Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Informació i Procés Documental

Codi: 42962 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Pilar Cid Leal
Correu electrònic:
pilar.cid@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Els objectius principals d’aquesta assignatura són oferir els fonaments teòrics i pràctics necessaris que permetin a l'estudiantat:

  • Conèixer els recursos d'informació i documentació necessaris per a la seva pràctica professional.
  • Utilitzar amb eficiència els recursos d'informació i documentació i avaluar la seva qualitat i fiabilitat.
  • Familiaritzar-se amb la terminologia de la recuperació de la informació.
  • Entendre la vinculació entre les tècniques del processament documental i la lògica dels instruments de recuperació de la informació. 

Resultats d'aprenentatge

  1. CA12 (Competència) Generar propostes de millora o optimització de les prestacions d'aplicacions de gestió automatitzada de biblioteques de major difusió a l'entorn, aplicant-hi els processos de la cadena documental i la normativa internacional.
  2. CA13 (Competència) Posar en pràctica la formació i la professió aprofitant la col·laboració interpersonal i fent un ús adequat, ètic i rigorós de les TIC en la gestió documental de la biblioteca escolar o pública.
  3. KA14 (Coneixement) Reconèixer la funció i l'objectiu de l'anàlisi documental i les tasques de gestió en la professió de bibliotecari/ària.
  4. SA17 (Habilitat) Aplicar els processos de tractament de la informació i organització dels recursos impresos i electrònics de la biblioteca en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible i tenint en compte els principis generals de les AACR.
  5. SA18 (Habilitat) Aplicar les TIC als processos d'anàlisi formal dels documents i representació del seu contingut a partir de les característiques de la Llista d'encapçalaments de matèria en català i la Classificació Decimal Universal (CDU).
  6. SA19 (Habilitat) Gestionar el catàleg de la col·lecció mitjançant instruments de gestió i recuperació com ara e-Pèrgam.
  7. SA20 (Habilitat) Garantir els principis ètics lligats a l'accés i l'ús de la informació en l'àmbit de la gestió documental.

Continguts

1. Informació i documentació. Definicions; importància; creixement; canvis en els mitjans de transmissió de la informació; la competència mediàtica i informacional: formant usuaris crítics; la responsabilitat del bibliotecari/documentalista i la bibliotecària/documentalista.

2. Fonts d’informació. Tipologies en funció de les necessitats que cobreixen; accés i ús (propietat intel·lectual, drets i llicències; accés obert).

3. Avaluació de les fonts d’informació. Criteris i indicadors de qualitat; eines d’avaluació.  

4. Desinformació. El context d’Internet; tipus de desinformació; procés de creació, producció i disseminació; què fer davant la desinformació?

5. Internet i les dades. Producció i ús social de les dades; la petjada ecològica de les dades; estratègies per revertir-la des dels centres educatius; com protegir les dades personals.

6. Sistemes de recuperació de la informació i formes d'accés. Elaboració d'estratègies de cerca.

7. Cerca a Internet. Cercadors generals i cercadors especialitzats; funcionament dels algoritmes.

8. Fonts d'informació bibliogràfiques. Catàlegs bibliogràfics, bases de dades documentals, dipòsits digitals.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Exercicis avaluatius 35 1,4
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball autònom complementari 79 3,16

La metodologia combina:

- Continguts teòrics amb l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits, tant a classe com a través de les activitats supervisades.
- Lectura i estudi dels materials bàsics de l'assignatura i vinculats amb contextos dels centres educatius. Revisió dels solucionaris comentats de cada exercici.
- Lectura i estudi de bibliografia complementària.

a. A cada sessió  es faran exercicis pràctics; alguns d’ells es poden finalitzar en els dies següents, abans la classe presencial. Aquests exercicis  es lliuren al campus virtual i proporcionen el 30% de la nota final.

b. El seguiment del mòdul inclou:

-Test breus i individuals abans o durant la classe presencial sobre els continguts teòrics o pràctics de l'assignatura (15% de la nota).
-Participació a les discussions del fòrum de debat del campus virtual (15% de la nota).

c. L'assignatura contempla un treball de curs, consistent en la tria i avaluació justificada i raonada de fonts d'informació, a partir d'un tema d'interès que s'emmarqui en el context de la biblioteca escolar o similar (40% de la nota).  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques d'aula 30% 0 0 CA12, CA13, KA14, SA17, SA18, SA19, SA20
Test a l'aula i contribucions al fòrum de debat 30% 0 0 CA12, CA13, KA14, SA17, SA18, SA19, SA20
Treball de curs 40% 0 0 CA12, CA13, KA14, SA17, SA18, SA19, SA20

AVALUACIÓ CONTINUADA

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació, totes obligatòries. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent. El calendari de les activitats es proporcionarà el primer dia de classe. 

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.

Recuperació

Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Prova de síntesi

L'assignatura no admet prova de síntesi. L'alumnat repetidor haruà de cursar l'assignatura de manera íntegra. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats
en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB.

L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.  

L’avaluació única es farà en un sol dia, un cop acabada l'assignatura. L'anunci del dia/lloc/hora de l'avaluació única es farà a través del campus virtual.

El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).    

Activitats d’avaluació única  

La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges (tant per alumnat que no hagi cursat mai l'assignatura com repetidor):

-Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura (30%).
-Prova pràctica decerca i avaluació de fonts d'informació (35%).
-Entrevista personal avaluadora (20%).
-Lliurament escrit sobre l'anàlisi d'un article relacionat amb el temari del curs (15%).

Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent. 

ÚS D'EINES D'IA

En aquesta assignatura es permet l'ús d'Intel·ligencia Articifical (IA) exclusivament en tasques de suport, com per exemple la correcció de textos. En tots els casos, l'estudiantat haurà d'identificar clarament quines parts d'una activitat han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades, així com les instruccions i textos proporcionats a les eines per obtenir les respostes. Igualment s'ha d'incloure una reflexió crítica sobre com les eines IA han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. En cas de dubte, el professorat pot demanar la verificació de l'autoria a través d'una explicació, una prova addicional o una tutoria. La no transparència en l'ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, fins i tot sancions majors en casos greus. 


Bibliografia

Bibliografia recomanada (es proporcionarà bibliografia específica a cada tema)

Alfabetización mediàtica e informacional (2025). Unesco. https://www.unesco.org/es/media-information-literacy

Cassany, Daniel (2021). “Lectura crítica en tiempos de desinformación”. Revista electrónica leer, escribir y descobrir, v. 1, n. 9 (novembre), articulo 3. https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss9/3

Cid Leal, Pilar; Perpinyà i Morera, Remei (2023). “La calidad de la información: criterios y métodos de evaluación y selección”. A:  Dora Sales Salvador (ed.).  Documentación aplicada a la traducción y a la interpretación: estrategias, fuentes y recursos documentales. Gijón: Trea, p. 61-91.

Cordón García, José A.; et al. (2022). Fuentes de información y métricas de la investigación: la búsqueda documental en el contexto del acceso abierto. Madrid: Pirámide. 435 p.: il. (Ozalid).

IFLA. (2018). Directrius IFLA per a la biblioteca escolar. 2a. ed. revisada. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament: Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. https://cobdc.org/wp-content/uploads/directrius_ifla_biblio_escolar_web.pdf

IFLA (2025). Information Literacy Section. https://www.ifla.org/units/information-literacy/

López-Borrull, Alexandre (2023). "En busca de la verdad perdida: redes sociales y desinformación". Anuario ThinkEPI. https://doi.org/10.3145/thinkpei.2023.e17a44

López-Borrull, A.; Vives-Gràcia, J.;  Badell, J. I. (2018). "Fake news, ¿amenaza u  oportunidad para los profesionales de la información y la documentación?". El Profesional de la Información,
v. 27, n. 6, p. 1346-1356.  Doi: 10.3145/epi.2018.nov.17

Pariser, Eli (2021). El Filtro burbuja: cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona: Taurus.

Perpinyà Morera, Remei; Cid Leal, Pilar. “L’alfabetització informacional a la Universitat”. A: Recoder, Mª José (ed.). Com formar ciutadans crítics? Alfabetització informacional i mediàtica.
Bellaterra: UAB. https://ddd.uab.cat/record/212578

Sáinz, Milagros; Arroyo, Lidia; Castaño, Cecilia. (2020). Mujeres y digitalización: de las brechas a los algoritmos. Madrid: Ministerio de Igualdad. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. 126 p.: il. (Mujeres, tecnología y sociedad digital; 3). DOI: 10.30923/MujDigBreAlg-2020.

Ranconi, R. (2020). Proceso de búsqueda, recuperación y evaluación de la información: Guía, tutorial. Acta  académica. https://www.aacademica.org/roberto.ronconi/2

Scolari, Carlos A. (2022). La guerra de las plataformas: del papiro al metaverso. Barcelona: Anagrama.


Programari

Consultes a catálegs bibliogràfics, bases de dades documentals, dipòsits digitals i buscadors especialitzats.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català segon quadrimestre tarda