Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Entrenament Psicològic en Esports Específics

Codi: 43890 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Saül Alcaraz García
Correu electrònic:
Desconegut

Equip docent

Joel Guillen Cots
Eduardo Amblar Burgos
(Extern) Aida Castellà
(Extern) Aurelio Olmedilla
(Extern) Carles Ventura
(Extern) Gerard Soriano
(Extern) Ivan Bonilla
(Extern) Joan Palmi
(Extern) Jordi Renom
(Extern) Mar Rovira
(Extern) Noemi Bonet

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els propis del Master


Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és que l'alumnat conegui les característiques bàsiques de diferents esports i les propostes d'intervenció psicològica per a cadascun d'ells. L'alumnat desenvoluparà, a partir dels coneixements adquirits als mòduls anteriors, un model base d'intervenció que adaptarà a cadascuna de les característiques i requeriments esportius. En primer lloc, es realitzarà una classificació d'esports, i a continuació es valoraran els sistemes davaluació i intervenció psicològica més comuns aplicats a cada tipus desport. Finalment, es desenvoluparan diferents intervencions professionals aplicades a esports amb diferents característiques.


Competències

  • Analitzar els factors psicològics que influeixen en la iniciació, el rendiment i l'abandonament esportius.
  • Aplicar intervencions psicològiques amb entrenadors i famílies en nens en edat escolar i en l'àmbit del rendiment esportiu i l'activitat física en relació amb la salut.
  • Avaluar l'efectivitat de les intervencions psicològiques en la iniciació, el manteniment i el rendiment esportius.
  • Conèixer els principals models d'intervenció en la iniciació esportiva i en psicologia de l'esport.
  • Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d'esportistes en edat escolar.
  • Optimitzar el rendiment i prioritzar el benestar dels esportistes amb un compromís ètic.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d'esportistes en edat escolar.
  2. Interpretar els resultats obtinguts en el procés d'avaluació per millorar futures intervencions.
  3. Optimitzar el rendiment i prioritzar el benestar dels esportistes amb un compromís ètic.
  4. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  6. Resumir i sintetitzar de manera crítica els models d'intervenció psicològica aplicables a diferents esports.
  7. Resumir i sintetitzar de manera crítica les característiques de diferents esports.
  8. Seleccionar les tècniques més adequades per desenvolupar intervencions en diferents esports i diferents poblacions.
  9. Seleccionar les variables i els instruments més adequats per avaluar l'efectivitat de la intervenció en diferents esports.
  10. Sintetitzar el paper dels diversos factors que influeixen en el rendiment de diferents esports.
  11. Sintetitzar el paper dels diversos factors que influeixen en la iniciació de diferents esports.
  12. Sintetitzar el paper dels diversos factors que influeixen en l'abandonament esportiu de diferents esports.
  13. Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.

Continguts

* Estats psicològics òptims i models d'intervenció en psicologia del rendiment esportiu.

* Models de resolució de casos

* Classificació d'esports.

* Moments i caracterísitiques psicològiques en els esports treballats.
* Sistemes d'avaluació psicològica en esports específics
* Intervencia psicològica en esports específics:

     Hoquei patins   - Bàsquet   - Futbol   - Tennis   - Golf   - Vela   -E. Motor   - Atletisme - e-Sports  - Taekwondo   - Natació - Esports artístics -Esports de muntanya - Triatló


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals 48 1,92 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 48 1,92 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Activitats Autònomes 123 4,92 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

- Les activitats dirigides consisteixen en classes magistrals preferentment presencials, exercicis a l'aula i presentació oral de treballs.

- Les activitats supervisades consisteixen en tutories que l'alumnat pot sol·licitar.

- Les activitats autònomes consisteixen en la lectura d'articles científics i d'informes dinterès, en l'elaboració de treballs i informes, i en l'estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1: Assistència i valoració de pràctiques d'aula 20% 2 0,08 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Ev2: Entrega de treballs/informes 40% 2 0,08 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Ev3: Prova escrita 40% 2 0,08 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

- L'alumnat entregrarà els exercicis de classe relacionats amb els temes tractats al mòdul i se'n farà el retorn a les sessions presencials (Ev1). Algunes d'aquestes tasques seran realitzades de forma individual i altres en petits grups.

- Al llarg del semestre, l'alumnat prepararà un informe amb els continguts clau apresos a cada sessió i les seves reflexions crítiques sobre els continguts i metodologies vistos a classe (Ev2). Aquest treball es podrà realitzar de forma individual o en parelles i es podrà enviar a través del Campus Virtual com a molt tard durant la setmana del 25 al 29 de maig de 2026. L'informe serà avaluat mitjançant una rúbrica, que l'alumnat coneixerà amb antelació, i, una vegada corregit el seu treball, podrà conèixer les puntuacions obtingudes a cada criteri en el moment de la revisió.

- L'alumnat realitzarà una prova escrita individual a l'aula a partir de l'estudi personal dels continguts impartits a les classes magistrals i dels dossiers facilitats pel professorat (Ev3). La prova esarà basada en la resolució de casos i portarà a terme la setmana del 25 al 29 de maig de 2026. Aquesta serà avaluada mitjançant una rúbrica, que l'alumnat coneixerà amb antelació. Una vegada corregides les proves, l'alumnat podrà conèixer les puntuacions obtingudes a cada criteri en el moment de la revisió.

Per superar l'assignatura cal obtenir una nota de 5/10 en cadascuna de les tres evidències. En cas de suspendre una o diverses d'aquestes evidències, caldrà recuperar-les per poder optar a superar l'assignatura.

 

Resum del retorn de les activitats:

Tipus de RetornEV i TIPUS SETMANA
Escrit    
Eina digital EV2 i EV3  S18 i S19 
A l’aula EV1  Durant el semestre
Tutoria EV2 i EV3  S18 i S19 

 

Avaluació única:

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

Nota sobre l'ús de la intel·ligència artificial:

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Bibliografia fonamental:

Beauchamp, M. R., & Eys, M. A. (2014). Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology. Routledge.

Castillo, S., L., Wooding, C. B., Barba, D. A., Chroni, A. (2022). Building Consulting Skills for Sport and Performance Psychology: An International Case Study Collection. Routledge.

Bertollo, M., Filho, E., & Terry, P. C. (2021). Advancements in Mental Skills Training (ISSP Key Issues in Sport and Exercise Psychology). Routledge.

Hemmings, B., & Holder, T. (2009). Applied Sport Psychology: A Cased-Based Approach: A Case-Based Approach. Wiley.

Keegan, R. (2015). Being a Sport Psychologist. Bloomsbury Academic

Latinjak, A. T., & Hatzigeorgiadis, A. (2021). The Knowledge Map of Sport and Exercise Psychology: An Integrative Perspective. Frontiers in Psychology12, 661824. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.661824

Tod, D., & Eubank, M. (2020). Applied Sport, Exercise, and Performance Psychology: Current Approaches to Helping Clients. Routledge.

Turner, M., & Baker, J. (2014). Tipping The Balance: The Mental Skills Handbook For Athletes. Bennion Kearny Limited.

Wagstaff, C. R.D. (2016). The Organizational Psychology of Sport: Key Issues and Practical Applications. Routledge.

 

Bibliografia complementària:

Anderson, A.C., Knowles, Z. & Gilbourne, D. (2004). Reflective practice for Sport psychologist: concepts, models, practical implications, and thoughts on dissemination. The Sport Psychologist 18, 188-203.

Dixon, J. G., Baker, J. B., Thelwell, R. C., & Mitchell, I. (2020). The Psychology of Soccer. Routledge.

Dosil, J. (2006) (Ed.). The sport psychologist´s handbook. John Wiley & Sons: Chichester.

Mujika,I., Halson,S., Burke,M.L., Balagué, G., & Farrow,D. (2018).  An Integrated, Multifactorial Approach to Periodizationfor Optimal Performance in Individual and Team Sports. International Journal of Sports Physiology and Performance, 13, 538-561

Palmi,J. (2022), El estado óptimo de Rendimiento y autorregulación del deporitsta. En  P.Jodrá, J.hernandez, F.Arbinaga. Actas del XVII Congreso Nacional de psiologia de psicologia de l'Actividad f´sicia y del deporte. (p.25-28). Santander: FEPD.

Palmi, J., Alcubierre, N., Gil Moreno de Mora, G., Reig, F., & Planas-Anzano, A. (2021).4BR: Educational Training Programme for the Prevention of Sports Injuries in Young Athletes. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 5487.

Rotella, B. & Cullen, B. (1999). El golf es el juego de la confianza. Madrid: Tutor.

Weinberg, R.S. & Gould,D. (2018), Fundations of Sport and Exercise Psychology. 7 th Ed. (Cap.11-16). Cloth Pass/Kycd: Human kinetics.

Williams, J.M. & Krane, V. (2020). (Eds.) Applied Sport Psychology. (8 Ed.). McGraw Hill. Nueva York.

 


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda