Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Diversitat i Currículum

Codi: 42972 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicopedagogia OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
José María Sanahuja Gavaldà
Correu electrònic:
josep.sanahuja@uab.cat

Equip docent

Pedro Jurado de los Santos

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerrequisits


Objectius

El mòdul de Diversitat i  Currículum és un mòdul comú en el conjunt del màster. Amb aquest mòdul es pretén que l’estudiant adquireixi una base fonamentada sobre els principis i la conceptualització de la diversitat i cóm aquesta es contempla en el desenvolupament del currículum per competències tenint en compte els agents educatius que intervenen i els processos de col·laboració establerts per portar a terme la intervenció psicopedagògica.

Els objectius a assolir en aquest mòdul són:

  1. Analitzar les necessitats educatives entorn la diversitat de l’alumnat.
  2. Dissenyar i desenvolupar el currículum per competències per tal d’atendre la diversitat.
  3. Identificar els processos de col·laboració entre els diferents agents educatius per donar resposta a una millora en la intervenció psicopedagògica.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives atenent les diverses necessitats educatives individuals i grupals.
  2. KA01 (Coneixement) Reconèixer les necessitats educatives per a adequar la planificació i el desenvolupament del currículum.
  3. KA02 (Coneixement) Descriure els plantejaments de la inclusió socioeducativa, identificant-ne les barreres i limitacions.
  4. KA03 (Coneixement) Interpretar críticament els principis, els valors i els procediments que regeixen l'exercici de la psicopedagogia.
  5. KA04 (Coneixement) Defensar formes d'avaluació de projectes i accions psicopedagògiques de millora basades en la sostenibilitat.
  6. SA01 (Habilitat) Analitzar les propostes curriculars amb l'objectiu de facilitar l'atenció a la diversitat i la igualtat d'oportunitats en el marc del pla d'atenció a la diversitat.
  7. SA02 (Habilitat) Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat, des d'una perspectiva inclusiva.
  8. SA03 (Habilitat) Elaborar plans de coordinació entre els centres educatius, el professorat, les famílies i la resta de serveis, entitats o organitzacions educatives de l'entorn, per a oferir una orientació educativa integral que atengui la diversitat.

Continguts

1. La diversitat en educació. Homogeneïtzació i heterogeneïtzació en una escola per a la diversitat.

1.1. Homogeneïtat i heterogeneïtat en educació.

1.2. La inclusió educativa com a resposta a la diversitat de l’alumnat.

2. El currículum com a resposta a les necessitats educatives.

2.1. Del currículum comú al currículum diferenciat. Principis per a la planificació curricular.

2.2. Anàlisi de les necessitats educatives front la diversitat d'alumnat.

2.3. Estratègies d’ensenyament-aprenentatge per atendre la diversitat.

2.4. Programar per competències davant la diversitat.

3. Qualitat educativa i atenció a les necessitats educatives.

3.1. Gestió de la diversitat a l’aula.

3.2. Planificació i models de treball a l’aula.

3.3. Modalitats de suport i processos de col·laboració entre els agents educatius.

4. Els professionals de la Psicopedagogia en l’atenció educativa a la diversitat. Creació de xarxes educatives com a resposta als processos d’inclusió


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Centrada en el professorat. Exposicions magistrals amb d'utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics 57 2,28 KA02, KA03, SA01, SA02
Tipus: Supervisades      
Centrada en l'aumnat: Anàlisi de documents. - Treball en grups cooperatius. - Tutories presencials col•lectives o individuals. - Revisió de treballs i exercicis a l'aula. 56 2,24 CA01, KA03, SA03
Tipus: Autònomes      
Centrades en l'alumnat: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents 112 4,48 KA01, KA04, SA01, SA02

  • Exposicions magistrals i multimèdia.
  • Exposicions de treballs i monogràfics.
  • Anàlisi de documents.
  • Treball en grups cooperatius.
  • Tutories presencials col·lectives o individuals.
  • Revisió de treballs i exercicis a l’aula.
  • Consulta i lectura de la bibliografia recomanada.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Portafoli (inclou autoavaluació) 35% 0 0 KA02, KA03, KA04, SA01
Prova teòrico-pràctica 40% 0 0 KA01, KA02, KA03, SA01, SA02
Realització/Presentació d'activitats a classe 25% 0 0 CA01, KA01, SA01, SA02, SA03

Avaluació continuada:

Les evidències d’avaluació continuada són les següents:

  • Porta foli (35%). La realització del porta foli consisteix en fer un anàlisi i reflexió, en funció de referents prefixats, sobre la matèria impartida en l’assignatura. Individual. Inclourà l'autoavaluació. Data de lliurament: 9 de desembre.
  • Realització/Presentació d’activitats a classe (25%). Individual o grupal.
  • Prova teòrica-pràctica (40%). Individual. Data: 20 de novembre.

Avaluació única:

L’estudiant que s’hagi acollit a l’avaluació única realitzarà les següents evidències per ser avaluat amb el corresponent percentatge: porta foli (35%), prova escrita (40%) i les pràctiques (25%). Data: 20 de novembre.

Recuperació:

Les evidències d’avaluació que són recuperables són el porta foli i la prova teòrica-pràctica. La data de recuperació tant de l’avaluació continuada com única és el dia 21 de gener.

Aspectes a tenir en compte:

  • Per superar l’assignatura, cal haver aprovat totes les evidències.
  • L'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80% de les sessions de l’assignatura. En cas contrari, l'avaluació es considera No Avaluable ja que l’estudiant no haurà pogut aportar les activitats realitzades a classe. En cas que l’absència estigui justificada, el professorat cercarà els mecanismes per tal que l’estudiant pugui presentar l’activitat.
  • Les devolucions, retorns o qualificacions de les evidències es realitzarà en un període no superior a 20 dies hàbils.
  • A partir de la segona matrícula, l’estudiant podrà acollir-se a una prova de síntesi que consistirà en un porta foli i en una prova teòrica-pràctica. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
  • En aquesta assignatura no es permet l’ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització. Si es detecta el seu ús, l’evidència d’avaluació tindrà una qualificació de zero.
  • D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
  • Cal mostrar una actitud compatible amb la professió: escolta activa, respecte, participació, empatia, puntualitat, pensament crític, i un ús adequat dels dispositius electrònics, entre d’altres. En aquesta assignatura, s' assumeixen els principis deontològics de la professió.
  • Es recomana revisar que s’han escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA, i d’acord amb la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf

Bibliografia

Booth, T., i Ainscow, M. (2002). Índice de inclusion. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO & CSIE. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf

Cabrerizo, J.; i Rubio, M. J. (2013). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Pearson Prentice Hall.

Cantón, I. i Pino, M. (Coords) (2012). Diseño y desarrollo del curriculum. Alianza

Casanova, M. A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla.

Casanova, M.A. i Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. La Muralla.

Colmenero, M.J., Pantoja, A., i Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42616

Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (2017). DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722

Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. i Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. MAD.

Florian, l. i Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/08856257.2013.778111 

Mulholland, M., i O'Connor, U. (2016).Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1070-1083.  https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1145266 

Oliver, M.C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado. Octaedro-EUB.

Tarp, R. G. et al. (2002). Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas.  Paidós Ibérica.


Programari

No s'utilitza.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEmRD) Teoria (màster RD) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda