Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Turisme i Planejament

Codi: 44473 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Globals d'Àsia Oriental OP 1
Estudis Territorials i Planejament OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Canoves Valiente
Correu electrònic:
gemma.canoves@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha, malgrat s'espera un interés pels temes de les dinàmqiues del turisme en el territori. Es farà èmfasi sobre dinàmiques globals, nacionals i locals a nivell de turisme.

Es recomana el domini de la llengua anglesa a nivell de lectura


Objectius

Objectius generals

  • Assumir els coneixements teòrics i metodològics a nivell de Màster en relació als estudis del turisme.
  • Entendre el turisme com una activitat que incideix en els territoris i en les societats on s'implanta.
  • Entendre la rellevància del turisme a nivell local, nacional i internacional.
  • Assumir els instruments bàsics per a la planificació del turisme.

Objectius específics

  • Estudiar les bases teòriques i metodològiques del turisme.
  • Estudiar, a partir de casos, les repercussions de les diverses tipologies de turisme iom interactuen cadascuna d'elles en les societats i els territoris.
  • Estudiar els instruments bàsics de planificació territorial turística.
  • Estudiar els instruments bàsics de planificació territorial turística. Entendre la dinàmica del fenòmen del turisme a nivell Global, Nacional i Local.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA22 (Competència) Valorar models de gestió turístics basats en l'equitat social.
  2. CA23 (Competència) Dissenyar nous productes turístics d'acord amb paràmetres de sostenibilitat.
  3. CA24 (Competència) Acceptar hipòtesis de treball que ajudin a resoldre els impactes territorials, urbans, socials, econòmics i ambientals que genera l' expansió del turisme.
  4. CA26 (Competència) Valorar models de gestió turístics basats en l'equitat social.
  5. CA27 (Competència) Dissenyar nous productes turístics d'acord amb paràmetres de sostenibilitat.
  6. CA28 (Competència) Acceptar hipòtesis de treball que ajudin a resoldre els impactes territorials, urbans, socials, econòmics i ambientals que genera l'expansió del turisme.
  7. KA11 (Coneixement) Identificar els instruments per la planificació i la gestió d'espais turístics sostenibles i innovadors.
  8. KA12 (Coneixement) Relacionar de forma cartogràfica la planificació turística amb les claus del desenvolupament territorial (urbà, local i de ciutat).
  9. KA13 (Coneixement) Reconèixer el valor de les projeccions espacials i territorials dels nous modes de turisme: agroturisme, etnoturisme, ecoturisme.
  10. KA26 (Coneixement) Identificar els instruments per a la planificació i la gestió d'espais turístics sostenibles i innovadors.
  11. KA27 (Coneixement) Relacionar de manera cartogràfica la planificació turística amb les claus del desenvolupament territorial (urbà, local i de ciutat).
  12. KA28 (Coneixement) Reconèixer el valor de les projeccions espacials i territorials dels nous modes de turisme: agroturisme, etnoturisme, ecoturisme.
  13. SA19 (Habilitat) Planificar el sector turístic de manera integrada des de l'òptica de gènere.
  14. SA20 (Habilitat) Comunicar i divulgar els impactes que genera l'expansió turística de manera clara i sintètica.
  15. SA21 (Habilitat) Considerar les situacions de conflicte entre el turisme i altres activitats econòmiques des de l'òptica del planejament.
  16. SA23 (Habilitat) Planificar el sector turístic de manera integrada des de l'òptica de gènere.
  17. SA24 (Habilitat) Comunicar i divulgar els impactes que genera l'expansió turística de manera clara i sintètica.
  18. SA25 (Habilitat) Considerar les situacions de conflicte entre el turisme i altres activitats econòmiques des de l'òptica del planejament.

Continguts

  • Conceptes bàsics en teoria i metodologia de l'estudi del turisme.
  • Conceptes bàsics en planificació del turisme.
  • Turisme i dinàmiques territorials.
  • Turisme i desenvolupament local.
  • Exemples de casos: turisme rural, turisme sostenible, turisme accessible, turisme cultural.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de classes teòriques 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Sessions de presentacions orals i participació a l'aula 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Preparació de lectures, estudi i elaboració d'un informe 90 3,6

  • Activitats dirigides: sessions de classe teòriques: 30 hores
  • Activitats autònomes: preparació de lectures, estudi i elabració d'un informe: 90 hores
  • Activitats supervisades: sessions de presentacions orals i participació a l'aula: 30 hores

Les activitats que no es puguin fer presencialment s'adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d'eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [a definir, per exemple recerca bibliogràfica o cerca d’informació i correcció de textos o traduccions. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informes de seguiment del curs 30% 0 0 CA22, CA23, CA24, CA27, CA28, KA11, KA26, SA19, SA21, SA23, SA25
Participació i presentació de sessions a l'aula 25% 0 0 CA22, CA24, CA26, CA27, CA28, KA11, KA26, SA19, SA20, SA21, SA23, SA24, SA25
Treball final de curs 45% 0 0 CA22, CA23, CA24, CA26, CA27, CA28, KA11, KA12, KA13, KA26, KA27, KA28, SA19, SA20, SA21, SA23, SA24, SA25

 

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” si ha lliurat zero evidències d'aprenentatge o ha fet lliuraments que suposin fins a 1/3 de la nota total. Si supera aquest llindar, la qualificació final de l'assignatura ja no podrà ser "No avaluable" i es qualificarà a partir de les evidències d'aprenentatge aportades.

 La còpia o plagi de material constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html 

En cas de no entregar  la totalitat de les evidències d’avaluació en la data indicada,  el professorat de l’assignatura indicarà a l'alumnat una nova la data d’entrega en concepte de recuperació.

 Avaluació única

L'alumne que segueixi aquesta modalitat entregarà les evidències d'avaluació en la data marcada per al lliurament del treball final de curs

  • Informe de seguiment de curs 30%
  • Presentació de sessions 25%
  • Treball final de curs 45%

Bibliografia

ANTON, CLAVE, Salvador (2005) Planificación Territorial del Turismo, Ed UOC.

BAGGIO, Rodolfo y KLOBAS, Jane (2011) Quantitative Methods in Tourism. Channel View Publications,

Bristol. England

Nelson, Fenando; Coll, Miquel; Brunet, Pere Joan i Monteserín, Obdulia. (2004) "Los Planes de Excelencia y

Dinamización Turística (PEDT), Un instrumento de cooperación a favor del desarrollo turístico". Revista

Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, nº 39, pàgs. 201-226.

FULLANA, Pere i AYUSO, Silvia (2002): Turismo sostenible. Barcelona. Rubes ed.

Hall, Derek et .al. (2003) New directions in rural tourism. Aldershot (Inglaterra), Ashgate.

HANLEY, Keith i WALTON, John K (2010) Constructing Cultural Tourism. Channel View Publications, Bristol.

England

MARTÍNEZ, A. (2004): Las políticas turísticas de las Comunidades Autónomas en 2004. Estudios Turísticos,

nº 229, págs. 23-28.

MORGAN, Michael et al (2010) The Tourism and Leisure Experience. Channel View Publications, Bristol.

England

SAEZ, Antonia et al (2006) Estructura económica del turismo. Editorial Sintesis, Madrid

SHAW, Gareth i WILIAMS, Allan (1995) Critical Issues in Tourism. Blakwell. England

TIMM KNUDSEN, Britta y MARIT WAADE, Anne (2010) Re-Ivesting Authenticity, Tourism, place and

Emotions. Channel View Publications, Bristol. England

TRIBE, John (1999) Economia del ocio y el Turismo. Editorial Sintesis, Madrid


Programari

Cap d'específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda