Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Seguretat Humana

Codi: 42990 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Pablo Soriano Gatica
Correu electrònic:
juanpablo.soriano@uab.cat

Equip docent

Francesc Serra Massansalvador
María Alejandra Peña Gonzalez
Sergio Maydeu Olivares
Estel·la Pareja Morte
Pablo Aguiar Molina
Lluc Vidal López
Oriol Barba Suñol
(Extern) Federico Guerrero
(Extern) Inés Arco

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És indispensable que l'alumnat posseeixi coneixements bàsics en Relacions Internacionals: haver superat l'assignatura obligatòria del Màster o tenir una formació prèvia equivalent.

Bona comprensió de textos acadèmics en espanyol i anglès.


Objectius

Objectius

- Introduir a les i els estudiants a la teoria i la praxi de la Seguretat Humana en el context de la societat internacional global.

- Proporcionar una base conceptual sòlida i eines d'anàlisis per l'estudi de la Seguretat Humana.

- Fomentar una comprensió profunda dels conceptes, models teòrics i metodologies existents en l'àmbit dels estudis sobre Seguretat Humana.

- Analitzar les accions, iniciatives i processos internacionals en Seguretat Humana davant els desafiaments més significatius de l'agenda global contemporània.

- Facilitar l'elaboració d'informació rellevant per fer recerca en el àmbit de la Seguretat Humana.

- Aplicar els principals instruments d'intervenció de Seguretat Humana a diferents àmbits temàtics de les relacions internacionals.

- Desenvolupar competències, habilitats i coneixements que capacitin a les i els estudiants per treballar en entorns professionals relacionats amb la Seguretat Humana.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA10 (Competència) Produir informes de manera autònoma i/o col·laborativa sobre l'evolució i els canvis produïts en el sistema internacional en l'àmbit de la seguretat humana.
  2. CA15 (Competència) Introduir la perspectiva de gènere en l'elaboració d'informació sobre seguretat humana.
  3. KA11 (Coneixement) Reconèixer el paper dels actors internacionals i de les seves polítiques en l'àmbit de la seguretat humana: estat, organitzacions internacionals, actors no governamentals i transnacionals.
  4. KA12 (Coneixement) Descriure la base conceptual i els instruments de l'àmbit de la seguretat humana.
  5. KA13 (Coneixement) Indicar l'evolució i el desenvolupament dels temes principals de l'agenda internacional vinculats a la seguretat humana.
  6. SA15 (Habilitat) Aplicar a un estudi de cas els diversos instruments, accions, iniciatives i processos en l'àmbit de la seguretat humana a escala d'àrea i de regions.
  7. SA16 (Habilitat) Analitzar de manera crítica les polítiques relacionades amb el disseny dels models de seguretat internacional i regional.

Continguts

Continguts generals de l'assignatura 

Els continguts s'han estructurat entorn de quatre eixos que es desenvolupessin de manera transversal durant les diferents sessions de curs:

I. Instruments teòrics: exploració de conceptes, nocions, models i metodologies de la Seguretat Humana.

II. El Paper dels actors internacionals en Seguretat Humana: anàlisi del rol dels estats, organitzacions internacionals, i actors no governamentals i transnacionals.

III. L'agenda internacional: estudi de l'evolució i desenvolupament dels principals temes relacionats amb la Seguretat Humana en l'agenda internacional.

IV. Anàlisi de casos d'estudi: revisió de l'aplicació pràctica d'instruments, accions, iniciatives i processos de Seguretat Humana a través de diversos casos d'estudi.

 

 

Temes que es desenvoluparan en el curs:  

Sessió 1 – Presentació del curs. L'estudi de la seguretat en l'àmbit de les Relacions Internacionals. Juan Pablo Soriano.

Sessió 2 - Seguretat Humana: aproximació teòrica, definició i models. Pablo Aguiar.

Sessió 3 - Seguretat Humana: l'enfocament de Nacions Unides. Pablo Aguiar.

Sessió 4 - Seguretat humana i gènere. Inés Arco.

Sessió 5 - Seguretat Humana i política exterior. Cas d'estudi: el Japó. Lluc Vidal.

Sessió 6 - L'enfocament de la Xina sobre seguretat humana. Alejandra Peña.

Sessió 7 - Seguretat humana i seguretat ciutadana. Perspectiva regional: Amèrica Llatina. Juan Pablo Soriano.

Sessió 8 - Identitat i seguretat humana en l'espai exsoviètic. Francesc Serra.

Sessió 9 - Seguretat humana i mobilitat humana (migracions). Estel·la Pareja.

Sessió 10 - Sessió pràctica. El disseny i la implementació de polítiques des del marc de la seguretat humana. Estel·la Pareja.

Sessió 11 - Seguretat humana i crisis humanitàries. Sergio Maydeu-Olivares.

Sessió 12 - Béns públics globals des de la perspectiva de la seguretat humana. Oriol Barba

Sesión 13 - Seguretat Humana i estats fràgils. Perspectiva regional: Àfrica Subsahariana. Federico Guerrero.

Sessió 14 - Avaluació final (examen). Juan Pablo Soriano.

 

Important: és possible que durant el curs es pugui alterar el dia i l'hora d'alguna sessió. Les classes que s'hagin de recuperar per algun motiu (malaltia del docent, esdeveniments imprevistos, etc.) es duran a terme en un dia que serà anunciat amb antelació.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals / expositives (amb la utilització de les TIC) 30 1,2
Debats i activitats grupals i individuals en classe 13 0,52
Examen final 3 0,12
Presentació del curs 4 0,16
Tipus: Supervisades      
Lectura i preparació de textos que seran objecte de control a classe 60 2,4
Redacció de treballs en grup i individuals 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts del temari de l'assignatura i de les lectures obligatòries i complementàries. 110 4,4

Metodologia 

La dedicació de l'alumnat en aquesta assignatura es divideix en diversos tipus d'activitats, aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies diferenciades.

 

Les activitats es distribueixen en: 

- Activitats dirigides, que són activitats a l'aula amb la presència del professorat i poden consistir en classes magistrals (amb la utilització de les TIC i amb la possibilitat de debats en grup); en seminaris de discussió de les lectures obligatòries en grups més reduïts i sessions més orientades a qüestions pràctiques en què s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs; i també s'inclou l'avaluació final. Per a aquestes sessions hi haurà lectures prèvies obligatòries anunciades amb antelació. 

- Activitats supervisades són les dutes a terme per l'alumnat fora de l'aula i d'acord amb un pla dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professorat. L'estudiantat haurà de realitzar entre altres activitats: la lectura i preparació de textos que seran objecte d'un control i avaluació en sessions de seminaris i pràctiques; la redacció de treballs i la seva presentació escrita i oral en mode de seminari; buscar documentació sobre un determinat tema, etc. També s'inclouen tutories i altres activitats similars de seguiment de curs. 

- Activitats autònomes són totes les activitats que realitza l'alumnat pel seu compte i d'acord amb les exigències del mòdul per superar-lo amb èxit. Poden ser lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe i /o totes les activitats que complementi la formació que exigeix el curs.

 

La metodologia docent s'adequa a la distribució del treball i les activitats.

 



 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Diferents activitats realitzades en les sessions del curs (debats, comentari de textos, treballs en grups, presentacions) 70% 0 0 CA10, CA15, KA11, SA15, SA16
Examen final 25% 0 0 KA11, KA12, KA13, SA15
Participació 5% 0 0 CA15, KA11, KA12, KA13, SA15, SA16

Avaluació de l'assignatura

 L'assignatura s'avaluarà amb diferents activitats.

 

Resum de l'avaluació:

 a) Activitats dutes a terme en les diferents sessions del curs: 75% de la nota.

b) Examen final: 20% de la nota.

c) Participació: 5% de la nota.

 

Requisits per a aprovar l'assignatura:

Per a aprovar l'assignatura cal tenir una nota mitjana (una vegada ponderats tots els elements) de cinc punts sobre deu (5/10).

Durant el curs es faran una sèrie d'activitats relatives als continguts de les diferents sessions temàtiques. La nota mitjana de totes les activitats equival al 70% de la nota final. Cada professor/professora indicarà amb antelació el tipus d'activitat. Important: per a aprovar l'assignatura, és necessari tenir superades almenys el 80% d'aquestes activitats (cada activitat s'aprova amb un mínim 5 punts sobre deu). Les activitats poden incloure: comentaris de text, debats a l'aula, exercicis pràctics, assajos breus, treballs en grups reduïts, entre altres.

 L'examen final escrit té un valor de 25% de la nota final.

 En la nota final global es valorarà la participació activa dels estudiants en les classes. La participació equivaldrà fins a un màxim de 5% de la nota final.

 

Informació addicional sobre l'avaluació:

Per a aprovar l'assignatura, és necessari tenir superades almenys el 80% d'aquestes activitats (cada activitat s'aprova amb un mínim 5 punts sobre deu).

Aquesta assignatura té un caràcter presencial, d'aquí ve que per a aprovar-la és indispensable haver assistit al 80% de les sessions.

Plagi i altres comportaments de deshonestedat acadèmica. En cas de detectar-se plagi o altres comportaments de deshonestedat acadèmica en algun examen, treball, exercici, o una altra activitat, la nota d'aquesta activitat serà de 0 (zero) punts, tal com ho indica la normativa de la Facultat.

 

Ús d'intel·ligència artificial (IA)

Ús restringit: En aquest curs, l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) està permès únicament per a fins específics, com ara la generació d'idees inicials, la cerca d'informació inicial, la correcció gramatical i estilística, i les traduccions. Els estudiants han d'indicar quines parts del treball han sigut generades amb eines de la IA, identificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre el paper i l'impacte d'aquestes tecnologies en el procés d'aprenentatge i avaluació. No revelar l'ús de la IA es considerarà una falta d'integritat acadèmica. Podria donar lloc a la pèrdua parcial o total de la qualificació de l'activitat, o a altres sancions acadèmiques segons correspongui. Et convidem a posar-te en contacte amb els professors si tens al cap algun ús de la IA i no estàs segur/a que compleixi amb les normes, perquè puguem donar-te la nostra opinió amb antelació. Si determinem que el seu ús excedeix els límits establits, és possible que et demanem que tornis a realitzar part o la totalitat de la tasca per a complir amb les normes.

La integritat acadèmica i el treball original són essencials per un aprenentatge rigorós i honest. Aquests principis no sols garanteixen una avaluació justa, sinó que promouen el pensament crític, l'autonomia intel·lectual i la responsabilitat ètica en el treball acadèmic. Tots aquests elements reforcen la confiança mútua i consoliden una comunitat basada en el respecte i l'honestedat.

 

Plagi.

El plagi i altres comportaments de deshonestedat acadèmica són infraccions molt greus que podrien donar lloc a una nota de “suspens” en la tascao activitat assignada.

Revisar: “Guia sobre Com Citar i Com Evitar el Plagi” (in Catalan), elaborat per la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia: https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants

També revisar:

- “How to cite and create your bibliography”, available at: https://www.uab.cat/en/libraries/rcc/how-to-cite-prepare-bibliography

- “Com citar i elaborar la bibliografía”, available at: https://www.uab.cat/ca/biblioteques/ccr/citacions-bibliografia

-  “Cómo citar y elaborar la bibliografía”, availableat: https://www.uab.cat/es/bibliotecas/ccc/citaciones-bibliografia  

 


Bibliografia

Bibliografia i recursos electrònics

 Per a cada sessió temàtica hi haurà un programa específic i una bibliografia detallada. Aquests programes podran consultar-se al Campus Virtual (aula Moodle) de l'assignatura.  

 

Material en format digital accessible a les biblioteques de la UAB.

Caballero-Anthony, Mely, Mine, Y., & Ishikawa, S. (2024). Human Security and Empowerment in Asia: Beyond the Pandemic (1st ed., Vol. 1). Routledge. 

Chandler, David, N. H. (2010). Critical Perspectives on Human Security: Rethinking Emancipation and Power in International Relations (1st ed., pp. viii–viii). Routledge. 

Grasa, Rafael (2006). Vínculos entre seguridad, paz y desarrollo: evolución de la seguridad humana: De la teoría al programa político y la operacionalización. Revista CIDOB d'afers internacionals, 9-46. 

Johansen, Robert C. (2021). Where the Evidence Leads: A Realistic Strategy for Peace and Human Security (1st ed.). Oxford University Press. 

Lautensach, Alexander & Lautensach, Sabina (2020). Human Security in World Affairs: : Problems and Opportunities (Edition (2nd edition) ). BCcampus & University of Northern British Columbia. 

Louise Shelley, & Shiro Okubo. (2011). Human Security, Transnational Crime and Human Trafficking: Asian and Western Perspectives (1st ed., Vol. 6, pp. xiv–xiv). Routledge. 

MacCallion, Gregory (2019). National versus human security : Australian and Canadian military interventions / Gregory MacCallion. (1st ed.). Melbourne University Publishing. 

Mendia Azkue, Irantzu, & Pérez de Armiño, Karlos (2013). Seguridad humana : aportes críticos al debate teórico y político / Karlos Pérez de Armiño , Irantzu Mendia Azkue (editores). Tecnos [etc.]. 

Mentan,T. (2014). Africa : facing human security challenges in the 21st century / Tatah Mentan. Langaa Research & Publishing CIG. 

Murdie, Amanda (2014). Help or harm: The human security effects of international NGOs. Stanford University Press. 

Nandy, Debasish & Majee, Debtanu (eds.) (2024). Human Security in Asia : Interrogating State, Society, and Policy (First edition). Palgrave Macmillan. 

Neack, Laura. (2017). National, international, and humansecurity: a comparative introduction. Rowman & Littlefield. 

O'Brien, Karen: St. Clair, Asunción Lera, & Kristoffersen, Berit (Eds.). (2010). Climate change, ethics and human security. Cambridge University Press. 

Rojas Aravena, Francisco (Ed.) (2012). Seguridad humana: Nuevos enfoques. Flacso. 

Rosas, María Cristina (2023). La Seguridad Humana y laSeguridad Multidimensional a Debate. Vulnerabilidades, Riesgos y Amenazas en el Mundo Del Siglo XXI. (1st ed.). Universidad Nacional Autonoma de Mexico, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educacion. 

Takahashi, Saul (2014). Human rights, human security, and state security : the intersection (1st ed.). Praeger, an imprint of ABC-CLIO, LLC. 

Tow, William T. & Walton, David (2013). New Approaches to Human Security in the Asia-Pacific: China, Japan and Australia (1st ed.). Routledge. 

Uscanga, Carlos, López Rubi, Daniela, & Solano Silva, Mariana Alejandrina (2017). El dilema de la seguridad humana desde la perspectiva de las regiones del mundo / Carlos Uscanga, Daniela López Rubí, Mariana Alejandrina Solano Silva. Universidad Nacional Autónoma de México. 

 

Altres materials recomanats

Barnett, Jon (2011). Human security. The OxfordHandbook of Climate Change and Society, 268-277.

Clay, Edward, &Stokke, Oolav S. (2013). Food aid and human security. Routledge.

Den Boer,Monica, & De Wilde, Jaap (2008). The viability of human security. Amsterdam University Press.

Faleh Pérez, Carmelo, & Villán Durán, Carlos (2017). El derecho humano a la paz y la (in) seguridad humana. Contribuciones atlánticas. Asociación Española para el Derecho Internacional de los Derechos Humanos (aeDIDH).

Hanlon, Robert J., & Christie, Kenneth (2016). Freedom from fear, freedom from want: An introduction to human security. University of Toronto Press.

Hernández García, Nuria. (2020). La seguridad humana: del concepto al enfoque. Causas de la reducción de su uso como concepto. Relaciones internacionales, (43), 33-48.

Hernandez, Carolina. G., Kim, E. M., Mine, Y., & Xiao, R. (Eds.). (2019). Human Security and Cross-Border Cooperation in East Asia. Cham: Palgrave Macmillan.

Kaldor, Mary. (2007).Human security. Polity.

Kloppe-Santamaría, Gema, & Abello-Colak, A. (2019). Seguridad humana y violencia crónica en México: nuevas lecturas y propuestas desde abajo. Instituto Tecnológico Autónomo de México.

MacFarlane, S. Neil, & Khong, Y. F. (2006). Human security and the UN: A critical history. Indiana University Press.

Martin, Mary, & Owen, Taylor (Eds.). (2014). Routledge handbook of human security. London: Routledge.

Morillas, Pol (2006). Génesis y evolución de la expresión de la seguridadhumana: un repaso histórico. Revista CIDOB d'afers internacionals, 47-58.

Newman, Edward (2020). Human security. In Routledge handbook of peace, security and development (pp. 33-44). Routledge.

Picciotto, Robert (2017). Global development and human security. Routledge.

Scheffran, J., Brzoska, M., Brauch, H. G., Link, P. M., & Schilling, J. (Eds.). (2012). Climate change, human security and violent conflict: challenges for societal stability (Vol. 8). Springer Science & Business Media.

Tadjbakhsh, Shahrbanou (2014). Human security twenty years on. Norwegian Peacebuilding Resource Center, Expert Analysis.

Tadjbakhsh, Shahrbanou, & Chenoy, Anuradha (2007). Human security: Concepts and implications. Routledge.


Programari

 S'espera que les i els estudiants tinguin els coneixements bàsics dels programes informàtics més comuns per a l'elaboració de textos, quadres i gràfics, així com per a la cerca d'informació especialitzada en internet.

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda