Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Recerca, Formació, Avaluació i Equitat

Codi: 45009 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Pilar Pineda Herrero
Correu electrònic:
pilar.pineda@uab.cat

Equip docent

Xavier Úcar Martínez
Ingrid Agud Morell

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits


Objectius

Aquest mòdul és obligatori de l’especialitat de Desigualtats, Recerca Socioeducativa i Transformaciói és optatiu de la resta d’especialitats.  

En aquest mòdul es desenvolupen les competències necessàries per a investigar sobre la formació i l'avaluació des de l'òptica de l'equitat educativa. S'aborden els principals programes de formació per al treball com a estratègia per a potenciar l'equitat educativa. A través de l'anàlisi recursos teòrics i metodològics, s'aborda l'avaluació de programes de formació i d'intervenció socioeducativa, i la seva contribució a la investigació sobre desigualtats educatives. En aquest sentit, es fa especial èmfasi en el disseny de plans que permetin avaluar programes formatius en el marc d'un projecte d'investigació.

 
Descriptors: Formació per al treball. Formació i gènere. Equitat educativa i ocupació. Avaluació de la formació per al treball. Avaluació de programes d'intervenció socioeducativa. Avaluació participativa


Resultats d'aprenentatge

  1. CA26 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en el disseny i l'aplicació del pla d'avaluació.
  2. CA27 (Competència) Investigar en els àmbits socioeducatius valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. CA28 (Coneixement) Actuar en la investigació socioeducativa avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  4. KA25 (Coneixement) Identificar els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació socioeducativa.
  5. KA26 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en els diversos camps de la investigació socioeducativa.
  6. KA27 (Coneixement) Delimitar problemes i donar respostes a les necessitats socioeducatives mitjançant plantejaments innovadors.
  7. SA17 (Habilitat) Seleccionar el disseny i la metodologia més coherent amb els objectius de l'avaluació en investigació socioeducativa.
  8. SA18 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el pla d'avaluació en investigació socioeducativa amb les diferents tècniques i instruments de recollida d'informació.

Continguts

Bloc 1: L’avaluació de programes de formació i d’ intervenció socioeducativa com a eina per millorar l’equitat.

-        Avaluació de programes educatius:

-        Avaluació de programes de formació pel treball

-         Avaluació de la intervenció socioeducativa

 

Bloc 2: Formació, treball i equitat educativa

-        Modalitats de formació i treball: formació al llarg de la vida, FP, formació ocupacional i formació continua

-        Perspectives per a l’anàlisi de l’equitat en la formació: edat, gènere, nivell sociocultural, ocupació/situació laboral.

-        Estudis sobre formació, treball i equitat

 

Bloc 3: Recerca Participativa i Equitat

-       Recerca participativa, equitativa i justa: de “donar veu” a construir diàlegs.

-       Mirada interseccional a la recerca participativa: condicionants en funció de l’edat, gènere, entorn socioeconòmic, origen, etc.  

-       Disseny de recerques participatives. Exemples pràctics.

 

 

    


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 36 1,44 CA26, KA26, KA27, SA17, SA18
Tipus: Supervisades      
Treball individual 36 1,44 CA27, KA27, SA17, SA18
Tipus: Autònomes      
Lectures i exercicis 78 3,12 CA27, KA25, KA26

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les següents dinàmiques individuals i/o grupals:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor
  • Lectura d’articles i fons documentals
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques i lectures individuals 33 0 0 CA26, CA28, KA25, KA27
Resolució individual d'un cas 33 0 0 CA27, KA26, KA27, SA17
Treball pla d'avaluació 33 0 0 CA26, CA27, KA25, SA17, SA18

AVALUACIÓ CONTINUA 

Elaboració d'un pla d'avaluació

33'3%

Pràctiques del 2n bloc del mòdul

33'3%

Treball de resolució d'un cas

33'3%

 

 

L'avaluació continua del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. 

La nota final serà el promig ponderat de les activitats d'avaluació previstes. Per poder aplicar aquest criteri caldrà obtenir com a mínim un 4 en totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul i en el treball final del mòdul.

Les activitats d'avaluació es lliuraran al finalitzar cada un dels tres blocs de continguts de l'assignatura.

Les notes es retornaràn en un període aproximat de 3 setmanes.

El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual i segons el calendari de tutories fixat

Recuperació: Prova individual escrita, data: 8 de gener 

 El plagi serà motiu de no superació de l’assignatura.

L'alumnat que no aporti prou evidències per a ser avaluat serà qualificat com a 'no avaluable'

Es contempla la realització d'una prova de síntesi per a l'alumnat que es matricula per segona vegada.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Prova individual teórico-pràctica, escrita i oral.

Pes de la nota:100%

Recuperació: Prova individual teórico-pràctica, escrita i oral

La prova individual es realitzarà el 8 de gener. El 15 de gener es farà la recuperació.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continua.

 

 

CONSIDERACIONS GENERALS

Per aprovar aquesta assignatura cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars: català o espanyol. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativade l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 

 

 

 


Bibliografia

 COUSINS, B. J. (Ed.) (2020) Collaborative approaches to evaluation. Principles in use. Los Angeles: SAGE (ISBN: 9781544344645)

 GERLACH, A. (2018). Thinking and Researching Relationally: Enacting Decolonizing Methodologies With an Idigenous Early Chilchood Program in Canada. International Journal of Qualitative Methods, 17, 1-8.

HORDGE-FREEMAN, E. (2018). “Bringing Your Whole Self to Research”: The Power of the Researcher’s Body, Emotions, and Identities in Ethnography. International Journal of Qualitative Methods, 17, 1–9.

 NÚÑEZ LÓPEZ, H. (2015). Evaluación participativa en la acción comunitaria. Aproximaciones teórica y metodológica. Madrid. Editorial Popular.

  PINEDA, P. (2010). Evaluation of training in organizations: a proposal for an integrated model. Journal of European Industrial Training, 34, pp. 673-693

  RADEMAKER, L.L. & POLUSH, E. Y. (2022). Evaluation and action-research. An integrated framework to promote data literacy and ethical practices. Oxford University Press

RODO-ZARATE, M. (2021). Interseccionalidad. Desigualdades, lugares y emociones. Bellaterra Edicions.

 STAKE, R.F. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.

 ÚCAR, X.; PONCE, E. (2001)  (Coord.) Carmel Amunt. Análisis i propostes de futur per un barri. Carmel Amunt/Generalitat de Catalunya/Ajuntament de Barcelona/UAB. Barcelona.

VÁSQUEZ, Jorge. 2013. “Adultocentrismo y juventud: Aproximaciones foucaulteanas”. En: Revista Sophia: Colección de Filosofía de la Educación. Nº 15. Quito: Editorial Universitaria Abya-Yala.

  


Programari

No cal programari


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda