Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
El mòdul té com a objectiu capacitar l'alumnat en les tècniques de gestió i organització de biblioteques escolars, a partir del coneixement del corpus teòric i l'anàlisi d'entorn.
1. La biblioteca en els centres educatius
1.1. Concepte de biblioteca escolar i de CRA
1.2. Funcions i objectius de la biblioteca.
1.3. Legislació, normativa i directrius sobre biblioteques escolars
1.4. Situació actual a Catalunya i a Espanya
1.5. Concepte de xarxa i serveis de suport. Programes de biblioteques escolars. Biblioteca escolar i biblioteca pública
1.6. Recursos informatius sobre biblioteques escolars: fonts d'informació i entitats de referència
2. Gestió i planificació de la biblioteca
2.1. Els usuaris de la biblioteca escolar: anàlisi de necessitats
2.2. El projecte de biblioteca com a eina de planificació.
2.3. Els recursos humans: perfil del bibliotecari escolar. Equip de biblioteca
2.4. Els recursos econòmics: pressupost
2.5. Els recursos materials: organització dels espais i infraestructures
2.6. Organització i instal·lació del fons
3. Gestió de la col·lecció
3.1. El fons de la biblioteca. Política de col·lecció. La biblioteca digital
3.2. Avaluació d'obres de ficció per a infants i joves
3.3. Avaluació d'obres d'informació impreses
3.4. Avaluació de recursos electrònics
3.5. Tractament i accés al fons
4. Gestió dels serveis
4.1. Serveis per a l’alumnat i per al professorat
4.2. Serveis presencials i virtuals
4.3. Organització i difusió dels serveis
5. Biblioteca i currículum
5.1. La biblioteca com a agent educatiu
5.2. Les competències en l'ús de la biblioteca i la informació
5.3. El programa de formació de la biblioteca escolar
5.4. Promoció de la lectura i biblioteca escolar
6. L'avaluació a la biblioteca
6.1. Avaluació de recursos i serveis de la biblioteca
6.2. Avaluació del projecte de biblioteca
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 18 | 0,72 | |
Pràctiques d'aula | 10 | 0,4 | |
Visites a diverses biblioteques escolars i anàlisi dels casos | 10 | 0,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i valoració de dades proporcionades per estudis sobre biblioteques escolars | 10 | 0,4 | KA01, KA02, SA04 |
Anàlisi i valoració de les editorials i de la producció de llibres per a infants i joves | 10 | 0,4 | SA02, SA03 |
Aportacions al fòrum virtual sobre aspectes diversos | 10 | 0,4 | KA01, KA02, SA04 |
Disseny d'un programa i d'una activitat de formació d'usuaris | 20 | 0,8 | CA01, KA03 |
Planificar recursos i serveis | 10 | 0,4 | KA02, SA01 |
Tractament del fons de la biblioteca | 15 | 0,6 | SA01, SA02 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 32 | 1,28 |
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
L
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny d'un programa i diferents activitats de formació d'usuaris. Treball escrit. Projecte en grup | 20% | 20 | 0,8 | CA01 |
El concepte de biblioteca escolar a partir de les dades estadístiques a Catalunya. Comentari a classe. Tasca individual | 15% | 10 | 0,4 | KA01, SA04 |
Exercicis de tractament del fons. Tasca individual | 20% | 15 | 0,6 | KA03 |
Planificar recursos i serveis d'una biblioteca escolar sobre un plànol. Exercici escrit. Treball en grup | 15% | 10 | 0,4 | KA02, SA01 |
Selecció d'un llibre de coneixements i comentari del seu valor en el context d'una col.lecció determinada. Aportació al fòrum. Tasca individual | 15% | 15 | 0,6 | SA02, SA03 |
Valoració de les visites realitzades. Comentari a classe. Tasca individual | 15% | 10 | 0,4 | KA02 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L’avaluació es basarà en :
Les visites es faran a biblioteques escolars i públiques. Són d'assistència obligatòria, com la resta de sessions.
Les sortides consistiran en visites a biblioteques escolars i públiques. Són d'assistència obligatòria, com la resta de sessions.
En els casos quees cregui convenient, es pot dur a terme una entrevista personal que permeti evidenciar l'assoliment efectiu dels objectius de l'assignatura.
Condicions d'avaluació:
AVALUACIÓ ÚNICA
En el cas d'optar per a l'avaluació única, les evidències que s'avaluaran seran les següents:
Cap d'aquestes entregues rebrà avaluació formativa perquè optar a l'avaluació única implica una renúncia a l'avaluació continuada. En cap cas està previst un sistema de recuperació dels contingutsno assolits.
Tant per l'avaluació única com per la continuada, l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) només està permès en tasques de suport, com la correcció de textos. No obstant, si per motius justificats s'han utilitzat aquestes tecnologies en la confecció d'algun treball, caldrà identificar clarament quines parts han estat generades mitjançant aquest recurs, amb quin objectiu i per quin procediment, i valorar-ne els resultats obtinguts. La no transparència en l'ús de la IA en activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una qualificació de 0 en la nota de l'activitat. Davant dels possibles dubtes que puguin sorgir, el professorat podrà realitzar una entrevista personal amb la que s'obtindrà la qualificació final de la tasca.
Baena, J. Les biblioteques escolars a Catalunya (2020-2021): un retrocés preocupant. Anuari de Biblioteques, Llibres i Lectura, 2022 (7), 1-14. https://doi.org/10.1344/ABLL.2022.7.010
Baró, Mònica; Teresa Mañà; Inmaculada Vellosillo (2001). Bibliotecas escolares, ¿para qué? Madrid: Anaya.
Baró, Mònica; Guillem Fargas. Les biblioteques escolars a Catalunya. Evolució a partir de les dades (2010-2015). Item. Revista de biblioteconomia i documentació,69, (juliol-desembre del 2020)
BE21: apunts per a la biblioteca escolar . Barcelona: Departament d’Educació. Programa Puntedu, 2020 http://xtec.gencat.cat/web/.content/projectes/biblioteca/biblioteca-escolar-en-el-segle-xxi/documents/BE21.pdf
Biblioteca escolar 2.0. [document en línia]. (2013). Barcelona: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Disponible a: https://sites.google.com/a/xtec.cat/biblioteca-escolar-2-0/home [Consulta: 10/06/2022]
Bibliotecas escolares “entre comillas”: estudio de casos: buenas prácticas en la integración de la biblioteca en los centros educativos (2010.) Madrid: Ministerio de Educación; Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Bibliotecas escolares ¿entre interrogantes?: herramienta de autoevaluación: preguntas e indicadores para mejorar la biblioteca (2011 ). Madrid: Ministerio de Educación: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Directrius IFLA/Unesco per a la biblioteca escolar (2018). 2a ed. revisada. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Departament de Cultura; Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Disponible a: <https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-ca.pdf>[Consulta: 10/06/2022]
Directrius i estàndards per a les biblioteques dels centres educatius de Catalunya (2013). Generalitat de Catalunya, Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Disponible a: <https://cobdc.org/wp-content/uploads/biblio_centres.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Dossier Biblioteques escolars i serveis per a infants i joves. Item: revista de biblioteconomia i documentació, [en línia], 2020, Vol. 2020, Núm. 69, https://raco.cat/index.php/Item/article/view/376523
Durban Roca, Glòria. (2010). La biblioteca escolar, hoy: un recurso estratégico para el centro.Barcelona: Graó.
García Guerrero, José. (dir). (2013). Nuevas dinámicas para la biblioteca escolar en la Sociedad en red. Sevilla: Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado. Disponible a: <https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/ishare-servlet/content/9fa75a4e-170d-439e-bfa7-ba9bf2236660> [Consulta: 10/06/2022]
Grupo de Trabajo de Alfabetización Informacional (GTALFIN) (2016). Integración de las competencias ALFIN/AMI en el sistema educativo: referencias, contexto y propuestas. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible a: <http://www.ccbiblio.es/wp-content/uploads/Integracion_competencias_ALFIN-AMI_-sistema_educativo.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Grupo Estratégico para el estudio de prospectiva sobre la biblioteca entorno Informacional y social. (2013). Prospectiva 2020: Las diez áreas que más van a cambiar en nuestras bibliotecas en los próximos años. Madrid: Consejo de Cooperación Bibliotecaria. Disponible a: <http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/bitstream/10421/7460/1/Estudio_prospectiva_2020.pdf>[Consulta: 10/06/2022] Balance y proyección del Informe Prospectiva 2020: las diez áreas que más van a cambiaren nuestras bibliotecas
Herring, J. E. Improving student’s web use and information literacy: aguide for teachers and teacher librarians (2011) London: Facet.
La biblioteca-mediateca: infantil i primària: proposta de treball. (2007). Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat..
La biblioteca-mediateca: secundària: proposta de treball. (2007).Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Les biblioteques als centres educatius de secundària. (2016). Barcelona: Programa Biblioteca escolar Puntedu. Departament d’Ensenyament, .
Marchesi, Álvaro; Inés Miret.(dir.) (2005). Las bibliotecas escolares en España: análisis y recomendaciones. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, “Parte III, Estudio de campo de las bibliotecas escolares en España”.
Markless, S. (ed.) (2009). The innovative school librarian: thinking outside the box. London: Facet.
Marco de Referencia para las Bibliotecas Escolares (2011) Madrid: Ministerio de Educación (Comisión Técnica de Bibliotecas Escolares). Disponible a: <https://sede.educacion.gob.es/publiventa/marco-de-referencia-para-las-bibliotecas-escolares/educacion-bibliotecas/14848> [Consulta: 10/06/2022]
Marquardt, Luisa; Oberg, D. (eds.) (2011). Global perspectives on school libraries: projects and practices. Berlin ; New York: De Gruyter Saur.
Miret, Inés. (dir.) (2013). Las bibliotecas escolares en España. Dinámicas 2005-2011. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Disponible a: <http://www.lecturalab.org/uploads/website/docs/4382-1-BE%20estudio.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Miret, Inés, Mònica Baró. Bibliotecas escolares a pie de página. La lectura en España: Informe 2017. Madrid, Federación de Gremios de Editores de España, 2017. Diesponible a: <http://www.fge.es/lalectura/docs/Miret_y_Baro_127-138.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Nájera Trujillo, C. G. (2008) ...Pero no imposible: bitácora de la transformación de una bibliotecaescolar y su entorno. México; Barcelona: Océano Travesía.
Novoa, Cristina. 4 reptes per a la biblioteca escolar 2020: ens sobren els motius. Item. Revista de biblioteconomia i documentació,69, (juliol-desembre del 2020)
Wolf, M.A., Jones, R., Gilbert, D. (2014). Leading In and Beyond the Library. Alliance for Excellent Education. Disponible a: <http://all4ed.org/wp-content/uploads/2014/01/BeyondTheLibrary.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
---------------
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |