Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 44117 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Mariluz Barbeito Veloso
Correu electrònic:
mariluz.barbeito@uab.cat

Equip docent

Patricia Lazaro Pernias
Juan José Perona Páez
David Roca Correa
Estrella Barrio Fraile
Maria Leonor Balbuena Palacios
Elaine Aparecida Lopes Da Silva
Maria Montserrat Vidal Mestre
Carlos David Badajoz Dávila
Leila Mohammadi
Ileana Lis Zeler
Sara Vinyals Mirabent
Carolina Serra Folch
Anna Fajula Payet
Ana Maria Enrique Jimenez
Cristina Martorell Castellano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen prerequisits per cursar l'assignatura.

 


Objectius

Els objectius d’aquest mòdul són:

-  Realitzar un treball de recerca/projecte que ofereixi una aportació inèdita en el camp de la comunicació. El treball pot seguir el plantejament d'una recerca aplicada, en el marc de les tasques de recerca pròpies de la planificació estratègica en la publicitat o les relacions públiques, o pot consistir en una investigació teòrica sobre la comunicació estratègica.

-  Verificar l'adquisició dels coneixements i les competències associades al màster.

-  Adquirir experiència en el desenvolupament d'una recerca científica per tal que l'alumnat que ho desitgi pugui desenvolupar en el futur una investigació doctoral.

 


Competències

  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca), i d'acord amb el brífingde l'anunciant dissenyar un pla estratègic de comunicació
  • Demostrar un pensament sistèmic i científic, orientat a l'èxit.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  • Establir objectius de comunicació i dissenyar les estratègies més adequades en el diàleg entre marques i consumidors.
  • Identificar els problemes de recerca i saber aplicar les metodologies i les eines qualitatives i quantitatives més pertinents en cada cas per estudiar els fenòmens comunicatius en publicitat i relacions públiques
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les pròpies conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre a fer visibles les aportacions fetes per les dones en tots els àmbits de la societat i a considerar la seva experiència com a font documental de primera importància.
  2. Avaluar les diferents variables de l'eficàcia publicitària.
  3. Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere a la seva disciplina.
  4. Deduir les conclusions més rellevants en una recerca.
  5. Defensar amb èxit davant d'un tribunal qualificador la memòria del TFM.
  6. Desenvolupar un pla d'eficàcia comunicativa.
  7. Distingir les fonts d'informació més idònies, en funció dels objectius de recerca plantejats.
  8. Fer un bon diagnòstic dels problemes de comunicació d'una marca.
  9. Identificar i problematitzar els biaixos, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en l'exercici de la seva professió.
  10. Identificar i ser capaç d'analitzar les causes estructurals i els efectes de la violència contra les dones i altres violències de gènere.
  11. Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la temàtica investigada.
  12. Participar en projectes de recerca i col·laboracions científiques.
  13. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  14. Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere.
  15. Saber fer un tractament informatiu adequat de la violència masclista, excloent els elements que li puguin donar un caràcter morbós i evitant-ne la banalització.
  16. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  17. Saber identificar la intersecció de la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, raça, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.).
  18. Saber recopilar, sistematitzar, conservar i difondre la informació sobre les dones, les obres escrites per dones, els documents referents a les polítiques i lleis d'igualtat i els generats per les recerques en estudis de gènere, valorant els biaixos de gènere que puguin incloure els cercadors i descriptors existents.
  19. Sap utilitzar i crear indicadors qualitatius i quantitatius, incloent-hi els estadístics, per conèixer millor les desigualtats de gènere i les diferències en les necessitats, condicions, valors i aspiracions de dones i homes.

Continguts

L'alumnat haurà de realitzar i defensar un treball original que acompleixi amb els paràmetres acadèmics i els requisits d’una recerca científica. Per desenvolupar el Treball Fi de Màster (TFM) i assegurar un nivell òptim de qualitat, l'estudiant comptarà amb un/a Tutor/a Acadèmic (amb el grau de doctor) que al llarg del mòdul guiarà en cadascuna de les etapes del desenvolupament de la proposta.

El calendari de tràmits relacionats amb el TFM l'estableix la Facultat de Ciències de la Comunicació i es publica anualment a la web del centre.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories amb la persona tutora del TFM 7 0,28 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 16, 18
Tipus: Autònomes      
Treball personal alumnat 240 9,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

La supervisió del TFM per part de la persona tutora es durà a terme mitjançant trobades periòdiques que serviran per ajudar l'alumnat a definir el tema del TFM i fer el seguiment del desenvolupament del treball.

A la primera entrevista amb la persona tutora es concreta la proposta de tema del treball, és fixen les condicions del seguiment, a més del cronograma de tasques i entregues. Posteriorment, és faran, com a mínim, 3 reunions periòdiques obligatòries i l’alumat haurà de signar el full de seguiment. Aquest seguiment consisteix tant en la realització de la reunió com l’entrega de les activitats encomanades en els terminis prefixats i acordats. La persona que tutoritza pot decidir realitzar un nombre superior de tutories que haurà de pactar amb l'alumnat.

El calendari detallat s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment del mòdul. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major, segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Es poden consultar els requisits específics del TFM: estructura, extensió, qüestions formals, etc. a la pàgina web de la Facultat de Ciències de la Comunicació. 

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Contingut i defensa pública del TFM 100 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

L'avaluació del TFM es realitza a partir dels següents ítems:

1) Informe (rúbrica) de la persona tutora (30% de la nota final). Aquest informe avalua tant el treball final en la seva globalitat (ús de teories, metodologia, proposta pràctica, qüestions formals, etc.), com el seguiment de les tutories per part de l'alumnat.

2) Informe (rúbrica) del Tribunal, format per dues persones amb el grau de doctor (70% de la nota final). Aquest informe avalua tant el treball final en la seva globalitat (ús de teories, metodologia, proposta pràctica, qüestions formals, etc.), com l'exposició oral del TFM realitzada durant l'acte de defensa.

Els documents de rúbrica són públics i es poden consultar a la web de la facultat de Ciències de la Comunicació.

No avaluable

El TFM és "No avaluable" si es dona alguna de les següents tres circumstàncies:

  • La tutora / el tutor considera que el treball no reuneix els requisits acadèmics mínims per poder ser presentat i avaluat.
  • L'estudiant no realitza satisfactoriament les 3 tutories obligatòries establertes i no compta amb el consentiment de la tutora/tutor.
  • L’estudiant no presenta el TFM.

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. 

Recuperació

Segons l’article 261 de la Normativa Acadèmica de la UAB, el TFM queda exclòs del procés de recuperació.

Ús de la Intel·ligència Artificial

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivamenten tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

Document de suport: Guía para la elaboración del Trabajo de Fin de Máster. Curso 2025-2026 (disponible al mòdul del TFM al Campus Virtual).

 

 


Programari

No es necessita programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura