Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Didàctica de la Geografia i la Historia

Codi: 44315 Crèdits: 15
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria de las Neus Gonzalez Monfort
Correu electrònic:
neus.gonzalez@uab.cat

Equip docent

Antoni Santisteban Fernandez
Maria Ballbe Martinez
Jordi Castellvi Mata
Myriam Gonzalez Sanz
Juan Llusà Serra

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap

-------------------


Objectius

  • Capacitar el futur professor de secundària perquè pugui ensenyar els continguts d’Història, Història de l’Art i Geografia integrant els coneixements disciplinaris i els de didàctica de les Ciències Socials.
  • Capacitar els futurs docents de Ciències Socials per adquirir coneixements i habilitats bàsiques d’autoformació que els ajudin a millorar durant la seva trajectòria professional docent.

---------------------


Resultats d'aprenentatge

  1. CA24 (Competència) Adoptar un comportament ètic de compromís i respecte a la societat, l'alumnat i la professió docent, la comunitat educativa i la institució escolar en el marc deontològic de la professió.
  2. CA25 (Competència) Treballar en equip de manera cooperativa per a la cocreació de propostes conjuntes per a l'aprenentatge de les ciències socials, la història, la geografia i la història de l'art.
  3. CA26 (Competència) Construir la identitat professional del futur docent de ciències socials amb el compromís per una educació que contribueixi al desenvolupament d'una societat sostenible, equitativa, diversa i justa que respecti els drets humans.
  4. KA17 (Coneixement) Seleccionar els aspectes bàsics del currículum de les àrees de coneixement de l'àmbit de les ciències socials per desenvolupar-se professionalment com a docent.
  5. KA18 (Coneixement) Reconèixer les característiques de l'alumnat i les seves relacions entre iguals i amb el seu entorn familiar i social per interpretar les seves representacions socials i els seus processos d'aprenentatge de les ciències socials.
  6. KA19 (Coneixement) Identificar una visió humanista que integri coneixements històrics, geogràfics, polítics, socials, econòmics o artístics en la interpretació de la realitat per afavorir la formació d'un pensament críticosocial.
  7. KA20 (Coneixement) Recordar els continguts curriculars de les matèries d'història, geografia i història de l'art en relació amb els coneixements de la didàctica de les ciències socials en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
  8. SA24 (Habilitat) Aplicar la perspectiva de gènere des d'una mirada interseccional en la presa de decisions com a docent a l'aula de ciències socials.
  9. SA25 (Habilitat) Fonamentar les accions docents en les evidències amb l'objectiu de millorar els processos d'ensenyament i d'aprenentatge de les ciències socials i el desenvolupament professional docent.
  10. SA26 (Habilitat) Dominar l'expressió oral i escrita tant en la pràctica discursiva acadèmica com en la pràctica d'ensenyament de les ciències socials.
  11. SA27 (Habilitat) Raonar críticament la presa de decisions davant dels problemes socials rellevants per fonamentar posicionaments, opinions, paradigmes o propostes considerant les seves implicacions i conseqüències.

Continguts

44315 Didàctica de la Geografia i la Historia ( 15 crèdits )

 

BLOC 1. Aprenentatge i ensenyament de les Ciències Socials, Història, Geografia i Història de l’Art

  • Introducció a la Didàctica de les Ciències Socials.

  • Didàctica de la Història.

  • Didàctica de la Geografia.

  • Didàctica de la Història de l’Art i del Patrimoni.

BLOC 2. Aprenentatge i ensenyament de l’Educació per a la ciutadania crítica i global

  • Educació per a la Ciutadania, Drets Humans i Justícia global.
  • Perspectives actuals en la Didàctica de les Ciències Socials.

---------------------


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència i participació a classes de gran grup, sortides, conferències, tallers amb testimonis entre d'altres, i la realització d'activitats d'aula relacionades 97,5 3,9 CA24, CA25, CA26, KA17, KA19, KA20, SA24, SA26, SA27
Tipus: Supervisades      
Realització, revisió i avaluació dels treballs realitzats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp...) 94,5 3,78 CA24, CA25, CA26, KA17, KA18, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27
Tipus: Autònomes      
Anàlisi crítica de lectures i propostes didàctiques, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. 45 1,8 CA24, CA26, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27

Les hores que s’indiquen per a cadascuna de les activitats formatives són orientatives i poden veure’s lleugerament modificades per imprevistos que puguin sorgir durant el curs.

En les activitats d’aula es proposarà treball en petit grup per tal de promoure al màxim la participació de tot l’alumnat.

Totes les sessions es dissenyaran seguint el cicle d’aprenentatge socioconstructivista i aplicant mesures d’inclusió.

Les metodologies i estratègies que s’aplicaran a les sessions seran diverses segons el moment de l’assignatura, el contingut a impartir, els objectius establerts i els resultats d’aprenentatge que es vulguin desenvolupar.

--------------------------

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Realització d'un examen escrit de caire competencial on desenvolupar un dels continguts treballats durant l'assignatura (individual). 40 55,2 2,21 CA24, KA17, KA19, KA20, SA24, SA26, SA27
Defensa oral i justificació teòrica del contingut seleccionat en l'examen escrit (individual). 20 27,6 1,1 CA24, KA17, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27
Disseny d'una sortida (grupal) 40 55,2 2,21 CA24, CA25, CA26, KA17, KA18, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats proposades (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar).

 

Presencialitat

L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria en un 80%, per poder fer l’avaluació continuada. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Si algú no pot complir el percentatge de presencialitat establert, no es pot acollir a l'avaluació continua, i caldrà que es presenti a la recuperació.

 

Avaluació contínua

En aquesta assignatura s’han de realitzar 3 activitats d’avaluació. El primer dia de classe s’explicaran i justificaran. L'activitat recuperable és el "Disseny d'una sortida". La qualificació màxima (en la recuperació) que es pot obtenir és d’un 5 sobre 10.

Els terminis del professorat per fer les devolucions, retorns o qualificació de les activitats avaluació seran els que estableixi la normativa.

Activitats d'avaluació: lliurament, tipus, percentatge i data

1. Realització d'un examen escrit de caire competencial on desenvolupar un dels continguts treballats durant l'assignatura (individual), 40%, 18 febrer
2. Defensa oral i justificació teòrica del contingut seleccionaten l'examen escrit (individual), 20%, 29 abril
3. Disseny d'una sortida (grupal), 40%, 6 maig. Recuperació: 20 maig

 

Avaluació única

L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i segons els mecanismes que la Facultat de Ciències de l’Educació hagi previst (consulteu web facultat).

Els criteris de l'avaluació única són els mateixos que els de l'avaluació contínua, només que la data de realització/lliurament de totes les activitats serà: 20 maig

 

Recuperació

La data de la recuperació (tant per a l'avaluació contínua com única) és: 20 maig

Per participar al procés de recuperació de les activitats, cal haver obtingut una qualificació mínima d'un 3,5 sobre 10.

Aquesta assignatura no preveu la "prova de síntesi". L'alumnat podrà acollir-se o a l'avaluació continuada o a l'avaluació única.

 

Perspectiva de gènere

S'introduirà la perspectiva de gènere en la docència el que implica revisar els biaixos androcèntrics de les disciplines, qüestionar els estereotips de gènere, incloure el coneixement produït per les dones i altres col·lectius invisibilitats, i lesperspectives crítiques que destapen conceptualitzacions androcèntriques i posen de manifest les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere. Implica identificar metodologies docents i la distribució dels espais educatius que reprodueixin desigualtats, i l'ús del llenguatge no sexista.

En aquesta assignatura caldrà incloure la perspectiva de gènere mitjançant la reflexió (auto)crítica sobre la pròpia subjectivitat i com afecta a la docència (per aprofundir-hi consulteu: Agud Morell, Ingrid; Amat, Meritxell; Bertran, Marta; [et al.]. (2020). Perspectiva de gènere en l'educació. Marc conceptual. Barcelona: UAB. <https://ddd.uab.cat/record/226865>).  

 

Compromís ètic i actitud

Per aprovar aquesta assignatura és imprescindible mostrar una actitud compatible amb la professió educativa (escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics...). També cal evidenciar responsabilitat i rigorositat en el treball autònom, participació activa a les classes, mostra de pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respectin les diversitats.

També es tindrà en compta el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. Consulteu els següents documents: 

- Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (2011). Compromís ètic del professorat. http://www.mrp.cat/inici/20/el-compromis-etic-del-professorat  

- Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya (2011). Codi deontològic de la professió docent. https://www.cdl.cat/codi-deontologic-de-la-professio-docent  

 

Competències comunicatives

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits. 

Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua.  

 

Còpia i plagi

La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. L’ús de la intel·ligència artificial de manera fraudulenta implicarà que l’activitat d’avaluació sigui considerada suspesa amb un 0.

 

Ús intel·ligència artificial

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, osancions majors en casos de gravetat.

***** Els dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels documents de rang superior de la Facultat de Ciències de l’Educació i de la UAB.

----------------------------


Bibliografia

A l'inici del màster, es facilitarà la bibliografia actualitzada.

--------------------


Programari

--


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEmRD) Teoria (màster RD) 1 Català anual matí-mixt