Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
Els objectius principals d’aquesta assignatura són oferir els fonaments teòrics i pràctics necessaris que permetin a l'estudiantat:
1. Informació i documentació. Definicions; importància; creixement; canvis en els mitjans de transmissió de la informació; la competència mediàtica i informacional: formant usuaris crítics; la responsabilitat del bibliotecari/documentalista i la bibliotecària/documentalista.
2. Fonts d’informació. Tipologies en funció de les necessitats que cobreixen; accés i ús (propietat intel·lectual, drets i llicències; accés obert).
3. Avaluació de les fonts d’informació. Criteris i indicadors de qualitat; eines d’avaluació.
4. Desinformació. El context d’Internet; tipus de desinformació; procés de creació, producció i disseminació; què fer davant la desinformació?
5. Internet i les dades. Producció i ús social de les dades; la petjada ecològica de les dades; estratègies per revertir-la des dels centres educatius; com protegir les dades personals.
6. Sistemes de recuperació de la informació i formes d'accés. Elaboració d'estratègies de cerca.
7. Cerca a Internet. Cercadors generals i cercadors especialitzats; funcionament dels algoritmes.
8. Fonts d'informació bibliogràfiques. Catàlegs bibliogràfics, bases de dades documentals, dipòsits digitals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis avaluatius | 35 | 1,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball autònom complementari | 79 | 3,16 |
La metodologia combina:
- Continguts teòrics amb l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits, tant a classe com a través de les activitats supervisades.
- Lectura i estudi dels materials bàsics de l'assignatura i vinculats amb contextos dels centres educatius. Revisió dels solucionaris comentats de cada exercici.
- Lectura i estudi de bibliografia complementària.
a. A cada sessió es faran exercicis pràctics; alguns d’ells es poden finalitzar en els dies següents, abans la classe presencial. Aquests exercicis es lliuren al campus virtual i proporcionen el 30% de la nota final.
b. El seguiment del mòdul inclou:
-Test breus i individuals abans o durant la classe presencial sobre els continguts teòrics o pràctics de l'assignatura (15% de la nota).
-Participació a les discussions del fòrum de debat del campus virtual (15% de la nota).
c. L'assignatura contempla un treball de curs, consistent en la tria i avaluació justificada i raonada de fonts d'informació, a partir d'un tema d'interès que s'emmarqui en el context de la biblioteca escolar o similar (40% de la nota).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'aula | 30% | 0 | 0 | CA12, CA13, KA14, SA17, SA18, SA19, SA20 |
Test a l'aula i contribucions al fòrum de debat | 30% | 0 | 0 | CA12, CA13, KA14, SA17, SA18, SA19, SA20 |
Treball de curs | 40% | 0 | 0 | CA12, CA13, KA14, SA17, SA18, SA19, SA20 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació, totes obligatòries. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent. El calendari de les activitats es proporcionarà el primer dia de classe.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Prova de síntesi
L'assignatura no admet prova de síntesi. L'alumnat repetidor haruà de cursar l'assignatura de manera íntegra.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats
en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia, un cop acabada l'assignatura. L'anunci del dia/lloc/hora de l'avaluació única es farà a través del campus virtual.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges (tant per alumnat que no hagi cursat mai l'assignatura com repetidor):
-Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura (30%).
-Prova pràctica decerca i avaluació de fonts d'informació (35%).
-Entrevista personal avaluadora (20%).
-Lliurament escrit sobre l'anàlisi d'un article relacionat amb el temari del curs (15%).
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
ÚS D'EINES D'IA
En aquesta assignatura es permet l'ús d'Intel·ligencia Articifical (IA) exclusivament en tasques de suport, com per exemple la correcció de textos. En tots els casos, l'estudiantat haurà d'identificar clarament quines parts d'una activitat han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades, així com les instruccions i textos proporcionats a les eines per obtenir les respostes. Igualment s'ha d'incloure una reflexió crítica sobre com les eines IA han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. En cas de dubte, el professorat pot demanar la verificació de l'autoria a través d'una explicació, una prova addicional o una tutoria. La no transparència en l'ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, fins i tot sancions majors en casos greus.
Bibliografia recomanada (es proporcionarà bibliografia específica a cada tema)
Alfabetización mediàtica e informacional (2025). Unesco. https://www.unesco.org/es/media-information-literacy
Cassany, Daniel (2021). “Lectura crítica en tiempos de desinformación”. Revista electrónica leer, escribir y descobrir, v. 1, n. 9 (novembre), articulo 3. https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss9/3
Cid Leal, Pilar; Perpinyà i Morera, Remei (2023). “La calidad de la información: criterios y métodos de evaluación y selección”. A: Dora Sales Salvador (ed.). Documentación aplicada a la traducción y a la interpretación: estrategias, fuentes y recursos documentales. Gijón: Trea, p. 61-91.
Cordón García, José A.; et al. (2022). Fuentes de información y métricas de la investigación: la búsqueda documental en el contexto del acceso abierto. Madrid: Pirámide. 435 p.: il. (Ozalid).
IFLA. (2018). Directrius IFLA per a la biblioteca escolar. 2a. ed. revisada. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament: Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. https://cobdc.org/wp-content/uploads/directrius_ifla_biblio_escolar_web.pdf
IFLA (2025). Information Literacy Section. https://www.ifla.org/units/information-literacy/
López-Borrull, Alexandre (2023). "En busca de la verdad perdida: redes sociales y desinformación". Anuario ThinkEPI. https://doi.org/10.3145/thinkpei.2023.e17a44
López-Borrull, A.; Vives-Gràcia, J.; Badell, J. I. (2018). "Fake news, ¿amenaza u oportunidad para los profesionales de la información y la documentación?". El Profesional de la Información,
v. 27, n. 6, p. 1346-1356. Doi: 10.3145/epi.2018.nov.17
Pariser, Eli (2021). El Filtro burbuja: cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona: Taurus.
Perpinyà Morera, Remei; Cid Leal, Pilar. “L’alfabetització informacional a la Universitat”. A: Recoder, Mª José (ed.). Com formar ciutadans crítics? Alfabetització informacional i mediàtica.
Bellaterra: UAB. https://ddd.uab.cat/record/212578
Sáinz, Milagros; Arroyo, Lidia; Castaño, Cecilia. (2020). Mujeres y digitalización: de las brechas a los algoritmos. Madrid: Ministerio de Igualdad. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. 126 p.: il. (Mujeres, tecnología y sociedad digital; 3). DOI: 10.30923/MujDigBreAlg-2020.
Ranconi, R. (2020). Proceso de búsqueda, recuperación y evaluación de la información: Guía, tutorial. Acta académica. https://www.aacademica.org/roberto.ronconi/2
Scolari, Carlos A. (2022). La guerra de las plataformas: del papiro al metaverso. Barcelona: Anagrama.
Consultes a catálegs bibliogràfics, bases de dades documentals, dipòsits digitals i buscadors especialitzats.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |