Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Planejament Territorial de l'Aigua

Codi: 44475 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Territorials i Planejament OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Hyerim Yoon
Correu electrònic:
hyerim.yoon@uab.cat

Equip docent

Hyerim Yoon

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Anglès llegit, parlat i escrit


Objectius

Aquesta és una assignatura obligatòria de 6 credits ECTS del Màster en Estudis Territorials i Planejament, que es realitza de forma compartida amb una assignatura anàloga del Màster en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social.

L'assignatura pretén presentar a l'alumnat els debats actuals sobre la gestió dels recursos hídrics, destacant la seva dimensió territorial.

El curs prestarà especial atenció als diferents models de gestió de l'aigua (oferta-demanda; pública-privada; centralitzada-descentralitzada); les diferents tecnologies utilitzades; els seus imapctes ambientals, socials i territorials i les desiguals relacions de poder al vtant del cicle de l'aigua. L'assignatura aborda aquestes qüestions a diferents escales i amb estudis de cas de diferents part del planeta.

A través de lectures de materials seleccionats, conferències i presentacions a classe i discussions, s'espera que l'alumnat obtingui un coneixement bàsic i robust sobre la gestió de l'aigua.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA29 (Competència) Valorar els usos i consums de l'aigua domèstica en funció del gènere.
  2. CA30 (Competència) Observar els desequilibris socials i econòmics dels diferents models de gestió de l'aigua en relació amb la planificació i el planejament urbans.
  3. KA29 (Coneixement) Anomenar diferents models de gestió de l'aigua i de l'energia en el planejament urbà.
  4. KA30 (Coneixement) Reconèixer i comprendre els principals conflictes territorials, urbans i socioambientals vinculats amb la gestió de l'aigua i de l'energia.
  5. KA31 (Coneixement) Definir les noves formes de governança de l'aigua i de l'energia.
  6. SA26 (Habilitat) Avaluar la gestió de la demanda amb mètodes quantitatius.
  7. SA27 (Habilitat) Fer servir la normativa que afecta el món del planejament en el desenvolupament de la recerca.

Continguts

1. Introducció: planejament, aigua i energia

  • El nexe aigua-energia
  • Planejament i gestió de l'aigua
  • Del cicle hidrològic al cicle hidrosicial
  • Aigua virtual

 

2. La governança de l'aigua i la política d'escala

  • Efectes escalars i governança multinivell
  • Models centralitzats i descentralitzats en la gestió de l'aigua
  • Governança participativa de l'aigua
  • Aigua i risc

 

3. Subministrament d'aigua

  • Tecnologia hidràulica convencional a gran escala: embassaments i transvasaments d'aigua
  • Tecnologia hidràulica alternativa a gran escala: dessalinització i reutilització de l'aigua

 

4. Demanda d'aigua

  • Gestió de la demanda
  • Recursos hídrics descentralitzats: aigües subterrànies, aigües grises i aigües pluvials
  • Aigua i turisme

 

5. Mercantilització, protecció social i emancipació

  • Privatització i municipalització
  • La pobresa hídrica i l'aigua com a necessitat social
  • La gestió integrada de l'aigua a les ciutats: la visió liberal vs la visió emancipadora

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6
Exercicis pràctics 10 0,4
Seminaris 16 0,64
Tipus: Supervisades      
Lectures assignades 10 0,4
Treball de curs 14 0,56
Tutories de seguimiento 1 0,04
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació 20 0,8
Estudi personal 25 1
Lectura 35 1,4
Tutories lliures 1 0,04

Es realitzaran les següents activitats:

a) Classes magistrals. En algunes sessions tindrem un ponent convidat.

b) Seminaris: Cada sessió de seminaris abordarà un tema específic de la gestió de l'aigua a partir de diferents lectures (prèviament assignades) que els alumnes hauran de presentar oralment a la resta de la classe per grups. A cada sessió es realitzarà una breu introducció a la matèria a càrrec del professorat, seguit de la presentació oral de les lectures assignades per part dels alumnes, la discussió en grup dels principals punts tractats a les lectures i una conclusió final coordinada pel professorat. S'espera que l'alumnat llegeixi els materials assignats; preparari i guiï els debats i participi activament en els mateixos.

c) Exercicis: Es realitzarà alguns exercicis pràctics a classe incloent treball individual i cooperatiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació a classe 20% 0 0 CA29, CA30, KA31, SA26
Presentació oral (seminari) 30% 3 0,12 CA29, CA30, KA29, KA30, KA31, SA26, SA27
Treball de curs 50% 0 0 CA29, CA30, KA29, KA30, KA31, SA26, SA27

  • Participació a classe (20%): a partir dels exercicis pràctics realitzats a classe.
  • Presentació oral (30%): a partir de les lectures assignades.
  • Treball del curs (50%): el professorat en donarà els detalls a l'inici del curs.

 En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat la data de revisió de les qualificacions.

No avaluable

Es considera no avaluable qui no ha realitzat i lliurat el treball de curs.

Les activitats no lliurades tindran una qualificació de zero (0).

 

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Avaluació única

L'alumnat que ho desitgi pot acollir-se al format d'avaluació única realitzant, a final de curs, la presentació oral de tres lectures interrelacionades d'entre les suggerides pel professorat (50% de la nota final). En aquella mateixa data l'alumnat que opti per l'avaluació única haurà de lliurar el treball de curs (50% de la nota final).

 

Recuperació

Les activitats relacionades amb la participació a classe i la presentació oral de les lectures assignades no son recuperables.

En cas d'haver suspès eltreball de curs, aquestes podrà recuperar mitjançant un nou lliurament en la data establerta pel professorat. La nota màxima de la recuperació es de 5. 

Les activitats en què s'hagin detectat irregularitats (plagi, còpia, ús indegut de la IA, etc.) no seran recuperables.

 

Ús de IA

Ús restringit: Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de recerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

  • Meehan, Katie et al. 2023. Water: A Critical Introduction. : John Wiley & Sons
  • Bakker, Karen 2010. Privatizing Water. Governance Failure and the World’s Urban Water Crisis. Ithaca, NY: Cornell Univ. Press
  • Boelens, Rutgerd et al. (eds). 2018. Water Justice. Cambridge: Cambride UniversityPress.
  • Estevan, Antonio; Naredo, José Manuel 2004. Ideas y propuestas para una nueva política del agua en España. Bilbao: Bakeaz.
  • Gandy, Mattew 2014. The fabric of Space. Water, Modernity and the Urban Imagination. Cambridge MA: The MIT Press
  • Relea, Ferran et al. 2021. Aigua 3.0 a Catalunya. Una visió calidoscòpica. Girona: Curbet Edicions.
  • Sanjuán, Marc 2005. Gestió local de l'aigua. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer.
  • Sedlak, David. 2014. Water 4.0. NewHaven, Conn: Yale University Press
  • Sultana, Farhana; Loftus, Alex (eds). 2012. The Right to Water. Politics, governance and social struggles. London: Earthscan.
  • Swyngedouw, Eric 2015 Liquid Power. Contested Hydro-Modernities in Twentieth Century Spain. Cambridge, MA: The MIT Press

 


Programari

Cap d'específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès segon quadrimestre tarda