Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicopedagogia | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap específic.
Els objectius d’aquest mòdul són:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
ABP | 92,5 | 3,7 | CA03, CA04, KA05, KA06, SA04, SA05, SA06 |
Aprenentatge col·laboratiu | 29 | 1,16 | CA02, CA03, KA06, SA05, SA06 |
Mètode del cas | 22,5 | 0,9 | CA02, KA05, SA04, SA05, SA06 |
La metodologia de les classes es basa en el model de l'Aprenentatge Basat en Problemas (ABP), l'aprenentatge cooperatiu i el mètode del cas. En base a això, les sessions de treball podran ser teòriques, pràctiques o mixtes.
Les classes teòriques es fonamentaran en exposicions orals complementades amb múltiples recursos didàctics (vídeos, lectures, anàlisi de casos, etc.), així com de la bibliografia bàsica de lectura recomanada. En funció de l'espai on s'imparteixin les classes es duran a terme activitats diferenciades de treball en grup.
Els crèdits pràctics consistiran en el seguiment de casos reals d'avaluació psicopedagògica i el seu abordatge preventiu, on els i les estudiants hauran de concloure amb les seves propostes d'intervenció al respecte. Es facilitarà una guia pràctica d'aquests exercicis.
La modalitat presencial permetrà aprofundir en els plantejaments teòrics de l'assignatura mitjançant les exposicions i discussió dels temes, així com la posada en pràctica de dinàmiques en petit grup, grups cooperatius, etc. Les sessions pràctiques combinaran tant treball individual com grupal per a la resolució dels casos. Es requerirà també l'ús del Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoavaluació crítica de l'estudiant | 10 | 1 | 0,04 | CA04, SA06 |
Estudi de cas | 45 | 3 | 0,12 | CA02, CA03, KA05, KA06, SA04, SA05, SA06 |
Prova teòrico-pràctica | 45 | 2 | 0,08 | CA02, CA03, CA04, KA05, KA06, SA04 |
Avaluació continuada
Partirà d’un criteri basat en l’avaluació contínua. Es valoraran criteris com la participació, la capacitat d’integrar i relacionar els continguts conceptuals amb els procedimentals, així com d’analitzar-los críticament davant de cada cas i sempre tenint en compte els valors deontològics de la professió.
L'avaluació constarà de tres activitats:
Condicions per a ser avaluat/a: Participar activament en les classes i en els treballs grupals, així com elaborar els treballs individuals.
Requisits per a superar l'assignatura: Per superar l’assignatura caldrà haver superat satisfactòriament les tres activitats avaluatives. Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tipologies d'activitats que conformen l'avaluació.
Recuperació: Si un/a alumne/a no supera alguna de les activitats avaluatives, tindrà possibilitat de recuperar-les lliurant-les de nou el 12 de desembre. La prova teòrico-pràctica es recuperarà també en aquesta data.
Avaluació única
L'avaluació única consisteix en una prova teòrico-pràctica individual (45%), la resolució d'un cas individualment (45%) i una recensió teòrica d'un llibre de la bibliografia recomanada (10%). Aquestes tres activitats tindran lloc el 5 de novembre. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada: es lliuraran i/o reavaluaran les activitats el 12 de desembre.
Aspectes a tenir en compte:
L’assistència a les sessions presencials és obligatòria, amb una assistència mínima del 80%. En cas contrari l’avaluació correspondrà a un NP.
Les devolucions, retorns o qualificacions de les evidències es realitzaran en un període no superior a 20 dies hàbils.
En cas que el mòdul estigui suspès, l’estudiant haurà de matricular-se novament del mòdul en la propera edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.
D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la correcció de textos, les traduccions, la generació d’idees, l’organització inicial de continguts o l’exploració conceptual prèvia. Aquestes tasques no poden substituir, en cap cas, la sistematització ni el tractament habitual de les dades ni les responsabilitats principals de l’estudiant com a autor del treball, com ara la redacció original, la gestió i tractament de dades pròpies, l’anàlisi crítica o la discussió dels resultats.
L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts del treball han estat generades amb tecnologies d’IA, especificar quina eina s’ha emprat (amb versió i funció concreta) i incloure una reflexió crítica sobre com l’ús de la IA ha influït en el procés i en el resultat final del treball. Aquesta reflexió pot formar part de l’apèndix o del capítol metodològic, segons correspongui.
La falta de transparència en l’ús d’eines d’IA generativa es considerarà una manca d’honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la nota de l'assignatura, així com sancions majors en casos de gravetat, d’acord amb les normatives de la institució.
A més, l’estudiant haurà de demostrar que les eines d’IA utilitzades compleixen amb criteris adequats de confidencialitat, seguretat de dades, protecció dels drets d’autor i fiabilitat del contingut, tal com estableixen les bones pràctiques editorials i ètiques de la recerca.
Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació (ACPO) (2020). Eines psicopedagògiques. Barcelona. http://www.acpo.cat/eines/
Barrachina, L. A. (Coord.) (2011). Diagnòstic en educació. UOC.
Bassedas, E. (2010). Intervención educativa y diagnóstico psicopedagógico. Paidós.
Buisán, C. E., i Marín, M. A. (1987). Cómo realizar un diagnóstico pedagógico. Oikos Tau.
Cardona, M. C. (2010). Diagnóstico psicopedagógico. ECU.
Castla, M., Medina, A., Liu, Y. (2022). Una reflexió sobre l'ús de les proves estandarditzades en l'avaluació a l’atenció primerenca. Ámbits de psicopedagogia i orientació, 56. https://doi.org/10.32093/ambits.vi56.5040
Casado, A., Nápoles, M. D., i Pérez, C. A. (2010). Casos prácticos de diagnóstico pedagógico. Universidad de Castilla La Mancha.
Consorci d'Educació de Barcelona (2024). Guia per a la deteccio´de les necessitats educatives de l'alumnat de 3 a 16 anys. https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/04_inclusiva/Guia_NESE/AF_240626_CEB_guia_NESE_DIGITAL_v1.pdf
Departament d’Ensenyament (2018). L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments. Aprenentatge i formació continuats. Generalitat de Catalunya. http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/orientacioeducativa/Documents/n1.pdf
Direcció General d’Educació Infantil i Primària (2015). De l’escola inclusiva al sistema inclusiu. Una escola per a tothom, un projecte per a cadascú. Materials per a l’atenció a la diversitat. Orientacions per a docents i professionals d’atenció educativa dels centres d’educació infantil, primària, secundària obligatòria i postobligatòria i dels serveis educatius. Generalitat de Catalunya
Dombrowski, S. C. (2015). Psychoeducational Assessment and Report Writing. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-1911-6
Donoso-Vázquez, T. (2012). Propuestas para una orientación con perspectiva de género. En, I Congreso internacional e interuniversitario de Orientación Educativa y Profesional. Rol y retos de la orientación en la universidad y en la sociedad del siglo XXI. Universidad de Málaga.
Donoso-Vázquez, T., i Sánchez-Martí, A. (2013). Orientación educativa y profesional. Estudio de casos. ISEP. https://www.isep.es/wp-content/uploads/2018/01/Libro-Orientacion.pdf
Dueñas, M. L. (2011). Diagnóstico pedagógico. UNED.
Duran, D., Giné, C. i Marchesi, A. (2010). Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la valoració de pràctiques inclusives. Generalitat de Catalunya.
Echeita, G. i Calderón, I. (2014). Obstáculos a la inclusión: cuestionando concepciones y prácticas de evaluación psicopedagógica. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 41, 3-12. <ahref="http://ambitsaaf.cat/article/view/805">http://ambitsaaf.cat/article/view/805
Huguet, T., Liesa, E., i Serra-Capallera, J. (2022). El asesoramiento psicopedagógico a debate. Graó.
Losada-Puente, L. (2024). Diagnóstico pedagógico en Educación Primaria. Editorial Pirámide.
Marí, R. (2006). Diagnóstico Pedagógico. Un modelo para la intervención psicopedagógica. Ariel Educación.
Martínez Monteagudo, M. C. (2013). Evaluación y diagnóstico en educación. UNIR.
Moreno, F. X. (2005). Los problemas de comportamiento en el contexto escolar. Servei de publicacions de la UAB.
Padilla, M. T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. CCS.
Pascual, I. (2015). Diagnóstico pedagógico: conceptos básicos y aplicaciones en el aula infantil. UOC.
Puigdellívol, I., Petreñas, C., Siles, B., i Jardí, A. (Eds.) (2019). Estrategias de apoyo en la escuela inclusiva: una visión interactiva y comunitaria. Graó.
Pujolàs, P. (2015). Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula. Eumo.
Rodó-Zarate, M. (2021). Interseccionalitat. Desigualtat, llocs i emocions. Tigre de Paper.
Sánchez-Cano, M., i Bonals, J. (Coords.) (2007). La evaluación psicopedagógica. Graó.
Sánchez, M. C. (2012). Observación sistemática y análisis de contextos: diagnóstico y observación en el aula de Educación Infantil. DM.
Scala, M. (2009). Diagnóstico psicopedagógico en lectura y escritura. CEP.
Sobrado, L. M. (2002). Diagnóstico en educación: teoría, modelos y procesos. Biblioteca-Nueva.
Tria, N. (2019). Etnografía de la hiperactividad. Encuentros y desencuentros en un instituto de secundaria. UOC.
Cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |