Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen
Aquest mòdul mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació secundària, així com l’aportació de models i recursos per a la docència en aquest context. Per això, es posarà l’accent en la formació didàctica i la reflexió sobre l’acció, tot i que també es contemplarà certa formació musical i cultural com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.
Es plantegen els objectius següents:
Bloc 1. Introiducció a la Didàctica de la Música
Bloc 2. Contextos d'Aprenentatge
2.1. audició
2.2. cançó
2.3. interpretació instrumental
2.4. creació
2.5. cos i moviment
Bloc 3. Estratègies per a la Veu i la Música Vocal-Instrumental a Secundària
3.1. Veu parlada i cantada
3.2. direcció
3.3. Arranjaments
Bloc 4. Seqüenciació
En aquesta assignatura es plantegen activitats per desenvolupar la CDD de l'alumnat que s'integraran dins el contingut de seqüenciació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
activitat dirigida presencial | 100 | 4 | CA56, CA57, KA38, KA39, SA48, SA49, SA51 |
Tipus: Supervisades | |||
realització, revisió i avaluació dels treballs proposats | 119 | 4,76 | CA55, KA39, KA40, SA50 |
Tipus: Autònomes | |||
activitats autònomes d'aprenetatge | 130 | 5,2 | CA55, CA56, KA40, SA51 |
Partint de propostes pràctiques i activitats d’aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Les hores que s'especifiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o les necessitats docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
BLOC 1: Reflexió d'un principi didàctic | 10% | 2 | 0,08 | KA38, SA50 |
BLOC 2: Proposta d'activitat de cada context d'aprenentatge | 20% | 4 | 0,16 | CA55, CA56, CA57, KA40, SA48, SA50 |
BLOC 3: Arranjament d'una cançó | 15% | 6 | 0,24 | CA57, SA48, SA49, SA51 |
BLOC 3: Cantar i dirigir | 20% | 4 | 0,16 | CA57, SA51 |
BLOC 4: Pràctica una seqüenciació didàctica | 30% | 10 | 0,4 | CA55, KA38, KA39, KA40, SA48, SA49, SA51 |
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana
L'avaluació d'aquest mòdul es divideix en 4 blocs: Principis didàctics (BLOC 1, 10%), contectos d'aprenentatge (BLOC 2, 20%), estratègies per a la veu i la música vocalinstrumental a secundària ( BLOC 3, 35%) i seqüenciació (BLOC 4, 35%) . En cadascun d'ells hi ha diferents tasques i activiats d'avaluació que es presenten amb percentatges comptant cada bloc amb el seu 100% del valor:
BLOC 1: PRINCIPIS DIDÀCTICS
10% Reflexió d'un prinicpi didàctic en petits grups a l'aula
BLOC 2: CONTEXTOS D'APRENENTATGE
BLOC 3: ESTRATÈGIES PER A LA VEU I LA MÚSICA VOCAL-INSTRUMENTAL A SECUNDÀRIA
BLOC 4: SEQÜENCIACIÓ
Per ser avaluat/da cal assistir a les sessions i participar de forma proativa a classe, tenint una actitud general positiva i un saber estar adequat al context. La impuntualitat i l'ús inadequat del mòbil o ordinadorseranpercebuts com a faltes de respecte cap a la comunitat d'aprenentatge, podent posar en qüestió l'adequació del suposat estudiant per promocionar-lo com a futur docent.
Altres aspectes necessaris per ser avaluats són: col·laborar en els treballs de grup, presentar les tasques en els terminis fixats, mostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. A totes les activitats es tindrà en compte, per tant, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç dexpressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser tornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Els lliuraments de treballs es faran en l'aula virtual (Moodle). No s'acceptaran treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que es lliurin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle.
Les notes de les activitats d'avaluació es donaran a conèixer com a màxim 20 dies després del seu lliurament.
Per tant, serà no avaluable:
- Si no es presenta més del 30% de les evidències d'avaluació en el termini fixat al Moodle de l'assignatura.
- Si es presenten els treballs escrits en una llengua diferent al català i/o formalment incorrectes.
- Si es presenten les tasques per una via diferent a l'aula Moodle.
- Si es presenten treballs sense nom i/o amb format incompatible d'obrir des de l'aula Moodle.
Perpoder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 3'5 o superior a les tasques. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul es requerirà una nova entrega de les tasques individuals, com a mecanisme de recuperació.
La nota màxima que es pot obtenir a la recuperació és 5.
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat
Per tant, serà suspens (i amb dret a recuperació quan):
- Tot i tenir el mínim de 3'5 en les tasques, la mitjana amb les altres entregues queda per sota del valor 5.
- Es plagia contingut o es fa un mal ús de la IA.
Les qüestions o dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels següents documents:
- Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació(http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
- Normativa d'Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Títol IV: Avaluació. Versió segons les modificacions aprovades per acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2017 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
AVALUACIÓ DE CADA BLOC: Cada bloc serà avaluat un cop finalitzades les sessions corresponents.
AVALUACIÓ ÚNICA: Per optar a l’avaluació única, caldrà presentar totes les evidències previstes en l’avaluació ordinària el 27 de febrer de 2026. En el cas de les tasques grupals, si l’estudiant no disposa de companys/es que també optin per l’avaluació única, haurà de realitzar-les de manera individual.
Els estudiants que optin per l’avaluació única no rebran cap retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el desenvolupament de l’assignatura. La reavaluació per a l’avaluació única es durà a terme el 6 de març de 2026, coincidint amb la reavaluació de l’avaluació continuada.
RE-AVALUACIÓ: La reavaluació per a tots els blocs tindrà lloc el 6 de març de 2026.
Casals, A., Fernández-Barros, A., & Viladot, L. (2024). Claus de l’educació musical a l’educació bàsica. En A. Casals, A. Fernández-Barros, & M. BujiM. Casals (Coords.), Claus de l’educació musical a Catalunya: Mirades des de la recerca. Graó Editorial.
Casals, A., & Viladot, L. (2021). La educación musical sube al escenario. En J. L. Aróstegui, G. Rusinek, & A. Fernández-Jiménez (Coords.), Buenas prácticas docentes en centros de Primaria y Secundaria que educan a través de la música (pp. 71–95). Octaedro.
Carrillo, C., & Vilar i Monmany, M. (2009). El conjunto instrumental Orff como dinamizador de la motivación en alumnos de Educación Secundaria. Revista Electrónica de LEEME (Lista Europea Electrónica de Música en la Educación).
Egea, C. (Coord.), Aguilera, E., Lazkoz, P., & Martínez-Riazuelo, I. (2002). Rock & Orff. Beatles–Carlos Santana: Propuestas para la interpretación en el aula. Editorial Graó.
Elorriaga, A. (2018). El sonido se transforma. Educación coral para adolescentes. Madrid: Anexos.
Elorriaga, A. (2025). El sonido se disfruta. Educación coral para adolescentes. Madrid: Anexo.
Ferrero, M. I., Martín, M., & Meclazcke, M. A. (2019). Hacer música en grupo. La dinámica del grupo en acción y la evaluación como camino hacia la optimización de las performances. Miño y Dávila.
Gassull, C., Godall, P., & Martorell, M. (2004). La veu. Orientacions pràctiques. Abadia de Montserrat.
Pozo, J. I., Pérez, M. P., Torrado, J. A., & López-Iñíguez, G. (Coords.). (2020). Aprender y enseñar música. Un enfoque centrado en los alumnos. Morata.
Rey-Garegnani, M. i Casals, A. (2025). Haciendo música, hacemos comunidad. Evaluación y mediación en secundaria. Eufonía. Didáctica de la Música, 103, 31-38.
Viladot, L (2012). De la poesia a la composició musical col·lectiva. Una experiència a l'escola de música. Temps d'Educació, 42, 93-110. http://www.edicions.ub.edu/revistes/tempsdeducacio42/default.asp?articulo=778&modo=abstract
Zaragozá, J. Ll. (2024). Las competencias musicales en primaria y secundaria: Transcendiendo los límites del aula de música. Graó.
Editor de partitures: Finale, Sibelius o Mussescore
DAW: GarageBand, Bandlab i Soundation
Editor d'audio: Praat o MusicLab
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |