Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Si no és parlant nadiu d'anglès: informe de puntuació IELTS (amb una puntuació mínima de 6,5) o TOEFL (mínim 550 basat en paper, 213 basat en ordinador, 79 basat en web) o un certificat de competència en anglès de Cambridge o certificat de Cambridge en anglès avançat.
Els estudiants han de tenir un títol de grau amb rellevància als estudis ambientals o urbanístics. Preferiblement amb formació prèvia en ciències socials (és a dir, negocis, sociologia, ciències polítiques, economia)
Aquest curs explora l'àmbit interdisciplinari de l'ecologia política. L'ecologia política és un enfocament teòric i metodològic per a l'estudi dels sistemes socioecològics que se centra en el conflicte, el poder i la distribució desigual dels costos i beneficis ambientals. Us familiaritzarem amb els conceptes bàsics utilitzats pels ecologistes polítics i us ensenyarem com aplicar aquests conceptes al vostre material empíric. Us presentarem una manera profundament nova i crítica de veure i entendre els problemes ambientals, la política i les polítiques.
PART I – WHAT IS POLITICAL ECOLOGY?
Week 1 – What is political ecology? (Sergio Villamayor-Tomas & Esteve Corbera) – 20th October 2025.
Robbins, P., 2004. Political versus Apolitical Ecologies. (Chapter 1) in Political Ecology, Blackwell.
Forsyth, T. (2008). Political ecology and the epistemology of social justice. Geoforum, 39(2), 756-764.
Optional
Sultana, F. "Political ecology 1: From margins to center." Progress in Human Geography 45, no. 1 (2021): 156-165.
Rocheleau, D.E. (2008) Political ecology in the key of policy: from chains of explanation to webs of relation. Geoforum, 39(2): 716-727.
Week 2 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 1.0? (Sergio Villamayor-Tomas) – 27th October 2025
Ostrom, E. 1990. Governing The Commons. Cambridge University Press, New York.
(pp. 58-82).
Cole, D. H., Epstein, G., & McGinnis, M. D. (2014). Digging deeper into Hardin's pasture: the complex institutional structure of ‘the tragedy of the commons’. Journal of Institutional Economics, 10(3), 353-369.
Week 3 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 2.0 (Sergio Villamayor-Tomas) – 3rd November 2025
Agrawal, A. 1994. I don’t need it but you can’t have it: Politics on the commons. Pastoral Development Network 36:36–55.
Scholtens, Joeri. 2016. The elusive quest for access and collective action: North Sri Lankan fishers’ thwarted struggles against a foreign trawler fleet. International Journal of the Commons, 10(2).
Week 4 - Can you sum up a poem? A critical survey of political ecology methods (Sergio Villamayor-Tomas & Esteve Corbera) – 10th November 2025
Rocheleau, D. (1995). Maps, numbers, text, and context: Mixing methods in feminist political ecology. The Professional Geographer, 47(4), 458-466.
Zimmerer, K. S. (2015). Methods and environmental science in political ecology. In The Routledge handbook of political ecology (pp. 172-190). Routledge.
PART II – SEMINAL THEMES WITHIN POLITICAL ECOLOGY
Week 5 – Social metabolism, affluence, and environmental impact: Who is "too poor" or "too rich" to be green? (Marina Requena) – 17th November 2025
Martinez-Alier, J. (1995). The environment as a luxury good or "too poor to be green"? Ecological Economics, 13(1), 1-10.
Requena-i-Mora, M., & Brockington, D. (2021). Seeing environmental injustices: the mechanics, devices and assumptions of environmental sustainability indices and indicators. Journal of Political Ecology, 28(1).
Optional
Inglehart, R., 1995. Public support for environmental protection: objective problems and subjective values in 43 societies. PS. Polit. Sci. Polit. 28, 57–72. https://doi.org/10.2307/420583.
Martinez-Alier, J. (2004). Ecological distribution conflicts and indicators of sustainability. International Journal of Political Economy, 34(1), 13-30
Week 6 - Public support for environmental protection (Marina Requena) – 24th November 2025
Requena-i-Mora, M., Brockington, D., & Fleischman, F. (2025). Eco-paradox USA: The relationships between economic growth and environmental concern generally, and by different income groups. Ecological Economics, 235, 108648.
Martinez‐Alier, Joan (2025) "The environmentalism of the poor: its origins and spread." A companion to global environmental history: 479-492.
Optional
Martinez-Alier, J (2024) 1: Introduction: comparative political ecology – the EJAtlas, geographical and thematic perspectives in Martinez-Alier Land, water air and freedom, Edwar Edgar DOI: https://doi.org/10.4337/9781035312771
Gugushvili, D. (2021). Public attitudes toward economic growth versus environmental sustainability dilemma: evidence from Europe. International Journal of Comparative Sociology, 62(3), 224-240.
Week 7 – The social construction of nature (Esteve Corbera)- 1st December 2025
Robbins, P., 2004. Challenges in Social Construction (Chapter 6). In Political Ecology, Blackwell
Sletto B., 2008, The Knowledge that Counts: Institutional Identities, Policy Science, and the Conflict Over Fire Management in the Gran Sabana, Venezuela. World Development, 36(10): 1938-1955.
Optional
Benjaminsen, T.A., Aune, J., Sidibé, D. (2010) A critical political ecology of cotton and soil fertility in Mali. Geoforum, 41: 647-656.
Davis, D.K., 2005. Indigenous knowledge and the desertification debate: problematising expert knowledge in North Africa. Geoforum, 36: 509–524.
Week 8 – Conservation and control in the neoliberal era (Esteve Corbera) – 12th December 2025
Neumann R.P., 2015. ‘Nature conservation’. In: The Routledge handbook of political ecology, Routledge.
Apostolopoulou E., Chatzimentor A., Maestre-Andrés S., Requena M., Bormpoudakis D. 2021. Reviewing 15 years of research on neoliberal conservation. Geoforum 124, pp. 236–256.
Optional
Bluwstein J., 2018. From colonial fortresses to neoliberal landscapes in Northern Tanzania: a biopolitical ecology of wildlife conservation. Journal of Political Ecology 25(1): 144-168.
Corbera, E., 2012. Problematizing REDD+ as an experiment in payments for ecosystem services. Current Opinion in Environmental Sustainability, 4: 612–619.
Corbera, E., Lave, R., Robertson, M., Maestre-Andrés, S. (2021) Neoliberal policy refugia: The death and life of biodiversity offsetting in the European Union and its member states. Transactions of the Institute of British Geographers, 46(2): 255-269.
Igoe J. and Brockington D. 2007. Neoliberal conservation: a brief introduction. Conservation and society 5(4), 432-449.
Bocarejo, D., Ojeda, D., 2016. Violence and conservation: Beyond unintended consequences and unfortunate coincidences. Geoforum, 69: 176-183.
PART III – URBAN POLITICAL ECOLOGY
Week 9 - Urban political ecology and urban environmental justice struggles (Panagiota Kotsila) – 15th December 2025
Heynen, N., Kaika, M., Swyngedouw, E. (2006) Urban Political Ecology: Politicizing the production of urban natures. In In the Nature of Cities (pp. 16-35). Routledge.
Kotsila, P., Anguelovski, I., Baró, F., Langemeyer, J., Sekulova, F. and JT Connolly, J., (2021). Nature-based solutions as discursive tools and contested practices in urban nature’s neoliberalisation processes. Environment and Planning E: Nature and Space, 4(2), pp.252-274.
Gould, K., & Lewis, T. (2016) Green Gentrification: Urban Sustainability and the Struggle for Environmental Justice. Routledge. Chapter 2.
Optional
Tzaninis, Y., Mandler, T., Kaika, M., & Keil, R. (2023). "Introduction: Urban political ecology for a climate emergency". In Turning up the heat. Manchester, England: Manchester University Press. Retrieved Oct 3, 2023, from https://doi.org/10.7765/9781526168016.00007
Giovanna Di Chiro (2018). "Canaries in the Anthropocene: storytelling as degentrification in urban community sustainability," Journal of Environmental Studies and Sciences, Springer;Association of Environmental Studies and Sciences, vol. 8(4), pages 526-538.
Week 10 – Feminist Political Ecology in urban contexts (Panagiota Kotsila) – 12th January 2026
Doshi, S. (2017). Embodied urban political ecology: Five propositions. Area, 49(1), 125-128.
Truelove, Y. (2011). (Re-)Conceptualizing water inequality in Delhi, India through a feminist political ecology framework. Geoforum, 42(2), 143–152.
Optional
Mollett, S. (2017). Feminist political ecology, postcolonial intersectionality, and the coupling of race and gender. (Chapter 9). In Routledge handbook of gender and environment, London and New York: Routledge, 146-158.
Week 11 – Urban commons and coproduction processes with the state (Sergio Villamayor-Tomas) – 19th January 2026
Becker S., Naumann M., Moss T. 2017. Between coproduction and commons: understanding initiatives to reclaim urban energy provision in Berlin and Hamburg. Urban Research and Practice 10(1), 63-85. DOI: 10.1080/17535069.2016.1156735
Bianchi, I., Pera, M., Calvet-Mir, L., Villamayor-Tomás S., Ferreri, M., Reguero, N., Maestre Andrés, S. 2022. Urban commons and the local state: co-production between enhancement and co-optation. Territory, Politics, Governance. 10.1080/21622671.2022.2108491
Week 12 - Book Review (all instructors) – 26th January 2026
EXAM - 28th January 2026
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Trabajo en grupos (clase) | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 7 |
Work in small groups | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures | 30 | 1,2 | 2, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Assaigs curts | 19 | 0,76 | 7 |
Estudi autònom | 56 | 2,24 | 4, 5, 6 |
Veure Evaluació
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Weekly assignments | 50% | 6 | 0,24 | 1, 4, 5, 7 |
Aquest mòdul no ofereix Avaluació Única, tal com s’ha acordat amb la coordinació del grau i amb el Deganat de la Facultat de Ciències. L’avaluació es basa en tres blocs principals:
1. Redaccions setmanals a classe (30% de la nota final)
Cada setmana hauràs d’escriure una redacció d’opinió raonada de 100 paraules durant la classe, centrada en una pregunta relacionada amb les lectures de la setmana. A l’inici de cada sessió, el professorat formularà la pregunta i disposaràs de 15 minuts per escriure la redacció de manera individual. Tot seguit, es comentaran conjuntament les respostes a classe. El professorat recollirà les redaccions i les farà servir per a l’avaluació. Cada setmana, es seleccionaran aleatòriament quatre redaccions per ser qualificades. Si vols revisar la teva redacció o comentaris, pots demanar una tutoria amb el/la docent corresponent.
L’absència i no entrega de les redaccions restarà mig punt de la nota final per cada redacció no lliurada. En cas d’absència justificada (malaltia, etc.), cal avisar prèviament al professorat i acordar l’entrega posterior de la redacció (encara que no es qualificarà).
Els/les oients també han de fer les redaccions setmanals, però estan exempts/es de la ressenya del llibre i de l’examen (més informació a continuació).
Les redaccions s’avaluaran segons els criteris següents:
2. Examen (40% de la nota final)
Tindrà lloc el dimecres 28 de gener de 2026. L’examen serà presencial i escrit a mà, i es podrà portar apunts no digitals. Durarà dues hores i inclourà preguntes sobre les redaccions, les lectures obligatòries i les discussions a classe. Conèixer les lectures opcionals pot ajudar a obtenir una nota més alta.
L’estil de les preguntes serà similar al de les redaccions setmanals: preguntes breus amb respostes d’unes 250 paraules. Es poden fer adaptacions en cas de necessitat (més temps, condicions especials). Cal contactar amb la coordinació del curs al començament del mòdul per gestionar-ho. Els exàmens es corregiran de manera anònima.
L’alumnat que suspengui l’examen (menys del 50% de punts) podrà repetir-lo dues setmanes després de la publicació de les notes. Si també el suspèn en segona convocatòria, suspendrà el mòdul.
3. Ressenya de llibre (30% de la nota final)
A l’inici del curs, el professorat publicarà una llista de llibres per triar-ne un i redactar-ne una ressenya de dues pàgines (Times New Roman, mida 12, espai senzill). Les instruccions detallades es donaran a la primera sessió. Caldrà escollir el llibre una setmana després de la tercera sessió. L’últim dia del curs es destinarà a les presentacionsgrupals de les ressenyes. A més, l’alumnat haurà de respondre preguntes del professorat, que estarà present en la sessió.
La sessió constarà de tres parts:
Tots els membres del grup hauran de participar tant en la presentació com en les respostes. En cas de problemes de participació dins del grup, caldrà comunicar-ho a la coordinació per tal d’avaluar la situació i fer ajustos en la qualificació, si escau.
Ús de la Intel·ligència Artificial (IA)
En aquest curs no està permès l’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial en cap moment. Qualsevol treball que contingui contingut generat amb IA es considerarà una vulneració de la integritat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total de la nota de l’activitat, o sancions més greus en casos greus.
Veure secció de continguts
Ningú
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |