Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Intervenció i Assessorament Psicopedagògics a l'Educació Infantil i Primària

Codi: 42976 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicopedagogia OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Antònia Castell Escuer
Correu electrònic:
tona.castell@uab.cat

Equip docent

Maria Antònia Castell Escuer

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.


Objectius

La intervenció psicopedagògica en educació infantil i educació primària parteix de la concepció que els principis reguladors del procés ensenyament-aprenentatge s’han d’adaptar específicament a les característiques i necessitats que presenten els infants, entesa tota l’actuació educativa en aquests nivells com preventiva. Per aquest motiu, s'han d'incorporar els mecanismes que permetin enfortir les competències bàsiques i la incorporació al món social per part dels infants. També és, en aquests nivells educatius, on s'hauran d'emfatitzar els processos de detecció precoç dels problemes associats a l’aprenentatge i el desenvolupament de l’alumnat, de manera que la prevenció secundària sigui eficaç.

Els objectius que es plantegen són els següents:

  • Valorar l’actuació educativa des d’un procés sistèmic.
  • Conèixer els recursos i les mesures per a una escola inclusiva.
  • Analitzar el Disseny Universal per a l'aprenentatge i la seva aplicació per donar una atenció més personalitzada.
  • Entendre i analitzar els processos d’intervenció psicopedagògica.
  • Valorar els principis i models per a la intervenció psicopedagògica amb els infants, les famílies i el currículum.
  • Prendre consciència del paper que cal assumir vers la intervenció psicopedagògica en educació infantil i educació primària.
  • Adquirir noves competències professionals per a l’atenció educativa inclusiva i des d’una perspectiva comunitària de l’educació.
  • Conèixer i valorar estratègies, programes i protocols per fomentar la diversitat cultural, sexual, ètnica, religiosa, lingüística o de qualsevol altre tipus.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA05 (Competència) Dissenyar propostes de planificació didacticoorganitzativa per a millorar la prevenció i l'atenció educativa als centres d'educació infantil i primària.
  2. CA06 (Competència) Promoure l'elaboració i els processos de desenvolupament curricular, així com de plans institucionals, als centres d'educació infantil i primària, especialment el pla d'acció tutorial.
  3. CA07 (Competència) Proposar projectes, plans i accions d'intervenció i assessorament psicopedagògic a partir de l'anàlisi institucional del centre que assegurin la coeducació, la inclusió i el benestar de l'alumnat i les famílies amb diversitat sexual i de gènere per a evitar qualsevol tipus de discriminació.
  4. KA07 (Coneixement) Identificar les necessitats educatives de l'alumnat en l'etapa educativa d'infantil i primària, especialment d'aquell que requereixi de suport específic, així com programes d'estimulació precoç.
  5. SA07 (Habilitat) Recopilar i analitzar el conjunt de dades i resultats propis de l'avaluació psicopedagògica, tant d'alumnes individuals com de grups, en educació infantil i primària.
  6. SA08 (Habilitat) Generar accions i programes que fomentin la participació i la col·laboració efectiva de les famílies en els processos educatius dels seus fills als centres, així com el treball col·laboratiu entre docents per a aplicar l'orientació educativa en educació infantil i primària.
  7. SA09 (Habilitat) Elaborar informes diagnòstics i dictàmens d'escolarització per a tot l'alumnat d'educació infantil i primària amb necessitats específiques de suport educatiu.

Continguts

1) La intervenció psicopedagògica en educació infantil i primària com a procés sistèmic: centre educatiu, aula, currículum, alumnat, famílies, context sociocomunitari.

  • Importància d'atendre tot l'alumnat en condicions d'equitat.

2) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en el currículum.

  • Accessibilitat del currículum en educació infantil i primària.
  • Aplicació del disseny universal per a l'aprenentatge (DUA).
  • La globalització curricular i l'aprenentatge competencial.
  • L'ús de les tecnologies digitals com a instrument de comunicació i aprenentatge de forma ètica i segura.
  • Diagnòstic de les situacions d'ensenyament i aprenentatge.
  • Propostes curriculars innovadores i inclusives per atendre les necessitats educatives en educació infantil i primària.
  • Adaptacions curriculars per a la intervenció psicopedagògica en educació infantil i primària.
  • L'avaluació curricular com a part del procés d'ensenyament aprenentatge.

3) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en l’alumnat.

  • Els processos de prevenció en educació infantil. La detecció precoç.
  • Característiques evolutives, criteris diagnòstics i necessitats psicopedagògiques de l'infant.
  • L'avaluació psicopedagògica de l'alumne/a.
  • Els informes psicopedagògics de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu a l'educació infantil i primària.
  • Estratègies i recursos de la intervenció psicopedagògica en educació infantil i primària.
  • Els plans de suport individualitzats a l'educació primària.
  • Actuació i paper del professorat en les seves funcions de docent i tutor/a. El treball multidisciplinari en xarxa.
  • El clima a les aules i al centre per a una bona convivència. Importància dels espais i de l'organització del temps. Resolució de conflictes. Protocols d'actuació.
  • Acompanyar l'alumnat per a la transició entre etapes: infantil-primària.

4) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en les famílies.

  • Modalitats de suport i acompanyament a la diversitat de famílies i a la comunitat.
  • Oportunitats perquè les famílies s'involucrin i es comprometin en la vida de l'escola.
  • Assessorament a les famílies en els canvis d'etapa.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari 60 2,4 CA06, KA07, SA08
Tipus: Supervisades      
Treball individual i/o en grups supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades 65 2,6 CA05, CA06, CA07, KA07, SA07, SA08, SA09
Tipus: Autònomes      
Treball en grup que s'orientarà vers la consecució de les competències assolides a cada bloc del temari 125 5 CA05, SA07, SA08, SA09

L'assignatura es basa en les activitats següents:

  • Consulta, lectura i anàlisis de bibliografia recomanada.
  • Exposicions magistrals i multimèdia.
  • Anàlisi de documents.
  • Pràctiques d’aula mitjançant estudis de cas i simulacions de situacions professionals.
  • Treball en grups cooperatius.
  • Tutories.
  • Revisió de treballs i exercicis d’aula.
  • Debat amb experts de diferents àmbits.

En totes les activitats es treballarà el compromís ètic i els principis deontològics relacionats amb la funció orientadora.

Es seguiran les recomanacions incloses en els documents sobre perspectiva de gènere i inclusió.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de casos a desenvolupar 40% 0 0 CA05, CA06, CA07, SA07, SA08
Assistència a classe 10% 0 0 CA05, CA06, SA08
Auto-avaluació 10% 0 0 SA07, SA09
Treball individual del mòdul. Portfoli 40% 0 0 KA07, SA08, SA09

Els resultats de l’avaluació de cadascuna de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim d’un mes després de la seva realització.

La realització de les evidències (anàlisis de casos) seran individuals i grup reduït i les dates d'entrega correspondran al període de classes del mòdul i es farà pel Campus Virtual.

El treball del mòdul consistirà en l'elaboració individual d'un portafolis a partir de les sessions de treball.

L'autoavaluació es realitzarà individualment i s'entregarà el darrer dia de classe.

Per superar el mòdul, cal haver aprovat els treballs de diferents anàlisis de casos i el treball del mòdul. En cas que el mòdul estigui suspès, l’estudiant haurà de matricular-se novament del mòdul en la pròxima edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.

Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si escau.

Les devolucions, retorns o qualificacions de les evidències es realitzarà en un període no superior a 20 dies hàbils.

Avaluació única: L'avaluació única consisteix a elaborar un portafolis d'aprenentatges (50%), una prova pràctica de la resolució d'un cas (35%) i una defensa oral d'aquest cas davant del professorat (15%). Aquestes tres activitats s'han de lliurar i realitzar la darrera setmana d'abril. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada: es lliuraran i/o reavaluaran les activitats durant el mes de maig.

D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

 

Ús de la intel·ligència artificial generativa (IAG)

 En aquesta assignatura, l’ús de la intel·ligència artificial generativa (com ChatGPT, Copilot, Gemini, entre d’altres) està restringit a funcions de suport no substantiu, com ara:

  • Buscar bibliografia general o fonts d’informació inicials.
  • Generar idees o esquemes previs per a l’organització del treball propi.
  • Revisar aspectes formals com la gramàtica o l’estil, sense modificar el contingut de fons.

No està permès l’ús de la IAG per:

  • Redactar totalment o parcialment les diferents activitats i pràctiques proposades.
  • Generar continguts que es presentin com a elaboració pròpia.
  • Substituir el procés de reflexió personal en les activitats d’avaluació.

L’ús indegut de la IAG —entenent com a tal la presentació de continguts generats per IA com a propis— pot comportar la qualificació de suspens (0) en aquella evidència d’avaluació.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o examen constitueix un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent.

 

 

Bibliografia

Albaigés, B., Selva, M., i Baya, M. (2009). Infants, família, escola i entorn: Claus per a un temps educatiu compartit. Fundació Jaume Bofill i Ajuntament de Barcelona.

Barros, V., i Bossa, N. A. (coord.) (2009). Evaluación psicopedagógica de 0 a 6 años. Observar, analizar e interpretar el comportamiento infantil. Narcea.

Barros, V., i Bossa, N. A. (Coord.) (2001). Evaluación psicopedagógica de 7 a 11 años. Evolución. Autonomía. Comportamiento. Relaciones. Narcea.

Carbonell, E. (2017). Escoles inclusives, escoles de futur. Col·lecció Referents, 12.

Departament d'Educació (2023). Mesures i suports universals en el centre educatiu. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/inclusio/mesures-suports-universals-centre-educatiu/mesures-suports-universals-centre-educatiu.pdf

Departament d'Ensenyament (2015). De l’escola inclusiva al sistema inclusiu. Una escola per a tothom, un projecte per a cadascú. http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/inclusio/escola-inclusiva.pdf

Echeita Sarrionandia, G., & Serrano, G. (2024). Educación inclusiva: ¿el sueño de una noche de verano? (Nueva edición, revisada y ampliada). Octaedro Editorial.

Elizondo, C. (2023). Neuroeducación y diseño universal para el aprendizaje. Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro Editorial.

González, M. J. (2012). Prevención de las dificultades de aprendizaje. Pirámide.

Huguet, T., Liesa, E., Serra-Capallera , J. (coords) (2022). El asesoramiento psicopedagógico a debate (Vol. 347). Graó.

Includ-ED (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Colección Estudios CREADE n.9.

Mérida, R., Ramírez, A., Corpas, C., i González, M.E. (2012). La orientación en educación infantil. Pirámide.

Mir, V., Gómez, M. T., Carreras, L., Valentí, M. i Nadal, A. (2011). Evaluación y postevaluación en eduicación infantil. Cómo evaluar y qué hacer después. Narcea.

Santiuste, V., i González, J. (2011). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. CCS.


Programari

No s'utilitza.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEmRD) Teoria (màster RD) 1 Català anual tarda