Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Metodologies d'Anàlisi i Recerca: Text Dramàtic i Actuació Performativa

Codi: 44815 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Teatrals OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Foguet Boreu
Correu electrònic:
francesc.foguet@uab.cat

Equip docent

Daniela Palmeri
(Extern) Lluís Masgrau Peya

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

ET


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu plantejar una sèrie de qüestions metodològiques específiques per abordar i potenciar l'anàlisi del text dramàtic i l'actuació performativa. Posa èmfasi en la importància de la metodologia per canalitzar eficaçment els processos d'investigació teòrics i/o pràctics.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Dur a terme, d'una forma autònoma i autocrítica, estudis sobre algun aspecte concret relacionat amb el text dramàtic i l'actuació performativa.
  2. KA01 (Coneixement) Incorporar les variables: naturalesa de l'objecte d'estudi, punt de vista i fonts documentals pertinents en un projecte de recerca.
  3. KA02 (Coneixement) Identificar dos dels grans components de les arts escèniques com a objecte d'estudi: el text dramàtic i l'actuació performativa.
  4. KA03 (Coneixement) Relacionar el text dramàtic i l'actuació performativa dins un procés d'investigació teòric i pràctic relacionat amb els estudis teatrals.
  5. KA29 (Coneixement) Identificar diferents mètodes d'anàlisi de la dramatúrgia i la performance.
  6. KA34 (Coneixement) Reconèixer els diferents elements del llenguatge artístic de l'actuació.
  7. SA01 (Habilitat) Aplicar metodologies d'investigació relatives al text dramàtic i a l'actuació performativa segons paràmetres científics internacionals.
  8. SA02 (Habilitat) Distingir les diferents tipologies de fonts documentals i bibliogràfiques per a analitzar el text dramàtic i l'actuació performativa.
  9. SA03 (Habilitat) Debatre sobre el text dramàtic i l'actuació performativa a partir de les possibles categoritzacions i interrelacions emprant la terminologia adequada.

Continguts

Els continguts d'aquesta assignatura es distribueixen en dos blocs. En el primer, es parteix d’una sèrie de consideracions teòriques prèvies sobre el text i la literatura, l’operació de llegir o el lector de teatre, per entrar tot seguit en la definició i abast del text dramàtic i la dramatúrgia. Així mateix, es despleguen diversos conceptes i models d’anàlisi d’un text dramàtic i s’apunten alguns aspectes generals sobre l’espectador teatral. El segon se centra, en canvi, en l’àmbit de l’actuació performativa per tractar qüestions metodològiques específiques com la diferència entre el punt de vista extern i intern, o la discriminació entre lògiques de treball del resultat i les pròpies del procés. També s’analitzen una sèrie de problemàtiques al voltant del llenguatge artístic de l’actuació i els seus elements.

Primer bloc 

  1. Lectura i escena
  2. Text i escena: exemples de tipologies bàsiques
  3. Conceptes i models d’anàlisi d’un text dramàtic
  4. Aplicació en textos concrets  

Segon bloc 

  1. Consideracions generals sobre l’actuació performativa
  2. Introducció a les qüestions metodològiques
  3. Diferències entre el punt de vista extern i intern
  4. La discriminació entre les lògiques del treball del resultat i les pròpies del procés
  5. Problemàtiques al voltant del llenguatge artístic de l’actuació i dels seus elements

El primer dia de classe es facilitarà una relació més detallada dels continguts de cada bloc, el calendari de les sessions, els textos i materials que es treballaran a classe i l'avaluació de l'assignatura. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i seminaris de discussió de textos 28 1,12
Tipus: Supervisades      
Comentari, oral o escrit, de lectures a l'aula 28 1,12
Tipus: Autònomes      
Documentació, lectura, redacció i estudi 28 1,12

Les classes teòriques es combinen amb la lectura i l'anàlisi de materials i documents diversos, com també algun estudi de cas, per tal de generar un debat crític sobre les diferents metodologies de recerca en relació amb el text dramàtic i l'actuació.

En el supòsit que hi hagi lectures assignades, s'han de llegir abans de la classe corresponent.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe/conferències/activitats complementàries 10 % 4 0,16 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Exposició oral d'un treball en grup 40 % 29 1,16 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Participació qualitativa en els debats a l'aula 10 % 4 0,16 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Treball o exercici en grup 40 % 29 1,16 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03

Avaluació continuada

A més de l'assistència i participació a classe, l’avaluació continuada es basa en aquests dos exercicis:

1) L'exposició oral, en grups de 3 estudiants, d’anàlisi d’un text dramàtic des dels paràmetres plantejats a classe. 40 %. Durada: 15 minuts. Es valorarà: a) la capacitat d’integrar els coneixements teòrics adquirits; b) la profunditat d’anàlisi i la capacitat crítica; i c) la coherència i l'ús de terminologia adequada.

2) La realització a l'aula d'un estudi de cas en grups reduïts. 40 %. S'hi tindrà en compte: a) la capacitat d'aplicar les eines metodològiques exposades en el tercer bloc per tal d'interrogar els documents de treball; b) la capacitat d'extreure informació del material documental; c) la capactitat d'ordenar, jerarquitzar i redactar amb claredat la informació elaborada; i d) la capacitat de treballar en grup i de repartir-se eficaçment les feines per optimitzar el temps disponible i les capacitats de cadascú.

Avaluació única

L’avaluació única consistirà en:

1) Una prova oral sobre els continguts de les sessions amb supòsit pràctic inclòs. 50 %.

2) Un examen escrit sobre els continguts del bloc d'actuació. 50 %. 

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l’avaluació continuada.

Remarques 

1. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

2. Per participar en la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les qualsequivalguia un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (avaluació continuada), o bé lliurar totes les proves previstes (avaluació única). A més, el professor/a pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5, com a mínim. 

3. L'estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, mal ús de la IA, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

IA

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Bloc 1

Barba, E., 2010. Quemar la casa. Orígenes de un director. Bilbao: Artezblai.
Bobes, M. del C., 1997. Semiología de la obra dramática. Madrid: Arco Libros.
Bordieu, P., 2006. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Compagnon, A., 1998. Le démon de la théorie. París: Seuil.
De Marinis, Marco., 1987. “Dramaturgy of Spectator”, The Drama Review: TDR, 31 (2), p. 110-114.
De Marinis, Marco., 1992. Semiotica del teatro. L’analisi testuale dello spettacolo, Milano: Bompiani.
Eco, U., 1993. Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona: Lumen.
Fischer-Lichte, E., 1999. Semiótica del teatro. Madrid: Arco Libros.
Foguet, F.; Santamaria, N., 2009. La literatura dramàtica. Barcelona: Editorial UOC.
García Barrientos, J. L., 2020. Anatomía del drama. Madrid: Punto de Vista Editores.
García Barrientos, J. L., 2020. Cómo se comenta una obra de teatro. Ensayo de método. México: Paso de Gato.
Grande Rosales, M. Á., 2004. "Transformaciones  de la representación emancipada a la crisis de la representación", Teatro. Revista de Estudios Teatrales, núm. 20, p. 275-292. 
Hébrard, J.; Chartier, A.-M., 2000. Discours sur la lecture (1880-2000). París: Fayard.
Lotman, Y., 2011. Estructura del texto artístico. Madrid: Akal. 
Manguel, A., 2013. Una historia de la lectura. Madrid: Alianza.
Pavis, P., 2000. Análisis de los espectáculos. Barcelona: Paidós.
Romera Castillo, J., 2006. Literatura, teatro y semiótica. Método, prácticas y bibliografía. Madrid: UNED.
Sarrazac, J.P. (dir.), 2008. Lèxic del drama modern i contemporani. Barcelona: Institut del Teatre. 
<https://redit.institutdelteatre.cat/bitstream/handle/20.500.11904/840/2009_lexic_del_drama_modern.pdf> 
Thomas Crane, M. 2000. Shakespeare's Brain.Readingwith Cognitive Theory. Princeton: Princeton UP.
Tordera, A. 1999. "Teoría y técnica del análisis teatral", dins Talens Jenaro et al., Elementos para una semiótica del texto artístico. Madrid: Cátedra, p. 155-199.
Williams, R., 2013. Lectura y crítica. Buenos Aires: Godot.
Zunshine, L. (ed.), 2015. The Oxford Handbook of Cognitive Literary Studies. New York: Oxford UP. 
 
Bloc 2
 
Barba, E., 2013. La canoa de papel: tratado de antropología teatral. Bilbao: Artezblai.
Barba, E; Savarese, N., 2013. El arte secreto del actor. Diccionario de antropología teatral. Bilbao: Artezblai.
Féral, J., 2003. L'école du jeu. Saint-Jean-de-Védas: L'Entretemps.
Hodge, A.,(dir.), 2007. Twentieth Century Actor Training. Londres i Nova York: Routledge.
Nikolais, A.; Louis, M., 2019. La tècnica de dansa Nikolais/Louis. Barcelona: Institut del Teatre.
Ruffini, F., 2010. L'attore che vola. Roma: Bulzoni.

Programari

Teams


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda