Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Treball de Final de Màster
Codi: 44423
Crèdits: 15
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Investigació Clínica Aplicada en Ciències de la Salut |
OB |
0 |
Equip docent
- Ignacio José Gich Saladich
- Maria Montserrat Martin Baranera
- Maria Teresa Puig Reixach
- Laura Martinez Garcia
- Maria Jose Martinez Zapata
- Ivan Sola Arnau
- Javier Andrés Pérez Bracchiglione
- Marilina Santero Sosa
- María Jesús Quintana Ruiz
- Ignasi Bolibar Ribas
- Gerard Urrutia Cuchi
- (Extern) Judit Solà Roca
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Haver superat el mòdul de Metodologia bàsica en recerca clínica y al menys un mòdul optatiu i el mòdul pràctic.
Objectius
Generar un informe complert resultant de l’aplicació dels coneixements adquirits durant el curs en el format habitual de les publicacions científiques i preparat per ser defensat davant d’un tribunal.
Competències
- Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
- Comunicar de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, les justificacions, resultats i conclusions de la investigació.
- Comunicar i aplicar els coneixements al debat públic i cultural.
- Demostrar que compren les metodologies estadístiques bàsiques emprades als estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
- Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
- Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
- Formular problemes, hipòtesis i objectius d'investigació.
- Identificar i comprendre els continus avenços i reptes a la recerca
- Mantenir i actualitzar la seva competència científica, prestant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques en l'àmbit de les ciències de la salut i en altres àmbits de la biomedicina.
- Participar en l'elaboració d'un protocol d'investigació bàsic, clínic o experimental, basant-se en la metodologia científica.
- Reconèixer i explicar el context ètic, regulatori i financer en que la investigació en biomedicina ha de dur-se a terme.
- Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.
Resultats d'aprenentatge
- Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
- Analitzar les dades d'un projecte d'investigació amb la metodologia científica adequada, recollir resultats, extreure conclusions i definir limitacions.
- Comunicar i aplicar els coneixements al debat públic i cultural.
- Descriure els avenços de la investigació mèdica i les seves implicacions en el disseny dels protocols d'investigació.
- Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
- Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
- Dissenyar un projecte d'investigació.
- Formular hipòtesi i objectius d'investigació dins d'una línea de recerca consolidada.
- Identificar i comprendre els continus avenços i reptes a la recerca
- Manegar els consentiments informats a la investigació biomèdica.
- Manegar paquets informàtics complexes.
- Redactar una memòria i / o publicació científica d'un treball d'investigació utilitzant la terminologia científica i defensar-la oralment.
- Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.
- Treballar de forma independent i autònoma en el procés d'una investigació en l'àmbit de la salut i / o la biomedicina.
- Utilitzar les bases ètiques en el projecte d'investigació - treball de final de màster - que estigui desenvolupant.
Continguts
El treball de recerca haurà d’incloure:
Introducció: basada en una revisió amplia i rigorosa de la literatura científica.
Objectius: es definiran clarament els objectius generals i específics que es volen aconseguir amb aquest treball.
Metodologia: especificació dels mètodes seguits. Es donaran detalls del disseny, variables a recollir i anàlisi de les dades corresponents.
Resultats: obtinguts una vegada aplicada la metodologia descrita i seguint el protocol preestablert
Discussió: valoració dels resultats obtinguts en relació al coneixement previ assenyalant també fortaleses i limitacions i futures línies de desenvolupament.
Conclusions: relacionades amb els objectius establerts i basades en els resultats obtinguts.
Bibliografia: referències bibliogràfiques en format estandarditzats.
Annexos: material complementari.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories i presentacions orals |
75
|
3 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Preparació i elaboració de treballs |
298
|
11,92 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Els alumnes desenvoluparan el TFM aplicant els coneixements eines i habilitats adquirits en el transcurs del màster sota la direcció del director corresponent i si és el cas, amb la supervisió del tutor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació del treball escrit (presentació i contingut) |
45% |
0,5
|
0,02 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Coherència de la proposta de la pràctica i del TFM |
10% |
0
|
0 |
5, 6, 8, 9
|
Presentació oral del treball de investigació davant d'un tribunal format per tres membres doctors |
45% |
1,5
|
0,06 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
El TFM serà exposat i defensat en una sessió pública i avaluat per un tribunal adhoc constituit per professors del màster i complementat, quan sigui necessari, per investigadors o docents relacionats amb la temàtica del treball.
Coherència de la proposta de la pràctica i del TFM: 10%.
Avaluació del treball escrit (presentació i contingut): 45%.
Presentació oral del treball de recerca davant d'un tribunal format per tres membres doctore: 45%. Es permet l'ús de la intel·ligència artificial (IA) sempre que s'apliqui amb sentit crític i no literal
Bibliografia
Bunge M. 2004. La investigación científica. 3ª ed. Siglo XXI editores.
Eyssautier De La Mora M. 2006. Metodología de la investigación: desarrollo de la inteligencia. 5ª ed.
Thomson Editores.
Icart Isern MT, Pulpón Segura AM. 2012. Cómo elaborar y presentar un proyecto de investigación, una
tesina y una tesis. Editorial Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Medawar PB. 2011. Título: Consejos a un joven científico. Editorial Barcelona: Publicacions i Edicions
de la Universitat de Barcelona.
Münch L, Ángeles E. 2011. Métodos y técnicas de investigación. 4ª ed. Trillas editores.
Namakforoosh MN. 2005. Metodología de la investigación. 2ª ed. Limusa editores.
Tamayo M. 2004. El proceso de la investigación científica: incluye evaluación y administración de
proyectos de investigación. 4ª ed. Limusa editores
Enllaç a la Normativa del Treball de Recerca
https://www.uab.cat/web/estudiar/l-oferta-de-masters-oficials/informacio-general/investigacio-clinica-aplicada-en-ciencies-de-la-salut-1096480139517.html?param1=1266477257607
Programari
Microsoft Teams
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura