Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 43217 Crèdits: 15
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació TFE 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Rodriguez Gomez
Correu electrònic:
david.rodriguez.gomez@uab.cat

Equip docent

David Rodriguez Gomez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquest mòdul és obligatori de màster. La temàtica del Treball de Fi de Màster estarà relacionada amb l'especialitat que cursi l'estudiant.

No es pot matricular si no s'han matriculat la resta de mòduls del màster.


Objectius

El Treball de Fi de Màster té com a objectiu principal avaluar la integració de les competències adquirides en el Màster.

El Treball de Fi de Màster s'estableix com una recerca en l'àmbit de l'educació desenvolupada amb dades empíriques que l'alumne realitza individualment i presenta davant d’un tribunal

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA07 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en el desenvolupament del TFM.
  2. CA08 (Competència) Contrastar les dades obtingudes al TFM amb els objectius que s'havia plantejat i el corpus de coneixement disponible per a establir conclusions.
  3. CA09 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació basats en les evidències obtingudes al TFM.
  4. KA07 (Coneixement) Delimitar el problema d'investigació que s'aborda en el TFM.
  5. KA08 (Coneixement) Enunciar els principis ètics adoptats en el desenvolupament del TFM.
  6. SA07 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el treball de camp coherent amb els objectius i les preguntes d'investigació del TFM.
  7. SA08 (Habilitat) Analitzar les dades utilitzant les metodologies i les tècniques adequades a la seva naturalesa i als objectius de la investigació.
  8. SA60 (Habilitat) Presentar el TFM adaptant el registro a la tipologia de comunicació científica.

Continguts

L'informe d'investigació hauria de tenir els següents elements:

  • Concreció del problema d'investigació.
  • Justificació i argumentació de la pregunta i els objectius de la investigació.
  • Establiment d'una fonamentació teòrica
  • Disseny de la investigació: fases o moments, instruments i estratègies de recollida d'informació, procés de recollida d'informació, criteris de qualitat, aspectes ètics ...
  • Procés d'anàlisi de les dades
  • Resultats i discussió
  • Conclusions i implicacions per a la pràctica.
  • Bibliografia

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Introducció grupal al treball de recerca 10 0,4 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals o en grup amb el director del treball de fi de màster 65 2,6 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament del treball, elaboració de l'informe y la presentació 300 12 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
• Introducció grupal al treball de recerca.
• Tutories individuals o en grup amb el director del treball de fi de màster. L'alumne/a haurà de realitzar lliuraments parcials obligatoris sobre els que el/la tutor/a donarà orientacions de millora.
• Treball individual

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Memòria Informe 60% 0 0 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60
Presentació / exposició oral 20% 0 0 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60
Seguiment tutories 20% 0 0 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.

El desenvolupament del Treball de Fi de Màster es fonamenta en l'acció tutorial. Cada alumne tindrà un tutor que serà un/a doctor / a del departament responsable de l'especialitat que cursa l'estudiant al Màster.

L'estudiant i el tutor acordaran un calendari de tutories per al seguiment del treball.

El treball es presentarà i defensarà públicament davant d'un tribunal durant la setmana del 13 de Juliol de 2026. La data concreta de cada tribunal la concretaran les especialitats durant el mes de juny. Per poder defensar el TFM caldrà que hi hagi hagut un procés de seguiment del TFM per part del tutor/a que permeti garantir no sols la qualitat del procés, sinó també que el TFM s'ha fet durant el curs acadèmic.

Per poder presentar el TFM, l'estudiant haurà d'haver fet tots els lliuraments parcials de seguiment i comptar amb el vist-i-plau del/la tutor/a. 

La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per aprovar cal haver aprovat les tres activitats. En cas que l'alumne no superi la defensa del treball final i/o l'avaluació del tutor, no hi ha la possibilitat de  recuperar-lo dins del mateix any acadèmic.

Per aprovar el TFM, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada)o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.

La copia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que suposarà el suspens del TFM:

  • Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a. 
  • Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presentacom a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_0 1.html).

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Es podran fer validacions concretes per garantir l'autoria i l'adquisició de competències en cas de sospita de frau acadèmic. 

 

 

 


Bibliografia

American Psychological Association. (2019). Concise guide to APA style (7th ed.). American Psychological Association.

Arnau, L., & Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. https://ddd.uab.cat/record/222109

Arnau, L., & Sala, J. (2023). La construcción de un redactado científico: normas de estilo, pasos a seguir y checklist de autocorrección. https://ddd.uab.cat/record/274378

Babbie, E. R., Wagner‑Huang, W. E., & Zaino, J. Z. (2022). Adventures in social research: Data analysis using IBM SPSS Statistics (11th ed.). SAGE Publications.

British Educational Research Association. (2024). Ethical guidelines for educational research (5th ed.). https://www.bera.ac.uk/publication/ethical-guidelines-for-educational-research-2024

Campbell, D., & Stanley, J. (1996). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social (7th reimp.). Amorrortu Editores.

Cohen, L., & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. La Muralla.

Cook, T. D., & Reichardt, C. H. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Morata.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6th ed.). SAGE Publications.

Delgado, C. (2014). Viajando a Ítaca por mares cuantitativos: Manual de ruta para investigar en grado y postgrado. Amarú.

Fàbregues, S.; Meneses, J.; Rodríguez-Gómez, D.; Paré, M. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Editorial UOC. https://openaccess.uoc.edu/items/9c656cb8-47af-4810-8d45-a864f2c0033e#page=1

Goetz, J. P., & LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.

Goyette, G., & Lessard-Hébert, M. (1988). La investigación-acción. Laertes.

Grønmo, S. (2023). Social research methods: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (2nd ed.). SAGE Publications Ltd.

Gupta, A. (2024). Qualitative methods and data analysis using ATLAS.ti: A comprehensive researchers’ manual. Springer.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis (8th ed.). Cengage.

Hatch, J. A. (2023). Doing qualitative research in education settings (2nd ed.). Bloomsbury.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Educación.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Johnson, R. B., & Christensen, L. B. (2025). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (8th ed.). SAGE Publications.

Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento. McGraw Hill.

Lederman, N. G., Zeidler, D. L., & Lederman, J. S. (Eds.). (2023). Handbook of research on science education (Vol. 3). Routledge.

Levy, J. P., & Varela, J. (2003). Análisis multivariado para ciencias sociales. Prentice Hall.

Macmillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5th ed.). Pearson.

Manly, B. F. J., Navarro Alberto, J. A., & Gerow, K. (2025). Multivariate statistical methods: A primer (5th ed.). Chapman & Hall.

Marshall, C., Rossman, G. B., & Blanco, G. L. (2021). Designing qualitative research (7th ed.). SAGE Publications.

Maykut, P., & Morehouse, R. (1999). Investigación cualitativa. Hurtado.

Meneses, J., Rodriguez-Gomez, D., & Valero, S. (2019). Investigación educativa: Una competencia profesional para la intervención. UOC. https://femrecerca.cat/meneses/publication/investigacion-educativa-competencia-profesional-intervencion/

Mertler, C. A. (2024). Introduction to educational research. SAGE Publications.

Molinari, J. (2022). What makes writing academic: Rethinking theory for practice. Bloomsbury Academic.

Neuschel, K. B., & Rasmussen, A. M. (2025). Writing with research: A practical guide. Routledge.

Patton, M. Q., Burkholder, L. M., Crawford, L. M., Cox, K. A., Hitchcock, J. H., Nickleberry, L. D., & Munce, S. E. P. (2023). Research design and methods: An applied guide for the scholar-practitioner. SAGE Publications.

Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa (2 vols.). La Muralla.

Quivy, R., & Van Campenhoudt, L. (1999). Manual de investigación en ciencias sociales. Limusa.

Sala-Roca, J., & Arnau-Sabatés, L. (2014). El planteamiento del problema, las preguntas y los objetivos de la investigación: Criterios de redacción y check list para formular correctamente. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/126350

Saldaña, J. (2024). Developing theory through qualitative inquiry. SAGE Publications.

Saldaña, J. (2025). The coding manual for qualitative researchers (5th ed.). SAGE Publications Ltd.

Sánchez Asín, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., & García López, J. (2016). Trabajos de fin de grado y de postgrado: Guía práctica para su elaboración. Ediciones Aljibe.

Shields, S., Schartner, A., Curtis, W., & Murphy, M. (2024). Research and education: An introduction to methods, approaches and processes. Taylor & Francis.

Sierra, R. (1994). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. Paraninfo.

Silverman, D. (2024). Interpreting qualitative data (7th ed.). SAGE Publications Ltd.

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Stake, R. E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Graó.

Van Dale, D. B., & Meyer, W. J. (1981). Manual de técnica de la investigación educacional. Paidós.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books.

Woods, P., & Sikes, P. (2022). Successful writing for qualitative researchers. Routledge.

Young, M. D., & Diem, S. (Eds.). (2024). Handbook of critical education research: Qualitative, quantitative, and emerging approaches. Routledge.


Programari

Anàlisi qualitativa de dades: Atlas.ti; nvivo

Anàlisi quantitativa de dades: Jasp; Jamovi

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura