Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Mètodes de Recerca en Farmacologia Preclínica
Codi: 42361
Crèdits: 9
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Farmacologia |
OT |
0 |
Equip docent
- Joaquim Hernández Martín
- Carles Cristòfol Adell
- Lidia Gimenez Llort
- Angel Gonzalez Wong
- Miguel Angel Vicente Martínez
- Alheli Rodriguez Cortes
- (Extern) A. Guzmán
- (Extern) A. Norniella
- (Extern) A. Pujol
- (Extern) D. López
- (Extern) G. Encina
- (Extern) J. Hernández
- (Extern) J. L. Montero
- (Extern) JL Ruiz
- (Extern) J.M. Cendros
- (Extern) L. Canut
- (Extern) L. Navarro
- (Extern) M. Aulí
- (Extern) N. Prats
- (Extern) R. Mollà
- (Extern) S. Martínez de Cripan
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits especials.
Objectius
Aplicar els coneixements farmacològics i metodològics bàsics per desenvolupar la recerca preclínica de fàrmacs i interpretar els resultats.
Competències
- Dissenyar i dur a terme recerca sobre fàrmacs
- Generar idees innovadores
- Interpretar els resultats propis i aliens de la recerca sobre fàrmacs
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar models per descriure i predir el curs temporal de les concentracions dels fàrmacs i la seva resposta farmacològica.
- Generar idees innovadores
- Interpretar models per descriure i predir el curs temporal de les concentracions dels fàrmacs i la seva resposta farmacològica
- Planificar, dissenyar, utilitzar i interpretar estudis, no efectuats en humans, que tinguin com a objectiu avaluar el curs temporal de les concentracions dels fàrmacs en els teixits biològics i la seva relació amb els efectes observats.
- Planificar, dissenyar, utilitzar i interpretar estudis, no efectuats en humans, que tinguin com a objectiu avaluar els efectes dels fàrmacs i el seu mecanisme d'acció.
- Planificar, dissenyar, utilitzar i interpretar estudis, no efectuats en humans, que tinguin com a objectiu avaluar la toxicitat i l'eventual aparició de reaccions adverses.
- Reconèixer i aplicar els requisits ètics i de qualitat necessaris per dur a terme recerca no clínica amb fàrmacs.
Continguts
a) Avaluació i validació d'una diana farmacològica. Screening de molècules: automatització i alt rendiment. Nivells d'investigació farmacològica: ordinador (in silica), cèl·lules, òrgans, animals, humans. Estudis in vitro: moleculars per a l'avaluació de dianes, cultius cel·lulars (bioquímics i moleculars), òrgans aïllats (fisiològics, bioquímics i moleculars). Estudis ex vivo. Metodologies utilitzades en estudis in vivo: animal conscient i animal anestesiat (mesurament de la pressió arterial). Models animals de malalties induïdes per administració de compostos, per intervenció quirúrgica o per manipulació genètica. Metodologies per a estudis de psicofàrmacs.
b) Estudis in silico. Estudis in vitro: caracterització fisicoquímica (alliberament, dissolució). Estudis in vitro: metabolisme. Estudis in vivo: manipulació d'animals, elecció de l'espècie. Estudis in vivo: disseny. Tècniques de microdiàlisi. Unió a proteïnes plasmàtiques. Extrapolació animal / humà (al·lometria): anàlisi de dades. Toxicocinètica i farmacocinètiques especials.
c) Mecanismes de toxicitat. Estudis de toxicitat in vitro. Estudis de toxicitat in vivo: administració única. Estudis de toxicitat in vivo: administració repetida. Tòxic-anatomopatologia. Toxicologia de la reproducció: infertilitat, teratogènia (embriotoxicitat). Genotoxicitat. Carcinogènesi. Fototoxicitat. Immunotoxicitat. Tolerabilitat local. Tests de conducta.
d) Ètica de la investigació en animals. Comitès ètics. BPLs: Bones Pràctiques de Laboratori. Directrius per a la investigació preclínica de les Agències Reguladores. Legislació. Informació preclínica per registre. Estudi de situació de patents.
e) Tècniques / estratègies de desenvolupament de models: empírics, mecanicistes. Teoria dels moments estadístics. Convolució / deconvolució: teoria i aplicacions. Ajust no lineal. Aproximació poblacional. Anàlisi de sensibilitat i biaixos: estratègies i aplicacions.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Pràctiques d'aula (PAUL) |
11
|
0,44 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Pràctiques Laboratori Experimental (PLAB) |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Seminaris de casos clínics (SCC) |
4
|
0,16 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Teoria (TE) |
50
|
2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Revisió de treballs |
24
|
0,96 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tutories no programades |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi, realització treballs… |
127
|
5,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
La nota del mòdul és la mitjana aritmètica de les notes de les matèries que el componen.
Ús de la Intel·ligència Artificial (IA): L’ús de tecnologies d’IA està permès només per a tasques de suport (com la cerca d’informació, correcció de textos o traduccions) i en activitats específiques que s’indiquin. Cal identificar clarament les parts generades amb IA, especificar les eines utilitzades i aportar una reflexió crítica sobre la seva influència en el procés i el resultat final. L’ús no transparent de la IA es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar penalitzacions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació |
10 % |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Examen pregunta escrita |
47,5 % |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Exposició de treballs |
42,5 % |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
La nota del mòdul és la mitjana aritmètica de les notes de les matèries que el componen.
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia
Es proporcionarà bibliografia actualitzada a cada tema.
Bibliografia general
- Burton LL, Lazo JS, Parker KL. Goodman & Gilman. Las Bases Farmacológicas de la Terapéutica. 13a Edición. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España S.L., 2018.
- Doménech J, Martínez J, Plá JM. Biofarmacia y Farmacocinética Volumen I: Farmacocinética. Madrid: Editorial Síntesis, 2000.
- Fundación Genoma España. Guia de desarrollos preclínicos. Genoma España. 10 aniversario (2002-2012). https://www.agenciasinc.es/Noticias/Genoma-Espana-publica-una-guia-de-desarrollos-preclinicos
- Kenakin TP. Pharmacology in Drug Discovery and Development. 2nd Edition. London: Academic Press, 2016.
- Lorenzo P, Moreno A, Leza JC, Lizasoain I, Moro MA, Portolés A. Velazquez. Manual de farmacologia basica y clinica. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2021.
- Rosenfeld GC, Loose DS. Pharmacology. 4th Ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
- Weisman RS, Smith C, Goldfrank LR. Toxicokinetics. Applying pharmacokinetic principles to the poisoned patient. In: Hoffman RS, Goldfrank LR eds. Critical Care Toxicology (Contemporary management in critical care). New York: Churchill Livingstone, 1991 (vol 1; no 3): 21-42.
- Young-Jin S, Shannon M. Pharmacokinetics of Drugs in Overdose. Clinical Pharmacokinetics 1992; 23 (2): 93-105.
Programari
No es fa servir cap programari especial.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) |
101 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(SCCm) Seminaris de casos clínics (màster) |
101 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) |
101 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |