Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Microbiologia Aplicada | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És absolutament imprescindible tenir un coneixement general dels microorganismes més freqüents que causen malalties infeccioses a l'espècie humana: hàbitat natural, formes de transmissió, tipus d'infeccions i identificació.
Aquest mòdul té els següents objectius:
a) que l'alumnat adquireixi les habilitats necessàries per a poder aplicar els seus coneixements científics a la realitat de la Microbiologia en l'àmbit clínic
b) començar a aprendre els mètodes del raonament clínic per poder adaptar-se a l'àmbit assistencial i al dels laboratoris subministradors d'aparells i reactius.
- Introducció al mètode de raonament mèdic
- Tècniques de recollida de mostres, transport i processament
- Aplicació de les tècniques microbiològiques en el laboratori de Microbiologia mèdica
- Grans síndromes infeccioses: patogènia, etiologia i diagnòstic
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals-expositives | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Pràctiques aula | 15 | 0,6 | 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge basat en problemes | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Elaboració treball | 12,5 | 0,5 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Seminaris | 12,5 | 0,5 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 72 | 2,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Les activitats formatives es componen de classes magistrals-expositives, seminaris, una sessió d'aprenentatge basat en problemes i l'estudi personal.
Per al seguiment i estudi de les classes magistrals es facilita material didàctic en forma de Power-Point amb texts explicatius. En el decurs de la classes se segueix aquest material, i es complementa amb la presentació d'exemples reals, presos de l'activitat clínica.
Els seminaris consisteixen en la presentació de casos clínics d'acord amb la metodologia del raonament mèdic.
La sessió d'aprenentatge basat en problemes té com objectiu principal l'aplicació dels coneixements teòrics adquirits anterioment per al dissenys de metodologia microbiològica necessària per la resolució d'un cas clínic real. S'avaluarà l'exposició oral de la resolució del problema.
Ús restringit de la intel·ligència artificial: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10 |
Avaluació escrita individual | 50 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Estudi basat en problemes: presentació oral i treball | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Les classes teòriques i els seminaris s'avaluaran amb un examen de preguntes curtes. Comptarà un 50% de la nota final i aprovar-lo és imprescindible per aprovar l'assignatura (mínim de 5 sobre 10).
L'estudi basat en problemes s'avaluarà mitjançant l'assistència obligatòria a les sessions corresponents, la participació a la classe i l'exposició oral final. Comptarà un 40%.
L'assistència a les classes comptarà un 10%. Es permet fins a 4 faltes sense justificar per tenir la puntuació total d'aquesta part. A partir de la cinquena falta, cadascuna restarà 1/4 part del 10%.
Consideracions finals:
Els estudiants que no superin l'avaluació total, la podran recuperar en la data programada a tal efecte. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Avaluació única
L’avaluació única consisteix en:
- L'avaluació escrita individual, que valdrà un 50% i que cal aprovar-la per superar l'assignatura
- Assistència obligatòria a les dues sessions d'Estudi basat en problemes, que inclouran l'exposició oral final. Aquest apartat comptarà un 50%
BIBLIOGRAFIA
1) Manual of Clinical Microbiology. American Society for Microbiology. Jorgensen J et al. 13a edició. ASM press. WashingtonDC. 2023. Disponible online l'edició 12a del 2019 a https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991009924369706709
2) Sarah J. Pitt. Clinical Microbiology for Diagnostic Laboratory Scientists. 2017 John Wiley & Sons Ltd. Disponible a https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010353534106709
3) Guillem Prats. Microbiología y Parasitología Médicas. Editorial Panamericana. 2a edició, 2022. Disponible online a https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010879631306709
4) Miller M, Miller S. A Guide to Specimen Management in Clinical Microbiology, Third Edition. 2017. Disponible a https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010346792906709
5) Leber A. Clinical Microbiology Procedures Handbook. ASM Books. 2016. Disponible al web de la UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010432938606709N=1269362
6) Farreras-Rozman. Medicina Interna. 20a edició. Elsevier 2024. Disponible al web de la UAB: https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/view/action/uresolver.do?operation=resolveService&package_service_id=8970442540006709&institutionId=6709&customerId=6705&VE=true
7) Harrison Principles of Internal Medicine. 21a edició. MacGraw Hill 2022. Disponible online en castellà a https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709
8) Molecular Medical Microbiology. Tang, Yi-Wei ; Hindiyeh, Musa ; Liu, Dongyou ; Sails, Andrew ; Spearman, Paul ; Zhang, Jing-Ren ; Sussman, Max 2023. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/15r2rl8/cdi_askewsholts_vlebooks_9780323899925
- http://www.pschreck.com/. P.C. Schreckenberger's Microbiology Homepage. Identificació microbiana per teorema de Bayes de bacils gramnegatius.
- https://apiweb.biomerieux.com/?action=prepareLogin. Identificació microbiana per teorema de Bayes de les galeries comercials de Bio-Mérieux. Cal llicència de la companyia. S'ensenyarà com es fa servir a classe.
- Calculadora del valor predictiu positiu (Positive Predictive Value, PPV) i valor predictiu negatiu (Negative Predictive Value, NPV) per tests individuals i combinats (CDC): https://www.fda.gov/media/137612/download
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |