Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Treball de Final de Màster
Codi: 43969
Crèdits: 9
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Periodisme i Innovació en Continguts Digitals |
OB |
0 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No existeixen prerequisits per cursar l'assignatura
Objectius
L'objectiu d'aquest mòdul és introduir l'estudiant en la realització d' investigacions i projectes aplicats en l' àmbit del periodisme i la comunicació digital. Per a això, el treball es desenvoluparà sota la tutela d'un/a doctor/a, qui orientarà i supervisarà el procés al llarg de totes les seues fases. El projecte haurà de respondre a una o diverses preguntes de recerca relacionades amb un tema específic vinculat a alguna de les àrees del programa del Màster, i alineat amb les línies de treball d'un dels grups de recerca del Departament. Així mateix, el mòdul té com a finalitat que l'estudiant presenti i defensi públicament el seu treball davant un tribunal acadèmic. El resultat haurà de constituir una aportació rellevant al coneixement aplicat en el camp de les ciències de la comunicació.
Competències
- Aplicar les eines de gestió, anàlisi, organització i planificació de la informació d'acord amb objectius i projectes informatius específics.
- Comprendre i analitzar les tendències i les dinàmiques del canvi en l'ecosistema comunicatiu, informatiu i regulador de l'empresa periodística del segle XXI.
- Conèixer i avaluar els processos de gestió i producció de contingut digital informatiu, i proposar solucions innovadores que integrin l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
- Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
- Dissenyar, crear, desenvolupar i avaluar projectes d'innovació i investigació en l'àmbit del periodisme i la comunicació digital.
- Generar propostes innovadores i competitives d'investigació aplicada.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar metodologies i tecnologies de producció i gestió de continguts informatius per al desenvolupament de projectes periodístics innovadors.
- Aportar explicacions sobre les dinàmiques de canvi en l'ús tecnològic aplicat a la producció i la gestió dels fenòmens comunicatius des d'un treball de recerca.
- Avaluar els projectes i productes informatius en funció dels sistemes de regulació i legislació nacional, europea i internacional.
- Comprendre els aspectes bàsics de la dinàmica de la producció informativa al segle XXI i aplicar-los a un entorn simulat d'experiència professional.
- Comprendre les diferents formes de narració digitals i els models d'organització i presentació de la informació.
- Conèixer i experimentar amb tendències del periodisme mòbil, el periodisme de dades i la intel·ligència artificial aplicades a les pràctiques quotidianes de la producció periodística.
- Conèixer i experimentar les metodologies i procediments del treball científic aplicat al plantejament d'un projecte de recerca.
- Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere a la seva disciplina.
- Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere en la disciplina pròpia.
- Conèixer les dinàmiques estructurals del posicionament dels continguts periodístics a les plataformes d'intercanvi i recerca d'informació.
- Conèixer l'evolució de l'empresa periodística en l'ecosistema mediàtic i aplicar una mirada crítica a partir de les regulacions i polítiques de comunicació estudiades.
- Gestionar els processos de gestió, anàlisi, organització i planificació de la informació, introduint desenvolupaments innovadors i creatius en cada un d'ells.
- Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la temàtica investigada.
- Integrar, en un espai professional, els coneixements teòrics i pràctics per al desenvolupament de tasques quotidianes de producció digital d'informació.
- Integrar nous llenguatges i eines innovadores a les dinàmiques professionals i reflexionar sobre les responsabilitats socials i ètiques d'utilitzar-los en entorns comunicatius.
- Produir, recollir i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
- Proposar alternatives innovadores i creatives que integrin les noves tendències participatives i col·laboratives de narració de continguts informatius digitals.
- Proposar estudis crítics i científics que analitzin la viabilitat i l'eficàcia de nous models de narrativa digital en un context d'aplicació específic.
- Reconèixer el paper dels mitjans, les produccions audiovisuals i la publicitat en la construcció de les relacions de gènere i de la identitat sexual i de gènere.
- Reconèixer les metodologies i les eines tècniques que permeten formular un projecte de recerca sobre les dinàmiques de canvi en l'ús tecnològic aplicat a la producció i gestió dels fenòmens comunicatius.
- Reconèixer l'evolució de l'entorn mediàtic i dels perfils professionals per proposar rols de lideratge dins d'una empresa informativa.
- Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
- Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere.
- Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- Saber identificar el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en la transmissió dels estereotips de gènere i aplicar mesures per evitar-ne la reproducció.
- Saber utilitzar i crear indicadors qualitatius i quantitatius, incloent-hi els estadístics, per conèixer millor les desigualtats de gènere i les diferències en les necessitats, condicions, valors i aspiracions de dones i homes.
- Utilitzar els coneixements adquirits per a la formulació d'idees originals que serveixin per a desenvolupar un projecte de recerca aplicada.
- Utilitzar els sistemes de mesura i recopilació de dades de les audiències per dissenyar estratègies adaptades de posicionament dels continguts informatius.
Continguts
Durant el desenvolupament del mòdul, l'estudiant haurà de dur a terme una investigació aplicada, sota la direcció i supervisió d'un/a doctor/a, que doni resposta a una o diverses preguntes relacionades amb un tema específic. Aquest tema haurà de pertànyer a alguna de les àrees de recerca contemplades en el Màster i estar vinculat a les línies de treball d' un dels grups de recerca del Departament.
A l'inici del curs, es presentarà un llistat de temes disponibles, que també es publicarà al Campus Virtual de l'assignatura.
El treball podrà seguir una de les dues modalitats previstes: recerca o projecte aplicat. En ambdós casos, s' espera que l' estudiant realitzi una aportació rellevant i original al coneixement aplicat en l' àmbit de les ciències de la comunicació.
Com a part del mòdul, l'estudiant haurà de presentar i defensar el seu treball davant d' un tribunal avaluador.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Tutories acadèmiques |
5
|
0,2 |
1, 2, 7, 18, 20, 27
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Elaboració de treballs/informes |
20
|
0,8 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 27, 28
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Elaboració del Treball Final de Màster |
200
|
8 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 27, 28
|
L'assignatura contempla tant activitats supervisades pel/la tutor/a assignat/ada del Treball de Fi de Màster (TFM) com activitats autònomes per part de l'estudiant, orientades a la consecució de l'objectiu final: dissenyar, desenvolupar i presentar un treball de recerca.
La tutorització del TFM inclou la realització obligatòria d' almenys tres tutories al llarg del procés. En cadascuna d'elles, l'estudiant haurà de presentar avenços significatius en el desenvolupament del projecte.
La no assistència a les tutories obligatòries, o la falta de progrés en el treball, facultarà el professorat a interrompre la tutorització. En aquest cas, es considerarà que el TFM no s'està duent a terme dins dels paràmetres acadèmics establerts i, per tant, l'estudiant no podrà presentar el seu treball per a avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Presentació oral del Treball de Fi de Màster |
10 |
0
|
0 |
7, 8, 13, 16, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 27
|
Realització i lliurament del Treball Final de Màster |
90 |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28
|
La qualificació del TFM serà atorgada per un tribunal avaluador compost per tres doctors/es. La nota final es calcularà de la manera següent:
- 70 %: Avaluació realitzada pel tribunal després de la defensa del TFM.
- 30 %: Informe del/de la tutor/a del TFM, que inclourà una valoració del treball desenvolupat per l'estudiant.
Aquest informe serà tramès als membres del tribunal amb antelació a la defensa. Sense aquest informe, el TFM no podrà ser defensat per l'estudiant davant del tribunal avaluador.
Un cop realitzades les defenses, el tribunal lliurarà les actes amb la qualificació final a la coordinació del màster, qui s'encarregarà d'introduir les notes a la plataforma Sigma. Una vegada publicades, les qualificacions seran accessibles per a l' estudiantat.
La defensa pública del TFM es durà a terme durant la primera quinzena del mes de juliol, en una data determinada per la Comissió de Màster. Aquesta data serà comunicada als/les estudiants amb la seva publicació al Campus Virtual.
El TFM ha de ser un treball original. Totes les fonts consultades, tant directes com indirectes, hauran d' estar degudament referenciades. Les cites s' hauran de realitzar dins del text seguint el sistema de citació APA.
Plagi
En cas que l'estudiant incorri en qualsevol irregularitat que pugui alterar de manera significativa la qualificació del treball, aquest acte d'avaluació serà qualificat amb un 0, independentment de qualsevol procés disciplinari que pogués iniciar-se al respecte.
No avaluable
El TFM obtindrà la qualificació de "No avaluable" si es dóna alguna de les següents tres circumstàncies:
- La tutora/tutor considera que el treball no reuneix els requisits mínims per poder ser presentat i avaluat.
- L'estudiant no realitza les 3 tutories obligatòries establertes i no compta amb el consentiment de la tutora/tutor.
- L'estudiant no presenta el TFM.
Recuperació
Segons l' article 261 de la Normativa Acadèmica de la UAB, el TFM queda exclòs del procés de recuperació.
Ús de la Intel·ligència Artificial
El/La tutor/a del TFM determinarà si es permet o no l'ús d'eines d'Intel·ligència Artificial (IA) en el TFM en funció de cada cas i tipologia de TFG/TFM, així com en quines fases del treball s'ha emprat i amb quina finalitat (per exemple: Fase inicial (recerca de fonts) generació de taules i representacions visuals...). L' alumnat haurà d' identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final del TFM. La no transparència de l' ús de la IA en aquest treball de fi d' estudis del treball, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia
La bibliografia serà recomanada per cada supervisor a l'estudiant, en funció del tema de recerca triat.
Programari
No hi ha programari específic per aquesta assignatura.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura