Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Inclusió Socioeducativa i Orientació al Llarg de la Vida: Aportacions des de la Recerca

Codi: 43201 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Pedro Jurado de los Santos
Correu electrònic:
pedro.jurado@uab.cat

Equip docent

Màrius Martinez Muñoz
José María Sanahuja Gavaldà

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits


Objectius

  1. Conèixer el marc conceptual entorn la inclusió socioeducativa
  2. Analitzar processos d’inclusió educativa i social, focalitzats sobre grups i/o col·lectius en situació de vulnerabilitat.
  3. Analitzar les dimensions que condicionen els processos d’inclusió socioeducativa.
  4. Valorar les propostes innovadores i de recerca en el marc de la inclusió socioeducativa.
  5. Analitzar processos i models d’orientació al llarg de la vida

Resultats d'aprenentatge

  1. CA14 (Competència) Formular problemes d'investigació relacionats amb la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida i definir-ne les preguntes i els objectius.
  2. CA15 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en la investigació de la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida.
  3. CA16 (Competència) Investigar i innovar en l'àmbit de la inclusió socioeducativa i l'orientació al llarg de la vida avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere o altres circumstàncies.
  4. KA12 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació de la inclusió socioeducativa i l'orientació al llarg de la vida.
  5. KA13 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en la inclusió socioeducativa i en l'orientació al llarg de la vida.
  6. KA14 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives relacionades amb la inclusió educativa i l'orientació mitjançant plantejaments innovadors.
  7. KA15 (Coneixement) Reconèixer els principis ètics d'investigació en el desenvolupament dels estudis sobre inclusió socioeducativa i orientació al llarg de la vida.
  8. SA10 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica relacionada amb la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida.

Continguts

  1. Inclusió i equitat en educació. Situacions de vulnerabilitat i atenció educativa. Discapacitat i educació inclusiva.
  2. Inclusió com a procés innovador en els diferents nivells educatiu
  3. Inclusió socioeducativa i qualitat de vida
  4. El desenvolupament de pràctiques inclusives en una educació per a tothom
  5. Gestió educativa inclusiva. Recursos i serveis de suport per a la inclusió socioeducativa
  6. Formació del professorat davant els processos d’inclusió educativa
  7. Les transicions al llarg de la vida des d’una perspectiva d’inclusió socioeducativa
  8. Programes d’orientació i projectes de vida personal i professional
  9. Orientació i inclusió socioeducativa

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Treball individual i/o en grups supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades. Inclou tutories individuals i/o col•lectives 36 1,44
Tipus: Autònomes      
Activitats relacionades amb l'estudi personal, lectures complementàries, anàlisi de casos, recerca d'informació, elaboració de treballs,.... 78 3,12

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor
  • Lectura d’articles i fons documentals
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de desenvolupament del mòdul 30% 0 0 CA14, CA15, CA16, KA12, KA13, KA14, KA15, SA10
Assistència i participació en les sessions 10% 0 0 CA14, KA13, KA14, KA15
Memòria / treball individual de mòdul 60% 0 0 CA14, CA15, KA13, KA14, KA15, SA10

Lavaluació tindrà en compte les activitats establertes, amb la ponderació fixada per determinar el resultat final. Les qualificacions de les activitats es realitzaran en un periode màxim de 15 dies hàbils.

L’assignatura no admet Prova de Síntesi per als estudiants que es matriculin per segona vegada.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: Atès que la facultat indica que totes les assignatures de Màster -a excepció del TFM- han de tenir l'opció d'avaluació única, aquesta es realitzarà a la data del 3 de març de 2026. L'alumnat que no superi el 50% de les activitats d'avaluació establertes tindrà l'opció de recuperar-les amb els lliuraments corresponents el dia 17 de març, data de lliurament del treball final, dues setmanes després de la finalització de les classes. El plagi o còpia suposarà el no apte i es comunicarà a la coordinació de la titulació. 

 


Bibliografia

  • AINSCOW, M., BOOTH, T., DYSON, A. Et al. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. Routledge
  • AINSCOW, M. (2024). Developing Inclsuive Schools: Pathways to Success. Routledge
  • BARTON, L. (Comp.) (2008). Superar las barreras de la discapacidad. Morata
  • BOOTH, T. et al. (2000): The index of inclusión: developing learning and participation in schools. CSIE.
  • BRUSSINO, O. (2021). Building capacity for inclusive teaching: policies and practices to prepare all teachers for diversity and inclusion. OECD Education Working Paper No. 256. OCDE. https://dx.doi.org/10.1787/57fe6a38-en
  • ECHEITA SARRIONANDIA, G. (2024). Educación inclusiva : ¿el sueño de una noche de verano?. Octaedro.
  • FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, S. et al. (2004). Transición escuela-empleo de las personas con discapacidad. IMSERSO.
  • GORDON-GOULD, Ph. & HORNBY, G. (2023). Inclusive Education at the Crossroads. Explorung Effective Special Needs Provisdion in Global Context. Routledge 
  • GRAHAN, L. J. (Ed)(2024). Inclusive Education for the 21st Century. Theory, Policy and Practice. 2nd ed. Routledge 
  • HINOJO, F.J., TRUJILLO, J.M., MARÍN, J.A. y SOLA, J.M. (2020). Contextos y procesos en investigación educativa. Octaedro
  • ILLESCAS, E.; RODRÍGUEZ-GARCÍA, A-M.; FERNÁNDEZ, JM. y MARTÍNEZ, A. (2024). Educación inclusiva e innovadora : investigación y prácticas transformadoras. Ed. Dykinson
  • ORTIZ JIMÉNEZ, L. y GARRIDO MARTÍNEZ, J. (Coords.) (2020). Educación inclusiva: abriendo puertas al futuro. Ed. Dykinson
  • ORTÍZ, L. y CARRIÓN, J.J. (2021). Respuesta educativa al alumnado con necesidad específica de apoyo educativo asociada a discapacidad en educación obligatoria.  Graó
  • SCHALOCK, R. L., & VERDUGO, M. A. (2003). Calidad de vida: Manual para professionales dela educación, salud y servicios sociales. Alianza Editorial.
  • SLEE, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata.
  • TEJADA, J.; NAVÍO, A.; JURADO, P.: RUÍZ, C; MIRANDA, J.; FANDOS, M. (2022). Evaluación de aprendizajes en educación superior. De la teoría a la práctica. McGraw-Hill

Programari

No es requereix


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda