Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Tendències de Recerca en l'Ensenyament de l'Escriptura

Codi: 43214 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Marilisa Birello
Correu electrònic:
marilisa.birello@uab.cat

Equip docent

Carme Duran Rivas
Xavier Fontich Vicens

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

Mòdul obligatori de l’especialitat de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i optatiu per a la resta d’especialitats

En aquest mòdul es presentarà l’estat actual de la investigació sobre l’escriptura i el seu ensenyament i aprenentatge. Es revisaran diferents aproximacions a l’escriptura i es destacaran les aportacions de la psicologia cognitiva, de la lingüística textual i enunciativa, i de la teoria sociocultural. Es consideraran especialment els fets que tenen lloc en l’espai de la didàctica de la llengua, és a dir, el de la interacció entre l’objecte d’aprenentatge –la llengua escrita-, l’alumne que aprèn i el docent que crea les condicions per aprendre.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA39 (Competència) Formular un problema d'investigació en ensenyament de la composició escrita i definir-ne les preguntes i els objectius.
  2. CA40 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació en escriptura basats en les evidències obtingudes a través de la investigació.
  3. KA39 (Coneixement) Descriure els enfocaments i els dissenys metodològics en investigació en composició escrita.
  4. KA40 (Coneixement) Identificar línies d'investigació en escriptura.
  5. KA41 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats derivades de l'ensenyament i l'aprenentatge de l'escriptura.
  6. SA25 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el treball de camp en contextos escolars amb instruments adequats de recollida d'informació.
  7. SA29 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica centrada en els estudis sobre competència escrita.
  8. SA30 (Habilitat) Desenvolupar el disseny i seleccionar la metodologia més coherent amb els objectius de la investigació en escriptura.

Continguts

  • Recerca sobre l'ensenyament de l'escriptura.
  • L'avaluació de la llengua escrita.
  • Relació entre escriptura i gramàtica. L'activitat metalingüística. Els coneixements gramaticals dels alumnes.
  • Recerca sobre la retroacció correctiva escrita en L1 i llengües addicionals.
  • Recerca sobre ensenyament i aprenentatge de gèneres discursius en context d'escriptura acadèmica col·laborativa.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials en gran grup 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals. Pràctiques d'aula: resolució de problemes i exercicis. 36 1,44
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles i fonts documentals. Elaboració del treball individual del mòdul. Participació a fòrums de discussió. 78 3,12

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor/a
  • Lectura d’articles i fonts documentals
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exposicions orals individuals 50% 0 0 CA40, KA40, KA41, SA29
Participació i activitats realitzades a les sessions de classe 10% 0 0 KA39, KA40
Treball escrit grupal 40% 0 0 CA39, KA41, SA25, SA30

Criteris d'avaluació del mòdul

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen en el quadre d'activitats d'avaluació continuada. Les diferents activitats avaluatives es faran al final de cada bloc temàtic.

Exposicions orals individuals (50%):

- presentacions orals en què s'aprofundeix en un aspecte treballat / lectures a les sessions

Treball de grup (40%) consistirà en:

a) la lectura de dos textos (un de comú per a tots i l'altre que caldrà escollir d'una llista proporcionada pel docent)

b) la síntesi i contrast d'aquests dos textos

Assistència i participació (10%)

Es tindran en compte els següents aspectes:

  • L’assistència regular a les sessions de classe;
  • La puntualitat i l'assistència fins a final de classe;
  • La participació en les activitats proposades a l’aula;
  • La col·laboració amb els companys i les companyes de classe;
  • Preparació i qualitat de les tasques que es presentin a l’aula.

La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 5 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul. En cas de no obtenir la nota mínima i suspendre l'assignatura, es preveu una recuperació mitjançant un prova global oral sobre els temes dels blocs de l'assignatura. La prova de recuperació es farà dins de dues setmanes des de la publicació de les notes.

El plagi o còpia suposaran el no apte i es comunicaran a la coordinació de la titulació mòdul.

El retorns o qualificacions de les activitats d'avaluació es faran en un termini màxim de 20 dies hàbils.

L'avaluació única es farà mitjançant un treball final que correspondrà al 100% de la nota. Pel que fa a la recuperació en el cas d'optar per a l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

No s'ofereix avaluació de síntesi.

L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. Encara que s'hagin presentat i realitzat les activitats corresponents, en cas d'una assistència per sota dels mínims fixats s'obtindrà la qualificació de no avaluable fins que es validi l'aprovat (si correspon) a la convocatòria de recuperació. En tots els casos, per tenir dret a la recuperació cal haver presentat el 66% de les activitats d’avaluació prèviament (per calcular aquest % es tindrà en compte el pes de cada activitat en la nota global) amb una nota mitjana mínima de 3,5. Els justificants que, en alguns casos, es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar-ne el motiu; en cap cas eximeixen de l’obligatorietat d’assistir.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en la cerca bibliogràfica o d’informació, la generació d'imatges i altres situacions específiques en que es concretin específicament. No està permès en la generació de contingut més enllà d'imatges, és a dir, generar el text o el discurs en qualsevol de les tasques. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de les evidències d'avaluació, o sancions majors en casos de gravetat. La utilització indeguda es penalitzarà amb un 0.

Es vetllarà per l'ús inclusiu de la llengua.

 

 


Bibliografia

APA (2019).Publication manual of the American Psychological Association. (7th ed). American Psychological Association.

Arfé, B., Dockrell, J., & Berninger, V. (2016). Writing development in children with hearing loss, dyslexia, or oral language problems. Implications for assessment and instruction. Oxford University Press.

Bañales, G., Castelló, M. & Vega, N. (2016). Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación. Universidad Autónoma de Tamaulipas. 

Bañales, G., Ahumada, S., Graham, S., Puente, A., Guajardo, M., Muñoz, I. (2020). Teaching writing in grades 4–6 in urban schools in Chile: a national survey. Reading and Writing, 33(10), 2661-2696. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10055-z

Bazerman, Ch. (2005). Writing Across the Curriculum. Parlor Press /WAC Clearinghouse.

Bazerman,Ch. (dir.) (2008) Handbook of research on writing: history, society, school, individual, text. Lawrence Erlbaum.

Bazerman, Ch. , Lile, j., Bethel, L., Chavkin, T., Fouque, D.& Garufis, J. (2016) Escribir a través del curriculum. Una guía de referencia. Universidad Nacional de Córdoba

Birello, M., & Pujolà, J. T. (2023). Visual metaphors and metonymies in pre-service teachers’ reflections: Beliefs and experiences in the learning and teaching of writing. Teaching and Teacher Education, 122, https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103971

Bitchener, J. & Ferris, D. R. (2012). Written Corrective Feedback in Second Language Acquisition and Writing. Routledge

Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: a review of research on what teachers think, know, believe, and do. Language Teaching, 36(2), 81-109. https://doi.org/10.1017/S0261444803001903

Borg, S.(2019). Language Teacher Cognition: Perspectives and debates. In X. Gao (ed.). Second Handbook of English Language Teaching (pp.1149-1170). Springer International.

Camps, A. (comp.) (2003). Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Graó.

Castelló, M. (2017). Mirarse en el espejo: de comunicar lo que se ha aprendido a aprender comunicando. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 76, 7-13. 

Elola, I., & Oskoz, A. (2022). Reexamining feedback on L2 digital writing. Studies in Second Language Learning and Teaching12(4),575–595. https://doi.org/10.14746/ssllt.2022.12.4.3

Ferreiro, E., & Teberosky, A. (Eds.). (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI.

Graham, S., MacArthur, Ch., & Hebert, M. (2018). Best Practices in Writing Instruction, 3rd Edition. Guildford Press.

Hsiang, T. P., Graham, S. Yang, Y.-M. (2020). Teachers’ practices and beliefs about teaching writing: a comprehensive surveyof grades 1 to 3 teachers. Reading and Writing, 33(10), 2511-2548. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10050-4

Hyland, K. (2002). Teaching and Researching Writing. Longman.

Hyland K. (2016). Methods and methodologies in second language writing. System, 59, 116-125 https://doi.org/10.1016/j.system.2016.05.002

Junqueira, L. & Payant, C. (2015). “I just want to do it right, but it’s so hard”: A novice teacher’s written feedback beliefs and practices. Journal of Second Language Writing, 27, 19-36 https://doi.org/10.1016/j.jslw.2014.11.001

Kubaniova, M. & Feryok, A. (2015). Language teacher cognition in applied linguistics research: revisiting the territory, redrawing the boundaries, reclaiming the relevance. The Modern Language Journal, 99, 435-449. https://doi.org/10.1111/modl.12239

Lee, I. (2019). Teacher written corrective feedback:Less is more. Language Teaching, 1–13. doi:10.1017/s0261444819000247

Lee, I. (2022). Developments in classroom-based research on L2 writing. Studies in Second Language Learning and Teaching12(4), 551–574. https://doi.org/10.14746/ssllt.2022.12.4.2

Lee, I. (2023). Problematising Written Corrective Feedback: A Global Englishes Perspective. Applied Linguistics,XX/XX, 1-7, https://doi.org/10.1093/applin/amad038

Leow, R.P., Manchón, R.M., Polio, C. (2022). Researching L2 writing as a site for learning in instructed settings. In GUrzynski-Weiss, L. & Kim, Y. (eds.). Instructed Second Language Acquisition Research Methods. John Benjamins Publishing Company

Manchón, R.M. (2020). (Ed.) Writing and language learning. Advancing research agendas. John Benjamins Publishing.

McArthur, Ch., Graham, S. & Fitzgerald, J. (2016). Handbook of Writing Research, 2nd Edition. Guilford Press.

Nassaji, H., & Kartchava, E. (Eds.) (2017). Corrective Feedback in Second Language Teaching and Learning. Research, Theory, Applications, Implications. Routledge.

Nassaji, H., & Kartchava, E. (Eds.). (2021). The Cambridge Handbook of Corrective Feedback in Second Language Learning and Teaching (Cambridge Handbooks in Language and Linguistics). Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108589789

Perera, J., Aparici, M., Rosado, E., & Salas, N. (Eds.). (2016). Written and Spoken Language Development Across the Lifespan: Essays in Honour of Liliana Tolchinsky (Vol. 11). Springer.

Ribas, F., Perine, C. (2018). What does it mean to be an English teacher in Brazil? Student teachers' beliefs through narratives in a distance educationprogramme. Applied Linguistics Review,9(2-3), 273-305. https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/applirev-2017-0002/html

Ribas, T. (2010).La evaluación en el área lingüística. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 53, 10-21.

Ribas, T., Fontich, X. & Guasch, O. (eds.) (2014). Grammar at School. Research on Metalinguistic Activity in Language Education. Peter Lang

Ribas,T., Milian, M., Guasch, O., Camps, A. (2002). La composición escrita como objeto de reflexión. A J.M. Cots I L. Nussbaum (eds.) Pensar lo dicho. La reflexión sobre la lengua y la comunicación en elaprendizaje de lenguas (pp.167-184). Milenio.

Salas, N., Birello, M., & Ribas, T. (2020). Effectiveness of an SRSD writing intervention for low- and high-SES children. Reading & Writing.https://doi.org/10.1007/s11145-020-10103-8

Seoane, R. C., Jiménez, J. E., Gutiérrez, N.(2020). Pre-service teachers’ implicit theories of learning to write. European Journal of Teacher Education, 43:2, 165-190. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681964

Teberosky, A., Soler,M. (eds.) (2003). Contextos de alfabetización inicial. Horsori.

Tolchinsky, L. (2003).The cradle of culture and what children know about writing and numbers before being taught. Psychology Press.

Watson, A. (2015). The problem of grammar teaching: a case study of the relationship between a teacher’s beliefs and pedagogical practice. Language and Education, 29:4, 332-346 https://doi.org/10.1080/09500782.2015.1016955


Programari

Al llarg de l'assignatura, farem servir l'entorn Moodle de la Universitat (Campus Virtual). A més, es podrà sol·licitar a l'alumnat fer ús de programari divers com: 

  • Edició de text (p.ex. Microsoft Word)
  • Creació de contingut multimèdia (p.ex. Canva o Genially)

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda