÍ, J. (2024). Epistemological obstacles to social studies education. Trends in Higher Education, 3(4), 1072–1080. https://doi.org/10.3390/higheredu3040062

- CASTELLVÍ, J., GONZÁLEZ-VALENCIA, G. & SANTISTEBAN, A. (2023). Social Issues Are the Syllabus: Worldwide Teacher Education in Changing Times. In Florin D. Salajan, F.D., Jules, T.D. & Wolhuter, Ch. (eds.). Teacher Education Intersecting Comparative and International Education. Revisiting Research, Policy and Practice in Twin Scholarship Fields. Bloomsbury Publishing. http://dx.doi.org/10.5040/9781350339972.ch-12

- GÉRIN-GRATALOUP, A-M./TUTIAUX-GUILLON, N. (2001). La recherche en Didactique de l'Histoire et de la Géographie depuis 1986. Essai d'analyse, in Perspectives Documentaires en Éducation, nº 53. Paris, INRP,5-11

- HENRÍQUEZ, R./PAGÈS, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia, en Educación XX1 nº 7, Facultad Ciencias de la Educación, UNED, 63-83

- LAVILLE, C. (2001). La recherche empirique en éducation historique. Mise en perspective et orientations actuelles, in Perspectives Documentaires en Éducation, nº 53. Paris, INRP, 69-82

- LEVSTIK, Linda S./BARTON, Keith C. (2001). Doing History. Investigating with Children in Elementary and Middle Schools. Second Edition. Lawrence Erlbaum Associates (LEA)

- LEVSTIK, Linda S./TYSON, Cynthia A. (eds.) (2008): Handbook of Research in Social Studies Education. Routledge.

- MASSIP, M.; BARBEITO, C.; BARTOLOMÉ, S.; GONZÁLEZ-MONFORT, N.; SANTISTEBAN, A. (2020). Criteris de justícia global per a la valoració i l’elaboració de materials curriculars de ciències socials. Bellaterra: GREDICS-Escola de Cultura de Pau. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2020/220972/deccrijus_a2020.pdf

- MASSIP, M., GONZÁLEZ-MONFORT, N. Y SANTISTEBAN, A. (eds.) (2021). El futur comença ara mateix. L’ensenyament de les ciències socials per interpretar el món i actuar socialment. Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB/GREDICS. Col. Docs 3. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2021/257493/futcomavu_a2021.pdf

- ORTEGA, J.I., SÁNCHEZ, J.A. Y GONZÁLEZ-MONFORT, N. (eds.) (2024). Experiencias de aprendizaje desde la Didáctica de las Ciencias Sociales para la formación de una ciudadanía democrática, crítica y global. Octaedro. https://octaedro.com/libro/experiencias-de-aprendizaje-desde-la-didactica-de-las-ciencias-sociales-para-la-formacion-de-una-ciudadania-democratica-critica-y-global/

- ORTEGA-SÁNCHEZ, D., CASTELLVÍ, J. Y GONZÁLEZ-MONFORT, N. (eds.) (2024). Enseñar el conflicto. Perspectivas, significados y límites en la educación para una cultura democrática y la justicia social. Dykinson.

- PAGÈS, J. (1993). Psicología y Didáctica de las Ciencias Sociales. Infancia y Aprendizaje, 62-63, pp.121-151.

- PAGÈS, J. (1994). La Didáctica de las Ciencias Sociales, el currículum y la formación del profesorado. Signos. Teoría y Práctica de la Educación, 13, octubre / diciembre, 38-51.

- PAGÈS, J. (1997a). Líneas de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales, en Benejam, P./Pagès, J. (coord.): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Horsori, 209-226.

- PAGÈS, J. (1997b). La investigación sobre la formación inicial del profesorado para enseñar ciencias sociales, en AUPDCS (ed.): La formación del profesorado y la didáctica de las ciencias sociales. Sevilla: Diada, p. 49-86.

- PAGÈS, J. y SANTISTEBAN, A. (2011). La investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en la educación primaria. En Pagès, J. y Santisteban, A. (coords.), Didáctica del Conocimiento del medio social y cultural en la Educación Primaria. Síntesis, 85-102.

- PAGÈS, J.; SANTISTEBAN, A (2010). La educación para la ciudadanía y la enseñanza de las ciencias sociales, la geografía y la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 64: 8-18.

- PAGÈS, J.; SANTISTEBAN, A (2011). Enseñar y aprender ciencias sociales. Santisteban, A.; Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis. 23-40.

- PAGÈS,J.y SANTISTEBAN, A. (2014). Una mirada del pasado al futuro en la didáctica de las ciencias sociales. Pagès, J.; Santisteban, A. (eds.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: Servicio de Publicaciones de la UAB /AUPDCS. Vol. 1, 17-39.

- SANTISTEBAN, A (2011). Las finalidades de la enseñanza de las Ciencias Sociales. Santisteban, A.; Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis. 63-84.

- SANTISTEBAN, A. (2022). Social Sciences Education Based on Social Problems: Traditions and Integrative Tendencies. In Ortega-Sánchez, D. (ed.) Controversial Issues and Social Problems for an Integrated Disciplinary Teaching. Integrated Science (pp.23-34), vol 8. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_3

- SANTISTEBAN, A. y LIMA, C.A. (org.) (2021). O ensino de historia no Brasil e Espanha. Editora Fi.

- SANTISTEBAN, A. y PAGÈS, J. (2019). Una nueva lectura de los programas de estudios para la formación inicial del profesorado de didáctica de las ciencias sociales: mirando el presente y el futuro. Hortas, M.J. y Dias, A. (eds.). Ensinar e aprender em Didática das Ciências Sociais. A formação de professores numa perspetiva sociocrítica (pp.128-138). Lisboa: AUPDCS / Politécnicode Lisboa / Escola Superior de Educação. 

- SHAVER, J. P. (2001). The Future of Research on Social Studies-For What Purpose?, in Stanley, W. B. (ed.). Critical Issues in Social Studies Research for the 21st Century.  Information Age Publishing IAP, 231-25.

- TRAVÉ, G. (2001). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales, en Pozuelos, F. J./Travé, G. (eds.): Entre pupitres. Razones e instrumentos para un nuevo marco educativo. Universidad de Huelva,173-239.


Programari

No hi ha un programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda