Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Arxivística i Governança de la Informació | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que l’assignatura no requereix coneixements tècnics avançats, es recomana tenir familiaritat bàsica amb l’ús de sistemes operatius (com Windows o macOS) i amb eines ofimàtiques, especialment Microsoft Excel, així com una certa autonomia en la gestió d’arxius, carpetes i aplicacions digitals d’ús general.
Capacitar l'estudiant per:
1. Fonaments dels sistemes d’informació
(introducció funcional i pràctica al món digital aplicat a l’arxivística)
1.1. Què són les tecnologies de la informació i per què són rellevants en arxivística
1.2. Components bàsics d’un entorn digital: maquinari i programari
1.3. Què fa un sistema operatiu i com s’hi interactua
2. Entendre i gestionar fitxers digitals
(per conèixer els formats, on s’emmagatzemen i com s’organitzen)
2.1. Tipologies de fitxer: estructurats, semi-estructurats i binaris
2.2. Emmagatzematge digital: local, en xarxa i al núvol
2.3. Eines d’ús habitual: ofimàtica, gestors documentals i arxius electrònics
2.4. Utilitzant Microsoft Excel per estructurar, validar i compartir informació
3. Com funcionen els sistemes d'informació
(una mirada a l'arquitectura i la connexió entre components)
3.1. Models d’arquitectura: client-servidor, serveis web, cloud, virtualització
3.2. Capes d’un sistema d’informació: dades, lògica i presentació
3.3. Interoperabilitat i comunicació entre sistemes
4. Introducció a les bases de dades
(com s’organitza la informació i com s’hi accedeix)
4.1. Elements clau: taules, camps, registres i relacions
4.2. Model relacional i principis de normalització
4.3. Consultes bàsiques amb SQL
4.4. Bases de dades no relacionals
4.5. Ús de bases de dades en entorns documentals i arxivístics
5. Com traduir les necessitats documentals en requisits
(habilitats per col·laborar amb proveïdors tecnològics i altres interlocutors)
5.1. Què és un requisit funcional i com identificar-lo
5.2. Documentar requisits: diagrames i especificacions
5.3. Fitxes de requisits i escenaris d’ús habituals
5.4. Bones pràctiques per comunicar-se amb equips tècnics i públics especialitzats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Interactives | 40 | 1,6 | CA05, CA06, CA07, KA12, KA13, KA14, SA08, SA09, SA10 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pràctics | 35 | 1,4 | CA05, CA06, CA07, KA12, KA13, KA14, SA08, SA09, SA10 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de materials | 25 | 1 | CA05, CA06, CA07, KA12, KA13, KA14, SA08, SA09, SA10 |
La metodologia docent combinarà les explicacions del professor a l’aula o virtuals, les activitats conjuntes de debat i exposició, els exercicis individuals i en grups a l’aula i els exercicis individuals fora de l’aula, que poden ser avaluables. Aquesta combinació metodològica ha de facilitar l’aprenentatge dels conceptes teòrics necessaris per superar l’assignatura, així com posar en pràctica la teoria en la resolució de situacions i en la presa de decisions a l’hora d’afrontar plantejaments i casos vinculats al temari de l’assignatura.
L'idioma d'impartició de les classes serà el català
Ús de la IA: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Perspectiva de gènere: es fomenta una visió crítica sobre com les decisions tecnològiques poden perpetuar o corregir biaixos de gènere. Es tracten qüestions com la neutralitat aparent dels sistemes d’informació i la inclusió de criteris amb sensibilitat de gènere en la descripció i l’ús de metadades.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis pràctics de cada bloc | 100% | 50 | 2 | CA05, CA06, CA07, KA12, KA13, KA14, SA08, SA09, SA10 |
Avaluació continuada
L'avaluació és continuada, aquesta assignatura no contempla avaluació única.
Les activitats d'avaluació estaran relacionades amb cada un dels mòduls de l'assignatura. Hi haurà un mínim de 5 activitats d'avaluació, i cada una d'elles tindrà un pes entre el 5% i el 30% de la nota final.
A l'inici de l'assignatura es detallarà el calendari de les activitats d'avaluació. Les activitats s’han d’entregar dins els terminis indicats i es realitzaran de manera seqüencial a mesura que avanci el curs.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, l'equip docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre l'equip docent i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, l'equip docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada, o agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de "no avaluable"
S’assignarà un "no avaluable" quanles evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Llibres en format digital (ebooks)
Per accedir-hi cal fer-ho des d'ordinadors de la UAB o fent servir http://xpv.uab.cat amb el NIU i contrasenya individual des de fora de la UAB, (BR = bibliografia rellevant per al curs).
Cercador: https://cutt.ly/bibcercadoruab
Per a les sessions virtuals online utilitzarem Microsoft Teams.
Es duran a terme activitats col·laboratives amb la pisarra virtual Miro.
Es faran pràctiques amb Microsoft Excel i amb bases de dades.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |