Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Recerca, Formació i Tecnologies Digitals

Codi: 45005 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Oscar Mas Torello
Correu electrònic:
oscar.mas@uab.cat

Equip docent

Cristina Mercader Juan

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

 

Aquest mòdul pretén introduir l'alumnat a la recerca en l'àmbit de la formació i la tecnologia educativa:

  • Reflexionar al voltant dels conceptes de tecnologia educativa i tecnologies digitals al servei de l'aprenentatge i el coneixement i el seu impacte educatiu.
  • Oferir una visió dels diferents enfocaments de recerca relacionats amb la tecnologia educativa.
  • Analitzar i dissenyar projectes de recerca que abordin problemàtiques relacionades amb les tecnologies digitals en diferents contextos educatius.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA17 (Competència) Formular un problema d'investigació relacionat amb la formació i les tecnologies digitals i definir-ne les preguntes i els objectius.
  2. CA18 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en la investigació de la formació i les tecnologies digitals.
  3. CA19 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació basats en les evidències obtingudes a través de la investigació de la formació i les tecnologies digitals.
  4. KA16 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació de la formació i les tecnologies digitals.
  5. KA17 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en la formació i les tecnologies digitals.
  6. KA18 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives relacionades amb la formació i les tecnologies digitals mitjançant els plantejaments innovadors.
  7. KA19 (Coneixement) Reconèixer els principis ètics d'investigació en el desenvolupament dels estudis sobre formació i tecnologies digitals.
  8. SA11 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica relacionada amb la formació i les tecnologies digitals.

Continguts

 

1. Les Tecnologies de la informació i la comunicació com Tecnologies de l'aprenentatge i el coneixement: diferents accepcions segons la visió de Tecnologia Educativa. De la visió tecnològica a la crítica. Implicacions per a la investigació.

2. Línies d'investigació en tecnologies digitals vinculades a la formació

3. Implicacions organitzatives de la tecnologia educativa.

4. La formació presencial, semipresencial i a distància.

5. Estratègies metodològiques i tecnologies digitals.

6. Competències pedagògiques i la competència digital docent.

7. Polítiques i pràctiques en la integració de les tecnologies digitals en l'educació. Els recursos digitals com interactius, hipertextuals i multimèdia. La intel·ligència artificial generativa en els contextos educatius.

8. La creació de materials digitals per a la disseminació per a la investigació. Col·laboració, participació, principis ètics de la recerca i ètica de les dades.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debats sobre lectures-exposicions/ Tallers-exercicis aula/Presentació de treballs 20 0,8
Explicacions magistrals 16 0,64
Tipus: Supervisades      
activitats en diferents formats i modalitats 12 0,48
Elaboració del treball de curs/memòria 12 0,48
Tutories 12 0,48
Tipus: Autònomes      
Fa referència a totes les activitats relacionades amb l'estudi personal, lectures, anàlisi de casos, realització d'exercicis, recerca d'informació, elaboració de portafolis.... 64,5 2,58

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  1. Classes de discussió bibliogràfica i  magistrals/expositives per part del professorat
  2. Lectura d’articles i fons documentals
  3. Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
  4. Pràctiques d'aula: resolució de problemes i/o casos i/o exercicis-activitats-infografies i recensió d' investigacions (critiques, comparatives, etc.)
  5. Presentació / exposició oral de treballs.
  6. Tutories

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats breus/curtes d'aula (individuals/parelles/petit grup). Assistència i participació. 15% 2,25 0,09 CA19, KA16, KA17, KA18, KA19
TREBALL 1: Recensions crítiques darticles i presentació amb suport gràfic. Assistència, discussió i participació activa. (Individual) 35% 5,25 0,21 KA16, KA17, KA18, KA19, SA11
TREBALL 2: prova presencial individual/recensions crítiques d'articles i presentació amb suport gràfic a determinar (individual). 50% 6 0,24 CA17, CA18, CA19, KA16, KA17, KA18, KA19, SA11

AVALUACIÓ CONTÍNUA

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen:

  • Treball 1: Recensions crítiques individuals d’articles i presentació amb suport gràfic a determinar. Lliurament 2a setmana d'abril aproximadament.
  • Treball 2: prova presencial individual/recensions crítiques d'articles i presentació amb suport gràfic a determinar. Lliurament/realització durant el mes de maig.
  • Activitats/exercicis desenvolupats a l'aula.

La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri caldrà:

  • obtenir almenys un 5 en els 2 treballs sol·licitats,
  • haver realitzat, com a mínim el 80% de les activitats/exercicis d'aula amb la qualitat i la implicació suficient.
  • Acreditar un 80% d’assistència

En cas de no complir aquests criteris, l'assignatura serà considerada “No avaluable”.

Per als treballs 1 i 2 suspesos (amb més de 3,5) hi haurà la possibilitat de recuperar-los, fent un nou lliurament millorat a partir de les indicacions del professorat.

Per la seva naturalesa, no es poden recuperar els exercicis/activitats realitzades a l'aula.

Els lliuraments amb retard, correccions, millores, segones entregues, recuperacions, etc... puntuaran un màxim de 6,5. Els treballs de recuperació es lliuraran, com a màxim, dues setmanes després d'haver rebut la correcció/feedback i la darrera feina abans del 20 de juny.

A totes les activitats (individuals i en grup) es considerarà la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d’expressar-se amb fluïdesa i correcció i mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser tornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o llengües vehiculars.

L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva, els estudiants hauran d'haver assistit a un mínim del 80% de les classes.

El feedback i el retorn de les proves i activitats avaluatives es realitzarà en un termini màxim de 20 dies hàbils.

El procediment de revisió de les proves/treballs es realitzarà de manera individual i presencial.

La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a tot el bloc on se situï el treball. En cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s'aplicarà la sanció als dos alumnes. Volem recordar que es considera "còpia" una feina que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor/a com a propi, és a dir, sense citar les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet (veure documentació de la UAB sobre el plagi a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).

Per a aquesta assignatura, es permet utilitzar tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de traducció i correcció ortogràfica, sintàctica i gramatical de textos i, també, en aquelles tasques on el professorat ho indiqui específicament. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts i quin treball s'ha realitzat amb aquestes aplicacions i com ha influït en el procés i en el resultat final de l'activitat, la tasca,... encomanada. La no transparència de l'ús de la IA en les activitats, els treballs, etc… es considerarà manca d'honestedat acadèmica, suposant suspendre aquesta activitat amb les implicacions avaluatives que comporti; fent-se, en tot cas, una recuperació “alternativa” presencial.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat que s'acull a l'avaluació única té la mateixa obligatorietat d'assistència que la resta de companyes que fan l'avaluació continuada. Haurà de realitzar una carpeta/portafoli d'aprenentatge (digital i/o en format paper a determinar pel professorat) amb el contingut següent:

• portada estàndard del màster

• índex exhaustiu

• Totes les activitats plantejades al grup a l'aula, Moodle, etc…, incloent-hi una síntesi de la reflexió final realitzada de forma grupal (o individual si aquesta no s'hagués produït).

• Treball 1: Recensions crítiques individuals d'articles i presentació multimèdia amb suport gràfic a determinar.

• Treball 2: prova presencial individual/recensions crítiques d'articles i presentació multimèdia amb suport gràfic a determinar.

La carpeta/portafoli d’aprenentatge amb totes les evidències es lliurarà el dia que s’estableixi per als alumnes acollits a l’avaluació continuada la prova presencial individual i/o el lliurament recensions crítiques darticles i presentació amb suport gràfic a determinar.

A la resta d'elements (criteris mínims per poder ser avaluat o per ser considerat “no avaluable”, assistència, ponderació dels treballs a la nota final, competència lingüística i comprensió dels textos acadèmics, ús d'IA, recuperació/revisió, consideració de plagi/còpia, etc…), s'aplicaran els mateixos criteris que a l'alumnat integrat a l'avaluació contínua.

 

AVALUACIÓ amb PROVA de SÍNTESI FINAL. Aquesta assignatura no considera aquesta possibilitat


Bibliografia

Adell, J. (2018). Más allá del instrumentalismo en tecnología educativa. En J. Gimeno (Ed.). Cambiar los contenidos, cambiar la educación (pp.117-128). Morata.

Area, M. i Adell, J. (2021). Tecnologías Digitales y Cambio Educativo. Una Aproximación Crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19 (4), 83-96. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005

Arroyo, A. (Coord) (2024). Inteligencia artificial y educación: construyendo puentes. Graó.

Azorín, C. i Muijs, D. (2017). Networks and collaboration in Spanish education policy. Educational Research, 59 (3), 273-296. https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1341817

Bauman, Z. (2002). Modernidad liquida. Fondo de Cultura Económica de España.

Cabero, J.; Barrosa, J. i Llorente, C. (2019). La realidad aumentada en la enseñanza universitaria. REDU. Revista de docencia universitaria, 17 (1), 105-118. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11256

Castañeda, L., Salinas, J. i Adell, J. (2020). Hacia una visión contemporánea de la Tecnología Educativa. Digital Education Review, 37, 240-268. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.240-268

Fernández-Enguita, M. (2023). Competencia digital docente para la transformación educativa. OEI.  https://oei.int/oficinas/secretaria-general/publicaciones/competencia-digital-docente-para-la-transformacion-educativa/

Mas, O. i Pozos, K.V. (2012). Las competencias pedagógicas y digitales del docente universitario. Un elemento nuclear en la calidad docente institucional. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitàriai Innovació, 1, 1-21. https://raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/issue/view/28684

Mas, O. i Tejada, J. (2013). Funciones y competencias de la docencia universitaria. Síntesis.

OEI (2022). Informe Diagnóstico de necesidades formativas en la educación técnica profesional sobre competencias digitales en los países de Alianza Pacífico. OEI. https://oei.int/wp-content/uploads/2022/12/informe-etp-necesidades-formativas-interactivo-1.pdf

OECD (2013). Educational Research and Innovation. Leadership for 21st Century Learning. OECD publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264205406-en


Programari

Moodle

Google Drive

Mentimeter

Gennially 

Etc...


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda