Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Models, Estructures i Regulació Dels Mitjans i el Periodisme Digitals

Codi: 43962 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme i Innovació en Continguts Digitals OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Carmina Crusafon Baques
Correu electrònic:
carmina.crusafon@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per a cursar l'assignatura.


Objectius

 

  • Analitzar l' estructura i el funcionament de l' ecosistema digital periodístic.
  • Proporcionar les bases teòriques i pràctiques per comprendre les dinàmiques de l' entorn digital i les eines necessàries per a la seva anàlisi.
  • Explicar els conceptes clau, les principals tipologies d' empreses i productes periodístics digitals, així com el marc regulador vigent i els nous perfils professionals emergents en el sector.

Competències

  • Adaptar-se a noves situacions, tenir capacitat de lideratge i iniciativa mantenint la creativitat.
  • Aplicar les eines de gestió, anàlisi, organització i planificació de la informació d'acord amb objectius i projectes informatius específics.
  • Comprendre i analitzar les tendències i les dinàmiques del canvi en l'ecosistema comunicatiu, informatiu i regulador de l'empresa periodística del segle XXI.
  • Conèixer i avaluar els processos de gestió i producció de contingut digital informatiu, i proposar solucions innovadores que integrin l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar críticament tecnologies i models d'innovació de l'empresa informativa al context normatiu canviant i globalitzat.
  2. Adaptar-se amb rapidesa i solvència a entorns de treball canviants i dinàmics i demostrar capacitat executiva per complir les tasques assignades.
  3. Analitzar críticament els resultats de la implementació de les estratègies de posicionament i proposar alternatives per millorar els èxits assolits.
  4. Aportar idees i suggeriments innovadors i creatius a les rutines de treball de l'empresa periodística.
  5. Assumir amb responsabilitat i autonomia diferents rols dins de la dinàmica de producció i gestió de continguts digitals en un entorn mediàtic.
  6. Conèixer i fer servir les eines principals de posicionament i màrqueting digital d'acord amb els criteris de les audiències actives i el consum vinculat a les xarxes socials.
  7. Construir processos autònoms i complets de producció de continguts periodístics de manera creativa, dinàmica i innovadora.
  8. Identificar i avaluar els processos de transformació de l'empresa i de l'ecosistema mediàtic per introduir models d'innovació en els projectes periodístics.
  9. Identificar i utilitzar de manera precisa i ben definida metodologies de recerca aplicada sobre l'ús de tecnologies de la informació i la comunicació a la producció i gestió dels continguts periodístics.
  10. Proposar noves formes de construcció d'històries informatives a partir de l'aplicació de processos d'organització i l'anàlisi informativa sobre diferents objectes d'estudi.
  11. Proposar plans de posicionament digital de continguts a partir del plantejament d'un problema de recerca o de la resolució de casos pràctics.
  12. Resoldre a partir de l'aplicació d'un mètode científic un problema de recerca aplicada, proposant resultats creatius.
  13. Resoldre situacions relacionades amb la producció de la informació assumint rols de lideratge i proposant sortides creatives.

Continguts

Temari

TEMA 1: EVOLUCIÓ I TENDÈNCIES DELS MITJANS DIGITALS

  • Ecosistema mediàtic digital
  • Empreses periodístiques
  • Model de negoci digital

TEMA 2: TECNOLOGIA I MODELS D' INNOVACIÓ EN ELS PROJECTES I PRODUCTES PERIODISTICS

  • Tecnologia i innovació en el negoci periodístic
  • Els productes periodístics innovadors
  • Anàlisi de casos d' èxit

TEMA 3: REGULACIÓ I LEGISLACIÓ

  • Polítiques públiques digitals
  • Conceptes i dinàmiques de la regulació digital
  • Marc legal nacional, europeu i internacional

TEMA 4: NOUS PERFILS PROFESSIONALS

  • Necessitats empresarials i nous perfils professionals
  • Emprenedoria: el nou camí professional?
  • Nous camins professionals en l'ecosistema de la IA

El temari oferirà continguts des d'una triple perspectiva: catalana/espanyola, europea i internacional.

El contingut de l' assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l' ús del llenguatge inclusiu.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s' exposarà el dia de presentació de l' assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l' alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i en qualsevol informació necessària per a l' adequat seguiment de l' assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l' assignatura i en les metodologies docents.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aula 60 2,4 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 12
Seminaris 28 1,12 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12, 13
Treball autònom 115 4,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 13,5 0,54 5, 7, 13

L'assignatura es desenvoluparà en sessions teoricopràctiques. Les classes magistrals es dedicaran a l'explicació dels conceptes centrals de l'assignatura. Les sessions pràctiques tindran les següents modalitats: anàlisi de cas, seminaris, debats i presentació oral de treballs. En algunes activitats, s'utilitzarà la metodologia de l'aula invertida. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Control de continguts 30 2 0,08 1, 3, 6, 8, 9, 12, 13
Presentacions de treballs 40 5 0,2 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11
Treballs escrits 30 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

L' avaluació de l' assignatura és de tipus sumatiu i es compon de les activitats següents:

  • Control de continguts (30 punts)
  • Presentacions de treballs (40 punts)
  • Treballs escrits (30 punts)

Per superar l'assignatura és imprescindible presentar totes les activitats d' avaluació.

Faltes justificades

En casos excepcionals degudament justificats (malaltia, intervenció quirúrgica, mort d'un familiar, etc.), es podrà eximir l'alumnat d'assistir o lliurar alguna activitat en la data prevista. En aquests casos, l' estudiant haurà d' informar el professorat a través del Campus Virtual, adjuntant el justificant corresponent.

A causa de la planificació docent, les activitats no podran reprogramar-se dins del semestre. No obstant això, l' alumnat podrà continuar amb el sistema d' avaluació continuada. Les activitats no realitzades per causes justificades podran recuperar-se al gener de 2026, en una data específica prevista per a aquest tipus d'incidències.

Lliurament d' activitats

Les activitats s' hauran de lliurar en les dates indicades i seguint les instruccions formals establertes en cada fitxa tècnica. No s'acceptaran lliuraments fora de termini, per garantir els temps de correcció i la publicació de qualificacions.

Publicació de qualificacions i revisions

Les qualificacions es publicaran al Campus Virtual. Una vegada publicada cada nota, l' alumnat disposarà d' un termini de 10 dies naturals per presentar consultes o reclamacions.

Tutories

La docent establirà un horari de tutoria per resoldre dubtes i fer un seguiment individualitzat de l' aprenentatge de l' alumnat.

Recuperació

L'alumnat tindrà dret a recuperació si ha estat avaluat en un conjunt d'activitats que representin almenys dos terços (2/3) de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació, caldrà haver obtingut una nota mitjana mínima de 3,5 sobre 10.

Plagi

Qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) en una activitat d'avaluació suposarà una qualificació de 0 en aquesta activitat. Si es detecten diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà també de 0.

Ús de la Intel·ligència Artificial (IA)

Es permet l' ús de tecnologies d' IA únicament com a eina de suport, per exemple, per a recerques d' informació o bibliografia, correcció de textos, traduccions, o en altres casos expressament indicats pel professorat.

L' alumnat haurà de declarar clarament quines parts del treball han estat generades amb IA, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre la seva influència en el procés i el resultat de l' activitat. La manca de transparència en l' ús d' IA serà considerada una manca d' honestedat acadèmica i podrà suposar una penalització parcial o total en la nota de l' activitat, o sancions més greus si escau.

Segona matrícula

En cas de segona matrícula, l' alumnat podrà optar per realitzar una prova de síntesi única, que constarà d' un control de continguts iuna sèrie d' exercicis pràctics. La qualificació final de l' assignatura correspondrà íntegrament a la nota obtinguda en aquesta prova.

L' alumnat que desitja acollir-se a aquesta opció haurà de comunicar-ho per escrit a la coordinadora de l' assignatura a l' inici del semestre.

Avaluació única

L' alumnat que opti per l' avaluació única serà avaluat de la manera següent:

  • 50% Prova teòrica sobre els continguts del temari
  • 30% Prova escrita amb resolució de tres casos pràctics
  • 20% Presentació oral sobre una política de comunicació analitzada a classe

La nota final serà el resultat ponderat d' aquestes tres proves.

Les dates de realització d' aquestes proves s' anunciaran a l'inici del curs en el calendari de l' assignatura.

Recuperació de l' avaluació única

Consistirà en una prova de síntesi que inclourà:

  • Preguntes tipus test sobre continguts
  • Resolució de casos
  • Exposició oral

Podran presentar-se únicament aquells estudiants que hagin participat en l' avaluació única i hagin obtingut una nota mínima de 3,5 en el conjunt de proves.

La data de la recuperació s'anunciarà a l'inici del curs.


Bibliografia

AVILÉS, José Alberto (2025). Àguiles i colibrís: periodistes innovadors a Europa. Alacant: PLAYHACKS.

CEREZO, Pepe (2022). Deconstruint els mitjans. Madrid: Almuzara.

DÖNDERS, Karen (2021). Public service media between theory, rules, and practice. New York: Palgrave Macmillan.

FERNÁNDEZ-ROVIRA, Cristina i GIRALDO-LUQUE, Santiago (2020). La felicitat privatitzada. Monopolis de la informació, control social i ficció democràtica al segle XXI. Editorial UOC

FLEW, Terry i DANIEL, Fiona R (eds.) (2022) Digital Platform Regulation. Global Perspectives on Internet Governance. New York: Palgrave Macmillan.

GARCÍA SANTAMARÍA, José Vicente i Pérez-Serrano María José (2024). Grups de comunicació espanyols: final d' etapa. Barcelona: Editorial UOC.

KUENG, Lucy (2023) Strategic Management in the Media:Theory to Practice. Third Edition. London: Sage.

LOTZ, AMANDA D. (2025) After Mass Media. Storytelling for Microaudiences in the Twenty-First Century. New York: New York University Press.

LOTZ, AMANDA D. i HAVENS, Thimothy (2025) Media Industries in the Digital Age. How Media Business Work today. Cambridge: Polity Press

MANSELL, Robin i STEINMUELLER, W. Edward (2020) Advanced Introduction to Platform Economics. Cheltenham: Elgar.

MATEI, Sorin Adam, REBILLARD, Franck, ROCHELANDET, Fabrice (Eds.) (2021). Digital and Social Media Regulation. A Comparative Perspective of the US and Europe. LONDON: Palgrave.

NAFRIA, Ismael (2023) Clarín, actualitzat. El relat de la transformació digital del diari Clarín. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

NICHOLS, Randy and MARTINEZ, Gabriela (eds.) (2020) Political Economy of Media Industries. Global Transformations and Challenges. New York: Routledge

OSTERWALDER, Alex & PIGNEUR, Yves (2010). Business Model Generation. Hoboken, New Jersey: Wiley.

PICARD, Robert (2020). Media and Communications Policy Making. New York: Palgrave Macmillan.

REUTERS OXFORD INSTITUTE (2025) Digital News Report 2025. Oxford: Reuters Institute. (http://www.digitalnewsreport.org/ ).


Programari

No hi ha programari específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 60 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt