Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Temes Avançats en Estudis Territorials i Planejament

Codi: 44471 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Territorials i Planejament OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Asuncion Blanco Romero
Correu electrònic:
asuncion.blanco@uab.cat

Equip docent

Gemma Canoves Valiente
Inmaculada Diaz Soria
Eduardo Ariza Sole
Francesc Romagosa Casals

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap específic. 

La docència d’aquesta assignatura es realitzarà majoritàriament en castellà


Objectius

En aquesta assignatura es tractaran els continguts clau de la recerca contemporània més avançada de l’anàlisi turística i, més en concret de la planificació i gestió del turisme com activitat que genera reptes i oportunitats. El curs dotarà l'alumnat de les eines conceptuals i metodològiques necessàries per l’anàlisi i la planificació de l’activitat turística en diversos entorns, proporcionant una visió des de la complementarietat i el desenvolupament de territoris multifuncionals.

L'assignatura té un caràcter aplicat i es guia per la metodologia d’aprenentatge per reptes: es tracta d’afrontar problemes reals i complexos identificats pels diferents actors del territori per tal de realitzar una diagnosi adequada i apuntar possibles solucions als problemes detectats. L’aprenentatge per reptes és avui una metodologia àmpliament reconeguda que permet no sols tractar amb casos d’estudi reals, sinó també inserir l’estudiant en entorns en els quals en un futur pot desenvolupar la seva carrera professional. És també una bona oportunitat d’integració i d’experimentació dels coneixements i mètodes adquirits en altres matèries del Màster. Per això, l'eix central és la realització d'un projecte que anomenem Troncal i que es fa coordinadament amb dues assignatures més: Planejament Territorial i Urbà i Ciutat i Espais Metropolitans.

Entenem per troncal la realització d'un exercici pràctic, consistent en el reconeixement i identificació de les característiques urbanes, socials i mediambientals d'un territori per poder implementar projectes i propostes que resolguin els reptes identificats.

Per al curs 2025-26 continuem amb el cicle de "Turisme i reptes socioterritorials"en aquest cas sota el títol "La gestió de l'activitat turística a una comarca de muntanya: La Cerdanya (Catalunya)". El treball se centrarà a la comarca de la Cerdanya com a paradigma d'un territori d'interior amb elements propis de turisme de masses, les seves conseqüències a l'habitatge, la gestió de la mobilitat i el seu impacte al territori, al paisatge i al patrimoni natural i cultural.

El repte plantejat serà, a partir de la identificació de problemàtiques concretes expressades pels actors locals, seleccionar, definir i desenvolupar, de manera col·laborativa, possibles alternatives concretades en propostes i projectes. Es treballarà en petits grups i cadascun aprofundirà en un aspecte temàtic. Els resultats seran presentats als responsables locals i altres actors de la societat local.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA24 (Competència) Avaluar l'accés a l'espai públic en funció de la posició social i econòmica de la ciutadania.
  2. CA25 (Competència) Descriure la transformació de l'espai públic a través del planejament per a reequilibrar el territori.
  3. KA22 (Coneixement) Identificar els paradigmes de referència de les línies actuals de recerca en temes territorials i urbans.
  4. KA23 (Coneixement) Assenyalar la interrelació entre sistema politicojurídic i dinàmica territorial.
  5. KA24 (Coneixement) Definir els processos de transformació territorial i urbana aplicant metodologies i instruments vinculats a teories de referència, capaces de mesurar els mecanismes d'actuació i els resultats.
  6. KA25 (Coneixement) Reconèixer els marcs conceptuals per analitzar i interpretar els conflictes territorials i urbans.
  7. KA39 (Coneixement) Seleccionar estratègies d'anàlisi i de síntesi de valoració dels efectes sobre la ciutadania del planejament urbà.
  8. SA21 (Habilitat) Valorar la rellevància de la recerca acadèmica en la intervenció i gestió del territori per a la planificació d'aquest.
  9. SA22 (Habilitat) Planificar el sector turístic de manera integrada des de l'òptica de gènere.

Continguts

En aquesta assignatura es tractaran el temes següents:

1. La Planificació i gestió del turisme en el context actual de policrisis

2. Potencialitats i reptes del turisme com activitat pel desenvolupament territorial

3. Destinacions i modalitats turístiques adequades en territoris diversos

4. Alternatives d'anàlisi del turisme per crear un sector del segle XXI

6. Reconeixement de l'àrea d'estudi

7. Eines per a l'elaboració d'un document de planejament per a la implantació de polítiques turístiques

A començament de curs es facilitarà el programa detallat de l'assignatura

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Cicle de conferències 12 0,48
Classes i debats 27 1,08
Tallers 25,5 1,02
Tipus: Supervisades      
Treball de camp 26 1,04
Tutories individuals de grup 8 0,32
Tipus: Autònomes      
Estudi i preparació del projecte troncal 123,5 4,94

Les activitats formatives es divideix en aquelles dirigides pel professorat (tant a l'aula com fora d'ella), les supervisades seguides pel professorat fora de l'aula, i les autònomes que ha de desenvolupar l'alumnat.

Dins de les activitats dirigides n'hi ha de tres tipus:

  • 1) Classes a l'aula que combinaran les sessions magistrals amb debats.
  • 2) El cicle de conferències (sis en total) i els debats en l'àrea d'estudi.
  • 3) Els tallers de treball, de caràcter pràctic.

Dins de les activitats supervisades es consideren dos tipologies:

  • 1) El treball de camp, que es durà a terme la setmana del 6 al 10 d'octubre a la Cerdanya;
  • 2) Les tutories grupals de projecte que cada tutor o tutora conduirà. 

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

Finalment, l'activitat autònoma consistirà en l'elaboració de totes les fases del projecte troncal.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 25% 0 0 CA24, CA25, KA25
Defensa oral del treball troncal 10% 3 0,12 CA24, CA25, KA22, KA23, KA24, KA25, KA39
Memoria del treball troncal 40% 0 0 CA24, CA25, KA22, KA23, KA24, KA25, KA39, SA21, SA22
Participació activa en el curs 10% 0 0 KA23, KA24, KA39
Pòster del projecte 15% 0 0 KA22, KA24, KA25, KA39, SA21, SA22

Aquesta assignatura emmarca la seva avaluació a l'aprenentatge basat en reptes atès que contempla una metodologia activa on els estudiants aborden problemes reals i significatius del territori d'anàlisi, per desenvolupar habilitats i coneixements.

L'estudiant és el protagonista del procés avaluatiu on es fomenta la col·laboració del treball en grups, el pensament crític i la resolució de problemes.

 

La qualificació final de l'assignatura constarà de:

 Activitats específiques  de l’assignatura: 35%

  • Assaig: 25%
  • Participació a l’aula: 10%

Projecte troncal: 65%

  • Memòria del projecte troncal: 40%
  • Pòster projecte troncal: 15%
  • Defensa oral del projecte: 10%

Per superar l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 tant a l’assaig com a la nota global del projecte troncal.

De no superar-se el 5 serà possible recuperar dues evidències avaluatives:

  • Recuperar la nota de l’assaig: mitjançant la realització d’un exercici addicional a concretar
  • Recuperar la nota del projecte troncal: mitjançant la realització d’un examen oral dels continguts treballats en el grup de la troncal.

Per tenir dret a la recuperació s’hauran d’haver presentat totes les evidències relacionades amb el projecte troncal.

Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única

Aquell alumnat que no hagi presentat totes les evidències del projecte troncal serà NO AVALUABLE

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

MOLT IMPORTANT:

El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considera automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat. En cas que l'estudiantat faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats als actes davaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0.

PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d'un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D'INTERNET I AFEGIU-LES SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una falta greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena ia identificar sempre les fonts que es puguin utilitzar, i és imprescindible responsabilitzar-se de l'originalitat i l'autenticitat del text propi.

Les activitats davaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per lestudiant no podran recuperar-se.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d'informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia (com si fos una referència bibliogràfica), especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La no transparència de l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considera manca d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total a la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 


Bibliografia

El professorat donarà les referències bibliogràfiques específiques per a cada sessió.

Bibliografia recomanada:

  • AYMERICH, Ramon (2021). La fàbrica de turistes. El país que va canviar la indústria pel turisme. Edit. Pòrtic
  • BLANCO, Francisco Javier (2020). Antes de pulsar el botón de reinicio. Retos de la reconstrucción del turismo global tras la covid-19. Editorial Conciencia.
  • BLANCO-ROMERO, Asunción; BLÁZQUEZ-SALOM, Macià; DE LA CALLE, Manuel; FERÁNDEZ TABALES Alfonso; GARCÍA HERNÁNDEZ, María; LOIS GONZÁLEZ, Rubén.C.; MÍNGUEZ GARCÍA, M.Carmen.; NAVALÓN GARCÍA, Rosario; NAVARRO JURADO, Enrique, & TROITIÑO TORRALBA, Libertad. (2021). Diccionario de Turismo. Cátedra, Madrid.
  • CAÑADA, Ernest. & MURRAY, Ivan. (2019). Turistificación global. Perspectivas críticas en turismo. Editorial Icaria.
  • CAÑADA, Ernest, MURRAY, Ivan, Dit Chirot, Clement (2023). El malestar enla turistificación. Editorial Icaria.
  • IVARS, Josep. (2003). Planificación turística de los espacios regionales en España. Síntesis. Madrid.
  • LÓPEZ PALOMEQUE, Francisco; VERA REBOLLO, J. Fernando; TORRES DELGADO, Anna & IVARS BAIDAL, Josep A. (2022). El turismo, ¿fin de época?. Desafíos de españa como destino turístico en un nuevo escenario. Edit. PUV. Universitat de València.
  • FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso. (dir) (2003). Manual de Gestión Local del Turismo. Sevilla, Turismo de la Provincia de Sevilla.
  • SIMANCAS, Moises. (coord.) (2016). Planificación y gestión territorial del turismo. Editorial Síntesis, Madrid.
  • VERA REBOLLO, J. Fernando (coor); López Palomeque, Francisco; Marchena, Manuel; Antón, Salvador (2011). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Valencia. Tirant lo Blanch.






Programari

Office i Sig (ArcGis i Qgis).


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda