Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Recerca en Educació | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es tracta d'un mòdul obligatori del MURE
Objectius específics de tipus cognitiu:
Objectius específics de tipus procedimental:
Objectius específics de tipus actitudinal:
1. Mètodes i dissenys de recerca en educació:
1.1. Investigació quantitativa i innovació educativa: ex post-facto, experimental, quasi-experimental, correlacional i descriptiva.
1.2. Investigació qualitativa i innovació educativa: Investigació fenomenològica, etnogràfica, estudi de casos, investigació-acció.
1.3. Aportacions de la recerca mixta a la innovació educativa.
1.4. Altres: investigació basada en el disseny, i investigació avaluativa.
2. Instruments i estratègies de recollida d'informació:
2.1. Tipologia d'instruments, estratègies i dispositius de recollida d'informació: protocols d'observació, entrevistes i qüestionaris.
2.2. Diseny, construcció i validació d'instruments i dispositius de recollida d'informació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi i discussió col.lectiva d'articles i fonts documentals | 7 | 0,28 | CA05, KA02, KA03, KA04, SA04 |
Clases Magistrals / Expositives | 30 | 1,2 | CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA04 |
Pràctiques d'aula: Disseny d'investigacions i discussió de la seva pertinència i viabilitat | 10 | 0,4 | CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA03, SA04 |
Presentació / exposició oral de treballs | 7 | 0,28 | CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA03, SA04 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de supervisió del treball individual i resolució de dubtes | 30 | 1,2 | SA02, SA03 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 100 | 4 | CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA03, SA04 |
Lectura d'articles i fonts documentals | 41 | 1,64 | CA05, KA02, KA03, KA04 |
L’activitat formativa es desenvoluparà sota una metodologia ABI (Aprenentatge Basat en la Investigació) a partir de les dinàmiques següents:
Es vetllarà per incorporar a l'assignatura la perspectiva de gènere i d’inclusió, d’acord amb les recomanacions institucionals vigents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'aula i treball final M2 (individual i grupal) | 20% -40% per activitat fins el 60% | 0 | 0 | CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA03, SA04 |
Participació activa a classe (individual) | 10% | 0 | 0 | CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA04 |
Presentació oral i seguiment del treball final M2 (individual) | 30% | 0 | 0 | CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA03, SA04 |
L'avaluació del mòdul es desenvoluparà mitjançant les activitats que s'indiquen.
La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per a poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir, com a mínim, un 4 a totes les activitats.
L'assistència és obligatòria, i ha de ser, com a mínim, del 80%.
La presentació oral del projecte de recerca es farà abans de la finalització del mòdul. El lliurament del Treball Final es lliurarà, via Moodle, una vegada finalitzi el mòdul. La resta d'activitats d'aula estaran distribuïdes al llarg de tot el mòdul, temporitzades en la data d’inici i de lliurament; aquestes dates constaran en el programa de l'assignatura que es farà accessible el primer dia de classe.
Si un/a estudiant s'acull a la modalitat d'avaluació única, la data d'avaluació serà l’últim dia del mòdul. A més de fer la presentació oral d'un projecte de recerca, l'estudiant haurà de presentar, via Moodle, un portafoli amb el conjunt de les evidències establertes com a activitats d'avaluació, que també haurà de lliurar l'últim dia del mòdul. La presentació oral serà gravada en vídeo.
La recuperació del treball Final de Mòdul i/o d’alguna activitat d’aula (en el cas de l’alumnat que fa avaluació contínua) o del Portafoli (en el cas de l’alumnat que fa avaluació única) està prevista dur-la a terme en un període màxim d’un mes després de la finalització del mòdul. La puntuació màxima que es podrà obtenir en la part suspesa serà de 6. Per poder-hi participar, el/la professor/a responsable de l’assignatura o mòdul podràexigir una qualificació mínima prèvia de 3,5. La presentació oral (tant si es fa avaluació continua com única) no serà recuperable.
La devolució i el seguiment de les activitats que formen part de la qualificació serà inferior a 20 dies hàbils. El procediment de revisió de les evidències es realitzarà de forma individual. L'alumnat que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquest mòdul.
Si l’estudiant no ha pogut aportar evidències d’avaluació suficients (menys d’una tercera part), a l’acta de l’assignatura li constarà la qualificació de no avaluable.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
La copia o plagi en qualsevol tipus d’activitatd’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a.
Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
És necessari també que l’estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com perescrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits. A més, abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, l’estudiant haurà de comprovar que ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA.
APA (2019).Publication manual of the American Psychological Association. (7th ed). American Psychological Association.
Banegas, D. L., & Consoli, S. (2024). Practitioner research in education: A call for a reality check. International Journal of Research & Method in Education, 48(3), 323-336. https://doi.org/10.1080/1743727X.2024.2378708
Biglia, B. (2022). Introduint la perspectiva de gènere interseccional a les estadístiques. Guia teoricopràctica. Institut Català de les Dones i Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6th ed.). SAGE.
Creswell, J. W., & Guetterman, T. C. (2024). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson.
Cumbo, B., & Selwyn, N. (2022). Using participatory design approaches in educational research. International Journal of Research & Method in Education, 45(1), 60-72. https://doi.org/10.1080/1743727X.2021.1902981
Davis, D. J., Olive, J. L., & Brunn-Bevel, R. J. (Eds.). (2023). Intersectionality in educational research. Taylor & Francis.
Diaz-Barriga, A. y Luna-Miranda, A.B. (Coords.) (2015). Metodología d ela investigación educativa. Aproximaciones para entender sus estrategias. Ediciones Díaz Santos.
Espinoza, E.E. (2015). Aspectos teóricos e instrumentos de la Metodología de Investigación Educativa. Universidad Técnica de Machala.
Fabregas, S.; Meneses, J. Rodríguez-Gómez, D. y Paré, M.H. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Editorial UOC.
García Bellido, R. (2024). Manual. Metodología de la investigación en educación. Tirant Humanidades.
Hatch, J. A. (2023). Doing qualitative research in education settings (2nd ed.). Bloomsbury.
Hernández, F. y Rifà-Valls, M. (Coords.) (2011). Investigación autobiográfica y cambio social. Octaedro.
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed). McGraw-Hill.
Hernández Sampieri, R. Y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantiativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Johnson, R. B., & Christensen, L. B. (2025). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. 8th Edition. Sage.
Krueger, R.A.; Casey. M.A. (2008). Focus groups: A practical guide for applied research. SAGE.
León, O. & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. (4a Edición). McGraw Hill Education.
Leavy. P. (2017). Research Design. Quantitative, Qualitative, Mixed Methods, Arts-Based, and Community-based Participatory Research Approachs. Guilford Press.
Martínez Mediano C. & Galán González, A. (2014). Técnicas e instrumentos de recogida y análisis de datos. UNED.
Mertens, D.M. (2010). Research and Evaluation in Education and Psychology (3rd Edition). SAGE.
Mertler, C. A. (2024). Introduction to educational research. Sage.
Mertler, C. A. (2024). Action research: Improving schools and empowering educators. Sage.
Moore, E. y Llompart, J. (2017). Recoger, transcribir, analizar y presentar datos interaccionales plurilingües. En E. Moore y M. Dooly (Eds.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (pp. 418-433). Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.639
Patton, M. Q., Burkholder, L. M., Crawford, L. M., Cox, K. A., Hitchcock, J. H., Nickleberry, L. D., & Munce, S. E. P. (2023). Research design and methods: An applied guide for the scholar-practitioner. SAGE.
Pink, S. (2015). Doing sensory ethnography. Sage.
Pink, S. et al. (2019). Etnografía digital, principios y prácticas. Morata.
Poth, C. N. (2023). Mixed methods research design. Sage
Saldaña, J. (2024). Developing theory through qualitative inquiry. SAGE
Stolz, S. A. (2023). The practice of phenomenology in educational research. Educational Philosophy and Theory, 55(7), 822-834. https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2138745
Reeves, T. C., & Reeves, P. M. (2023). Educational design research. In Mapping the Field of Adult and Continuing Education (pp. 609-613). Routledge.
Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Young, M. D., & Diem, S. (Eds.). (2024). Handbook of critical education research: Qualitative, quantitative, and emerging approaches. Routledge
Aquest mòdul no necessita un programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 1 | Espanyol | anual | tarda |
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 2 | Espanyol | anual | tarda |