Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
-------------------
---------------------
44315 Didàctica de la Geografia i la Historia ( 15 crèdits )
BLOC 1. Aprenentatge i ensenyament de les Ciències Socials, Història, Geografia i Història de l’Art
Introducció a la Didàctica de les Ciències Socials.
Didàctica de la Història.
Didàctica de la Geografia.
Didàctica de la Història de l’Art i del Patrimoni.
BLOC 2. Aprenentatge i ensenyament de l’Educació per a la ciutadania crítica i global
---------------------
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació a classes de gran grup, sortides, conferències, tallers amb testimonis entre d'altres, i la realització d'activitats d'aula relacionades | 97,5 | 3,9 | CA24, CA25, CA26, KA17, KA19, KA20, SA24, SA26, SA27 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització, revisió i avaluació dels treballs realitzats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp...) | 94,5 | 3,78 | CA24, CA25, CA26, KA17, KA18, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi crítica de lectures i propostes didàctiques, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. | 45 | 1,8 | CA24, CA26, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27 |
Les hores que s’indiquen per a cadascuna de les activitats formatives són orientatives i poden veure’s lleugerament modificades per imprevistos que puguin sorgir durant el curs.
En les activitats d’aula es proposarà treball en petit grup per tal de promoure al màxim la participació de tot l’alumnat.
Totes les sessions es dissenyaran seguint el cicle d’aprenentatge socioconstructivista i aplicant mesures d’inclusió.
Les metodologies i estratègies que s’aplicaran a les sessions seran diverses segons el moment de l’assignatura, el contingut a impartir, els objectius establerts i els resultats d’aprenentatge que es vulguin desenvolupar.
--------------------------
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Realització d'un examen escrit de caire competencial on desenvolupar un dels continguts treballats durant l'assignatura (individual). | 40 | 55,2 | 2,21 | CA24, KA17, KA19, KA20, SA24, SA26, SA27 |
Defensa oral i justificació teòrica del contingut seleccionat en l'examen escrit (individual). | 20 | 27,6 | 1,1 | CA24, KA17, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27 |
Disseny d'una sortida (grupal) | 40 | 55,2 | 2,21 | CA24, CA25, CA26, KA17, KA18, KA19, KA20, SA24, SA25, SA26, SA27 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats proposades (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar).
Presencialitat
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria en un 80%, per poder fer l’avaluació continuada. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Si algú no pot complir el percentatge de presencialitat establert, no es pot acollir a l'avaluació continua, i caldrà que es presenti a la recuperació.
Avaluació contínua
En aquesta assignatura s’han de realitzar 3 activitats d’avaluació. El primer dia de classe s’explicaran i justificaran. L'activitat recuperable és el "Disseny d'una sortida". La qualificació màxima (en la recuperació) que es pot obtenir és d’un 5 sobre 10.
Els terminis del professorat per fer les devolucions, retorns o qualificació de les activitats avaluació seran els que estableixi la normativa.
Activitats d'avaluació: lliurament, tipus, percentatge i data
1. Realització d'un examen escrit de caire competencial on desenvolupar un dels continguts treballats durant l'assignatura (individual), 40%, 18 febrer
2. Defensa oral i justificació teòrica del contingut seleccionaten l'examen escrit (individual), 20%, 29 abril
3. Disseny d'una sortida (grupal), 40%, 6 maig. Recuperació: 20 maig
Avaluació única
L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i segons els mecanismes que la Facultat de Ciències de l’Educació hagi previst (consulteu web facultat).
Els criteris de l'avaluació única són els mateixos que els de l'avaluació contínua, només que la data de realització/lliurament de totes les activitats serà: 20 maig
Recuperació
La data de la recuperació (tant per a l'avaluació contínua com única) és: 20 maig
Per participar al procés de recuperació de les activitats, cal haver obtingut una qualificació mínima d'un 3,5 sobre 10.
Aquesta assignatura no preveu la "prova de síntesi". L'alumnat podrà acollir-se o a l'avaluació continuada o a l'avaluació única.
Perspectiva de gènere
S'introduirà la perspectiva de gènere en la docència el que implica revisar els biaixos androcèntrics de les disciplines, qüestionar els estereotips de gènere, incloure el coneixement produït per les dones i altres col·lectius invisibilitats, i lesperspectives crítiques que destapen conceptualitzacions androcèntriques i posen de manifest les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere. Implica identificar metodologies docents i la distribució dels espais educatius que reprodueixin desigualtats, i l'ús del llenguatge no sexista.
En aquesta assignatura caldrà incloure la perspectiva de gènere mitjançant la reflexió (auto)crítica sobre la pròpia subjectivitat i com afecta a la docència (per aprofundir-hi consulteu: Agud Morell, Ingrid; Amat, Meritxell; Bertran, Marta; [et al.]. (2020). Perspectiva de gènere en l'educació. Marc conceptual. Barcelona: UAB. <https://ddd.uab.cat/record/226865>).
Compromís ètic i actitud
Per aprovar aquesta assignatura és imprescindible mostrar una actitud compatible amb la professió educativa (escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics...). També cal evidenciar responsabilitat i rigorositat en el treball autònom, participació activa a les classes, mostra de pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respectin les diversitats.
També es tindrà en compta el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. Consulteu els següents documents:
- Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (2011). Compromís ètic del professorat. http://www.mrp.cat/inici/20/el-compromis-etic-del-professorat
- Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya (2011). Codi deontològic de la professió docent. https://www.cdl.cat/codi-deontologic-de-la-professio-docent
Competències comunicatives
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua.
Còpia i plagi
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. L’ús de la intel·ligència artificial de manera fraudulenta implicarà que l’activitat d’avaluació sigui considerada suspesa amb un 0.
Ús intel·ligència artificial
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, osancions majors en casos de gravetat.
***** Els dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels documents de rang superior de la Facultat de Ciències de l’Educació i de la UAB.
----------------------------
A l'inici del màster, es facilitarà la bibliografia actualitzada.
--------------------
--
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |