Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques en Empreses i/o Administracions

Codi: 44533 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Gara Villalba Mendez
Correu electrònic:
gara.villalba@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És indispensable estar matriculat d'aquest mòdul per iniciar els tràmits per la realització de les pràctiques en empreses i/o administracions. Per realitzar les pràctiques en una empresa o institució s'haurà d'haver signat prèviament un conveni entre la universitat i l'empresa/administració, així com els seus annexos que també signa l'estudiant. La gestió d'aquest conveni es porta a terme en l'Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències prèvia complimentació d'un formulari de proposta d'activitats que se sol.licitarà al coordinador del mòdul.
Com a informació i recomanacions conegudes per configurar aquest tipus d'acords és important tenir en compte:
- No hi ha obligació de la institució amfitriona per recompensar econòmicament als estudiants. Aquesta iniciativa és només una possibilitat que pot fer l'empresa seguint el que fixi la normativa vigent en cada cas.
- El Pràcticum es pot realitzar a Espanya o a l'estranger. No obstant això, una anàlisi cas per cas es farà pel tutor acadèmic per autoritzar el Pràcticum.
- Si la institució d'acollida és una empresa pública o privada de Catalunya, els estudiants han de tenir fluïdesa en espanyol o català.
Observació: El número d'alumnes que podran cursar l'assignatura està lligat al número de vacants oferides per les empreses, que és variable. Per aquest motiu, és possible que abans d'iniciar el curs es limiti el número de places d'estudiants que es poden matricular aquest mòdul.


Objectius

L'objectiu del mòdul és l'apropament al món laboral extern a la Universitat i l'aplicació dels coneixements propis del master a les tasques assignades en una empresa o administració, que haurà de permetre a la vegada adquirir unes competències i resultats d'aprenentatge concrets.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb la millora ambiental de productes, processos i serveis.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  2. Donar suport a l'enfortiment de la capacitat social dels organismes públics i privats, en els diferents nivells, aportant coneixements en la tasca de buscar solucions a l'àmplia varietat de situacions que es donen en l'espai urbà, des d'una perspectiva ambiental.
  3. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  4. Mantenir una actitud proactiva i dinàmica respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional, el creixement personal i la formació continuada.
  5. Treballar cooperativament.
  6. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

Aquesta assignatura no té continguts teòrics.


No és considera adient la realització de pràctiques externes en laboratoris de recerca dins de la Universitat
Autònoma de Barcelona, només es consideraria aquesta possibiltat com a fet excepcional.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
hores de pràctiques 217 8,68 1, 2, 3, 4, 5, 6
reunions i aprenentatge supervisat 6 0,24 2, 3, 4, 5, 6

El valor dels crèdits que obtindrà l'alumne per les pràctique serà el que s'estableix al mòdul corresponent.


Per al càlcul d'hores total que l'estudiant ha de realitzar l'empresa/entitat haurà de tenir compte que el nombre
mínim d'hores per crèdit és de 25 i el nombre màxim és de 30 hores.


La realització de les pràctiques no suposa l'assumpció, per les parts, (universitat, empresa/entitat) d'obligacions més enllà de les estrictament acadèmiques i, en cap cas, no implicarà l'existència d'una relació laboral entre l'estudiant i l'empresa/entitat.

Els estudiants de pràctiques, que obligatòriament han d'estar matriculats d'aquest mòdul, queden coberts per l'assegurança escolar en els termes que assenyali la legislació vigent en la matèria. Els estudiants no compresos en l'àmbit d'aplicació de l'assegurança escolar hauran d'acreditar, en el moment
de fer la sol·licitud de les pràctiques, la seva cobertura en algun altre sistema assistencial i de responsabilitat civil.


L'estudiant s'insereix en el treball que duu a terme en l'empresa o administració on fa les pràctiques, i, haurà
de fer els seus horaris.

En cada cas s'elaborarà una fitxa de treball específica en la que constarà entre altres la Proposta de feines a dur a terme per l'alumne/a.

Un cop l'alumne ha realitzat les pràctiques, durant la darrera setmana, ha de crear un vídeo 


El protocol a seguir per l'alumne és el següent:

1. Durant el mes de novembre, la coordinadora penjarà a la plataforma moodle del mòdul un llistat de ofertes de diferents empreses. També per iniciativa de l’estudiant es poden contactar altres empreses i aconseguir altres ofertes, sempre amb el vistiplau de la coordinadora. 

2.La coordindora indicarà la data límit perquè l’alumne envii les seves preferències per fer la seva estada, juntament amb el seu camp d'interès i un CV en format PDF.

3.La coordinadora distribuirà les pràctiques que s' ofereix en base a les preferències dels estudiants i les condicions dels llocs ( per exemple , les necessitats de transport , coneixements d'idiomes, seleccionats per l'empresa, etc . ). La selecció entre dos estudiants en igualtat de condicions es basarà a partir de les qualificacions acadèmiques i les assignatures cursades en el mateix master, així com també anteriorment.

6 . La coordinadora es comunicarà amb el tutor en la institució amfitriona, i li proporcionarà el nom i currículum dels estudiants assignats.
7 . A través de les dades facilitades pel coordinador de les pràctiques, la institució amfitriona es posa en contacte amb l'estudiant per mantenir una entrevista per establir els detalls de la seva estada ( hores ,tasques a realitzar, etc . ) Es necessita aquesta entrevista abans de l'acceptació final de l'estudiant.
8 . Si l'entrevista és satisfactori , l'estudiant ha d'enviar per correu electrònic el formulari de proposta d'activitat al coordinador del Pràcticum . Aquest es posarà en contacte amb la Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències , el qual prepararàel corresponent acord entre la UAB i la institució amfitriona. L'acord es prepara amb diverses còpies .
9 . La Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències enviarà les còpies del conveni, degudament signades , a la institució amfitriona responsable per ser signat i retornat per la institució amfitriona a la Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències.
10 . Un cop signat l'acord , els estudiants poden iniciar les seves activitats de pràcticum.
11 . Acabat seva estada es realitzarà l'avaluació.

Variacions comunes a aquest procediment.
Si els estudiants volen trobar una institució que els aculli a fer el pràcticum, l'estudiant ha de parlar directament amb el coordinador del Pràcticum per decidir si es pot dur a terme o no, principalment en funció del pla de treball i les limitacions legals. Abans d'aquesta xerrada, l'estudiant pot utilitzar la documentació aportada en el present document a petició de la institució amfitriona. L'estudiant ha de comunicar-se amb el coordinador de
pràcticum amb el temps suficient per processar l'acord abans de l'inici de la pràctica. Aquest contacte ha de ser com a mínim amb tres setmanes d'antelació (que és el temps que es necessita generalment per a processar un acord). Tots els altres requisits de registre i avaluació de la matèria són completament equivalent al procediment explicat en la resta d'apartats d'aquesta guia docent.

En alguns casos, aquest mòdul pot combinar-se amb la tesi de mestratge (TFM) i / o participar en Reptes publicitats per tercers i que respongui a demandes específiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
informe del tutor 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6
qualificació del tutor academic 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6

L'avaluació es durà a terme segons les següents qualificacions:

- 50% basat en el vídeo de l'estudiant (vegeu més avall), avaluat pel coordinador/a en una escala d'1 a 10 segons els criteris estipulats a l'apartat "competències" i "resultat d'aprenentatge".

- 50% basat en l'informe presentat per l'empresa o institució d'acollida.

L'avaluació té el següent procediment:

1. Tan bon punt l'estudiant/a acabi la seva dedicació al treball del projecte, HA DE preparar un vídeo curt (màxim 3 minuts) i enviar-lo per correu electrònic al coordinador/a (gara.villalba@uab.cat). El vídeo pot ser un recorregut ràpid pel vostre lloc de treball i després de vosaltres mateixos explicant les vostres responsabilitats i què heu aconseguit durant la vostra estada. Què us ha agradat, què no us ha agradat. Com ha estat/no ha estat útil per ampliar els vostres coneixements en el camp. Quins són els vostres missatges per emportar-vos després d'aquestes pràctiques? Pot ser en anglès, castellà o català.

2. Al mateix temps, l'estudiant ha de fer que el seu supervisor a l'empresa ompli el seu formulari d'avaluació, que ha d'enviar al coordinador de pràctiques per correu electrònic o en un sobre adjunt. Tant el punt 1 com el 2 s'han de completar abans de finals de juny. El formulari estarà disponible a la plataforma Moodle del mòdul.

3. Si no es realitzen els passos 1 o 2, el coordinador assumirà que l'estudiant no ha fet el treball i no podrà aprovar.

4. Cal realitzar tant el punt 1 com el 2, i la suma de tots dos ha de ser com a mínim de 5, perquè l'estudiant aprovi.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball,sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat


Bibliografia

No hi ha un llistat convencional de llibres de referència. No obstant, es demana a l'alumne que consulti el campus virtual per a conèixer detalls del tipus de conveni, formulari de proposta d'activitat, i possibilitats de perllongar l'estada a l'empresa mitjançant pràctiques externes no curriculars (borsa de treball de la UAB, Treball Campus, si es donés el cas)


Programari

No hi ha un llistat convencional


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PEXTm) Pràctiques externes i pràcticum (màster) 1 No definit No definit matí-mixt