Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Taller de Producció Periodística

Codi: 43966 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme i Innovació en Continguts Digitals OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Pedro Vicente Ortin Andres
Correu electrònic:
pedrovicente.ortin@uab.cat

Equip docent

Carlos Sanandres Martinez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Conocimientos básicos de periodismo y de algunas de sus rutinas de creación y producción de información en diversos formatos, así como el nivel de usuario de los elementos básicos de la producción periodística en formatos multimedia y sofware diverso textual i audiovisual.


Objectius

Aquest mòdul té com a objectiu fonamental consolidar, de manera pràctica, experimental i innovadora, els coneixements i habilitats treballats als diferents mòduls del màster, dins d’una estructura viva de treball periodístic.

L’assignatura convida els estudiants a dissenyar, produir, publicar i gestionar continguts periodístics diversos, aplicant criteris de qualitat, creativitat i innovació narrativa, així com a explorar formats emergents, canals multiplataforma i noves formes de relació amb els públics.

El mòdul s’estén al llarg dels dos semestres del màster i es desenvolupa com un laboratori actiu de producció, pensament i experimentació periodística. L’estructura del curs simula el funcionament d’una redacció o agència de continguts del segle XXI, on els estudiants hauran de planificar estratègicament la producció a curt, mitjà i llarg termini, gestionar equips i recursos, i donar resposta a encàrrecs reals o simulats de mitjans, institucions o plataformes.

L’èmfasi recau en el treball col·laboratiu, l’adaptació a l’entorn digital, la capacitat d’innovació i la integració de tecnologies com la intel·ligència artificial, la producció audiovisual multiplataforma o les narratives socials. Es tracta d’un espai per explorar noves maneres de fer i pensar el periodisme.


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions, tenir capacitat de lideratge i iniciativa mantenint la creativitat.
  • Analitzar i avaluar tendències de narració digital de les empreses informatives i ser capaç de proposar alternatives de construcció del relat periodístic en un context digital i interactiu.
  • Aplicar el coneixement i l'experiència a través de la integració dels estudiants en una rutina professional de producció periodística.
  • Aplicar les eines de gestió, anàlisi, organització i planificació de la informació d'acord amb objectius i projectes informatius específics.
  • Comprendre i analitzar les tendències i les dinàmiques del canvi en l'ecosistema comunicatiu, informatiu i regulador de l'empresa periodística del segle XXI.
  • Dissenyar, crear i desenvolupar estratègies digitals orientades al posicionament de continguts periodístics.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equips de forma coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per contribuir en equips interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i avaluar les tendències de narració digital de l'empresa informativa i aplicar alternatives innovadores dins d'un producte específic.
  2. Comprendre críticament els canvis introduïts per la tecnologia a la producció i gestió de la informació periodística.
  3. Comprendre el procés de resolució d'un problema d'investigació identificant idees originals i integrant propostes anteriors.
  4. Comprendre i avaluar les possibilitats dels diferents formats de continguts i narratives digitals dins d'un entorn interactiu, hipertextual i transmèdia.
  5. Comunicar adequadament les troballes i els raonaments fonamentals del treball de recerca realitzat.
  6. Desenvolupar un projecte de recerca que, utilitzant el mètode científic, resolgui un problema concret sobre periodisme i comunicació digital.
  7. Distingir i decidir sobre les possibilitats i formats de la narració digital adequant-se a formats i a públics concrets.
  8. Fer anàlisis crítiques de documentació, bibliografia i d'informació audiovisual a partir de casos d'estudi plantejats.
  9. Fer investigacions aplicades sobre el mercat dels continguts digitals orientat a les xarxes socials.
  10. Fer servir eines tecnològiques de gestió i producció de continguts digitals informatius integrant-les a noves plataformes de distribució de continguts.
  11. Identificar els diferents formats i plataformes de distribució i intercanvi de continguts adaptant, de manera innovadora, el missatge informatiu.
  12. Identificar les tendències de plataformes de continguts digitals i reconèixer les característiques dels nous entorns professionals relacionats amb la informació digital.
  13. Organitzar, analitzar i avaluar la informació provinent dels sistemes de mesurament d'audiències per proposar continguts i formes creatives de produir i posicionar la informació.
  14. Prendre decisions creatives, innovadores i responsables durant el procés de recerca del Treball de Final de Màster.
  15. Presentar els productes informatius elaborats en una rutina de producció periodística concreta de manera clara i atractiva.
  16. Presentar els resultats de la seva feina a la comunitat empresarial i al públic destinatari de manera dinàmica i clara.
  17. Reconèixer els nous perfils professionals de l'entorn professional periodístic i els seus rols dins dels models d'innovació i dels productes periodístics de l'empresa informativa.
  18. Reconèixer i plantejar problemes de recerca aplicada, així com els mètodes adequats per resoldre'ls.
  19. Treballar, a partir d'una orientació tutoritzada específica, de manera autònoma i autodisciplinada en un entorn laboral i competitiu.

Continguts

 

  • 1. Estructures líquides: la redacció periodística al segle XXI 
  • Com funcionen avui les redaccions?

  • De la redacció clàssica al col·lectiu creatiu descentralitzat.

  • Nous rols professionals, perfils emergents i dinàmiques híbrides.

  • Introducció al laboratori de redacció viva: espai de treball del curs.

    2. Arquitectures creatives i models col·laboratius de treball

    Com ens organitzem per innovar en la producció de continguts?

    • Tipologies de redaccions (data-driven, audiovisual, mòbil, transmedia)

    • Metodologies de creació col·lectiva (Design Thinking, Agile, Sprint editorial)

    • Models inspiradors (AJ+, La Pulla, El Orden Mundial, Fumaça, Maldita, Brut)

    • Eines col·laboratives: Notion, Trello, Miro, Figma, Canva en equip.

      3. Innovar cada dia: rituals, rutines i re- evolucions

      <pdata-start="1705" data-end="1748">Com es genera innovació des del quotidià?
      • Microformats per a xarxes: reels, stories, vídeos verticals, newsletters, podcasts exprés

      • L’estètica de la immediatesa i l’oralitat escrita

      • Ús pràctic d’eines d’IA generativa (ChatGPT, Midjourney, ElevenLabs, D-ID, Synthesia)

      • Disseny de workflows experimentals i automatitzats.

        4. Labs actius: recerca, assaig i error com a mètode

        • Introducció als laboratoris de contingut del curs: audiovisual, IA i eines digitals, visualització, estratègia i impacte.

        • Disseny de petites investigacions narratives a partir de casos reals.

        • Eines per investigar el context: plataformes, algoritmes, tendències i microrelats globals.

          Eines per prototipar (Descript, OBS Studio, AI video tools, Notion DB, Substack)

          Gestió de projectes amb impacte: pensament crític + visualització de dades + estratègia de difusió

          5. Producció crítica: del cas a la peça publicada

          • Producció de continguts multiplataforma: de la idea al pitch, del pitch al prototip, del prototip a la publicació.

          • Estudi de casos internacionals: La Pulla, El Hilo, Brut, Disclose, Rest of World, El Surtidor.

          • Eines d’avaluació: ètica, estètica, impacte i sostenibilitat narrativa.

            Com produir en contextos saturats? I com distingir-nos?

            • Planificació editorial estratègica a curt/mig/llarg termini

            • Curació i verificació avançada (OSINT, AI Checkers, recerca visual)

            • Narrativa periodística + disseny visual + storytelling sonor

       

  • IMPORTANT:
  • Aquesta assignatura no es basa en lliçons sinó en exploracions. El coneixement es construeix mentre es produeix, es debat i s’equivoca. Cada sessió combina inspiració breu + pràctica intensiva + revisió crítica.

    El treball es fa en equip, en espiral i amb la realitat de la ciutat com a escenari narratiu i periodístic pràctic.

    • L’ordre dels temes podrà variar segons el calendari i el ritme/necessitats del grup i els equips.

    • El calendari complet es presentarà a la primera sessió i es penjarà al Campus Virtual, amb els recursos, pràctiques i materials de suport, bibliografía, webs de referències, etc.

    • La docència serà sensible a les perspectives de gènere i diversitat, així com a les implicacions ètiques de la tecnologia (IA, dades, algoritmes, plataformes).


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 12 0,48 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 17
Pràctiques de laboratori 55 2,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories i tallers 45 1,8 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Cerca, selecció i lectura de bibliografia i altres recursos. Estudi personal. Planificació i treball individual / en equip. 113 4,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

  • El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

  • El curs estarà enfocat al debat, exercicis pràctics i la construcció col·lectiva (entre estudiants i docents) del coneixement al voltant de la matèriaEl curs es desenvoluparà de forma essencialment pràctica, amb la intenció de desenvolupar projectes periodístics amb els estudiants a partir del seu propi disseny, producció i divulgació. Les i els estudiants podran rebre encàrrecs de productes o empreses informatives reals que s'han de fer en els espais de treball tant de la Universitat com de l'empresa. Es treballarà principalment amb la plataforma www.somosperiodismo.es 

  • La base de la metodologia docent serà arribar a un aprenentatgeautònom per part dels estudiants. L'activitat tutelada pel professor, amb una participació constant i activa de l'alumne, permetrà que aquest assumeixi les competències genèriques i específiques plantejades en el disseny de l'assignatura, dins del Pla d'estudis. Les activitats d'aprenentatge (classes pràctiques) ocupen un protagonisme destacat en el marc de l'assignatura. Els alumnes assistiran a classes teòriques on s'explicaran conceptes, desenvoluparan debats i comentaran materials i casos. La separació del grup en subgrups d'índole pràctica permetrà un treball i una exercitació variada i molt detallada dels exercicis plantejats. El campus virtual serà una eina important en el marc de l'assignatura.

  • IMPORTANT: La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A) Assistència i participació en classes, debats i exposicions 30% 0 0 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 17, 18
B) Treballs pràctics 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
C) Lliurament i presentació de treballs 20% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

L'assignatura segueix un sistema d'avaluació continuada, per la qual cosa es dóna per descomptat que l'assistència de l'alumnat a totes les activitats formatives abans esmentades és obligatòria.

Per aprovar el mòdul, serà necessari:

a) Haver realitzat i lliurat totes les activitats d'avaluació (activitats A, B i C). En cas d'absència per motius justificats de força major, s'ha de presentar el corresponent justificant a l'equip docent; en cas contrari, les activitats constaran com No Realitzades.

b) Obtenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les activitats. En els treballs desenvolupats en grups, l'equip docent podrà adoptar mesures de control per verificar la participació de cada membre en el treball comú. Per tant, les notes podran ser diferents per a integrants d'un mateix equip, la qual cosa podria suposar que un o més membres suspenguin l'avaluació, mentre els altres l'aprovin.

Sistema de recuperació

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats del punt A queden excloses del procés de recuperació.

Us I.A.

Ús permès: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Plagi

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) que pugui conduir a unavariació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació.En cas que es produeixi més d'una irregularitat, la qualificació final de l'assignatura serà 0.


Bibliografia

La següent és una llista bàsica de la bibliografia del curs. L'equip docent podrà incloure nous recursos segons el desenvolupament de l'assignatura.

Bell, E., & Owen, T. (2023). Journalism and the algorithmic public sphere. Oxford University Press.

Bro, P. (2018). Models of journalism: The functions and influence of the press. Routledge.

Crusafon Baques, C., González-Saavedra, C., & Murciano Martínez, M. (2020). Las redes sociales y las aplicaciones móviles en las estrategias de transformación digital de los medios de servicio público europeos. Comunicació: Revista de Recerca i Anàlisi, 37(2), 33–54. https://doi.org/10.2436/20.3008.01.195

Díaz-Noci, J. (2021). The life of news and the wealth of media companies in the digital world: Reader revenues and professional practices on a post-COVID world. DigiDoc Research Group.

Fletcher, R., & Nielsen, R. K. (2017). Paying for online news: A comparative analysis of six countries. Digital Journalism, 5(9), 1173–1191. https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1246373

García-Avilés, J. A., Carvajal-Prieto, M., Arias, F., & De Lara-González, A. (2018). How journalists innovate in the newsroom: Proposing a model of the diffusion of innovations in media outlets. The Journal of Media Innovations, 5(1), 1–16. https://doi.org/10.5617/jomi.v5i1.3968

Jarvis, J. (2023). The Gutenberg parenthesis: The age of print and its lessons for the age of the internet. Bloomsbury Publishing.

Kuiken, J., Schuth, A., Spitters, M., & Marx, M. (2017). Effective headlines of newspaper articles in a digital environment. Digital Journalism, 5(10), 1300–1314. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1279978

Mozilla Foundation. (2024). AI & news futures: Risks and opportunities for public interest journalism. Mozilla Research Reports. https://foundation.mozilla.org

Moten, F. (2023). Los subcomunxs (S. A. González, Trad.). Caja Negra Editora.

Peres-Neto, L. (2022). Journalist-Twitterers as political influencers in Brazil: Narratives and disputes towards a new intermediary model. Media and Communication, 10(3), 28–38. https://doi.org/10.17645/mac.v10i3.5363

Perreault, G., & Stanfield, K. (2019). Mobile journalism as lifestyle journalism? Field theory in the integration of mobile in the newsroom. Journalism Practice, 13(3), 331–348. https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1424021

Petre, C. (2021). All the news that’s fit to click: How metrics are transforming the work of journalists. Princeton University Press.

Rincón, O. (2016). Narrativas bastardas: Periodismo, televisión, ficción y redes sociales. Gedisa.

Rincón, O. (2020). El periodismo que no fue: Narrativas bastardas en América Latina. Revista Chasqui, (144), 23–31. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i144.4426

Ripley, A. (2022). High conflict: Why we get trapped and how we get out. Simon & Schuster.

Rogers, S. (Ed.). (2023). The data journalism handbook 2.0. European Journalism Centre & Google News Initiative. https://datajournalism.com

Simelio, N., Ginesta, X., San Eugenio Vela, J., & Corcoy, M. (2019). Journalism, transparency and citizen participation: A methodological tool to evaluate information published on municipal websites. Information, Communication & Society, 22(3), 369–385. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1386706

Tejedor, S. (2022). Artificial Intelligence and newsgames in journalism: Proposals and ideas from the case study of three projects. Visual Review: Revista Internacional de Cultura Visual, 12(3), 1–8. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3749

Tejedor, S., Cervi, L., Pulido, C. M., & Pérez Tornero, J. M. (2021). Análisis de la integración de sistemas inteligentes de alertas y automatización de contenidos en cuatro cibermedios. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 973–983. https://doi.org/10.5209/esmp.77003

Zelizer, B., Boczkowski, P. J., & Anderson, C. W. (2022). The journalism manifesto. Polity Press.

NOTA: Al llarg del curs es treballarà igualment amb materials derivats de weblogs, llocs web, mitjans de comunicació i congressos del sector.


Programari

Aquest taller proposa un encreuament entre l'ofici periodístic, el disseny de formats emergents i l'experimentació pràctica en condicions reals.
És un espai híbrid entre redacció, laboratori, estudi de creació i cèl·lula crítica.
El focus no està només a “contar històries”, sinó a innovar en maneres de contar el que urgeix, la qual cosa incomoda, la qual cosa no té encara un llenguatge periodístic clar.

Volem que l'estudiantat pensi com a periodista, però també com a dissenyador de fluxos, narrador audiovisual, programador d'idees, creador cultural i *remixer creatiu de la informació.

El treball es desenvolupa en laboratoris.
Les sessions virtuals es duran a terme per Teams o Zoom.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 60 Espanyol anual matí-mixt