Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història de la ciència: ciència, història i societat | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
L’objectiu general és la identificació dels elements multiculturals que caracteritzen la ciència premoderna, així com els que singularitzen les noves orientacions científiques que emergeixen en els segles XVI i XVII. Des del reconeixement dels elements essencials que configuren la història de l’astronomia, de l’astrologia matemàtica i de les ciències mèdiques i naturals en època medieval, fins els aspectes fonamentals de les relacions entre ciència, filosofia natural i religió en la Revolució Científica.
Bloc 1a. Ciència Àrab i Medieval: Ciències Mèdiques i Naturals
1. L’aculturació del llegat científic clàssic: nocions generals
2. L’aculturació del llegat científic clàssic en les ciències mèdiques i naturals
3. L’elaboració dels grans manuals mèdics
4. El cas d’al-Andalus: els inicis de la tradició científica (ss. IX-X)
5. Al-Andalus: ciències mèdiques i naturals al s.XI
6. Al -Andalus: ciències mèdiques i naturals als ss.XII i següents
7. Influència de la medicina islàmica i les ciències naturals a Europa
8. Panorama de continuació: la medicina i les ciències naturals en el món islàmic fins l’època moderna
Bloc 1b. Ciència Àrab i Medieval: Astronomia i astrologia en primera persona
1. L’activitat dels astrònoms medievals: problemes pràctics i recerca teòrica.
2. Astronomia aplicada: geografia i geodèsia, orientació, mesura del temps, calendari i astrologia.
3. Taller de construcció de l'astrolabi, l'ordinador medieval (I).
4. Taller de construcció de l'astrolabi (II).
5. Ús de l'astrolabi.
6. Resolució de problemes d'astronomia elemental.
7. L'astrolabi a l'astrologia.
8. Pràctiques fonamentals de l’horòscop: aspectes, cases i progressions
Bloc 2 Aspectes de la Revolució Científica
1. La ciència i el Renaixement
2. Medicina i astrologia en els segles XVI i XVII
3. La revolució astronòmica: de Copèrnic a Galileu
4. La nova ciència del moviment
5. La filosofia experimental
6. La filosofia mecànica
7. La síntesi newtoniana
8. Química i Revolució Científica
Sessió de síntesi
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 90 | 3,6 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i treballs | 275 | 11 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 25 |
El curs està organitzat en dos blocs que cobreixen el període medieval i la Revolució Científica, respectivament. La metodologia docent combina les presentacions per part de l’equip docent del mòdul, amb la participació de l'alumnat a través de la discussió de les lectures proposades i la resolució d’exercicis i casos pràctics.
Podria ser que alguna sessió del mòdul s'imparteixi en anglès, que és una de les llengües de docència del màster.
Nota: es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig de síntesi bloc 1a | 20 % | 2 | 0,08 | 6, 17, 21, 22, 24 |
Assistència continuada i participació activa en les sessions | 30 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25 |
Dues ressenyes bloc 2 | 30 % | 3 | 0,12 | 6, 17, 21, 22, 24 |
Exercicis bloc 1b | 20 % | 2 | 0,08 | 6, 17, 21, 22, 24 |
Per a l’avaluació del mòdul es tindrà en compte:
— L’assistència continuada i la participació activa en la realització d’exercicis i en la discussió a l’aula de les lectures proposades; pes: 30%.
— Bloc 1a: presentació d’un assaig de síntesi; pes: 20%.
— Bloc 1b: resolució d’exercicis; pes: 20%.
— Bloc 2: dues ressenyes de dos articles; pes: 30%.
En el moment de realització de cada activitat d’avaluació, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Procediment de revisió de les qualificacions
Cada professor/a indicarà a l'alumnat les dates concretes derevisió de les qualificacions corresponents al seu bloc.
Reacuperació
Consistirà en el lliurament d’una versió corregida dels treballs i exercicis no superats en l’avaluació. La recuperació tindrà lloc el mes de juny.
Bibliografia Bloc 1
ALVAREZ DE MORALES, C. & MOLINA, E. (eds.): La medicina en al-Andalus, Fundación El Legado Andalusí, Granada, 1999.
BOLENS, L. : Agronomes andalous du Moyen-Age, Droz, Ginebra-París, 1981.
CASULLERAS, J. La astrología de los matemáticos, Barcelona, 2010.
CASULLERAS, J. & HOGENDIJK, H, «Progressions, rays and houses in medieval Islamic astrology: A mathematical classification», Suhayl 11 (Barcelona, 2012), pp. 33-102.
GARCÍA SÁNCHEZ, E. & ALVAREZ DE MORALES, C. (eds.): Ciencias de la Naturaleza en al-Andalus. Textos y Estudios (1990 i ss., diversos vols.).
GLICK, Th. et al. (eds.): Medieval Science Technology and Medecine. An Encyclopedia, Routledge, Nova York et al., 2005.
GUTAS, D. Greek Thought, Arabic Culture, London-New York, 1998
GUNTHER, R. The Astrolabes of the World. Oxford, 1932.
KENNEDY, E.S. Studies in the Islamic Exact Sciences. Beirut, 1983.
KING, D. (1987). Islamic Astronomical Instruments. London: Variorum Reprints, 1987.
LIROLA, J. & PUERTA VÍLCHEZ, J.M. (eds.): Biblioteca de al-Andalus, Fundación Ibn Tufayl, Almería (2004 i ss., diversos vols).
MICHEL, H. Traité de l’astrolabe. Paris, 1947.
NORTH, J. Horoscopes and History, London, 1986.
POULLE, E. Les instruments astronomiques du Moyen Age. Paris, 1983.
PORMANN, P.E. & SAVAGE-SMITH, E. Medieval Islamic Medicine, Edinburgh U.P., 2007.
RASHED, R. (ed.): Encyclopedia of the History of Arabic Science, 3 vols. London & New York, 1996.
SALIBA, G. Islamic Science and the Making of the European Renaissance, MIT Press, Cambridge, Mass., and London, 2007.
SAMSO, J.: Las Ciencias de los Antiguos en al-Andalus, Madrid, 1992.
SAYILI, A. The Observatory in Islam. Ankara, 1988, 2a.ed.
ULLMANN, M.: Die Medizin im Islam, E.J. Brill, Leiden et al.,1970; Die Natur un Geheimwissenschaften im Islam, Leiden et al., Brill, 1972.
VERNET, J.: La cultura hispanoárabe en Oriente y Occidente, Barcelona, 1978 (Reedició amb el títol Lo que la cultura europea debe a los árabes de España, Barcelona, 1999.
CATÀLEGS: Instrumentos astronómicos en la España medieval (1985) i El legado científico andalusí (1992).
Bibliografia Bloc 2
Beltrán, A., Revolución científica, Renacimiento e historia de la ciencia. Madrid: Siglo XXI, 1995.
Biagioli, M., Galileo Courtier. The Practice of Science in the Culture of Absolutism. Chicago: The University of Chicago Press, 1993.
Clavelin, M., La philosophie naturelle de Galilée. París: Albin Michel, 1996.
Cohen, H. F., The Scientific Revolution. A Historiographical Inquiry. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.
Cohen, I. B., La revolución newtoniana y la transformación de las ideas científicas. Madrid: Alianza Editorial, 1983.
Dear, P., La revolución de las ciencias. El conocimiento europeo y sus expectativas, 1500-1700. Madrid: Marcial Pons, 2007.
Hall, A. R., La Revolución Científica. 1500-1750. Barcelona: Crítica, 1985.
Henry, J., The Scientific Revolutionand the Origins of Modern Science. Londres: Macmillan, 2008.
Hetherington, N. S. (ed.), Cosmology. Historical, Literary, Philosophical, Religious, and Scientific Perspectives. Nueva York y Londres: Garland, 1993.
Kuhn, T. S., La revolución copernicana. Barcelona: Ariel, 1978.
Sellés, M., y Solís, C., La Revolución científica. Madrid: Síntesis, 1991.
Shapin, S., La Revolución Científica. Una interpretación alternativa. Barcelona: Paidós, 2000.
Shapin, S., y Schaffer, S., Leviathan and the Air-Pump. Hobbes, Boyle and the Experimental Life. Princeton: Princeton University Press, 1985.
Shea, W., La magia de los números y el movimiento. La carrera científica de Descartes. Madrid: Alianza Editorial, 1993.
Westfall, R. S., Never at Rest. A Biography of Isaac Newton. Cambridge: Cambridge University Press, 1980.
Westfall, R. S., La construcción de la ciencia moderna. Mecanismo y mecánica. Barcelona: Labor, 1980.
A més d'eines web i d'Office, com ara el campus virtual, el correu electrònic, Google docs, word, powerpoint i excel, es podrien fer servir eines com wetransfer, dropbox o el lector d'arxius audiovisuals VLC.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |