Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicopedagogia | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.
La intervenció psicopedagògica en educació infantil i educació primària parteix de la concepció que els principis reguladors del procés ensenyament-aprenentatge s’han d’adaptar específicament a les característiques i necessitats que presenten els infants, entesa tota l’actuació educativa en aquests nivells com preventiva. Per aquest motiu, s'han d'incorporar els mecanismes que permetin enfortir les competències bàsiques i la incorporació al món social per part dels infants. També és, en aquests nivells educatius, on s'hauran d'emfatitzar els processos de detecció precoç dels problemes associats a l’aprenentatge i el desenvolupament de l’alumnat, de manera que la prevenció secundària sigui eficaç.
Els objectius que es plantegen són els següents:
1) La intervenció psicopedagògica en educació infantil i primària com a procés sistèmic: centre educatiu, aula, currículum, alumnat, famílies, context sociocomunitari.
2) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en el currículum.
3) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en l’alumnat.
4) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en les famílies.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari | 60 | 2,4 | CA06, KA07, SA08 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball individual i/o en grups supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades | 65 | 2,6 | CA05, CA06, CA07, KA07, SA07, SA08, SA09 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en grup que s'orientarà vers la consecució de les competències assolides a cada bloc del temari | 125 | 5 | CA05, SA07, SA08, SA09 |
L'assignatura es basa en les activitats següents:
En totes les activitats es treballarà el compromís ètic i els principis deontològics relacionats amb la funció orientadora.
Es seguiran les recomanacions incloses en els documents sobre perspectiva de gènere i inclusió.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de casos a desenvolupar | 40% | 0 | 0 | CA05, CA06, CA07, SA07, SA08 |
Assistència a classe | 10% | 0 | 0 | CA05, CA06, SA08 |
Auto-avaluació | 10% | 0 | 0 | SA07, SA09 |
Treball individual del mòdul. Portfoli | 40% | 0 | 0 | KA07, SA08, SA09 |
Els resultats de l’avaluació de cadascuna de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim d’un mes després de la seva realització.
La realització de les evidències (anàlisis de casos) seran individuals i grup reduït i les dates d'entrega correspondran al període de classes del mòdul i es farà pel Campus Virtual.
El treball del mòdul consistirà en l'elaboració individual d'un portafolis a partir de les sessions de treball.
L'autoavaluació es realitzarà individualment i s'entregarà el darrer dia de classe.
Per superar el mòdul, cal haver aprovat els treballs de diferents anàlisis de casos i el treball del mòdul. En cas que el mòdul estigui suspès, l’estudiant haurà de matricular-se novament del mòdul en la pròxima edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.
Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si escau.
Les devolucions, retorns o qualificacions de les evidències es realitzarà en un període no superior a 20 dies hàbils.
Avaluació única: L'avaluació única consisteix a elaborar un portafolis d'aprenentatges (50%), una prova pràctica de la resolució d'un cas (35%) i una defensa oral d'aquest cas davant del professorat (15%). Aquestes tres activitats s'han de lliurar i realitzar la darrera setmana d'abril. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada: es lliuraran i/o reavaluaran les activitats durant el mes de maig.
D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Ús de la intel·ligència artificial generativa (IAG)
En aquesta assignatura, l’ús de la intel·ligència artificial generativa (com ChatGPT, Copilot, Gemini, entre d’altres) està restringit a funcions de suport no substantiu, com ara:
No està permès l’ús de la IAG per:
L’ús indegut de la IAG —entenent com a tal la presentació de continguts generats per IA com a propis— pot comportar la qualificació de suspens (0) en aquella evidència d’avaluació.
La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o examen constitueix un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent.
Albaigés, B., Selva, M., i Baya, M. (2009). Infants, família, escola i entorn: Claus per a un temps educatiu compartit. Fundació Jaume Bofill i Ajuntament de Barcelona.
Barros, V., i Bossa, N. A. (coord.) (2009). Evaluación psicopedagógica de 0 a 6 años. Observar, analizar e interpretar el comportamiento infantil. Narcea.
Barros, V., i Bossa, N. A. (Coord.) (2001). Evaluación psicopedagógica de 7 a 11 años. Evolución. Autonomía. Comportamiento. Relaciones. Narcea.
Carbonell, E. (2017). Escoles inclusives, escoles de futur. Col·lecció Referents, 12.
Departament d'Educació (2023). Mesures i suports universals en el centre educatiu. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/inclusio/mesures-suports-universals-centre-educatiu/mesures-suports-universals-centre-educatiu.pdf
Departament d'Ensenyament (2015). De l’escola inclusiva al sistema inclusiu. Una escola per a tothom, un projecte per a cadascú. http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/inclusio/escola-inclusiva.pdf
Echeita Sarrionandia, G., & Serrano, G. (2024). Educación inclusiva: ¿el sueño de una noche de verano? (Nueva edición, revisada y ampliada). Octaedro Editorial.
Elizondo, C. (2023). Neuroeducación y diseño universal para el aprendizaje. Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro Editorial.
González, M. J. (2012). Prevención de las dificultades de aprendizaje. Pirámide.
Huguet, T., Liesa, E., Serra-Capallera , J. (coords) (2022). El asesoramiento psicopedagógico a debate (Vol. 347). Graó.
Includ-ED (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Colección Estudios CREADE n.9.
Mérida, R., Ramírez, A., Corpas, C., i González, M.E. (2012). La orientación en educación infantil. Pirámide.
Mir, V., Gómez, M. T., Carreras, L., Valentí, M. i Nadal, A. (2011). Evaluación y postevaluación en eduicación infantil. Cómo evaluar y qué hacer después. Narcea.
Santiuste, V., i González, J. (2011). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. CCS.
No s'utilitza.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | tarda |