Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Narratives Digitals

Codi: 43963 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme i Innovació en Continguts Digitals OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Rosario Lacalle Zalduendo
Correu electrònic:
rosario.lacalle@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisists


Objectius

La ràpida evolució de les tecnologies digitals en el segle XXI planteja continus reptes a les narratives. Tot i així, els relats de l'era del storytelling incloen els elements essencials (temes, motius, estereotips, etc.) dels relats ancestrals, que es recombinen incessantment amb la finalitat d'adaptar-se als nous formats dels diferents mitjans.

L'objectiu general d'aquesta assignatura és dotar l'alummat amb les eines i conceptes necessaris per poder crear i analitzar, d'una manera eficaç, interactiva, crítica i responsable, diferents tipus de relats en diferents mitjans espressius.

A la primera part es reflexiona sobre la relació entre la tecnologia i els continguts i s'analitzen les estructures narratives dels relats. A la segona part es defineixen les característiques dels diferents gèneres i formats, així com la seva evolució en relació amb les narratives digitals. A la tercera part s'examina el paper dels destinataris  en la construcció i interpretació dels textos.

Perspectiva de gènere

L' assignatura resulta molt útil en l'anàlisi crítica de les representacions de gènere als relats de les narratives digitales. Un dels objectius fonamentals de l'assignatura és evidenciar, de manera crítica i reflexiva, la construcción d'estereotips.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions, tenir capacitat de lideratge i iniciativa mantenint la creativitat.
  • Analitzar i avaluar tendències de narració digital de les empreses informatives i ser capaç de proposar alternatives de construcció del relat periodístic en un context digital i interactiu.
  • Aplicar les eines de gestió, anàlisi, organització i planificació de la informació d'acord amb objectius i projectes informatius específics.
  • Comprendre i analitzar les tendències i les dinàmiques del canvi en l'ecosistema comunicatiu, informatiu i regulador de l'empresa periodística del segle XXI.
  • Crear i gestionar publicacions periodístiques que continguin elements innovadors a partir de la introducció aplicada de les TIC.
  • Generar propostes innovadores i competitives d'investigació aplicada.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i avaluar les característiques narratives dels productes informatius de l'empresa periodística de pràctiques.
  2. Analitzar i avaluar les tendències de narració digital de l'empresa informativa i aplicar alternatives de producció que involucrin sistemes de cooperació narrativa.
  3. Comprendre i aplicar les arquitectures i els sistemes d'informació digital als tipus d'empresa periodística del segle XXI.
  4. Comprendre i discernir les metodologies i procediments del treball científic aplicat a la comprensió de les tendències i problemàtiques dels fenòmens comunicatius del segle XXI.
  5. Construir un projecte d'investigació els resultats del qual proposin solucions aplicades a la gestió i la producció de continguts digitals informatius.
  6. Cooperar en entorns de treball en un equip col·laboratiu i contribuir a l'abast d'un objectiu fixat.
  7. Identificar críticament els contextos canviants de la narrativa digital en funció de les plataformes de producció i consum de la informació.
  8. Identificar les eines associades al posicionament dels continguts digitals orientats a la resolució de problemes específics.
  9. Planificar, de manera innovadora, diferents estratègies de posicionament dels productes periodístics realitzats en la redacció simulada.
  10. Planificar els processos d'introducció de la innovació dins de les estratègies del relat informatiu en una redacció periodística.
  11. Proposar solucions pràctiques a partir del desenvolupament d'un producte informatiu en un equip de treball multidisciplinari.
  12. Proposar un projecte de recerca aplicada per desenvolupar-lo en el Treball de Final de Màster.
  13. Respectar l'espai de desenvolupament professional adequant-se a les necessitats i rutines dels equips de treball de l'empresa informativa.
  14. Responsabilitzar-se de situacions quotidianes del procés i la producció de la informació sota un estricte compliment d'objectius.
  15. Utilitzar eines per a la recol·lecció i el tractament de la informació i la documentació necessària per a la construcció del marc teòric o conceptual del TFM.
  16. Utilitzar les estratègies de posicionament en motors de cerca per comunicar històries informatives de manera eficaç.

Continguts

  • Narratives digitals

    - Conceptes de narrativa

    - Relació entre tecnologia i narrativa

    - Estructura i construcció dels relats

    - Personajes y roles

    Gèneres i discursos de les narratives digitals

    - Gèneres i formats

    - Los discursos sociales a las narratives digitales

    Interpretació i interacció

    - Intermedialidad, transmedia i fandom a la era de la IA


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitas formatives supervisades 30 1,2 2, 4, 5, 6, 11, 16
Activitats formatives autònomes 75 3 4, 5, 7, 9, 16
Classes magistrales 45 1,8 2, 4, 7, 10

Classes magistrals

Clases de resolució de problemes/casos/ejercicis

Presentació oral de treballs

Tutories

Elaboració de treballs

Estudi personal

Lectura d'articles/capítulos/informes d'interés, etc.

Es destinaran 15 minuts d’una clase del curs a respondre a l’enquesta d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència, participació activa i exercicis a l'aula 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 16
Entrega de treballs 50% 0 0 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Prova de continguts 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 8

Avaluació continua

L'avaluació és el resultat de la mitjana proporcional de les diferents activitats realitzades.

L'assistència i participació activa i les activitats realitzades a l'aula representen el 25% de la nota final de curs i el treball lliurat final (50%). El 25% restant correspon a la prova de continguts, que serà indispensable aprovar (4,9 o més) per superar l'assignatura. Les absències es penalitzaran amb un detriment de la nota d'un 10% final per cada sessió de 3 hores o fracció (excepte justificacions documentades).

No s'acceptaran lliuraments de treballs ni altres exercicis amb posterioritat a les dates i hores previstes.

Les persones que no puguin realitzar la prova de continguts per raons objectivables i justificades documentalment, tindran opció a recuperar-la el dia del gener fixat per a la re-avaluació.

Els lliuraments de resultats dels treballs realitzats i de la prova de continguts inclouran dia i hora de la corresponent revisió, a la qual es podrà acollir l'alumnat sempre que les persones interessades ho comuniquin a la professora en un termini màxim de dos dies a partir del lliurament de les notes. No s'acceptaran sol·licituds de revisió posteriors.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. L'alumnat trobarà al campus virtual la descripció detallada dels exercicis i pràctiques; materials i altres informacions necessàries per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, l'alumnat serà informat de les modificacions que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Recuperació: avaluació continua

Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

El treball final de l'assignatura és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l. La raó és perquè fer un treball d'aquesta característiques resulta pràcticament impossible amb el temps del que disposem a la recuperació. Els treballs no entregats en el dia i hora fixats puntuen 0.

Les activitats derivades de l'assistència i participació a classe tampoc es poden recuperar. Cada prova no realitzada es puntua amb un 0. Els treballs no entregats en el dia i hora fixats puntuen 0

L'alumnat podrà recuperar la prova de continguts, sempre que la qualificació obtinguda no sigui inferior a 3,5 (els exàmens no realitzats puntuen 0).

Els treballs i exercicis que no hagin estat consensuats prèviament amb la professora o que no s’ajustin a les pautes establertes es consideraran NO EVALUABLES.

En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. 

La persona que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...), l'acte d'avaluació corresponent es qualificarà amb 0. En cas que es produïssin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura seria 0.

 

El professorat que imparteixi la docència de l'assignatura pot indicar als estudiants que, per al desenvolupament correcte de la classe i per garantir la bona convivència a l'aula, no cal utilitzar dispositius electrònics o pantalles mentre duri la classe, excepte quan s'indiqui el contrari per alguna situació docent en concret.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com lacerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos o les traduccions. La professora indicarà oportunament altres usos puntuals de la tecnologia. Quant als estudiants,hauran d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat realiztada. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

- Bruzzi, Stella (2016) Making a genre: the case of the contemporary true crime documentary, Law and Humanities, 10:2, 249-280. doi: 10.1080/17521483.2016.1233741

- Campbell, Joseph (2024[2023]. El ABCD de la mitología. Mito y sentido. Atalanta.

- Carter, Angela (2016) Introducción. Cuentos de hadas. Editorial Impedimenta.

- Cobley, Paul (2014) In the begining: The end. Narrative. Routledge (2ond edition).

- Fisher, Daniel et al. (2023) SusTelling: Storytelling for Sustainability. Fischer, S. Fücker, H. Selm, A. Sundermann (eds.) Narrating Sustainability through Storytelling. Routledge.

- García-Avilés, J. A. (2024). Cómo se cuenta la historia: Tipología de las narrativas interactivas en el periodismo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30(4), pp. doi: https://dx.doi.org/10.5209/emp.98652

- Gottschall, Johanttan (2021) The Universal Grammar. The Story Paradox: How Our Love of Storytelling Builds Societies and Tears them Down (pp. 97-122). Basic Books.

- Haoran Chu, Sixiao Liu (2024) Can AI tell good stories? Narrative transportation and persuasion with ChatGPT, Journal of Communication, 74(5), 347-358. doi: https://doi.org/10.1093/joc/jqae029

- Keven, Nazin (2024) “What is narrativity?” Ratio. An International Journal of Analitic Philosophy, 37(2-3), 204-214.

- Lacalle, Charo (2022) Indignidades digitales. (In)dignidades mediáticas en la sociedad digital (pp. 139-154). Cátedra.

- Lacalle, Charo; Gómez-Morales, Beatriz; Vicent, Mirey; Narvaiza, Sara (2025) “She Looks Like She’d Be a Filthy Pig in Bed”: Online Misogyny and Denigration of Women Politicians. Violence Against Women, 2025, pp. 1-22. doi: 10.1177/10778012241313479 

- Lacalle, Charo (2024) El "regreso" del autor en el true crime: Tor, tretze cases i tres (TV3, 2024)”. EU-topias, 28, 2024, pp. 53-63. Availabe at: https://turia.uv.es/index.php/eutopias/index

- Lambert, Joe (2018)  The world of digital storytelling. Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community (pp. 37-49). Routledge.

- López-Cano, Rubén (2024) De los videomemes a Tom & Jerry. La música cuenta en el audiovisual (pp. 53-71). Universidad de Jaen.

- Luginbühl, Martin (2024). TV news on Instagram: Affordances, genres, journalistic cultures. Discourse & Communication19(1), 46-71. https://doi.org/10.1177/17504813241270395 

- Renner, Karl Nikolaus (2020) Facts and Factual Narration in Journalism. M. Fludernik and M.L. Ryan (eds.) Narrative Factuality: A Handbook (pp.465-478). De Gruyter.

- Ryan, Marie-Laure (2004) Will new media produce new narratives? M.-L. Ryan (ed.) Narrative across Media (pp. 337-359). University of Nebraska Press

- Sorapure, Madeleine (2022) Data Narratives: Visualization and Interactivity in Representations of COVID- 19. P. Dawson & M. Mäkelä (eds.) The Routledge Companion to Narrative Theory (pp. 55-68). Routledge.

- Tudor, Andrew (2012) Genre. B. K. Grant (ed.) Film Genre Reader IV (pp. 1-11). University of Texas Press.

- Vogler, Christopher (2002[1992]. El viaje del escritor: Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Ma Non Troppo.


Programari

Sense programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 60 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt