Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Recerca en Educació | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
Introduir l'alumnat en les bases epistemològiques, els fonaments i el disseny en investigació en educació
• Introducció a la investigació en educació: significat, contextos i objectes
- Marc epistemològic / filosòfic per a la investigació educativa
- La naturalesa del coneixement científic
- Paradigmes d'investigació. Paradigmes emergents
• Plantejament del problema, marcs teòrics i contextuals de referència
- Delimitació del problema. De la identificació del tema a la pregunta d'investigació
- El problema en el seu context teòric. La revisió de la literatura: fonts d'informació i referents teòrics.
• El disseny de la investigació: el projecte de recerca
- La presa de decisions: disseny i concreció de la proposta
- Fases del procés d'investigació.
• Aspectes ètics i deontològics en el procés de recerca educativa
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicacions magistrals | 20 | 0,8 | |
Exposició pública a plenari | 4 | 0,16 | |
Tallers/exercicis aula | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració treball individual (lectures, memòria final) | 16 | 0,64 | |
Tutories individual / col • lectives | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats d'estudi pesonal: lectures complementàries, anàlisi de casos, cerca d'informació | 94 | 3,76 |
La metodologia és coherent amb les competències del MURE, els resultats d'aprenentatge vinculats a aquest mòdul i el sistema d'avaluació dissenyat.
Permet la posada en pràctica de diferents tipus d'activitats com debats, anàlisi d'investigacions, exposicions, visites d'experts, estudi de casos, etc.
Cadascuna de les sessions permet combinar diferents tipus d'activitats per a assegurar un enfocament competencial i globalitzador de l'procés d'ensenyament i aprenentatge:
• Classes magistrals / expositives
• Lectura d'articles i fonts documentals
• Anàlisi i discussió col · lectiva d'articles i fonts documentals
• Pràctiques d'aula
• Presentació / exposició oral de treballs.
• Tutories
L'assistència de tots els estudiants de el grup, implicació, bona actitud i participació són elements que asseguren un bon desenvolupament metodològic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Es vetllarà per seguir les recomanacions sobre perspectiva de gènere i inclusió.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats i exercicis d'aula | 20% | 0 | 0 | CA01, CA02, CA03, KA01, KA02, SA01 |
Assistència i participació a les sessions | 10% | 0 | 0 | CA01, CA02, CA03, KA01, KA02, SA01 |
Presentació i seguiment del treball | 30% | 0 | 0 | CA01, CA02, CA03, KA01, KA02, SA01 |
Treball final | 40% | 0 | 0 | CA01, CA02, CA03, KA01, KA02, SA01 |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.
La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà requisit imprescindible obtenir una qualificació mínima de 5 en cadascuna de les tasques d'avaluació previstes.
La presentació oral del projecte de recerca es farà durant les dues sessions prèvies a la finalització del Mòdul 1. El lliurament del Treball Final es lliurarà, via Moodle, una setmana després de finalitzar el mòdul. La resta d'activitats d'aula estaran distribuïdes al llarg de tot el mòdul, temporitzades en la data d’inici i de lliurament; aquestes dates constaran en el programa de l'assignatura que es farà accessible el primer dia de classe.
Si un/a estudiant s'acull a la modalitat d'avaluació única, haurà de presentar, via Moodle, un PORTAFOLI amb el conjunt de les evidències establertes com a activitats d'avaluació, i a més, realitzar la presentació oral presencial del projecte de recerca en les dues sessions prèvies a la finalització del Mòdul 1. La presentació oral serà registrada videogràficament.
La devolució i el seguiment de les activitats que formen part de la qualificació serà igual o inferior a 20 dies. El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual. El o la estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquest mòdul, i que es consigna en el programa del mateix. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l’estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.
La recuperació del treball Final de Mòdul i/o d’alguna activitat d’aula (en el cas de l’alumnat que fa avaluació contínua) o del Portafoli (en el cas de l’alumnat que fa avaluació única) està prevista dur-la a terme en un període màxim d’un mes després de la finalització del mòdul. La presentació oral (tant si es fa avaluació continua com única) no serà recuperable.
La còpia o plagi en el cas de treballs, constitueixen un delicte que implica suspendre l'assignatura. Es considerarà que un treball o una activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a un altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Ésnecessari també que l’estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits. A més, abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, l’estudiant haurà de comprovar que ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Es podran fer validacions concretes per garantir l'autoria i l'adquisició de competències en cas de sospita de frau acadèmic.
A partir de la segona matrícula, l’avaluació del mòdul pot consistir, si l'estudiant així ho sol·licita, en una prova de síntesi (segons el punt 2 de l’Article 267 de la Normativa Acadèmica de la UAB).
Albert, M.J. (2007). La investigación Educativa. McGraw Hill.
American Psychological Association. (2019). Concise Guide to APA Style (7th Edition). American Psychological Association.
Arnal, J., Del Rincón, D., & Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Labor.
Arnau, L., & Sala, J. (2023). La construcción de un redactado científico: normas de estilo, pasos a seguir y checklist de autocorrección. https://ddd.uab.cat/record/274378
Arnau, L., & Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. https://ddd.uab.cat/record/222109
Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Bunge, M. (1980). Epistemología. Ariel.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th edition). Taylor & Francis
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6th ed.). SAGE Publications.
Chalmers, A.F. (1989). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Siglo XXI.
Denzin, N. K. (2008). The new paradigm dialogs and qualitative inquiry. International Journal of Qualitative Studies in Education, 21(4), 315–325.
Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método. Tecnos.
Gadamer, H.G. (2001). Verdad y método. Sígueme.
Gadamer, H.G. (2002). Verdad y método II. Sígueme.
Habermas, J. (1982). Conocimiento e Interés. Ed. Taurus
Habermas, J. (1990). La lógica de las ciencias sociales. Tecnos.
Hatch, J. A. (2023). Doing qualitative research in education settings (2nd ed.). Bloomsbury.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hernandez-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Educación
Jhangiani, R. S., Chiang, I. A., Cuttler, C., & Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology (4a ed.). KPU Open Education. Available on: https://kpu.pressbooks.pub/psychmethods4e/
Johnson, R. B., & Christensen, L. B. (2025). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. 8th Edition. Sage publications.
Kuhn, T. S. (1987). La estructura de las revoluciones científicas. FCE.
Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Alianza.
Leavy, P. (2017). Research design: Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based participatory research approaches. Guilford Publications.
Lederman, N.G., Zeidler, D.L. Lederman, J. S. (2023). Handbook of Research on Science Education Volume III. Routledge
Marshall, C., Rossman, G. B., & Blanco, G. L. (2021). Designing qualitative research (7th ed.). SAGE Publications.
McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry. Pearson
McKenney, S., & Reeves, T. C. (2018). Conducting educational design research. Routledge.
Mertens, D.M., & Ginsberg, P.E. (Eds.) (2009).The Handbook of Social Research Ethics. Sage
Mertler, C. A. (2024). Introduction to educational research. Sage publications.
Molinari, J. (2022). What makes writing academic: Rethinking theory for practice. Bloomsbury Academic.
Neuschel, K.B., Rasmussen, A. M. (2025). Writing with Research A Practical Guide. Routledge
Opie, C., & Brown, D. (Eds.) (2019). Getting started in your Educational Research. Sage.
Patton, M. Q., Burkholder, L. M., Crawford, L. M., Cox, K. A., Hitchcock, J. H., Nickleberry, L. D., & Munce, S. E. P. (2023). Research design and methods: An applied guide for the scholar-practitioner. SAGE Publications.
Popper, K. R. (1985). La lògica de la investigació científica. Ed. 62.
Sala, J., & Arnau, L. (2014). El planteamiento del problema, las preguntas y los objetivos de la investigación: criterios de redacción y check list para formular correctamente. DDD: https://ddd.uab.cat/record/126350
Saldaña, J. (2024). Developing theory through qualitative inquiry. SAGE Publications.
Shields, S., Schartner, A., Curtis, W., & Murphy, M. (2024). Research and Education: An Introduction to Methods, Approaches and Processes. Taylor & Francis.
Thonney, T. (2011). Teaching the Conventions of Academic Discourse. Teaching English in the Two-Year College, 38(4), 347-362.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.
Woods, P., & Sikes, P. (2022). Successful writing for qualitative researchers. Routledge.
Young, M. D., & Diem, S. (Eds.). (2024). Handbook of critical education research: Qualitative, quantitative, and emerging approaches. Routledge.
No s'utilitza programari
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |