Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Llibres Infantils i Juvenils

Codi: 42954 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Martina Fittipaldi
Correu electrònic:
martina.fittipaldi@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Aquest mòdul és obligatori i abordarà la descripció, anàlisi i selecció d'una diversitat de corpus de llibres infantils i juvenils en la formació del lector literari. Es tractaran els criteris de selecció i de valoració de llibres infantils de narrativa, poesia, àlbum i llibres de coneixement, així com els valors socials i la ideologia subjacents en els textos literaris. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA02 (Competència) Adoptar criteris de qualitat per avaluar la selecció de llibres infantils i juvenils en el marc de projectes escolars, de biblioteca i de foment de la lectura.
  2. CA03 (Competència) Programar propostes didàctiques interdisciplinàries que incloguin la selecció d'un corpus adequat als objectius d'aprenentatge o de foment de la lectura i la planificació necessària per desenvolupar-les (activitats, estratègies d'avaluació, recursos materials i guies de mediació) en entorns específics escolars i socials.
  3. KA04 (Coneixement) Descriure críticament les reflexions teòriques i els debats vigents en l'àmbit del llibre infantil i juvenil i la seva centralitat en esdeveniments de foment de la lectura.
  4. KA05 (Coneixement) Reconèixer les tasques imprescindibles per al desenvolupament del treball de mediació literària tenint en compte estratègies de conversa i motivació en contextos amb públic infantil, juvenil o adult.
  5. KA06 (Coneixement) Identificar necessitats en relació amb la lectura literària i els llibres de coneixement en contextos escolars i socials en què es produeixi la mediació literària.
  6. SA05 (Habilitat) Valorar llibres infantils i juvenils i recursos didàctics segons criteris de qualitat (textual, comunicativa i lingüística) i tenint en compte els paràmetres dels diferents sistemes artístics (visuals, textuals, multimodals), a més de la diversitat i la inclusió.
  7. SA06 (Habilitat) Proposar llibres infantils i juvenils i recursos de ficció i no-ficció adequats als diferents tipus de destinataris (infantil, juvenil, adult, familiar, etc.) i als objectius concrets de la intervenció educativa o de l'acció de promoció de la lectura.
  8. SA07 (Habilitat) Desenvolupar estratègies d'innovació i creativitat en l'àmbit de la biblioteca escolar, les activitats de foment de la lectura literària i el disseny de recursos didàctics.

Continguts

1. Tipologia de la producció literària infantil i juvenil actual, impresa i digital.

2. Criteris de valoració de les obres infantils.

3. La selecció dels llibres segons les diverses edats i funcions escolars.

4. Els valors socials i la ideologia.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats presencials de tot el grup 18 0,72
Tipus: Supervisades      
Activitats i treballs durant el mòdul. Participació en els fòrums virtuals 36 1,44
Tipus: Autònomes      
Lectures bibliogràfques i d'obres infantils i juvenils 96 3,84

Les activitats formatives inclouen classes presencials amb activitats a l'aula, lectures i treball virtual. Es combinaran les lectures i els treballs individuals fora de l'aula amb les activitats en grup a l'aula.

Es realitzaran treballs d'anàlisi, selecció i valoració d'obres segons diferents paràmetres.

Les activitats virtuals i de presentació a l'aula incorporaran les diferents possibilitats de les TIC.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Animació lectora a partir d'un álbum (treball grupal) 30% 0 0 CA02, CA03, KA05, KA06, SA06, SA07
Dos fòrums de reflexió sobre les lectures teòriques (individual) 20% 0 0 KA04, KA06
Puzzle dels clàssics LIJ i TOP 10 (individual) 30% 0 0 CA02, KA05, SA05
Selecció i anàlisi d'un corpus de llibres (treball en parelles) 20% 0 0 CA02, KA05, SA05, SA06

 

L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva, l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. 

Cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua que consta a la guia docent. A totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, per tant, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç dexpressar-se amb fluïdesa i correcció i mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.

Es realitzaran activitats de:

1. Anàlisi de les característiques actuals de la literatura infantil i juvenil en obres determinades.

2. Valoració de les obres segons la seva funció en els aprenentatges literaris escolars.

3. Selecció per a l'ús escolar o de promoció lectora de llibres infantils i juvenils.

4. Participació en les activitats a l’aula i en els fòrums virtuals segons les pautes marcades.

 

L’avaluació es farà a partir de les activitats lliurades, que seran valorades pel professorat.

Es tindrà en compte també la participació a l’aula. Les activitats han de fer ús de les lectures de cada tema.

Per acollir-se a l’avaluació continuada l’alumne haurà de presentar totes les activitats i aprovar-ne un 80%. En cas contrari, es considerarà "No Presentat" (NP).

El procediment de revisió i recuperació de les proves es realitzarà de manera individual. Els fòrums de reflexió i el treball de selecció i anàlisi podran recuperar-se el dia 12/11.

 

Avaluació única

En el cas d'optar per a l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i recuperació que per l’avaluació continuada, però el lliuraments escrits i les presentacions orals es faran en un únic dia (5 de novembre). Cap d'aquestes entregues rebrà avaluació formativa perquè optar a l'avaluació única implica una renúncia a l'avaluació continuada. En el cas de l'avaluació única al conjunt d'activitats que s'avaluen s'hi afegeix una entrevista avaluadora. Per tant, en el cas d'optar a l'avaluació única les evidències que s'avaluaran seran les següents:

Lliurament escrit i/o oral d'anàlisis i valoració de les obres de literatura infantil i juvenil: 20%

Lliurament escrit i/o oral de reflexions (individual): 20%

Lliurament escrit i/o oral d'anàlisis del projecte grupal: 20%

Treball individual de mòdul Top Ten: 20%

Entrevista avaluadora: 20%

 

Recuperació:

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada. La recuperació es realitzarà el dia 12 de novembre.

La reavaluació consistirà en una exposició oral i/o un examen escrit, segons si la part suspesa és la part teòrica o pràctica. 

 

Dates d'entrega de treballs en avaluació continuada:

 8/10: Fòrums de reflexió (individual)

15/10: Selecció i valoració d'un corpus de llibre (en parelles).

05/11: Animació lectora (treball grupal)

12/11: Intervencions individuals a la conversa literària Top Ten (individual).

 

El termini per fer les devolucions de les activitats per part del professorat serà de 15 dies hàbils.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Bibliografia

Baldaquí Escandell, J. M.; Lluch, G. (2024). El canon juvenil de obras más valoradas y leídas en las bibliotecas españolas y en los clubs de lectura. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació. A: https://zenodo.org/records/11092475

Bonnafé, M. (2008) Los libros, eso es bueno para los bebés. México D.F.: Océano.

Chambers, A. (2009) Dime. Los niños, la lectura y la conversación. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Chambers, A. (2007) El ambiente de la lectura. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, T. (2010) Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.

Colomer, T. (2010) La literatura infantil: una minoría dentro de la literatura. 32 Congreso Internacional de IBBY. Santiago de Compostela: 8-12 septiembre, 2010.

Colomer, T. (dir) (2002) Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. A: http://www.gretel.cat/es/lecturas/pdf-per-descarregar-siete-llaves-para-valorar-historias-infantiles/).

Colomer, T. (2009)  La formación del lector literario. Narrativa infantil y juvenil. Madrid: Anaya (2da. ed.).

Colomer, T. (coord) (2009) Lecturas adolescentes. Barcelona: Graó (2da. ed.).

Colomer, T. (2005) Andar entre libros. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, T.; Fittipaldi, M. (2012) La literatura que acoge. Inmigración y álbumes ilustrados. Barcelona: Banco del Libro.

Córdova, Adolfo (2018) Todo necesita del silencio. Cecilia Bajour: respiración, cuerpo y pausa en la poesía infantil contemporánea. Entrevista a Cecilia Bajour en Linternas y bosques.

Correro, C (2018) Els llibres infantils del segle XXI. Tesi doctroal no publicada: https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2018/hdl_10803_665173/cci1de1.pdf

Equipo Peonza (2004) Cien libros para un siglo. Madrid: Anaya.

Fittipaldi, M. (2022). Álbum, lectura y conversación literaria: una invitación a pensar los modos de entrada a la literatura. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños 7, Nº 14, 5-19. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/6175  

Garralón, A. (2019). Los informativos lo cambian todo. Web del Álbum. https://webdelalbum.org/wp-content/uploads/2022/03/LosInformativosLoCambianTodo-SeleccionAnaGarralon.pdf 

Garralón, A. (2013) Leer y saber. Los libros informativos para niñosMadrid: Tarambana libros.

GRETEL (2014) Actas del Simposio internacional "la literatura en pantalla. Textos, lectores y prácticas docentes. Barcelona: UAB.

Hunt, P. (ed) (1996) International companion encyclopedia of children's literature. London: Routledge.

Lluch, G.; Valriu, C. (2013) La literatura per a infants i joves en català. Anàlisi, gèneres i historia. Alzira: Bromera.

Lluch, G. (2003) Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Publicaciones de la UCLM-CEPLI.

Lluch,G. (ed.) (2007) Invención de una tradición literaria. De la narrativa oral a la literatura para niños. Cuenca: Ediciones de UCLM.

Molist, P. (2003) Els llibres tranquils. Lleida: Pagès editor.

Molist, P. (2008) Dins del mirall. La literatura infantil explicada als adults. Barcelona: Graó.

Munita, F. (2021) Yo, mediador (a). Mediación y formación de lectores. Barcelona: Octaedro.

Munita, F. (2019) Hacia una «poesía para niños también»: Tendencias de la poesía infantil en dos premios del ámbito hispanoamericano (2004-2017). En Córdova, A. (coord.): Renovar el asombro. Un panorama de la poesía infantil y juvenil contemporánea en español (pp. 103-141). Cuenca: Ediciones Universidad de Castilla La Mancha.

Muñoz-Tebar, J.I.; Silva Díaz , M. C. (ed.) (1999) El libro-álbum: invención y evolución de un género para niños”. Parapara Clave. Caracas: Banco del Libro.

Nikolajeva, M. (2005) Aesthetic Approaches to children’s Literature. Oxford: The Scarecrow Press.

Olid, B. (2011) Les heroïnes contraataquen. Models literaris contra l'universal masculí a la literatura infantil i juvenil. Lleida: Pagès editor.

Pagès, V. (2009) De Robinson Crusoe a Peter Pan. Un canon de literatura infantil i juvenil. Barcelona: Ariel.

Pelegrín, A. (2004) La aventura de oír: cuentos tradicionales y literatura infantil. Madrid: Anaya.

Ramada, L. (2018) "Infantil, digital, aumentada y virtual: los mil y un apellidos de una realidad literaria". Diablotexto Digital 3, 8-31.

Teixidor, E. (2007) La lectura y la vida. Barcelona: Ariel.

Turrión, C. (2012) “LIJ Digital: nuevas formas narrativas para niños”. CLIJ  248, 40-47.

Van Der Linden, S. (2015) Álbum(es). Caracas: Banco del Libro y Variopinta Ediciones.

 

Websde recursos y selecciones de libros infantiles y juveniles

Biblioteca Artur Martorell: http://w110.bcn.cat/portal/site/ArturMartorell/index209c.html

Biblioteca Xavier Benguerel. Centro de Documentación del Libro Infantil: http://www.bcn.cat/bibxavierbenguerel

ClijCAT (Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil): http://www.clijcat.cat/

Club Kirico. Selección de 150 libros y otras recomendaciones.http://www.clubkirico.com/150-libros-infantiles-para-leer-y-releer

Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Centro de Documentación e Investigación: www.fundaciongsr.es. Selección de webs para infantes y jóvenes de la FGSR http://recursos.fgsr.es/wfavo/

GRETEL: Base de datos de los libros actuales más recomendados por la crítica: www.gretel.cat, sección “Recomendados crítica”. 

GRETEL: Página de Literatura infantil de la UAB: http://www.gretel.cat

GRUP POCIÖ: http://www.viulapoesia.com/

Llibres al replàhttp://llibresalrepla.blogspot.com.es/

UOC: http://lletra.uoc.edu/

Quins llibres...?: Selección realizada por el Seminario de Bibliografía infantil y juvenil de la"Associació de Mestres Rosa Sensat". Se puede acceder a través de la web de la asociación (http://www.rosasensat.org/textos/16/),y a través de la web del Departament d'Educació,en el apartado de "Escola Oberta": http://www.xtec.net/epergam/quins/quins.htm?codi=quins_llib

Tantàgora: asociación de fomento de actividadesde literatura oral: http://www.tantagora.net/doc/home.php?l=ca

Una mà de contes: cuentos para ver y escuchar, que se pueden escoger a partir del tema, autor, ilustrador, origen geográfico, etc. (http://www.unamadecontes.cat/).

 

Conferencias recomendadas

“Arnal Ballester”. Presentación del ilustrador en su taller. 26/04/2011.  http://www.youtube.com/watch?v=kTSzyz4YxOc

Cassany, D.: “Literatura juvenil electrónica: remix, fanfic, posts y blogs”: http://www.slideshare.net/DanielCassany/literatura-juvenil-electrnica-remix-fanfic-post-blogs.

Colomer, T.: “Literatura infantil y alfabetización inicial”. Ministerio de Educación de Argentina-OEI. 2010. http://www.youtube.com/watch?v=TG0GlQCNLYc y http://www.youtube.com/watch?v=TtcduLrIt98

Duran, T.: “Los sabores de la literatura infantil”. Fundación Jordi Sierra i Fabra. Medellín 2011. http://www.youtube.com/watch?v=OesERzXRQUc 

Reyes, L.: “El prèstec de llibres en una aula de primària”. http://www.uab.es/servlet/Satellite/videos/reproduccio-1193208676085.html?param1=10divulgacio&param2=40cienciessocials&param4=educacio&url_video=1337839896358


Programari

No aplicable.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda