Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Territorials i Planejament | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap d'específic.
L'objectiu d'aquest mòdul es aprofundir en el coneixement de les dinàmiques de desenvolupament local. El curs té dos objectius principals: la comprensió de la dinàmica del creixement i decadència territorial. El context més ampli en el qual s'emmarca el curs és la reestructuració actual de les economies locals i regionals, el canvi tecnològic accelerat, la internacionalització econòmica, així com els conflictes entre els interessos econòmics, socials i ecològics. Les classes es realitzaran en forma de seminari amb format de discussió, per aquest motiu els estudiants hauran de portar preparades les lectures per discussió a classe.
Al acabar el curs, l'estudiant ha d'estar familiaritzat en cadascuna de les següents quatre àrees:
Teories i debats entorn al concepte de desenvolupament local i territorial.
La docència d’aquesta assignatura es realitzarà majoritàriament en català.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistir a conferències programades | 1 | 0,04 | |
Classes expositives amb suport de TIC, exemplificació i estudi de casos | 25 | 1 | |
Exposició de comentaris bibliogràfics a classe | 4 | 0,16 | |
Sortida de camp | 3 | 0,12 | |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de seguiment dels comentaris bibliogràfics i d'altres activitats | 21 | 0,84 | |
Tutories especialitzades individuals | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Buscar informació sobre casos | 12,5 | 0,5 | |
Estudi i treball de recerca | 56 | 2,24 | |
Preparació de comentaris bibliogràfics | 22,5 | 0,9 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10% | 0 | 0 | CA04, CA05, CA06, KA04, KA05, KA06, KA07, SA03, SA04 |
Informe de la sortida de camp | 15% | 0 | 0 | CA04, KA04, KA05, KA06, KA07, SA03 |
Ressenyes bibliogràfiques, i qüestionaris d'algunes conferències | 30% | 0 | 0 | CA05, KA04, KA05, KA06, KA07, SA03, SA04 |
Treball de recerca | 45% | 0 | 0 | CA04, CA05, CA06, KA04, KA05, KA06, KA07, SA03, SA04 |
L'avaluació dels coneixements i les habilitats adquirides serà en base a quatre components:
Informació a tenir en compte:
-Si la nota mitjana de l'assignatura és inferior a 5, l'alumne/a haurà d'anar a recuperació. La recuperació involucrarà un treball individual addicional de recerca.
-Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
-L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" si ha lliurat zero evidències d'aprenentatge o ha fet lliuraments que suposin fins a 1/3 de la nota total. Si supera aquest llindar, la qualificació final de l'assignatura ja no podrà ser "No avaluable" i es qualificarà a partir de les evidències d'aprenentatge aportades.
-Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
Plagi:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Intel.legència artificial:
Ús restringit: Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [a definir, per exemple recerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions,...]. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.
Les lectures obligatòries es donaran el primer dia de classe.
Ameridyani, A., Tokito, M., & Saizen, I. (2025). Towards community-driven rural development: Path of women group in empowering rural Women’s capacities and role in rural development. World Development Perspectives, 39, 100700.
Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. Fondo de cultura económica.
Casellas, A. (2010) "La geografia crítica y el discurso de la sostenibilidad: Perspectivas y Acciones" Documents d'Anàlisi Geogràfica 56/3, 2010, p. 575-583.
Casellas, A.; Poli, C. (2013) "Planificación urbana e innovación: De la tecnología y la práctica profesional a la innovación social y política" Documents d´Anàlisi Geogràfica 59 (3), 435-454.
Casellas, A. (2014). "Desarrollo local y territorio. Del crecimiento indiscriminado a la viabilidad socialy
económica". Àrea de Desenvolupament Econòmic y Social. Diputació de Barcelona. http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/54054.pdf
Casellas, A. (Ed.) 2022. J.K. Gibson-Graham. Hacia una economía postcapitalista o cómo retomar el control de lo cotidiano. Varcelona: Icaria, Colección Espacios Críticos.
Cima, O. (2021). The" failure" of cooperatives in Kyrgyzstan? A postcapitalist critique of a biased narrative. Geographica Augustana, 33.
Cima, O., & Wasilewska, E. (2023). Sensing Urban Manufacturing: From Conspicuous to Sensible Production. Urban Planning, 8(4), 198-210.
Crutzen, P. J. (2006). The “anthropocene”. In Earth system science in the anthropocene (pp. 13-18). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
de Landázuri, M. C. O. (2017). De la biopolítica a la psicopolítica en el pensamiento social de Byung-Chul Han. Athenea digital, 17(1), 187-203.
Dot, E.; Casellas, A.; Pallarès-Barberà, M. (2010) "L'ambigüitat de la producció intensiva en coneixement: el nou espai econòmic del Poblenou", Documents d'Anàlisi Geogràfica 56/3, 2010, p. 389-408.
Halfacree, K.; Kovách, I.; Woodward, R. (eds) (2002) Leadership and Local Power in European Rural Development, Aldershot (England): Ashgate Publishing Ltd.
Gallardo, J. C. R. (2015). La sociedad del cansancio de Byung-Chul Han. Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (20), 465-471.
Gibson-Graham, J.K. (2006) A Postcapitalist Politics. Minneapolis: Uni. of Minnesota Press. Gibson-
Graham, J.K. (1996) The End of Capitalism (As We Knew It): A Feminist Critique of Political Economy With New Introduction. Minneapolis: Uni. of Minnesota Press.
Gibson-Graham, J.K. (2008). "Diverse Economies: Performative Practices for 'Other Worlds'. Progress in Human Geography 32 (5), p.1-20.
Gibson-Graham, JK (2011). "A Feminist Project of Belonging for the Anthropocene", Gender, Place and Culture, vol. 18, no. 1, pp. 1-21.
Guirado, C. Badia, A.; Tulla, A.F.; Vera, A.; Valldeperas, N. (2013) "L'Agricultura Social. Aproximació teòrica i dimensió en el context europeu", Biblio 3W. Volumen XVIII, nº 1046.
Malizia, E. E., Feser, E. J., Renski, H., & Drucker, J. (2021). Understanding local economic development (Second edition.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367815134.
Martos Martínez, C. (2023). Key Elements for Local Development: Practical Examples for Teaching. Universidad de Jaén.
Pike, A.,Rodríguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2014). “Local and regional development in the Global North and South”. Progress in Development Studies, 14(1), 21-30.
Poli, C. (2010) "Sustainable Development: from Fallacy to Fraud", Human Geography. A new Radical Journal, Vol. 3 ,2, p. 63-82.
Raj Singh, B. V., & Batar, A. K. (2024). SustainableLocal Development for Environmental and Social Sustainability. (1st ed.). Springer International Publishing AG.
Steffen, W., Broadgate, W., Deutsch, L., Gaffney, O., & Ludwig, C. (2015). The trajectory of the Anthropocene: the great acceleration. The anthropocene review, 2(1), 81-98.
Venter, M. (Ed.). (2022). Promoting sustainable local economic development initiatives : case studies. AOSIS.
Cap d'específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |