Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicopedagogia a les Organitzacions

Codi: 42979 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicopedagogia OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Cristina Aguilera Gomez
Correu electrònic:
anacristina.aguilera@uab.cat

Equip docent

Pilar Pineda Herrero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.


Objectius

El mòdul Psicopedagogia a les Organitzacions té unes característiques bàsiques que defineixen el seu disseny:

  1. Es tracta d’un mòdul de caire optatiu.
  2. Es focalitza en la perspectiva interna o institucional de les organitzacions educatives i laborals, per això és imprescindible tenir un coneixement mínim sobre l’estructura, finalitats, dinàmiques i relacions que s’estableixen en les institucions educatives i en les organitzacions, ja que sobre aquests elements organitzatius es desenvoluparà el contingut i estratègies de l’assignatura.

Els objectius principals son:

  • Desenvolupar competències per descriure, desenvolupar i innovar programes, unitats i serveis psicopedagògics en les institucions educatives i en les organitzacions.
  • Adquirir habilitats en la gestió de persones, projectes i recursos d’atenció psicopedagògica.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA17 (Competència) Implementar i avaluar programes de diagnòstic, avaluació, orientació i assessorament que permetin una optimització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  2. CA18 (Competència) Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives i laborals atenent les diverses necessitats educatives individuals i grupals identificades a través de l'avaluació i el diagnòstic psicopedagògics.
  3. CA19 (Competència) Establir pautes en la gestió i el desenvolupament del treball dels equips docents dels centres socioeducatius i laborals d'educació infantil i primària per a donar una resposta coordinada i eficaç des del punt de vista psicopedagògic.
  4. KA14 (Coneixement) Descriure les bases conceptuals sobre l'estructura, les finalitats, les dinàmiques i les relacions que s'estableixen tant a les institucions educatives com a les organitzacions.
  5. KA15 (Coneixement) Interpretar críticament els principis, els valors i els procediments que regeixen l'exercici de la psicopedagogia en les organitzacions.
  6. SA25 (Habilitat) Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres socioeducatius i laborals valorant-ne l'estructura, les finalitats, les dinàmiques i les relacions.
  7. SA26 (Habilitat) Planificar programes/serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  8. SA27 (Habilitat) Dissenyar propostes que fomentin el treball col·laboratiu entre els professionals dels centres socioeducatius i laborals.

Continguts

Docència en català i espanyol

La perspectiva professionalitzadora del Màster i el tractament metodològic aconsellen no fer un seguiment lineal dels continguts sinó més cíclic i transversal per a copsar les relacions existents entre ells i poder dotar l’estudiantat d’una visió i perspectiva global.

Els continguts del Mòdul, encara que no sempre es donaran en el mateix ordre, són: 

  1. Organitzacions vinculades a la innovació i la qualitat.
  2. Els estadis de desenvolupament organitzacional.
  3. Disseny i desenvolupament de programes i serveis orientats als canvis en les organitzacions. Les comissions pedagògiques i els departaments de formació.
  4. Disseny i desenvolupament de programes i serveis per a les persones. El pla d’acció tutorial.
  5. Xarxes i treball cooperatiu en les organitzacions.
  6. El rol del professional de la psicopedagogia en les organitzacions.
  7. Les organitzacions i els recursos humans en l’actualitat.
  8. Departaments de recursos humans i psicopedagogia: organització i funcionament.
  9. Les polítiques de RH i el rol del psicopedagog-a: gestió per competències, selecció, acollida, avaluació professional.
  10. Polítiques de RH i desenvolupament professional: formació dual i continua, promoció i plans de carrera dels recursos humans.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conferències i xerrades de professionals (si es cau) 10 0,4 KA15, SA25
Debat de textos i materials audiovisuals 10 0,4 KA15, SA25
Presentació de continguts 30 1,2 CA19, KA14
Presentació dels casos i bones pràctiques 10 0,4 CA19, SA26, SA27
Tipus: Supervisades      
Cerca Bibliogràfica i elaboració de treballs 10 0,4 KA14, KA15, SA25
Lectura de materials 15 0,6 KA15, SA25
Resolució de casos i bones práctiques 40 1,6 CA18, CA19, KA14, KA15, SA25, SA26, SA27
Tipus: Autònomes      
Activitats d'aprenentatge formal 25 1 CA17, KA14, SA26, SA27
Resolució del cas 75 3 CA18, CA19, KA14, KA15, SA25, SA27
Revisió bibliogràfica 25 1 KA15, SA25

L’enfocament del Mòdul Psicopedagogia en les Organitzacions combina diverses estratègies metodològiques. Per una banda, hi haurà sessions de presentació i aprofundiment dels continguts formals del mòdul, per això es preveuen sessions magistrals participatives. Per altre, a cada unitat temàtica es facilitaran diverses lectures sobre textos i articles relacionats amb la matèria.

Es treballaran diversos casos, que formaran part de l’avaluació, bé amb l’anàlisi d’un cas real sobre una política de recursos humans, bé amb la resolució d’un cas sobre la intervenció del psicopedagog a les organitzacions educatives. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració d'un projecte d'intervenció 25% 0 0 CA17, CA19, KA15, SA25, SA26, SA27
Estudi de cas al voltant d'una política de recursos humans 50% 0 0 CA17, CA18, CA19, SA25, SA27
Portafoli 25% 0 0 CA19, KA14, KA15, SA25, SA26, SA27

Per superar el Mòdul caldrà: 

Avaluació continua: 

  • Elaboració d'un portafolis d'aprenentatge (25%). Es tracta d'un informe d'autoavaluació que recull una síntesi i valoració de les diferents sessions d'aula, les lectures realitzades, la participació en les tasques i activitats programades, l'aprofitament i contingut de les tutories individuals i en grup, etc. Cal evidenciar les competències assolides, els aprenentatges realitzats i una valoració sobre la utilitat i professionalització del mòdul. Portafolis amb l’anàlisi de dues lectures obligatòries (treball individual) que s’entregarà (3+3=6 folis) i l’informe de les seves sessions de classe  (treball individual: 12 folis).
  • Elaboració i defensa oral en petit grup d'un projecte d'intervenció (25%). Defensa el 6 de maig.
  • Prova individual de resolució d'un cas (50%) el 6 de maig.

L'alumnat que no presenti alguna de les evidències concretades anteriorment serà qualificat de 'No Presentat/da'.

La recuperació de l'avaluació continua serà el 27 de maig. 

Avaluació única: consisteix en l'elaboració d'un portafolis d'aprenentatges (25%), l'elaboració i defensa oral individual d'un projecte d'intervenció (25%) i prova individual teòric-pràctica escrita i oral (50%). Aquestes tres activitats tindran lloc el 6 de maig. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada: es lliuraran les activitats el 27 de maig.

 

Aspectes a tenir en compte:

Les devolucions, retorns o qualificacions de les evidències es realitzarà en un període no superior a 20 dies hàbils.

En aquesta assignatura, s'assumeixen els principis deontològics de la professió.

En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la correcció de textos, les traduccions, la generació d’idees, l’organització inicial de continguts o l’exploració conceptual prèvia. Aquestes tasques no poden substituir, en cap cas, la sistematització ni el tractament habitual de les dades ni les responsabilitats principals del’estudiant com a autor del treball, com ara la redacció original, la gestió i tractament de dades pròpies, l’anàlisi crítica o la discussió dels resultats.

L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts del treball han estat generades amb tecnologies d’IA, especificar quina eina s’ha emprat (amb versió i funció concreta) i incloure una reflexió crítica sobre com l’ús de la IA ha influït en el procés i en el resultat final del treball. Aquesta reflexió pot formar part de l’apèndix o del capítol metodològic, segons correspongui.

La falta de transparència en l’ús d’eines d’IA generativa es considerarà una manca d’honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la nota de l'assignatura, així com sancions majors en casos de gravetat, d’acord amb les normatives de la institució.

A més, l’estudiant haurà de demostrar que les eines d’IA utilitzades compleixen amb criteris adequats de confidencialitat, seguretat de dades, protecció dels drets d’autor i fiabilitat del contingut, tal com estableixen les bones pràctiques editorials i ètiques de la recerca. 


Bibliografia

Alles, M. (2008). Desarrollo del talento humano basado en competencias. Granica.
Álvarez, V., i Lázaro, A. (2002). Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria. Aljibe.
Bernal, A. (Coord.) (2019) Formación continua. Síntesis.
Gairín. J. & Castro, D. (2020). El Contexto organizativo como espacio de intervención. Madrid: Síntesis Editorial.
Gómez Mejía, L. et al. (2008). Gestión de recursos humanosPearson-Prentice Hall.
Guízar, R. (2013). Desarrollo Organizacional. Principios y aplicaciones (Cuarta edición). Mexico. McGraw Hill.
Gutiérrez, S., i De Pablos, C. (2010). Análisis y evaluación de la gestión por competencias en el ámbito empresarial ysu aplicación a la universidad. Revista Complutense de Educación, 21(2), 323–343.
Huici, C., Molero, F., & Gómez Jiménez, A. (2016, 16 ed.). Psicología de los Grupos. Madrid: UNED. Ibáñez, T. (Coord.). Introducción a la Psicología Social. Barcelona: UOC
Lorenzo, M. (2011). Organización y gestión de centros educativos. Universitas.
Pineda, P. (Coord.) (2002). Formación en las organizaciones. Ediciones Gestión 2000.
Revista CAPITAL HUMANO. Wolters Kluwer.
Rodríguez Fernández, A y Zarco Martín, V (2008). Psicología de los recursos humanos. Madrid: Pirámide.
Tejada, J. (2007). La innovación formativa. En, Tejada, J. i Giménez, V. (Coord.). Formación de Formadores. Escenario institucional (pp. 631-712). Thomsom.

ENLLAÇOS WEB:

  • https://www.fundae.es/
  • http://www.cedefop.europa.eu/
  • http://www20.gencat.cat/portal/site/empresaiocupacio/
  • http://www.conforcat.cat/principal.asp
  • http://ec.europa.eu/education/llp/doc1943_en.htm
  • http://www.trainersineurope.org/

Programari

Sense programari vinculat.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEmRD) Teoria (màster RD) 1 Català anual tarda