Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Innovació en Cures Infermeres

Codi: 44459 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Carolina Watson Badia
Correu electrònic:
carolina.watson@uab.cat

Equip docent

Marc Codina Barbera

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits. 


Objectius

Objectiu general

Promoure el desenvolupament del pensament creatiu i la capacitat d'innovació en infermeria per transformar les cures en contextos de vulnerabilitat, mitjançant l’aplicació de metodologies àgils, eines digitals i estratègies centrades en la persona.

Objectius específics

  1. Estimular la creativitat individual i col·lectiva com a motor de canvi en la pràctica infermera.

  2. Conèixer i aplicar tècniques i metodologies d’innovació en la resolució de problemes complexos relacionats amb les cures infermeres.

  3. Fomentar la iniciativa, la proactivitat i el lideratge creatiu dins d’equips interdisciplinaris i entorns sanitaris.

  4. Identificar oportunitats de millora en la pràctica clínica i proposar solucions innovadores, sostenibles i centrades en les persones.

  5. Explorar el potencial de les tecnologies digitals i les dades per generar respostes innovadores als reptes de salut en poblacions vulnerables.

  6. Desenvolupar una cultura d’innovació oberta, compartint coneixement i experiències per transformar els sistemes de salut.


Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació complexa
  • Analitzar la pràctica professional en situacions de vulnerabilitat des de la innovació i la recerca.
  • Aplicar dades derivades d'estudis de recerca vinculats a la innovació en les cures infermeres en situacions de vulnerabilitat.
  • Comunicar aplicant els coneixements en el debat públic i cultural.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en equip de forma efectiva en entorns virtuals, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
  • Utilitzar eines per impulsar i millorar la transferència de coneixements en els serveis d'infermeria que treballen amb col·lectius en situacions de vulnerabilitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar informació complexa
  2. Aplicar idees innovadores que transformin els problemes en reptes per millorar les cures en situacions de vulnerabilitat.
  3. Comunicar aplicant els coneixements en el debat públic i cultural.
  4. Demostrar capacitat per adquirir coneixements científics de manera autònoma.
  5. Identificar models d'innovació que es puguin aplicar a les cures infermeres.
  6. Incorporar a la planificació de cures en poblacions vulnerables metodologies innovadores que permetin millorar la transferència de coneixement.
  7. Presentar i discutir propostes grupals innovadores sobre la temàtica del màster.
  8. Treballar en equip de forma efectiva en entorns virtuals, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
  9. Utilitzar la innovació científica per resoldre problemes de salut en poblacions vulnerables de manera creativa.

Continguts

BLOC 1. PENSAMENT CREATIU, INNOVACIÓ I EMPRENEDORIA EN INFERMERIA

  • Generalitats i teories en matèria d’innovació
  • El valor de la innovació en la disciplina infermera
  • De la creativitat a la innovació
  • Tècniques creatives i estratègies per fomentar la creativitat
  • La cultura emprenedora: diferències entre emprendre i innovar
  • Metodologies aplicades a la innovació

BLOC 2. INNOVACIÓ EN ENTORNS SANITARIS 

  • Gestió de la innovació en organitzacions sanitàries
  • "Top 10" Innovacions per a la cura de la salut
  • Innovació docent en l’àmbit sanitari
  • Càpsules d’innovació: experiències exitoses en educació i salut

BLOC 3. SALUT DIGITAL I TECNOLOGIES EMERGENTS

  • Context i evolució històrica
  • E-salut i E-pacient
  • Salut digital i vulnerabilitat: bretxa digital
  • Present i futur de les tecnologies aplicades a la salut
  • Les TIC com a processos d’innovació en salut
    • Apps de salut i la seva avaluació en termes d'usabilitat i privacitat.
    • Dispositiius mèdics i Wearables. Tipologia, ús, tecnologia, certificació, validació i integració en els sistemes d'informació clínics.
    • Gamificació, xarxes socials i Big Data.  Solucions específiques per a diferents colectius. 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals presencials 4 0,16 5, 6
Classes magistrals virtuals 10 0,4 2, 4, 5
Seminaris presencials 16 0,64 2, 3, 5, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Fòrums i debats 10 0,4 3, 4, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Carpeta d'aprenentatge/portafoli 35 1,4 2, 4, 5, 6, 7
Estudi personal 34 1,36 4

La metodologia del mòdul es basa en un enfocament d’aprenentatge actiu, experiencial i col·laboratiu. Es combina l’exposició de continguts clau amb dinàmiques participatives, resolució de reptes reals, reflexió crítica i ús d’eines digitals:

  • Classes expositives i participatives (presencials i virtuals)
  • Càpsules d’innovació: seminaris d’experts
  • Seminaris presencials de resolució de problemes / casos / exercicis
  • Elaboració d’informes / treballs
  • Fòrum de discussió i debat per fomentar la participació activa
  • Estudi personal

El mòdul s’imparteix en format mixt (presencial i virtual), integrant sessions síncrones i asíncrones. Es fomenten l’autonomia, la participació activa i el pensament crític.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en classes presencial i/o virtual 10 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Carpeta d'aprenentatge/portafoli 50 25 1 1, 2, 4, 5, 6, 9
Foros de discussió virtual 15 10 0,4 2, 3, 4, 5, 8, 9
Realització /presentació d'activitats a classe 25 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

El sistema d'avaluació s'organitza en quatre apartats, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:

  • Carpeta d'aprenentatge / Portafoli (50%)

    • Contingut del portafoli: 40%
    • Coavaluació entre iguals: 5%
    • Autoavaluació individual: 5%
El portafoli és l’eix central de l’avaluació i ha de reflectir el procés d’aprenentatge, la reflexió crítica i la capacitat de generar propostes innovadores. Es valorarà l’originalitat, la profunditat analítica i l’aplicabilitat a contextos reals.
  • Activitats a classe (25%)
    Inclou la resolució de casos, dinàmiques participatives i la presentació de propostes individuals o grupals.

  • Participació en fòrums virtuals (15%)
    Es valorarà la qualitat de les aportacions, la participació activa, el respecte en el diàleg i la vinculació amb els contingutsdel mòdul.

  • Assistència i participació activa (10%)
    És obligatori assistir com a mínim al 80% de les sessions síncrones presencials o virtuals. La participació activa és indispensable per superar el mòdul.

Per superar el mòdul caldrà obtenir una mitjana ponderada mínima de 5 sobre 10.

Us de la IA: Restringit. Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la correcció de textos, creació d'imatges, traduccions o cerques bàsiques d'informació. Si es planteja un ús amb alguna altra finalitat, serà responsabilitat de l'alumnat consultar-ho amb la coordinació del mòdul. En qualsevol cas, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat 

Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Barba Iñañez, E. (2012). Innovación: 100 consejos para inspirarla y gestionarla. Libros de cabecera.

Budig, K., Diez, J., Conde, P., Sastre, M., Hernán, M., & Franco, M. (2018). Photovoice and empowerment: Evaluating the transformative potential of a participatory action research project. BMC Public Health, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5335-7

Copeland, B., Raynor, M., & Shah, S. (2016). Top 10 health care innovations: Achieving more for less [Informe]. Deloitte Services LP. https://www2.deloitte.com/us/top-health-care-innovations

De Bono, E. (1994). El pensamiento creativo: El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas (12a ed.). PAIDÓS Ibérica.

Delgado-Hito, P. (2014). Promotion of research and innovation: A commitment to training. Enfermería Intensiva, 25(2), 35–37. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1130239914000479

Deloitte Center for Health Solutions. (2018). Top 10 health care innovations: Achieving more for less. Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/health-care/top-10-health-care-innovations.html

Leyva-Moral, J. M., Gómez-Ibáñez, R., San Rafael, S., Guevara-Vásquez, G., & Aguayo-González, M. (2021). Nursing students’ satisfaction with narrative photography as a method to develop empathy towards people with HIV: A mixed-design study. Nurse Education Today, 96. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33160157/

Locsin, R. C., & Purnell, M. J. (2015). Advancing nursing practice: Exploring roles and opportunities for innovation. Springer.

Marlow, A., Spratt, C., & Reilly, A. (2008). Collaborative action learning: A professional development model for educational innovation in nursing. Nurse Education in Practice, 8(3), 184–189. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595307000649

Robinson, K. (2009). El Elemento. Grijalbo.

Roser, A., Jofresa, S., & Xirau, M. T. (2021). Informe de vigilància tecnològica: Apps de salut. HUBb30. http://www.hubb30.cat

Roussin, C. J., & Weinstock, P. (2017). SimZones. Academic Medicine, 92(8), 1114–1120. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28562455/

Snowdon, A. (2016). Digital health: A framework for healthcare transformation [Informe]. GS1 Canada. https://www.gs1ca.org/documents/digital_health-affht.pdf

Watson, C., & Bernabeu-Tamayo, M. D. (2019). La implementación de la simulación clínica de alta fidelidad en el grado de enfermería: un estudio mixto sobre las experiencias de los estudiantes [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?Codigo=270844

World Health Organization. (2021). Global strategy on digital health 2020–2025. https://www.who.int/publications/i/item/9789240020924

Woods, L., Eden, R., Green, D., Pearce, A., Donovan, R., McNeil, K., & Sullivan, C. (2024). Impact of digital health on the quadruple aims of healthcare: A correlational and longitudinal study (DIGIMAT Study). International Journal of Medical Informatics, 189, 105528. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2024.105528


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 101 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 101 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt