Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mitjans Digitals i Biblioteca Escolar

Codi: 42957 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Júlia Baena Argudo
Correu electrònic:
julia.baena@uab.cat

Equip docent

(Extern) Júlia Baena Argudo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Referits a coneixements:

  • Organitzar els  recursos digitals per facilitar-ne l’ús
  • Implementar serveis a la comunitat basats en les tecnologies
  • Aplicar criteris de selecció específics per als recursos electrònics en suports digitals o en línia
  • Crear productes per a la difusió de les activitats de la biblioteca i les generades per la comunitat
  • Desenvolupar valors professionals que incloguin l’ètica en la pràctica professional

Referits a procediments:

  • Utilitzar les aplicacions TIC adequades per facilitar la difusió de la biblioteca i la comunicació amb la comunitat educativa
  • Utilitzar sistemes informatitzats de gestió documental i saber optimitzar les seves prestacions
  • Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en diferents contextos educatius  

Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Crear propostes de difusió de les activitats culturals, d'aprenentatge i de la lectura usant instruments que s'adeqüin al context i a les necessitats de la comunitat escolar i en concret al seu projecte educatiu.
  2. CA17 (Competència) Desenvolupar projectes de gestió o difusió orientats per l'ètica digital i el lliure accés al coneixement en la pràctica professional, i que respectin l'equitat, la igualtat i la diversitat social, lingüística i de pensament.
  3. KA17 (Coneixement) Reconèixer les funcions i les tasques de gestió, planificació i mediació imprescindibles en la professió de bibliotecari/ària per implementar serveis per a la comunitat (productes per a la difusió de les activitats de la biblioteca, comunicació amb els usuaris, gestió documental) que aprofitin les tecnologies activament i amb sentit.
  4. KA18 (Coneixement) Identificar necessitats en relació amb la lectura i la informació per donar-hi resposta des de la dimensió digital de la biblioteca escolar (pàgina web, xarxes socials, transmèdia, etc.).
  5. SA25 (Habilitat) Aplicar els processos de tractament de la informació i organització dels recursos físics i digitals de la biblioteca en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible i amb la finalitat d'optimitzar-ne les prestacions en benefici dels usuaris.
  6. SA26 (Habilitat) Aplicar les TIC de manera ètica i escrupolosa en els processos de gestió i difusió de la col·lecció, els recursos i els serveis en un context de biblioteca escolar.
  7. SA27 (Habilitat) Gestionar la col·lecció, els recursos i els serveis de la biblioteca o centre d'aprenentatge mitjançant eines tecnològiques innovadores, aplicant-hi criteris de selecció específics que responguin a la coherència funcional.
  8. SA28 (Habilitat) Desenvolupar estratègies d'innovació, creativitat i emprenedoria per donar suport a l'aprenentatge i al currículum educatiu amb la creació de productes de difusió dels serveis, la col·lecció i les activitats tant de la biblioteca escolar com de la comunitat educativa.

Continguts


1.      Recursos digitals d’informació: la biblioteca digital

2.      Eines per a la desenvolupament de la biblioteca digital

3.      L’organització i curació dels recursos en línia

4.      La tria i la selecció de recursos

5.      La creació, la difusió i la comunicació amb eines digitals

6.      Serveis i activitats

7.      Promoció de la lectura

8.      Competència mediàtica i informacional en context digital

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Creació de productes i eines digitals 50 2
Pràctiques de selecció i organització de recursos digitals per a la col.lecció i els serveis 25 1

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

• Classes magistrals / expositives per part del professor

• Lectura i visualització de tutorials textuals i audiovisuals

• Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis

• Elaboració de treballs d'aplicació de TIC i selecció de recursos

• Tutories i seguiment de les activitats en línia



Es reservaran 15 minuts d'una sessió per a facilitar l'avaluació del curs per part de l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació en els fòrums de l'assignatura 10% 2 0,08 CA16, CA17, KA17, KA18, SA28
Ex. 1: Disseny i elaboració d'un web de biblioteca escolar amb una breu Memòria explicativa de l'exercici. 20% 20 0,8 CA16, CA17, KA17, KA18, SA25, SA26, SA27, SA28
Ex. 2: Disseny de programa formatiu en AMI amb l'aplicació de les eines treballades a l'aula 50% 40 1,6 CA16, CA17, KA17, KA18, SA25, SA26, SA27, SA28
Ex. 3: Videopresentació i defensa a l'aula de l'exercici 2, amb eines treballades a l'aula 20% 13 0,52 CA16, SA26, SA28

Avaluació del mòdul

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen:

  • Ex. 1: Disseny i elaboració d’un web de biblioteca escolar amb entrega d’una breu Memòria explicativa de l’exercici. (Individual o per parelles, 20%). L'activitat es lliura 3 setmanes després de la docència.
  • Ex. 2: Disseny i elaboració d'un programa d'AMI amb les eines treballades a l'aula (Individual, 50%). L'activitat es lliura 4 setmanes després de la docència.
  • Ex. 3: Videopresentació i defensa a l'aula de l'exercici 2 (Individual, 20%). L'activitat es lliura 4 setmanes després de la docència.
  • Assistència i participació en els fòrums de l'assignatura (10%)

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 3,5 a totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les sessions. En el cas de no aprovar l'assignatura, l'alumnat té dret a la reavaluació de tots els exercicis, sempre que la nota sigui superior al 3,5. Els exercicis reavaluats han de ser entregats en un termini màxim de 14 dies un cop feta la devolució dels exercicis. El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic.

El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual. 

Per poder-se acollir a l'avaluació continuada l'alumne ha de presentar i complir totes les condicions esmentades. En cas contrari, es considerarà No presentat. No es preveuen condicions específiques d'avaluació per a casos particulars. En tot cas, si ni n'ha algun, es considerarà en la comissió de coordinació.

Avaluació única

En elcas d'optar per a l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i recuperació que per l’avaluació continuada però els lliuraments escrits es faran en un únic dia (22 de desembre), però es substitueix l'assistància i participaciói la defensa a l'aula de l'exercici 2 per un examen acreditatiu dels coneixements adquirits. Cap d'aquestes entregues rebrà avaluació formativa. 

      • Ex. 1: Disseny i elaboració d’un web de biblioteca escolar amb entrega d’una breu Memòria explicativa de l’exercici. (Individual 20%).
      • Ex. 2: Disseny i elaboració d'un programa d'AMI amb les eines treballades a l'aula (Individual, 40%)
      • Ex. 3: Videopresentació de l'exercici 2 (Individual, 20%)
      • Examen acreditatiu (20%)

En el cas de no aprovar l'assignatura, l'alumnat té dret a la reavaluació dels exercicis, sempre que la nota sigui superior al 3,5. Els exercicis reavaluats han de ser entregats en un termini màxim de 14 dies un cop feta la devolució dels exercicis. El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un períodeno superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic.

Integritat acadèmica

La còpia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si, durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està plagiat quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. 

Ús de tecnologia i IA

No està permès gravar les sessions amb cap dispositiu electrònic. 

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en la correcció de textos o les traduccions en les activitats específiques que indiqui el professorat. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat, així com un annex a l'exercici on consti la instrucció donada a la IA, el text d'origen i el text resultant. Lano transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà les mateixes sancions que la còpia o plagi. 


Bibliografia

 

Blasco, Anna, Durban, Glòria. (2011). "La biblioteca escolar i les TIC, entorns articulars de la c-info". Competència informacional a l'aula. https://sites.google.com/a/xtec.cat/cinfo-aula/ [10-III-2018]

IFLA/UNESCO (2013). Manifiesto de la IFLA/UNESCO sobre las Bibliotecas Digitales. https://www.ifla.org/ES/publications/manifiesto-de-las-ifla-unesco-sobre-las-bibliotecas-digitales

IFLA/UNESCO (2018). Directrius IFLA per a la biblioteca escolar. 2a edició revisada. https://drive.google.com/file/d/146_i1nBwVt9FMmGDT_2D_tNpkN50NPwF/view

Pons, Amadeu. (2012). Directrius de l'IFLA sobre el servei d'informació digital. Barcelona: COBDC. http://www.cobdc.org/publica/directrius/sumaris.html [10-III-2018].

 


Programari

Nodes (Wordpress)
Pearltrees
Wakelet 
Kialo 
GoConqr
Bbdd
Decktoys 
Gemini, Copilot i ChatGPT
People Art factory 
Genially /Canva
Bookcreator 
Genmagic
Pixton
Thinglink
Flexclip
Clipchamp
Filmora
Etc.

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda