Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme i Innovació en Continguts Digitals | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerequisists
La ràpida evolució de les tecnologies digitals en el segle XXI planteja continus reptes a les narratives. Tot i així, els relats de l'era del storytelling incloen els elements essencials (temes, motius, estereotips, etc.) dels relats ancestrals, que es recombinen incessantment amb la finalitat d'adaptar-se als nous formats dels diferents mitjans.
L'objectiu general d'aquesta assignatura és dotar l'alummat amb les eines i conceptes necessaris per poder crear i analitzar, d'una manera eficaç, interactiva, crítica i responsable, diferents tipus de relats en diferents mitjans espressius.
A la primera part es reflexiona sobre la relació entre la tecnologia i els continguts i s'analitzen les estructures narratives dels relats. A la segona part es defineixen les característiques dels diferents gèneres i formats, així com la seva evolució en relació amb les narratives digitals. A la tercera part s'examina el paper dels destinataris en la construcció i interpretació dels textos.
Perspectiva de gènere
L' assignatura resulta molt útil en l'anàlisi crítica de les representacions de gènere als relats de les narratives digitales. Un dels objectius fonamentals de l'assignatura és evidenciar, de manera crítica i reflexiva, la construcción d'estereotips.
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Narratives digitals
- Conceptes de narrativa
- Relació entre tecnologia i narrativa
- Estructura i construcció dels relats
- Personajes y roles
Gèneres i discursos de les narratives digitals
- Gèneres i formats
- Los discursos sociales a las narratives digitales
Interpretació i interacció
- Intermedialidad, transmedia i fandom a la era de la IA
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitas formatives supervisades | 30 | 1,2 | 2, 4, 5, 6, 11, 16 |
Activitats formatives autònomes | 75 | 3 | 4, 5, 7, 9, 16 |
Classes magistrales | 45 | 1,8 | 2, 4, 7, 10 |
Classes magistrals
Clases de resolució de problemes/casos/ejercicis
Presentació oral de treballs
Tutories
Elaboració de treballs
Estudi personal
Lectura d'articles/capítulos/informes d'interés, etc.
Es destinaran 15 minuts d’una clase del curs a respondre a l’enquesta d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació activa i exercicis a l'aula | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 16 |
Entrega de treballs | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
Prova de continguts | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
Avaluació continua
L'avaluació és el resultat de la mitjana proporcional de les diferents activitats realitzades.
L'assistència i participació activa i les activitats realitzades a l'aula representen el 25% de la nota final de curs i el treball lliurat final (50%). El 25% restant correspon a la prova de continguts, que serà indispensable aprovar (4,9 o més) per superar l'assignatura. Les absències es penalitzaran amb un detriment de la nota d'un 10% final per cada sessió de 3 hores o fracció (excepte justificacions documentades).
No s'acceptaran lliuraments de treballs ni altres exercicis amb posterioritat a les dates i hores previstes.
Les persones que no puguin realitzar la prova de continguts per raons objectivables i justificades documentalment, tindran opció a recuperar-la el dia del gener fixat per a la re-avaluació.
Els lliuraments de resultats dels treballs realitzats i de la prova de continguts inclouran dia i hora de la corresponent revisió, a la qual es podrà acollir l'alumnat sempre que les persones interessades ho comuniquin a la professora en un termini màxim de dos dies a partir del lliurament de les notes. No s'acceptaran sol·licituds de revisió posteriors.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. L'alumnat trobarà al campus virtual la descripció detallada dels exercicis i pràctiques; materials i altres informacions necessàries per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, l'alumnat serà informat de les modificacions que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Recuperació: avaluació continua
Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
El treball final de l'assignatura és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l. La raó és perquè fer un treball d'aquesta característiques resulta pràcticament impossible amb el temps del que disposem a la recuperació. Els treballs no entregats en el dia i hora fixats puntuen 0.
Les activitats derivades de l'assistència i participació a classe tampoc es poden recuperar. Cada prova no realitzada es puntua amb un 0. Els treballs no entregats en el dia i hora fixats puntuen 0
L'alumnat podrà recuperar la prova de continguts, sempre que la qualificació obtinguda no sigui inferior a 3,5 (els exàmens no realitzats puntuen 0).
Els treballs i exercicis que no hagin estat consensuats prèviament amb la professora o que no s’ajustin a les pautes establertes es consideraran NO EVALUABLES.
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
La persona que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...), l'acte d'avaluació corresponent es qualificarà amb 0. En cas que es produïssin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura seria 0.
El professorat que imparteixi la docència de l'assignatura pot indicar als estudiants que, per al desenvolupament correcte de la classe i per garantir la bona convivència a l'aula, no cal utilitzar dispositius electrònics o pantalles mentre duri la classe, excepte quan s'indiqui el contrari per alguna situació docent en concret.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com lacerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos o les traduccions. La professora indicarà oportunament altres usos puntuals de la tecnologia. Quant als estudiants,hauran d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat realiztada. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
- Bruzzi, Stella (2016) Making a genre: the case of the contemporary true crime documentary, Law and Humanities, 10:2, 249-280. doi: 10.1080/17521483.2016.1233741
- Campbell, Joseph (2024[2023]. El ABCD de la mitología. Mito y sentido. Atalanta.
- Carter, Angela (2016) Introducción. Cuentos de hadas. Editorial Impedimenta.
- Cobley, Paul (2014) In the begining: The end. Narrative. Routledge (2ond edition).
- Fisher, Daniel et al. (2023) SusTelling: Storytelling for Sustainability. Fischer, S. Fücker, H. Selm, A. Sundermann (eds.) Narrating Sustainability through Storytelling. Routledge.
- García-Avilés, J. A. (2024). Cómo se cuenta la historia: Tipología de las narrativas interactivas en el periodismo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30(4), pp. doi: https://dx.doi.org/10.5209/emp.98652
- Gottschall, Johanttan (2021) The Universal Grammar. The Story Paradox: How Our Love of Storytelling Builds Societies and Tears them Down (pp. 97-122). Basic Books.
- Haoran Chu, Sixiao Liu (2024) Can AI tell good stories? Narrative transportation and persuasion with ChatGPT, Journal of Communication, 74(5), 347-358. doi: https://doi.org/10.1093/joc/jqae029
- Keven, Nazin (2024) “What is narrativity?” Ratio. An International Journal of Analitic Philosophy, 37(2-3), 204-214.
- Lacalle, Charo (2022) Indignidades digitales. (In)dignidades mediáticas en la sociedad digital (pp. 139-154). Cátedra.
- Lacalle, Charo; Gómez-Morales, Beatriz; Vicent, Mirey; Narvaiza, Sara (2025) “She Looks Like She’d Be a Filthy Pig in Bed”: Online Misogyny and Denigration of Women Politicians. Violence Against Women, 2025, pp. 1-22. doi: 10.1177/10778012241313479
- Lacalle, Charo (2024) El "regreso" del autor en el true crime: Tor, tretze cases i tres (TV3, 2024)”. EU-topias, 28, 2024, pp. 53-63. Availabe at: https://turia.uv.es/index.php/eutopias/index
- Lambert, Joe (2018) The world of digital storytelling. Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community (pp. 37-49). Routledge.
- López-Cano, Rubén (2024) De los videomemes a Tom & Jerry. La música cuenta en el audiovisual (pp. 53-71). Universidad de Jaen.
- Luginbühl, Martin (2024). TV news on Instagram: Affordances, genres, journalistic cultures. Discourse & Communication, 19(1), 46-71. https://doi.org/10.1177/17504813241270395
- Renner, Karl Nikolaus (2020) Facts and Factual Narration in Journalism. M. Fludernik and M.L. Ryan (eds.) Narrative Factuality: A Handbook (pp.465-478). De Gruyter.
- Ryan, Marie-Laure (2004) Will new media produce new narratives? M.-L. Ryan (ed.) Narrative across Media (pp. 337-359). University of Nebraska Press
- Sorapure, Madeleine (2022) Data Narratives: Visualization and Interactivity in Representations of COVID- 19. P. Dawson & M. Mäkelä (eds.) The Routledge Companion to Narrative Theory (pp. 55-68). Routledge.
- Tudor, Andrew (2012) Genre. B. K. Grant (ed.) Film Genre Reader IV (pp. 1-11). University of Texas Press.
- Vogler, Christopher (2002[1992]. El viaje del escritor: Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Ma Non Troppo.
Sense programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 60 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |