Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Tendències de Recerca en el Desenvolupament Curricular i Processos d'Innovació

Codi: 43213 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carmen Ruiz Bueno
Correu electrònic:
carmen.ruiz.bueno@uab.cat

Equip docent

Antonio Navio Gamez
Carmen Ruiz Bueno

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquest mòdul és obligatori d’especialitat de Curriculum i Processos d'Innovació en educació i optatiu a la resta d'especialitats del Màster.


Objectius

Aquest mòdul pretén introduir a l’alumne a la investigació a l’àmbit del desenvolupament curricular per competències i dels processos d’innovació.

El seus objectius són:

  • Disposar d'un marc conceptual entorn desenvolupament curricular per competències  i la innovació en educació.
  • Conèixer les diferents perspectives teòriques, models, processos, estratègies i tècniques vinculades als constructes desenvolupament curricular i innovació.
  • Analitzar línies d’investigació associades al desenvolupament i innovació curricular
  • Elaborar projectes d'innovació curricular.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA10 (Competència) Formular un problema d'investigació relacionat amb el desenvolupament curricular i els processos d'innovació i definir-ne les preguntes i els objectius.
  2. CA11 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en la investigació curricular.
  3. CA12 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació basats en les evidències obtingudes a través de la investigació del desenvolupament curricular i processos d'innovació.
  4. CA13 (Competència) Investigar o innovar en l'àmbit del desenvolupament curricular contribuint al desenvolupament d'una societat més accessible, sostenible, diversa i justa.
  5. KA09 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació del desenvolupament curricular i els processos d'innovació en educació.
  6. KA10 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en el desenvolupament curricular i els processos d'innovació.
  7. KA11 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives relacionades amb el desenvolupament curricular per mitjà de plantejaments innovadors.
  8. SA09 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica relacionada amb el desenvolupament curricular i els processos d'innovació.

Continguts

  • Bases i fonaments del disseny i desenvolupament curricular per competències. Teories, models i estratègies.
  • Perspectives teòriques de la innovació curricular dins i fora del Sistema Educatiu.
  • Els processos d’innovació com a processos de desenvolupament curricular
  • Models i estratègies d’innovació i desenvolupament curricular
  • Línies d’investigació en la innovació curricular (associades als continguts, als recursos, a les estratègies, al sistema d’avaluació, als actors, las diferents nivell educatius,...).

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debats sobre lectures/exposicions 6 0,24 KA09, KA10, KA11, SA09
Explicacions magistrals 20 0,8 KA09, KA10, KA11, SA09
Exposició al plenari 4 0,16 CA10, CA12
Tallers/exercicis aula 6 0,24 CA10, CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA09
Tipus: Supervisades      
Elaboració en grup i lliurament en plataforma virtual les diferents activitats (lectures, recensions, treballs en equip. Treball individual/memòria final) 24 0,96 CA10, CA11, CA12, CA13, KA11, SA09
Tutories individual/col•lectives 12 0,48 CA10, CA11, KA09, KA10, KA11, SA09
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectures complementaries, anàlisi de casos avaluatius, recerca d'informació, elaboració de portafolis 78 3,12 CA10, CA11, KA09, KA10, KA11, SA09

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor.
  • Lectura d’articles i fons documentals.
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals.
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats durant el desenvolupament del mòdul (recensiones, lliuraments a la plataforma d'activitats,...) 30% 0 0 CA10, KA09, KA10, KA11, SA09
Assistència i participació en les sessions (realització de tallers, debats,...) 20% 0 0 CA10, CA11, KA09, KA10, KA11, SA09
Memòria / treball individual de mòdul 50% 0 0 CA10, CA11, CA12, CA13, SA09

    • L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.
    • La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul.
    • L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les sessions presencials.
    • El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual

    Aquesta assignatura s'acull a l'opció d'avaluació única que afecta exclusivament a la data de lliurament de les activitats d'avaluació.

    DATES DE LLIURAMENT DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ

    1) Avaluació continuada

    • Recensió 1: 28/10/2025
    • Recensió 2: 18/11/2025
    • Treball de curs; 09/01/2026

    2) Avaluació única

    • Totes les activitats d'avaluació: 09/01/2026

    RECUPERACIONS:

    Les eventuals recuperacions de les diferents activitats es lliuraran fins el 27/01/2026.

    ALTRES CONSIDERACIONS

    Els plagis o còpies suposaran una qualificació de No Avaluable i es comunicaran a la coordinació de la titulació.

    En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Alvarez, s y Pinedo, R. (2025). Innovar para educar. Octaedro

Arroyo, L y Fernandez de Castro, J. (2024). Aspectos cruciales de la innovación educativa. Narcea

Arriaga-Cárdenas, O. G., y Lara-Magaña, P. D. C. (2023). La innovación en la educación superior y sus retos a partir del COVID-19. Revista Educación, 47(1), 479-494. https://doi.org/10.15517/revedu. v47i1.5197

Brevis-Yéber, M., Mas-Torelló, O. y Ruiz Bueno, C. (2022). Práctica docente reflexiva como estrategia para el fomento de las innovaciones en los centros escolares. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 32(2), 269-287. http://doi.org/10.15443/RL3216

Del Rio, J.L. (Coord.). (2019). Investigar para conocer, innovar para mejorar. Universidad Nacional de Educación.OEI.

Fernández-Cruz, F. J., & Rodríguez-Legendre, F. (2024). Percepción de estudiantes y profesores sobre el desempeño innovador del docente en los Grados de Magisterio. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado28(2), 267–291. https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i2.29462

Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional. Transformar la enseñanza en cada escuela. Madrid: Ediciones Morata

Hervás Gómez, Rodriguez Gallego. (Coords). (2020). Innovación e investigación en la sociedad digital. Octaedro

León, M.J. y López López, M.C. (2014). Criterios para la evaluación de los proyectos de innovación docente universitaria. Estudios sobre Educación, 26, 79-101

Navarro, E (Coord); Jiménez, E.; Rappoport, S. Y Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la ivnestigación  la innovación educativa. UNIR Editorial

Pech, S.; Prieto, M; García, J. y Orozco, E. (2019). Innovation and Practice in Education (2019). Innovación y Práctica Educativa. Editorial CIATA.

Poveda-Aguja, F. A., Guáqueta, C. A., López-Rodríguez, C. E., & Martínez, E. G. (2023). Currículos integrales como estrategia de potencialización en investigación, desarrollo e innovación (I+D+iI). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 15(3), 59-71. https://doi.org/10.22335/rlct.v15i3.1853

Rodriguez, E. (2024). ¿Qué significa innovar en educación superior?Una aproximación conceptual. Revista de innovaciones educativas, 26 (40), 170-187

Rosselló, M. R., Pinya, C. y Morcillo, V. (2024). Caracterizar la innovación para validar la práctica educativa, Revista Colombiana de Educación, (90), 102-124. https://doi.org/10.17227/rce.num90-14495Recibido: 08/09/2021Evaluado: 21/07/2022

 
Sánchez, M., y Fueyo, E. M. (2021). Hacia la construcción de escenarios emergentes de innovación docente. En M. Sánchez & J. Escamilla (Eds.), Innovación educativa eneducación superior: Una mirada 360 (pp. 141–162). Red de Innovación Educativa (RIE360). bit.ly/3r698d3
 
Tejada, J. (2013). Investigación e innovación educatives: dos caras de la misma moneda. Desde las aules normalistes.

Tejada, J. y Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.12175

Villa Sánchez, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.365461


Programari

Aquesta assignatura no necessita programari especial.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda