Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia General Sanitària | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixement bàsics del model cognitiu conductual i de la psicologia basada a la evidència.
L’objectiu d’aquest mòdul és examinar en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut mental en la infància i l’adolescència, així com els procediments per a avaluar-los i intervenir sobre ells a nivell individual, familiar i/o comunitari, o bé, si es el cas, procedir a la derivació a l’especialista corresponent.
El mòdul s’orienta a tractar els problemes i trastorns més prevalents a la infància i adolescència, així com aquells que, encara que apareguin amb menys freqüència, el professional de la psicologia general sanitària en exercici hauria de saber identificar per poder derivar a l' especialista.
Per a cada unitat d’estudi s’ analitzarà de forma integrada:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 25,5 | 1,02 | |
Seminaris de problemes clínics | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització de treballs e informes | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 43,5 | 1,74 | |
Preparació de seminarios de problemes clínics | 18 | 0,72 | |
Preparació material seminaris | 43,5 | 1,74 |
Seminaris
Seminaris de problemes clínics (ABP)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
E1 Examen obert | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20 |
E2 Examen tipus test | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 16 |
E3 Seminaris problemes clínics | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
L’avaluació continuada consta de 3 evidències:
E1: Examen obert (Individual) (setmana 19)
E2: Examen tipus test (individual) (setmana 19)
E3: Resolució de casos clínics a partir de l'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) (grupal) (setmanes 9 i 15)
La qualificació final de l’avaluació continuada s’obtindrà com la mitjana ponderada de les 3 evidències d’avaluació. El mòdul es superarà amb la qualificació mitjana ponderada ≥ 5 (en una escala de 0 a 10 punts), sempre i quan s'hagi obtingut una qualificació mitjana de com a mínim 4.5 punts (en una escala de 0 a 10) entre les evidències E1 i E2.
Retorn de les activitats avaluatives:
El retorn de les evidències E1 i E3 es realitzarà mitjançant tutoria (setmana 20)
El retorn de l'evidència E2 es farà a classe i a les tutories mentre realitzen les sessions d'ABP.
Recuperació:
L’alumnat que hagi obtingut una qualificació final (qualificació mitjana ponderada) entre 3.5 i 4.9 punts i que hagi realitzat evidències d’avaluació amb un pes d’almenys 2/3 de la qualificació total (una d’elles la E3 resolució de problemes clínics), podrà presentar-se a la prova de recuperació dels continguts corresponents a les evidències E1 i E2. La prova tindrà un valor màxim de 2 punts que es sumaran a la nota prèvia. Cal aprovar la prova de recuperació, és a dir, obtenir un mínim d'1 punt, per poder sumar la puntuació a la nota prèvia.
Si s'han lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes acumulat igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “No avaluable”.
Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Ús de la intel.ligència artificial (IA):
Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'IA exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba a https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2025-2026
Carrasco, M.A., Ramírez, I.M., & del Barrio, V. (2013). Evaluación clínica: Diagnóstico, formulación y contrastación de los trastornos psicológicos. Madrid: Sanz y Torres.
Comeche, M. I. & Vallejo, M. A. (2016). Manual de terapia de conducta en la infancia (3a. Ed.). Madrid: Dykinson.
Costas, C. (2003). Avaluació psicològica del desenvolupament infantil: des del naixement fins als sis anys. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona
Christophersen, E.R. & VanScoyoc, S. M. (Eds.) (2013). Treatments that work with children: Empirically supported strategies for managing childhood problems (2nd ed). Washington: American Psychological Association.
Ezpeleta, L. (2005). Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo. Barcelona: Masson.
Ezpeleta, L. & Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.
Friedberg, R. D., & Nakamura, B. J. (2020). Cognitive Behavioral Therapy in youth: Tradition and innovation. New York: Springer
Garcia, N. & Noguerol, V. (2007). Infancia maltratada: Manual de Intervención. Madrid: EOS.
Guías de práctica clínica del Sistema Nacional de Salud http://portal.guiasalud.es
Guías de práctica clínica del National Institute for Health and Care Excellence http://guidance.nice.org.uk
Hunsley, J. & Mash, E.J. (2018). Assessments that works (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
Martín, J. (2005). La intervención ante el maltrato infantil: Una revisión del sistema de protección. Madrid: Psicología Pirámide
Nathan, P.E. & Gorman, J.M. (Eds.) (2015). A guide to treatments that work (4th. Ed.). New York: Oxford University Press.
Pérez, M. (2006). Guía de tratamientos psicológicos eficaces III:Infancia y adolescencia. Pirámide.
Pérez-Bonaventura, I. (2022). Ansiedad. A mi también me pasa. Manual práctico para jóvenes y adolescentes. Barcelona: Penguin Random House.
Pérez-Bonaventura, I. (2024). ¡Hola autoestima! Atrévete a ser tú. Barcelona: Penguin Random House.
Puntí, J. (2023). Educar en tiempos difíciles. Estrategias y recursos para afrontar los desafíos. Barcelona: Siglantana.
Youngstrom, E. A., Prinstein, M. J., Mash, E. J., & Barkley, R. A. (Eds.). (2020). Assessment of disorders in childhood and adolescence (5th ed.). Guilford Press.
No és necessari cap programari
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 111 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 112 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 113 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 114 | Català | primer quadrimestre | tarda |