Logo UAB

Didàctica de la Física i la Química

Codi: 44313 Crèdits: 15
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Begoña Oliveras Prat
Correu electrònic:
begona.oliveras@uab.cat

Equip docent

Carme Grimalt Alvaro
Alba Montalban Quesada
Julio Domingo Perez Tudela
Mercedes Prieto Tapia
Digna Couso Lagaron
Anna Marba Tallada
Begoña Oliveras Prat
Victor Lopez Simo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contemplen


Objectius

 L'objectiu de l'assignatura és apropar  als futurs professors i professores de ciències al  coneixement de les didàctiques específiques de cada disciplina, així com la història de com s’han anat construint les teories científiques i a com es presenten aquestes disciplines a l’etapa del Batxillerat.  

 Aquesta assignatura s’estructura en 4 blocs diferents: 

 Didàctica de la Química– 5 crèdits 

 Didàctica de la Física– 5 crèdits 

Història de les Ciències– 2 crèdits 

Aprofundiment en el currículum de Física i Química del Batxillerat – 3 crèdits 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA19 (Competència) Crear situacions d'aprenentatge exemplars que promoguin l'aprenentatge competencial i inclusiu de la física i la química, incloent-hi activitats experimentals, construcció d'explicacions, sortides de camp, debats sociocientífics i lectura i escriptura científica, entre d'altres. ?
  2. CA20 (Competència) Aplicar els aspectes clau de l'avaluació formativa i formadora integrats en exemples paradigmàtics d'avaluació de l'aprenentatge de la física i la química. ?
  3. CA21 (Competència) Demostrar competència digital docent pròpia del professorat de ciències, incloent-hi l'ús adequat de simulacions, sensors en temps real i laboratoris remots de física i química, entre d'altres. ?
  4. KA13 (Coneixement) Descriure situacions amb potencial de millora en l'autoobservació i coobservació de situacions d'ensenyament i aprenentatge de la física i la química, siguin presencials o en vídeo, tant en aules reals com simulades, identificant aspectes clau positius i problemàtics des de la perspectiva de la didàctica de les ciències.
  5. KA14 (Coneixement) Recordar els continguts curriculars de la física i la química, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius.
  6. SA19 (Habilitat) Fonamentar l'acció docent de disseny, implementació i avaluació d'activitats i situacions d'aprenentatge competencials en els coneixements i les estratègies de la didàctica de les ciències i de la física i la química.
  7. SA20 (Habilitat) Aplicar els continguts disciplinaris i del currículum de física i química de l'etapa d'educació secundària des d'una visió alfabetitzadora i educativa per a tota la societat.
  8. SA21 (Habilitat) Avaluar informació científica i educativa des de la perspectiva del pensament crític aplicada a l'ensenyament de la física i la química, incloent-hi el domini i l'aplicació del coneixement propi de l'àrea de recerca en didàctica de les ciències.

Continguts

Didàctica de la Química(5cr)   

-Finalitats de l'ensenyament de la Química.   

- Els models ( Model canvi químic, model cinètico-molecular i model atòmic-clàssic) 

-  La didàctica de la química en l’ensenyament i aprenentatge del canviquímic  

- Selecció i seqüenciació dels continguts a ensenyar (substància (element i compost),  Model canvi químic (combustions, l’aigua i els ions (reaccions àcid-base), l’electricitat (reaccions redox), Model cinèticomolecular, TP i Enllaç Químic 

- Escenaris d'aprenentatge i recursos  

- Les idees prèvies i dificultats d'aprenentatge relacionades amb les grans idees i propostes per superar-les. 

 

Didàctica de la Física (5cr)   

- Els models i conceptes clau de la física escolar: què i perquè   

- Idees i formes de raonar dels alumnes en física  

- Modelització, indagació i argumentació en física escolar  

- Fets paradigmàtics, problemes reals i controvèrsies socio-científiques com a contextos rellevants per a l’ensenyament de la Física.  

- Treball experimental  i utilització de TICs en física 

 

Aprofundiment en el currículum de Química i Física del Batxillerat  (3 cr) 

Currículum de <spanclass="NormalTextRunSCXW109455194 BCX0">Química al Batxillerat 

  • Enllaç químic i estructura de la matèria  

  • Reaccions químiques  

    -Termodinàmica química 

    -Cinètica Química 

    -Equilibri químic 

    -Reaccions redox i piles. 

  • Química orgànica   

  

Currículum de Física al Batxillerat 

  • Introducció a la física al Batxillerat 

  • Vibracions, ones i so 

  • Llum i òptica geomètrica 

  • Camp gravitatori 

  • Camp electromagnètic 

  • Física quàntica i de partícules 

     

HISTÒRIA DE LES CIÈNCIES  (2cr) 

1. Què és la ciència? On és la història?  

2. Gravetat: de la physis a la relativitat 

3. L’evolució de la vida i de la Terra 

4.  Radioactivitat i transmutació de la matèria  

5. Taller: Caos, ordre i dinosaures 

6. Taller: Meitnerheimer 

11. Taller: Individuo, informació i societat 

12. Taller: Caos, ordre i dinosaures 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència i participació a classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc. i la realització i avaluació de les activitats proposades 97,5 3,9 CA19, CA20, CA21, KA13, KA14, SA19, SA20, SA21
Tipus: Supervisades      
Realització, revisió i avaluació dels treballs proposats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp...) 75 3 CA19, CA20, CA21, KA13, KA14, SA19, SA20, SA21
Tipus: Autònomes      
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. 202,5 8,1 CA19, CA20, CA21, KA13, KA14, SA19, SA20, SA21

Les hores que s'indiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o de les necessitats docents.

En les activitats d’aula es proposarà treball en petit grup per tal de promoure el màxim la participació de tot l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Aprofundiment en el currículum de Química i Física del Batxillerat 25% 0 0 KA14
Història de les Ciències 15% 0 0 SA19, SA21
Avaluació de didàctica de la física 30% 0 0 CA19, CA20, CA21, KA13, KA14, SA19, SA20, SA21
Avaluació de didàctica de la química 30% 0 0 CA19, CA20, CA21, KA13, KA14, SA19, SA20, SA21

 Avaluació continuada 

 El màster de secundària a la UAB es fa en la modalitat presencial, atès que les activitats que es fan a classe, i l'actitud d'escolta i participació activa, són indispensables per l'aprenentatge. 

 Per poder fer mitjana s’ha de treure com a mínim un 4 de cada una de les activitats previstes per a ser avaluades. Els treballs no presentats en el termini i forma de lliurament estipulatpunturan 0. 

Al llarg de la part del mòdul que cada professor/a imparteix, es poden demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori. 

 El lliurament de treballs es realitzarà a través dels campus virtual.  No s’acceptaran treballs lliurats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc els treballs amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors i la temàtica a què fan referència o que s’enviïn fora de termini. 

Didàctica de la Química (30% de la nota del mòdul) 

- Tasca individual: Al llarg del curs tots els i les estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. La implementació del microteaching no es qualifica, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior pera la qualificació individual final. És a dir, l'activitat d'avaluació es fa sobre el microteaching, no és pròpiament el microteaching. 

Lliurament: 15 dies després d’acabar el mòdul  

 Tasca no  recuperable 

15% de la nota del mòdul 

 - Disseny d’una activitat d’aula per construir una idea clau concreta. Aquesta activitat no pot ser del mateix contingut del Microteaching ni de la unitat didàctica que es treballi al pràcticum. Individual. 

Lliurament: 15 dies després d’acabar el mòdul  

 Tasca recuperable 

15%de la nota del mòdul  

Didàctica de la Física (30% de la nota del mòdul) 

- Tasca individual: Al llarg del curs tots els i les estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. La implementació del microteaching no es qualifica, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior pera la qualificació individual final. És a dir, l'activitat d'avaluació es fa sobre el microteaching, no és pròpiament el microteaching. 

Lliurament: 15 dies després d’acabar el mòdul  

 Tasca no  recuperable 

15% de la nota del mòdul  

- Disseny d’una activitat d’aula per construir una idea clau concreta. Aquesta activitat no pot ser del mateix contingut del Microteaching ni de la unitat didàctica que es treballi al pràcticum. Tasca recuperable. 

Lliurament: 15 dies després d’acabar el mòdul  

Tasca recuperable 

 15% de la nota del mòdul 

Història de les Ciències  (15% de la nota del mòdul) 

 Lliurament d’un assaig breu (600 paraules) sobre una de les sessions.  

 Activitat Individual 

 Data límit: 28/11/2025 

 Recuperació: La prova de recuperació, amb un pes total màxim del 80 %, consistirà en el lliurament d’un nou assaig breu (600 paraules) sobre una de les sessions. Per presentar-s’hi cal haver entregat el primer assaig.  

Aprofundiment en el currículum de Biologia i Geologia del Batxillerat (25% de la nota del mòdul) 

Resolució d’una activitat estil PAU de cadascuna de les disciplines. La nota final serà la mitjana ponderada de les dues activitats. 

 Activitat individual  

Data: últim dia de classe de cada disciplina. 

Recuperable presencialment el dia28/05/2026 

 Data: últim dia de classe de cada disciplina. 

 Recuperable 

 28/05/2026 

Avaluació única 

Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única del mòdul, hauran d'entregar totes les tasques descrites anteriorment el 14/05/2026. Aquest dia cal venir a fer les proves presencials: Microteaching i les proves d’avaluació del bloc d’aprofundiment  en el currículum del Batxillerat. 

 L'avaluació única contempla tots els aspectes descrits en l'avaluació continuada. 

 Recuperació 

 Tant si s'escull l'opció de l'avaluació única com de la continuada,les activitats recuperables s'hauran d'entregar 15 dies després d'haver-ne rebut l'avaluació. La nova activitat haurà d'anar acompanyada d'un document on es justifiquin els canvis efectuats.  

La nota màxima de les activitats recuperades és un 5. 

 L'alumnat que hagi lliurat 2/3 parts de les tasques amb una nota mitjana mínima de 3,5, podrà lliurar les activitats suspeses el28 de maig del 2026. Aquest dia cal venir a fer presencialment la recuperació de les proves presencials: Microteaching i les proves d’avaluació del bloc d’aprofundiment  en el currículum del Batxillerat. 

La qualificació de cadascunad'aquestesactivitats no superarà el 5 sobre 10.  

Altres aspectes importants  

 Correcció lingüística 

 Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. 

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits. 

No avaluable 

Es considerarà com a No Avaluable si no s'han entregat 2/3parts de les activitats d'avaluació (enproporció al pes de l'activitat en la nota). 

Plagi 

D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball, o l'ús de IA sense fer-ne esment es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). 

Ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) 

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) exclusivament en les tasques que permeti el docent de l’assignatura. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés iel resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització total (zero) en la nota de l'activitat. 

 Prova de síntesi 

Aquesta assignatura no admet prova de síntesi en cas de segona matrícula. 


Bibliografia

Bibliografia general

COUSO, Digna; JIMÉNEZ-LISO, Rut; et al (Coord) (2020) Enseñando ciencia con ciencia. Madrid: Fundación Lilly; FECYT. Disponible online en: https://ddd.uab.cat/record/220343

DOMÈNECH, Jordi (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies. 28 propostes i reflexions per ensenyar Ciències. Premi Marta Mata de Pedagogia 2018. Rosa Sensat.

DOMÈNECH, Jordi (2022) Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para ensñar a pensar Ciencias. Graó: Barcelona 

DOMÈNECH, Jordi (2023) Aprenentatge Basat en Projectes per a STEM. Breu manual pràctic. Rosa Sensat: Barcelona.

DRIVER, Rosalin et al. (1991). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Ed. Morata/MEC.

FERNÁNDEZ, Juan. (2021) Educar en la Complejidad. Barcelona: Plataforma Actual

FURMAN, Melina (2022) Enseñar Distinto. Clave Intelectual.

GRAU, Ramon. (2010.) Altres formes de fer ciència. Alternatives a l’aula de secundària. Associació de Mestres Rosa Sensat.

HARLEN, Winnie. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Ed. Rosa Devés (www.innovec.org.mx)

IZQUIERDO, Mercè., ALIBERAS, Joan., (2004). Pensar, actuar i escriure a la classe de ciències. Per un ensenyament de les ciències racional i raonable. Cerdanyola. Publicacions de la UAB.

JIMENEZ- ALEIXANDRE, Maria Pilar (coord). (2003) Enseñar ciencias. Graó.

LÓPEZ-SIMÓ, V., COUSO., D. (2023). Didàctica de la Física a l'Educació Secundària. Servei de Publicacions UAB. 

MORALES, Mariana FERNANDEZ, Juan (2022) La evaluación formativa. Biblioteca de Innovación Educativa SM.

RUIZ-MARTÍN, Hector (2021) Cómo aprendemos. Barcelona: Graó

SANMARTÍ, Neus (2010) Diez ideas sobre evaluación. Barcelona: Graó

SANMARTÍ, Neus. (2002) Didàctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Sintesis Educacion.

Didàctica de la Física 

McDERMOTT, Lillian , SHAFFER, P.eter and the Physics Education Group at the University of Washington (2002). Tutorials in Introductory Physics, First edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.  

ROGERS, Ben (2018).  The Big Ideas in Physics and How to Teach Them. A David Fulton Book. 

VIENNOT, Laurence. (2001) Reasoning in PhysicsThe part of common sense. DordrectKluwer Academic Publishers. 

VIENNOT, Laurence. (2003) Teaching in PhysicsDordrectKluwer Academic Publishers. 

Didàctica de la Química 

CAAMAÑO, Aureli, (2002). La enseñanza de la Química. A : Jiménez, M.P. ed. Enseñar ciencias. Barcelona : Ed. Graó 

IZQUIERDO, Mercè., (2006). La enseñanza de la química frente a los retos del tercer milenioEducación Química,17 (X), 286-299 

MARTÍN, Maria Jesús., GÓMEZ, Miguel Angel., GUTIÉRREZ,Maria Sagrario., (2000). La Física y la Química en secundaria. MadridNarcea 

Documents oficials 

Curriculum secundària www.xtec.cat 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_ESO.pdf

Informe PISA http://www.gencat.net/educacio/csda/publis/quaderns.htm 

Revistes d’Ensenyament de les Ciències 

Alambique. http://alambique.grao.com 

Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. http://www.raco.cat/index.php/ensenanza 

Ciències: Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària. http://crecim.uab.cat/revista_ciencies/revista/index.htm 

Projectes curriculars (disponibles al CDEC, www.xtec.es/cdec o la biblioteca d’Humanitats, UAB) 

IZQUIERDO, M. (Coord.). Competències 12-15. Disponible a: https://formacio.cesire.cat/ciencies1215/

Projecte Advancing Phisics. IOP. http://advancingphysics.iop.org/ 

Projecte 21st Century ScienceThe University of York & Nuffield Foundation. http://www.21stcenturyscience.org/ 

Projecte Física i Química Salters i Salters HornersThe University of York, Nuffield Foundation, Salters Institute and Horners Co. 

Salters Advanced Chemistry www.salters.co.uk/institute/curriculum_advanced.html 

Salters Horners Advanced Physics www.salters.co.uk/institute/curriculum_horners.html 

Disponible en català a: http://www.xtec.es/cdec/formacio/pagines/salters_f.htm 

Projecte IDEAS, Nuffield Foundation & School of EducationKings’ CollegeLondon. 

Original: www.kcl.ac.uk/schools/sspp/education/research/projects/ideas.html 

Disponible en català a: http://phobos.xtec.cat/cdec/


Programari

No hi ha programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEmRD) Teoria (màster RD) 1 Català anual matí-mixt