Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

El Nou Consumidor

Codi: 43402 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Estrella Barrio Fraile
Correu electrònic:
estrella.barrio@uab.cat

Equip docent

Nicolas Lorite Garcia
Aurea Gomez Cardona
Patricia Luján Bellon
Sara Vinyals Mirabent
Albert Vinyals Ros

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els contemplats en el pla docent del Màster.


Objectius

En aquest mòdul s'aborda la figura del/de la nou/a consumidor/a, entesa com una persona que, gràcies al nou entorn digital, està hiperconnectada, per la qual cosa ha evolucionat cap a un perfil més informat, conscient, sensible i exigent amb les empreses. Aquest/a consumidor/a nou/a està transformant la relació entre l'empresa i els seus públics, on la responsabilitat (econòmica, social i ambiental) i l'agilitat en les respostes s'erigeixen com a protagonistes.

Des d’aquest enfocament s'espera que al finalitzar el màster l'alumnat sigui capaç de:

  • Identificar els diferents tipus de consumidors i consumidores des del punt de vista persuasiu i psicològic.
  • Analitzar els hàbits de comportament i necessitats dels consumidors i les consumidores sota la perspectiva del "Shopper understanding studies".
  • Conèixer les noves tendències de consum i dels segments emergents.
  • Aplicar de forma estratègica la comunicació persuasiva adreçada al nou model de persona consumidora.
  • Conèixer la representació de la diversitat en la publicitat i els seus efectes dinamitzadors interculturals
  • Identificar la funció de la publicitat social com a ens de transformació i els seus efectes en la conscienciació dels consumidors en la seva col·laboració amb en temes claus com la vulnerabilitat infantil i la sífilis.
  • Entendre la dialèctica identitària entre consumidors i publicitat per generar missatges amb major capacitat persuasiva.  
  • Identificar diferents efectes que exerceixen un biaix en la interpretació del missatge publicitari.
  • Conèixer com les organitzacions articulen les seves estratègies de comunicació inclusives des de la funció de la publicitat com a ens de transformació social.
  • Entendre la RSC com un element estratègic, transversal i transformador a les organitzacions i abordar la seva comunicació de manera estratègica per connectar amb el/la nou/nova consumidor/a.

Competències

  • Analitzar els principals comportaments dels consumidors.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació incompleta i limitada que inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • Treballar en equip respectant i sent conscient del rol dels diversos membres de l'equip (càrrega de treball, responsabilitats, reconeixement de mèrits...) i de les dependències d'aquest.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre a familiaritzar-se amb les rutines professionals de la planificació estratègica en publicitat i relacions públiques, que es fonamenten en el treball en equip.
  2. Classificar els consumidors en segments en funció dels hàbits, els estils de vida, les necessitats, les gratificacions i les motivacions.
  3. Conèixer els límits ètics dels investigadors en la seva aproximació als públics consumidors.
  4. Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere a la seva disciplina.
  5. Identificar els missatges publicitaris més idonis per als nous consumidors.
  6. Identificar i ser capaç d'analitzar les causes estructurals i els efectes de la violència contra les dones i altres violències de gènere.
  7. Integrar les diferents disciplines que intervenen en l'estudi del comportament dels consumidors.
  8. Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere.
  9. Saber fer un tractament informatiu adequat de la violència masclista, excloent els elements que li puguin donar un caràcter morbós i evitant-ne la banalització.
  10. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  11. Saber identificar la intersecció de la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, raça, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.).
  12. Saber recopilar, sistematitzar, conservar i difondre la informació sobre les dones, les obres escrites per dones, els documents referents a les polítiques i lleis d'igualtat i els generats per les recerques en estudis de gènere, valorant els biaixos de gènere que puguin incloure els cercadors i descriptors existents.
  13. Treballar les habilitats productives dels equips científics que investiguen en comunicació, que necessiten col·laboració i treball en equip.

Continguts

1. Estatut del "Consumidor" des de la perspectiva de la Comunicació: Model de comunicació comercial vs. model de comunicació corporativa. Públics vs target. Valors intangibles.
2. Els consumidors i les consumidores: Característiques i tipologia. Hàbits i comportament. Necessitats i desitjos: “Shopper understanding studies”. Identitat i biaixos cognitius del consumidor, dos determinants clau en la presa de decisions.
3. Gestió de les emocions a la comunicació persuasiva: Models psicològics del comportament del consumidor/a.
4. Noves tendències de consum: el/la consumidor/a responsable.
5. Els nous consumidors/es: Estratègies de comunicació inclusives des de la funció de la publicitat com a ens de transformació social.
6. Aproximació antropològica: la creació d’identitat a través del consum.
7. Eficàcia de la comunicació davant el/la nou/nova consumidor/a: Planificació de Mitjans.

El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 18 0,72 1, 3, 5, 7
Classes problemes 16 0,64 2, 5, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 1, 2, 3, 5, 7, 13
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 45 1,8 2, 5, 13
Estudi personal 56 2,24 1, 3, 7, 13

Les metodologies docents del mòdul són:

- Classes magistrals.

- Classes de resolució de problemes (casos).

- Tutories.

- Estudi i treball personal.

- Elaboració de treballs.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació del mòdul i estarà també disponible al Campus Virtual del mòdul, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Estudi de cas 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Exercici pràctic 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Treball final de mòdul 40% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

El sistema d'avaluació de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) 50% casos pràctics
B) 40% treball final de mòdul
C) 10% assistència i participació

A (50%) + B (40%) + C (10%) = 100% NOTA FINAL DEL MÒDUL

Recuperació
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

Avaluació Única
Aquest mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.

No avaluable
Es considerarà que el mòdul és "no avaluable" quan es compleixin alguns dels següents requisits:

  • Les activitats no s'han presentat dins els terminis fixats pel professorat (en cas d'endarreriments es penalitzarà la nota. En cas de retards sistemàtics en les entregues o la seva no presentació es consideraran no avaluables).
  • L'alumne/a no ha assistit a un mínim del 80% de les sessions del mòdul.
  • L'alumne/a no ha realitzat el projecte de mòdul.
  • L'alumne/a no ha realitzat els casos pràctics del mòdul.

Intel·ligència artificial (IA)
Per a aquest mòdul, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, les traduccions o com a eina per a la millora del treball o la presentació (per exemple, en la generació d'imatges, vídeos, etc. per ser inclosos en el projecte de mòdul). L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia,especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
A qualsevol estudiant sospitós de presentar tasques que incloguin contingut generat per IA sense referenciar o que no es trobin dins els supòsits permesos, se li podrà demanar el treball previ o d'altres materials que puguin demostrar que es tracta d'un treball inèdit i fruit de la seva autoria original. També es podrà sol·licitar que expliqui o justifiqui per separat la seva feina. El professorat també podrà utilitzar sistemes d'identificació d'ús de la IA. Si després de la revisió el professor determina que és probable que el treball contingui contingut generat per IA, el treball pot ser qualificat amb un zero i l'estudiant pot estar subjecte a més mesures disciplinàries. 

Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquestacte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’un mateix mòdul, la quulalificació final d’aquest mòdul serà 0.


Bibliografia

Aljure, Andrés. (2016). El plan estratégico de comunicación. Barcelona: UOC.

Anarte Ortiz, Maria Teresa. (2008). Psicología aplicada a la publicidad y las relaciones públicas. Universidad de Málaga: Servicio de Publicaciones.

Añaños, Elena. y otros (2008). Psicología y Comunicación Publicitaria. UAB: Servicio de Publicaciones.

Barletta, Marti (2006). Marketing to Women. USA: Dearborn Trade Publishing.

Barrio, Estrella; Enrique, Ana-María. (2021). The strategic value of corporate social responsibility (CSR): the present and future of its management. Profesional de la información, v. 30, n. 3, e300312. https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.12

Barrio, Estrella. (2019). Responsabilidad Social Corporativa. De la noción a la gestión. Barcelona: UOC. https://elibro.net/es/ereader/uab/105597

Cernuda, Gemma (2014). Ellas deciden. Barcelona: Empresa activa.

Chavez, Brenda (2017). Tu consumo puede cambiar el mundo. Barcelona: Península.

de Fina, A., Schiffrin, D. & Bamberg, M. (2006), Discours and identity.  Cambridge University Press.

Lorite García, N. (2021). Publicidad, diversidad fenotípica y dinamización intercultural en Cataluña en tiempos de crisis y cambios. Cuadernos.Info , (48), 139-165. https://doi.org/10.7764/cdi.48.27671

Lorite García, N., Grau Rebollo, J. & Lacerda J. (2018). Representation of sociocultural diversity in audiovisual advertising: materials for inclusive treatment. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 425-446. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1263en

Morató, Jordi (2016) La comunicación corporativa. Barcelona: UOC.

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2005). Comportamiento del consumidor. Pearson Educación.

Sinek, Simon (2013). La clave es el por qué. Barcelona: Península.

Sotillo, Sandra (2021). La era de la confiança. Cómo convertirse en una empresa TrusMaker. Madrid: ESIC.

Turow, J. (2012). The daily you: How the new advertising industry is defining your identity and your worth. Yale University Press.

Vinyals, A. (2019). El consumidor tarado. Barcelona: Amazon.

Zaltman, G. (2003). Cómo piensan los consumidores". Empresa Activa, Barcelona. 


Programari

No hi ha software específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 30 Espanyol primer quadrimestre tarda