Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicopedagogia | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerrequisits
El mòdul de Diversitat i Currículum és un mòdul comú en el conjunt del màster. Amb aquest mòdul es pretén que l’estudiant adquireixi una base fonamentada sobre els principis i la conceptualització de la diversitat i cóm aquesta es contempla en el desenvolupament del currículum per competències tenint en compte els agents educatius que intervenen i els processos de col·laboració establerts per portar a terme la intervenció psicopedagògica.
Els objectius a assolir en aquest mòdul són:
1. La diversitat en educació. Homogeneïtzació i heterogeneïtzació en una escola per a la diversitat.
1.1. Homogeneïtat i heterogeneïtat en educació.
1.2. La inclusió educativa com a resposta a la diversitat de l’alumnat.
2. El currículum com a resposta a les necessitats educatives.
2.1. Del currículum comú al currículum diferenciat. Principis per a la planificació curricular.
2.2. Anàlisi de les necessitats educatives front la diversitat d'alumnat.
2.3. Estratègies d’ensenyament-aprenentatge per atendre la diversitat.
2.4. Programar per competències davant la diversitat.
3. Qualitat educativa i atenció a les necessitats educatives.
3.1. Gestió de la diversitat a l’aula.
3.2. Planificació i models de treball a l’aula.
3.3. Modalitats de suport i processos de col·laboració entre els agents educatius.
4. Els professionals de la Psicopedagogia en l’atenció educativa a la diversitat. Creació de xarxes educatives com a resposta als processos d’inclusió
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Centrada en el professorat. Exposicions magistrals amb d'utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics | 57 | 2,28 | KA02, KA03, SA01, SA02 |
Tipus: Supervisades | |||
Centrada en l'aumnat: Anàlisi de documents. - Treball en grups cooperatius. - Tutories presencials col•lectives o individuals. - Revisió de treballs i exercicis a l'aula. | 56 | 2,24 | CA01, KA03, SA03 |
Tipus: Autònomes | |||
Centrades en l'alumnat: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents | 112 | 4,48 | KA01, KA04, SA01, SA02 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Portafoli (inclou autoavaluació) | 35% | 0 | 0 | KA02, KA03, KA04, SA01 |
Prova teòrico-pràctica | 40% | 0 | 0 | KA01, KA02, KA03, SA01, SA02 |
Realització/Presentació d'activitats a classe | 25% | 0 | 0 | CA01, KA01, SA01, SA02, SA03 |
Avaluació continuada:
Les evidències d’avaluació continuada són les següents:
Avaluació única:
L’estudiant que s’hagi acollit a l’avaluació única realitzarà les següents evidències per ser avaluat amb el corresponent percentatge: porta foli (35%), prova escrita (40%) i les pràctiques (25%). Data: 20 de novembre.
Recuperació:
Les evidències d’avaluació que són recuperables són el porta foli i la prova teòrica-pràctica. La data de recuperació tant de l’avaluació continuada com única és el dia 21 de gener.
Aspectes a tenir en compte:
Booth, T., i Ainscow, M. (2002). Índice de inclusion. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO & CSIE. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf
Cabrerizo, J.; i Rubio, M. J. (2013). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Pearson Prentice Hall.
Cantón, I. i Pino, M. (Coords) (2012). Diseño y desarrollo del curriculum. Alianza
Casanova, M. A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla.
Casanova, M.A. i Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. La Muralla.
Colmenero, M.J., Pantoja, A., i Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42616
Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (2017). DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722
Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. i Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. MAD.
Florian, l. i Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/08856257.2013.778111
Mulholland, M., i O'Connor, U. (2016).Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1070-1083. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1145266
Oliver, M.C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado. Octaedro-EUB.
Tarp, R. G. et al. (2002). Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Paidós Ibérica.
No s'utilitza.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |