Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Objectiu general
Promoure el desenvolupament del pensament creatiu i la capacitat d'innovació en infermeria per transformar les cures en contextos de vulnerabilitat, mitjançant l’aplicació de metodologies àgils, eines digitals i estratègies centrades en la persona.
Objectius específics
Estimular la creativitat individual i col·lectiva com a motor de canvi en la pràctica infermera.
Conèixer i aplicar tècniques i metodologies d’innovació en la resolució de problemes complexos relacionats amb les cures infermeres.
Fomentar la iniciativa, la proactivitat i el lideratge creatiu dins d’equips interdisciplinaris i entorns sanitaris.
Identificar oportunitats de millora en la pràctica clínica i proposar solucions innovadores, sostenibles i centrades en les persones.
Explorar el potencial de les tecnologies digitals i les dades per generar respostes innovadores als reptes de salut en poblacions vulnerables.
Desenvolupar una cultura d’innovació oberta, compartint coneixement i experiències per transformar els sistemes de salut.
BLOC 1. PENSAMENT CREATIU, INNOVACIÓ I EMPRENEDORIA EN INFERMERIA
BLOC 2. INNOVACIÓ EN ENTORNS SANITARIS
BLOC 3. SALUT DIGITAL I TECNOLOGIES EMERGENTS
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrals presencials | 4 | 0,16 | 5, 6 |
Classes magistrals virtuals | 10 | 0,4 | 2, 4, 5 |
Seminaris presencials | 16 | 0,64 | 2, 3, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Fòrums i debats | 10 | 0,4 | 3, 4, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Carpeta d'aprenentatge/portafoli | 35 | 1,4 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Estudi personal | 34 | 1,36 | 4 |
La metodologia del mòdul es basa en un enfocament d’aprenentatge actiu, experiencial i col·laboratiu. Es combina l’exposició de continguts clau amb dinàmiques participatives, resolució de reptes reals, reflexió crítica i ús d’eines digitals:
El mòdul s’imparteix en format mixt (presencial i virtual), integrant sessions síncrones i asíncrones. Es fomenten l’autonomia, la participació activa i el pensament crític.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classes presencial i/o virtual | 10 | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Carpeta d'aprenentatge/portafoli | 50 | 25 | 1 | 1, 2, 4, 5, 6, 9 |
Foros de discussió virtual | 15 | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 8, 9 |
Realització /presentació d'activitats a classe | 25 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
El sistema d'avaluació s'organitza en quatre apartats, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Carpeta d'aprenentatge / Portafoli (50%)
Activitats a classe (25%)
Inclou la resolució de casos, dinàmiques participatives i la presentació de propostes individuals o grupals.
Participació en fòrums virtuals (15%)
Es valorarà la qualitat de les aportacions, la participació activa, el respecte en el diàleg i la vinculació amb els contingutsdel mòdul.
Assistència i participació activa (10%)
És obligatori assistir com a mínim al 80% de les sessions síncrones presencials o virtuals. La participació activa és indispensable per superar el mòdul.
Per superar el mòdul caldrà obtenir una mitjana ponderada mínima de 5 sobre 10.
Us de la IA: Restringit. Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la correcció de textos, creació d'imatges, traduccions o cerques bàsiques d'informació. Si es planteja un ús amb alguna altra finalitat, serà responsabilitat de l'alumnat consultar-ho amb la coordinació del mòdul. En qualsevol cas, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat
Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Barba Iñañez, E. (2012). Innovación: 100 consejos para inspirarla y gestionarla. Libros de cabecera.
Budig, K., Diez, J., Conde, P., Sastre, M., Hernán, M., & Franco, M. (2018). Photovoice and empowerment: Evaluating the transformative potential of a participatory action research project. BMC Public Health, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5335-7
Copeland, B., Raynor, M., & Shah, S. (2016). Top 10 health care innovations: Achieving more for less [Informe]. Deloitte Services LP. https://www2.deloitte.com/us/top-health-care-innovations
De Bono, E. (1994). El pensamiento creativo: El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas (12a ed.). PAIDÓS Ibérica.
Delgado-Hito, P. (2014). Promotion of research and innovation: A commitment to training. Enfermería Intensiva, 25(2), 35–37. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1130239914000479
Deloitte Center for Health Solutions. (2018). Top 10 health care innovations: Achieving more for less. Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/health-care/top-10-health-care-innovations.html
Leyva-Moral, J. M., Gómez-Ibáñez, R., San Rafael, S., Guevara-Vásquez, G., & Aguayo-González, M. (2021). Nursing students’ satisfaction with narrative photography as a method to develop empathy towards people with HIV: A mixed-design study. Nurse Education Today, 96. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33160157/
Locsin, R. C., & Purnell, M. J. (2015). Advancing nursing practice: Exploring roles and opportunities for innovation. Springer.
Marlow, A., Spratt, C., & Reilly, A. (2008). Collaborative action learning: A professional development model for educational innovation in nursing. Nurse Education in Practice, 8(3), 184–189. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595307000649
Robinson, K. (2009). El Elemento. Grijalbo.
Roser, A., Jofresa, S., & Xirau, M. T. (2021). Informe de vigilància tecnològica: Apps de salut. HUBb30. http://www.hubb30.cat
Roussin, C. J., & Weinstock, P. (2017). SimZones. Academic Medicine, 92(8), 1114–1120. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28562455/
Snowdon, A. (2016). Digital health: A framework for healthcare transformation [Informe]. GS1 Canada. https://www.gs1ca.org/documents/digital_health-affht.pdf
Watson, C., & Bernabeu-Tamayo, M. D. (2019). La implementación de la simulación clínica de alta fidelidad en el grado de enfermería: un estudio mixto sobre las experiencias de los estudiantes [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?Codigo=270844
World Health Organization. (2021). Global strategy on digital health 2020–2025. https://www.who.int/publications/i/item/9789240020924
Woods, L., Eden, R., Green, D., Pearce, A., Donovan, R., McNeil, K., & Sullivan, C. (2024). Impact of digital health on the quadruple aims of healthcare: A correlational and longitudinal study (DIGIMAT Study). International Journal of Medical Informatics, 189, 105528. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2024.105528
No aplicable
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 101 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 101 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |